Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

E SI - JA PERUSOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURIN KEHITTÄMINEN VASTAAMAAN TULEVAISUUDEN VAATIMUKSIA Vuosiluokkiin sitomattoman esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelman.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "E SI - JA PERUSOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURIN KEHITTÄMINEN VASTAAMAAN TULEVAISUUDEN VAATIMUKSIA Vuosiluokkiin sitomattoman esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelman."— Esityksen transkriptio:

1 E SI - JA PERUSOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURIN KEHITTÄMINEN VASTAAMAAN TULEVAISUUDEN VAATIMUKSIA Vuosiluokkiin sitomattoman esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelman laatiminen ja toiminnan laajentaminen OKM/Kuopion kaupunki Hanketyöntekijä Tuula Koivukangas, Martti Ahtisaaren koulu

2 E SITYKSEN SISÄLTÖ 1. VSOP –taustaa 2. Ryhmän muodostuminen (lapset/aikuiset) 3. Oppimiskokonaisuudet 4. Oppimisympäristö ja työtavat 5. Arviointi 6. Käytännön esimerkkejä: Salpakankaan koulu, Hollola, Länsi-Puijon koulu, Kuopio, Martti Ahtisaaren koulu, Kuopio

3 MÄÄRITTELYÄ Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) määritellään vuosiluokkiin sitomaton opiskelu luvussa 5.4 (opetuksen järjestämistapoja) seuraavasti: ”Vuosiluokkiin sitomaton opiskelu on yksilöllisen opinnoissa etenemisen mahdollistava joustava järjestely. Vuosiluokkiin sitomatonta järjestelyä voidaan käyttää koko koulun, tiettyjen vuosiluokkien tai yksittäisten oppilaiden opiskelun järjestämisessä. Sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi lahjakkuutta tukevana tai opiskelujen keskeyttämistä ehkäisevänä toimenpiteenä."

4 T AUSTAA Laadukas yleinen tuki: varhaisen tuen ja puuttumisen keinojen tehostaminen (pedagogiikka tuen muotona) esi- ja alkuopetuksessa vähentäen näin tehostetun ja erityisen tuen tarvetta jatkossa Uuden opetussuunnitelman mukainen toiminta kouluissa (lapsen osallistaminen oppimisessaan, yksilöllisen opintopolun suunnittelu oppimiskokonaisuuksien kautta, yhteistyö koulun ja esikoulun aikuisten kesken ja resurssin käytön uudelleensuunnittelu, koulumotivaation lisääminen, työtapojen ja oppimisympäristöjen kehittäminen, arvioinnin kehittäminen jne.)

5 R AKENTEET, RESURSSIT, VASTUUT VSOP –ryhmä voi olla: 1. Eska-ykkösistä/kakkosista koostettu yhdysluokka 2. Omina ryhminään toimivat esiopetuksen ja alkuopetuksen luokat/yhdysluokat 3. Omissa tiloissaan toimivat esiopetuksen ja alkuopetuksen ryhmät TILAT OPPIMATERIAALIT

6 VSOP –tiimin voi muodostaa: - luokanopettaja(t) (ovtes, opsan mukaisten tavoitteiden mukaisen opetuksen järjestämisestä vastaaminen) - laaja-alainen erityisopettaja (ovtes, opetuksesta ja tarvittaessa kartoituksista vastaaminen yhteistyössä luokanopettajan kanssa) - koulunkäynnin ohjaaja (kvtes, luokanopettajan työparina toimiminen, lasten avustaminen ja ohjaaminen kasvussa ja oppimisessa) - lastentarhanopettaja (kvtes, erityisesti esiopetusikäisen lapsen opsan mukaisten tavoitteiden mukaisen opetuksen järjestämisestä vastaaminen) - lastenhoitaja (kvtes, lastentarhanopettajan työparina toimiminen, lasten avustaminen, ohjaaminen ja tukeminen kasvussa ja oppimisessa) - VSOP –toiminnasta kuten yksikön muustakin toiminnasta vastaa rehtori ja päiväkodin johtaja, jotka yhdessä päättävät resurssin kohdentamisesta ja VSOP –ryhmän muodostamisesta sekä aikuisten että lasten osalta.

