Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TERVETULOA KOULUTUKSEEN!

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TERVETULOA KOULUTUKSEEN!"— Esityksen transkriptio:

1 TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
PIENTEN LASTEN KOULU -toimintamalli Kuopiossa

2 Esi- ja perusopetuksen toimintakulttuurin kehittäminen vastaamaan tulevaisuuden vaatimuksia
Vuosiluokkiin sitomattoman esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelman laatiminen ja toiminnan laajentaminen OKM/Kuopion kaupunki Hanketyöntekijä Tuula Koivukangas, Martti Ahtisaaren koulu 2

3 LAADUKASTA YLEISTÄ TUKEA
MITÄ ON PLK -TOIMINTA KUOPIOSSA? LAADUKASTA YLEISTÄ TUKEA Uskomme, että se, kuinka valitsemme pedagogiikan ja järjestämme oppimista kouluissa, voi olla tehokkaana oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisijänä jatkossa

4 2.UUDEN OPETUSSUUNNITELMAN MUKAISTA TOIMINTAA
- lasten osallistaminen oppimisprosessissaan, - yksilölliset oppimispolut, - tukee vuosiluokkiin sitomatonta oppimista kouluissa - moniammatillinen yhteistyö ja resurssien uudelleenkohdentaminen

5 3. NOUDATTAA UUDEN OPPIMISEN AJATTELUN MUKAISIA PERIAATTEITA:
- INTRINSIC MOTIVATION, SELF-DETERMINATION - arvioinnin ja palautteenannon kehittäminen oppimisen ytimessä (Torni –mallit lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan perustaitojen oppimisessa) - leikki oppimismenetelmänä - oppimiskokonaisuudet - heterogeeniset pienryhmät - lähikehityksen vyöhyke - SELF-REGULATION (need of autonomy, need of competence and need of belonging to a group)

6 1.Rakenteet, resurssit, vastuut
Esi- ja alkuopetuksen yhteinen työ Kuopiossa on: 1. yhteistoimintaryhmiä (esi+1+2 –luokat),toimivat yhdessä päivittäin (esim. Kaveri –luokka) 2. toimintaa, jossa erillisissä tiloissa toimiva esi- ja alkuopetus tekevät yhteistyötä esim. 2x/viikko (väh. 1 Torni käytössä, leikki oppimismenetelmänä, opintokokonaisuudet ja heterogeeniset pienryhmät) 3. toimintaa, jossa esi- ja alkuopetuksen yhteistyökäytänteet määrittyvät kaupungin yhteistyösopimuksen mukaisesti ja laaditaan vuosittain tiimin yhteistyösuunnitelmassa

7 ”Ei koulumaiste- ta vaan esikoulu- maistetaan”
”pienten lasten koulu ei ole erityisope- tuksen ja yleisope-tuksen välimuoto” ”Ei koulumaiste- ta vaan esikoulu- maistetaan”

8 Yhteistyötiimin voi muodostaa:
luokanopettaja(t) (ovtes, opsan mukaisten tavoitteiden mukaisen opetuksen järjestämisestä vastaaminen) laaja-alainen erityisopettaja (ovtes, opetuksesta ja tarvittaessa kartoituksista vastaaminen yhteistyössä luokanopettajan kanssa) koulunkäynnin ohjaaja (kvtes, luokanopettajan työparina toimiminen, lasten avustaminen ja ohjaaminen kasvussa ja oppimisessa) lastentarhanopettaja (kvtes, erityisesti esiopetusikäisen lapsen opsan mukaisten tavoitteiden mukaisen opetuksen järjestämisestä vastaaminen) lastenhoitaja (kvtes, lastentarhanopettajan työparina toimiminen, lasten avustaminen, ohjaaminen ja tukeminen kasvussa ja oppimisessa) VSOP –toiminnasta kuten yksikön muustakin toiminnasta vastaa rehtori ja päiväkodin johtaja, jotka yhdessä päättävät resurssin kohdentamisesta ja VSOP –ryhmän muodostamisesta sekä aikuisten että lasten osalta.