7 OPPIMISKOKONAISUUDET JA TUNTIJAKO VSOP:SSA/20 VVH OPPIMISKOKONAISUUDET ILMAISUN MONET MUODOT (musiikki, käsityö, kuvataide, suullinen ja kehollinen ilmaisu), 4vvh KIELEN RIKAS MAAILMA (äidinkieli ja kirjallisuus, vuorovaikutus), 7vvh vuorovaikutustilanteissa toimiminen tekstien tulkitseminen tekstien tuottaminen kieli, kirjallisuus ja kulttuuri MINÄ JA MEIDÄN YHTEISÖMME (etiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat), 1vvh TUTKIN JA TOIMIN YMPÄRISTÖSSÄNI (matematiikka, ympäristöoppi, teknologia), 5vvh matematiikka: ajattelun taidot luvut ja laskutoimitukset geometria ja mittaaminen tietojenkäsittely ja tilastot KASVAN JA KEHITYN (liikunta, turvallisuus, hyvinvointi), 2vvh KUOPION 1 LISÄTUNTI 1vvh

8 OPPIMISYMPÄRISTÖT Luodaan sosiaalisesti, psyykkisesti ja fyysisesti turvallinen oppimisympäristö, jossa on mahdollista oppia omien tavoitteiden mukaisesti yhteisöllisesti eri-ikäisten lasten ja useaa eri ammattiryhmää edustavien aikuisten kanssa ja ohjauksessa. Oppimisympäristö tukee yksilöllisen etenemisen mahdollisuutta. Oppimisympäristö mahdollistaa monipuolisten työtapojen käyttämisen. Oppimisympäristö on osa laadukasta yleistä tukea. https://www.youtube.com/watch?v=FHMPIj49Umc (1:53)

9 Tulevaisuuden taidot vs.oppimistilat ja – ympäristöt Oppilas on..OPS 2016 aktiivinen toimija asettaa tavoitteita ratkaisee ongelmia toimii vuorovaikutuksessa osaa etsiä, yhdistellä ja arvioida tietoa saa tukea oppimisprosessiinsa 7.2.2016 Tekijän nimi Raija Kattilakoski Oppimista tukeva oppimisympäristö esi- ja alkuopetuksessa

10 Oppimista tukeva oppimisympäristö (Taylor,2009) koulu on organisoitunut pienemmiksi oppimisyhteisöiksi (tiimit) toimitaan yhteistoiminnallisesti sosiaalista vuorovaikutusta tuetaan toisista välittäminen liittyy koulukulttuuriin yhteiset tilat ovat joustavasti kalustettuja erilaisia tiloja voi käyttää joustavasti yhteydet oikeaan elämään ja yhteiskuntaan/yrityksiin projektioppimisen menetelmät päivänvalon hyödyntäminen sähköisen valaistuksen taiteellinen käyttö akustinen suunnittelu (kuuluvuus/häiritsevyys) luonnon ja ympäristön hyödyntäminen opetuksessa 7.2.2016 Tekijän nimi Raija Kattilakoski https://www.youtube.com/watch?v=pBnNBQ5HBK8

11 T YÖTAVAT, TYÖTAPOJEN VALINNASSA OTETAAN HUOMIOON

12 U USI OPPIMINEN https://www.youtube.com/watch?v=dEp6McnbH_c

13 ARVIOINTI, ARVIOINNIN KAKSI TEHTÄVÄÄ 1. Opetuksen (oppimisympäristöt, työtavat) kehittäminen lasten pedagogisiin tarpeisiin ja oppimiseen soveltuvaksi

14 2. Lapsen oppimisen ja oppimaan oppimisen taitojen edistymisen seuranta ja tukeminen

15 Arvioinnissa merkityksellistä on luoda oppimisympäristö ja toimintakulttuuri, jossa arviointia voi tehdä vuorovaikutuksessa, toiminnassa, havainnoiden, itsearvioiden, vertaisarvioiden ja osaamista eri tavoin näyttäen (oppimisen aikainen arviointi) Arviointiin kuuluu tavoitteiden asettaminen lapsen kulloisenkin taitotason mukaisesti (Torni, oppimisen aikainen arviointi) Tavoitteiden saavuttamista arvioidaan paitsi lasten kanssa yhdessä arjen toiminnassa, myös perheneuvotteluissa, oppimiskeskusteluissa, lukuvuosiarvioinnissa (oppimisjaksojen jälkeinen arviointi).

16 ARVIOINTI VSOP: SSA oppimisympäristö ja toimintakulttuuri, jossa oppimista ja arviointia tapahtuu vuorovaikutuksessa, toiminnassa, havainnoiden, itsearvioiden, vertaisarvioiden ja osaamista eri tavoin näyttäen 1. Osaamisen ja oppimaan oppimisen taitojen arviointi (oppimiskeskustelut ja lukuvuosiarviointi 2. ryhmän toiminnan kehittäminen oppimistulosten ja toiminnan arvioinnin perusteella Arviointi toiminnassa (havainnoinni t, mahdolliset kartoitukset, portfoliot, osaamisen näyttäminen) Tavoitteiden asettaminen (Torni – lomake )

17 https://www.youtube.com/watch?v=OTW46msICGo

18 Oppimisen aikaisen (formatiivisen) arvioinnin periaatteita: Opetuksen kehittäminen Antaa tietoa oppilaan edistymisestä Arvioinnin ja arvostelun ero Kehittävää, ei numeerista Jollei arviointi muutu, ei muutu opetuskaan Systemaattista, mutta myös spontaania Auttaa oppilasta myös itseään suuntaamaan (oppimaan oppimisen taidot) Katseleminen, kyseleminen, keskusteleminen Päivittäistä, vuorovaikutuksellista (Atjonen: Formatiivinen arviointi) Tässä myös hyviä käytännön työkaluja ja menetelmiä formatiivisen arvioinnin toteuttamiseksi ja teoriapohjaa: http://www.avi.fi/documents/10191/5879378/ Formatiivinen+arviointi+Paivi+Atjonen.pdf/eaa 04e45-6ee1-4b46-b6ce-29c00f783c96