9 2. OPPIMISKOKONAISUUDET (esiopetuksen oppimiskokonaisuudet) JA TUNTIJAKO
TAVOITTEET JA SISÄLLÖT sekä laaja-alainen osaaminen VSOPssa VVH/ yht. 19+ Kuopion 1 lisätunti koulukohtaisen päätöksen mukaisesti ILMAISUN MONET MUODOT (musiikki, käsityö, kuvataide, suullinen ja kehollinen ilmaisu) Esi- ja alkuopetuksen kuntakohtaiset opetussuunnitelmat 4 vvh KIELEN RIKAS MAAILMA (äidinkieli ja kirjallisuus, vuorovaikutus) vuorovaikutustilanteissa toimiminen tekstien tulkitseminen tekstien tuottaminen kieli, kirjallisuus ja kulttuuri 7vvh MINÄ JA MEIDÄN YHTEISÖMME (etiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat) 1vvh TUTKIN JA TOIMIN YMPÄRISTÖSSÄNI (matematiikka, ympäristöoppi, teknologia) matematiikka: ajattelun taidot luvut ja laskutoimitukset geometria ja mittaaminen tietojenkäsittely ja tilastot 5vvh KASVAN JA KEHITYN (liikunta, turvallisuus, hyvinvointi) 2vvh

10 3. OPPIMISYMPÄRISTÖT Luodaan sosiaalisesti, psyykkisesti ja fyysisesti turvallinen oppimisympäristö, jossa on mahdollista oppia omien tavoitteiden mukaisesti yhteisöllisesti eri-ikäisten lasten ja useaa eri ammattiryhmää edustavien aikuisten kanssa ja ohjauksessa. Oppimisympäristö tukee yksilöllisen etenemisen mahdollisuutta. Oppimisympäristö mahdollistaa monipuolisten työtapojen käyttämisen. Oppimisympäristö on osa laadukasta yleistä tukea. (1:53)

11 Oppimista tukeva oppimisympäristö (Taylor,2009)
•koulu on organisoitunut pienemmiksi oppimisyhteisöiksi (tiimit) •toimitaan yhteistoiminnallisesti •sosiaalista vuorovaikutusta tuetaan •toisista välittäminen liittyy koulukulttuuriin •yhteiset tilat ovat joustavasti kalustettuja •erilaisia tiloja voi käyttää joustavasti •yhteydet oikeaan elämään ja yhteiskuntaan/yrityksiin •projektioppimisen menetelmät •päivänvalon hyödyntäminen •sähköisen valaistuksen taiteellinen käyttö •akustinen suunnittelu (kuuluvuus/häiritsevyys) •luonnon ja ympäristön hyödyntäminen opetuksessa Tekijän nimi Raija Kattilakoski

12 Itsenäinen/omatahtinen eteneminen Pienryhmät Oppimisen kaikkiallisuus
4. Työtavat Leikki Toiminnallisuus Itsenäinen/omatahtinen eteneminen Pienryhmät Oppimisen kaikkiallisuus Jne…

13 arvioinnin kaksi tehtävää
5. ARVIOINTI arvioinnin kaksi tehtävää 1. Opetuksen (oppimisympäristöt, työtavat) kehittäminen lasten pedagogisiin tarpeisiin ja oppimiseen soveltuvaksi

14 2. Lapsen oppimisen ja oppimaan oppimisen taitojen edistymisen seuranta ja tukeminen

15 itsearvioiden, vertaisarvioiden ja osaamista eri tavoin näyttäen
ARVIOINTI oppimisympäristö ja toimintakulttuuri, jossa oppimista ja arviointia tapahtuu vuorovaikutuksessa, toiminnassa, havainnoiden, itsearvioiden, vertaisarvioiden ja osaamista eri tavoin näyttäen

16 MILLOIN? MITÄ? MITEN? KUKA? ELO-SYYSKUU Alkukartoitus ja pedagogisten tarpeiden tunnistus: matematiikka Arvioinnin järjestäminen leikissä ja oppimisessa havainnoiden Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim.Mavalka 3, VaNe –materiaalin arviointiosuus, LukiMat –materiaalin arviointiosuus, hajotelmakoe kelto/ela lo/lto Alkukartoitus ja pedagogisten tarpeiden tunnistus: lukeminen ja kirjoittaminen Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim.Venny –kartoitus, Armi –materiaalin ”Kari kertoo” –teksti, Kielireppu SYYS-LOKAKUU Edistymisen seuranta ja tavoitteet syyslukukaudelle (lukeminen, kirjoittaminen, matematiikka, oppimaan oppimisen taidot) Torni Oppimissuunnitelma/hojks ryhmän opetusvastaava aikuinen/huoltajat/lapsi ELO-JOULUKUU oppimisen seuranta Havainnoinnit, itse- ja vertaisarviointi, portfoliot ryhmän aikuiset lapsi itse ryhmän muut lapset MARRAS-TAMMI-KUU Edistymisen seuranta tavoitteet kevätlukukaudelle (väliarviointi) Kaikki oppimiskokonaisuudet ja oppimaan oppimisen taidot Kuopion kaupungin 1. luokan oppimiskeskustelukäytänne TAMMI-TOUKOKUU Oppimisen seuranta Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim: Allu, junnauskokeet, hajotelmakokeet, luetun ymmärtämisen tehtäviä, sana- ja lausesaneluita, vapaan kirjoituksen tehtäviä, lukusujuvuus HUHTIKUU Kartoitus matematiikan taidoissa edistymisessä: matematiikan keskeinen oppiaines omien tavoitteiden mukaisesti Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim. VaNe –materiaalin arviointiosuus,LukiMat –materiaalin arviointiosuus, hajotelmakoe Kartoitus lukemisen ja kirjoittamisen taidoissa edistymisessä Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim. sana/lausesanelu, Armi –materiaalin ”Kari kertoo” –teksti HUHTI-TOUKOKUU Edistymisen seuranta kaikissa oppimiskokonaisuuksissa ja oppimaan oppimisen taidoissa (lukuvuosiarviointi) 1.luokan LUKUVUOSITODISTUS

17

18

19 Toimintaa käynnistettäessä yhteisen ymmärryksen luominen on ensisijaista MIten MEIDÄN RYHMÄSSÄMME TOTEUTUVAT:

20 1. Oppimaan oppimisen taitojen kehittäminen; itseohjautuvuus ja itsesäätely, yhdessä tekemisen taitojen harjoitteleminen; luottamuksen kehä

21 2. Heterogeenisten pienryhmien toiminta

22 3. valinnan mahdollisuus , osallisuuden kokemus ja sisäinen motivaatio

23

24 4. Plk -toimintamallin mukaiset oppimisympäristöt ja oppimateriaalit
Kestävä oppiminen Kiinnostus Oppiminen Altistus

25 5.käänteinen oppitunti (FLIPPED LEARNING), ensin toiminta, sitten koonti

26 6. viikkotavoitetyöskentely (tavoitteen asettaminen, työskentelyn suunnittelu, arviointi)

27 Viikkotavoitteet matematiikassa

28 7. opettajan rooli (opettajien yhteistyö, asemointi arjessa)
"Aina kun opetamme lapselle jotakin, estämme häntä keksimästä sitä itse. Ja kuitenkin se, minkä sallimme hänen keksiä omin päin, säilyy hänessä kiistattomasti hänen elämänsä loppuun asti." (Jean Piaget)

29

30 https://peda.net/kuopio/p/ejky/vsop
verkkosivut KIITOS!!


Lataa ppt "TERVETULOA KOULUTUKSEEN!"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google