19 MILLOIN?MITÄ? MITEN?KUKA? ELO-SYYSKUUAlkukartoitus ja pedagogisten tarpeiden tunnistus: matematiikka Arvioinnin järjestäminen leikissä ja oppimisessa havainnoiden Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim.Mavalka 3, VaNe – materiaalin arviointiosuus, LukiMat –materiaalin arviointiosuus, hajotelmakoe kelto/ela lo/lto ELO-SYYSKUUAlkukartoitus ja pedagogisten tarpeiden tunnistus: lukeminen ja kirjoittaminen Arvioinnin järjestäminen leikissä ja oppimisessa havainnoiden Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim.Venny –kartoitus, Armi – materiaalin ”Kari kertoo” –teksti, Kielireppu kelto/ela lo/lto SYYS- LOKAKUU Edistymisen seuranta ja tavoitteet syyslukukaudelle (lukeminen, kirjoittaminen, matematiikka, oppimaan oppimisen taidot) Torni Oppimissuunnitelma/hojks ryhmän opetusvastaava aikuinen/huolt ajat/lapsi ELO- JOULUKUU oppimisen seuranta Havainnoinnit, itse- ja vertaisarviointi, portfoliot ryhmän aikuiset lapsi itse ryhmän muut lapset MARRAS- TAMMI-KUU Edistymisen seuranta tavoitteet kevätlukukaudelle (väliarviointi) Kaikki oppimiskokonaisuudet ja oppimaan oppimisen taidot Torni Kuopion kaupungin 1. luokan oppimiskeskustelukäytänne Oppimissuunnitelma/hojks ryhmän opetusvastaava aikuinen/huolt ajat/lapsi TAMMI- TOUKOKUU Oppimisen seuranta Havainnoinnit, itse- ja vertaisarviointi, portfoliot Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim: Allu, junnauskokeet, hajotelmakokeet, luetun ymmärtämisen tehtäviä, sana- ja lausesaneluita, vapaan kirjoituksen tehtäviä, lukusujuvuus ryhmän aikuiset lapsi itse ryhmän muut lapset HUHTIKUUKartoitus matematiikan taidoissa edistymisessä: matematiikan keskeinen oppiaines omien tavoitteiden mukaisesti Arvioinnin järjestäminen leikissä ja oppimisessa havainnoiden Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim. VaNe –materiaalin arviointiosuus,LukiMat – materiaalin arviointiosuus, hajotelmakoe kelto/ela lo/lto HUHTIKUUKartoitus lukemisen ja kirjoittamisen taidoissa edistymisessä Arvioinnin järjestäminen leikissä ja oppimisessa havainnoiden Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim. sana/lausesanelu, Armi – materiaalin ”Kari kertoo” –teksti kelto/ela lo/lto HUHTI- TOUKOKUU Edistymisen seuranta kaikissa oppimiskokonaisuuksissa ja oppimaan oppimisen taidoissa (lukuvuosiarviointi) Torni Oppimissuunnitelma/hojks 1.luokan LUKUVUOSITODISTUS ryhmän opetusvastaava aikuinen/huolt ajat/lapsi

20

21 S ALPAKANKAAN KOULU, HOLLOLA ALKULUOKAT ( ESKOJA 10, YKKÖSIÄ 10, KAKKOSIA 10, LTO, LO, LH MAHD. KKA JA ELA ) Koulupäivän rakenne kloTOIMINTASISÄLTÖ 8-9Kakkoset (8-12)Äikkä/matikka 9-10.20Väripiiri (kaikki)Opsan sisällöt väripajoina 10.20-11.20Ruokailu+välitu nti 11.20-12Vapaa valinta (kaikki) Leikkipajat 12-13Ykköset (9-13)Äikkä/matikka

22 VÄRIPIIRI

23 LEIKKIPAJAT

24 OPPIMISYMPÄRISTÖ

25

26

27

28

29

30 LÄNSI-PUIJON KOULU, KUOPIO https://peda.net/kuopio/p/ejky/vsop/vkahkjv/l%C3% A4nsi-puijon-koulu2

31 M ARTTI AHTISAAREN KOULU, KUOPIO RESURSSIT: 1 yhdysluokka (eska-ykkösiä): 8 eskaria, ykkösiä 10-12; lto, lo, kka, ela, yhteinen työ päivittäistä 3 tiimipariluokkaa (eskaryhmä+ekaluokka): 15 eskaria, 25 ekaluokkalaista, lto, lh, lo, kka+ela, yhteinen työ 1-2 päivää viikossa TILAT, OPPIMATERIAALIT, TOIMINTATAVAT, ryhmitellään lapsia heterogeenisiin, pysyviin pienryhmiin KAIKILLE LAPSILLE TORNI –LOMAKE: yksilöllinen eteneminen, tavoitteiden mukainen toiminta ja oppiminen TOIMINNAN SUUNNITTELU OPPIMISKOKONAISUUKSITTAIN (väripiirit, leikkipajat, myös ekojen ja eskojen oman ryhmän toimintaa

32 VSOP: N SÄHKÖINEN ALUSTA https://peda.net/kuopio/p/ejky/vsop Hanketyö jatkuu syksyllä, hanketyöntekijä koulujen tukena suunnittelussa ja hyvien käytänteiden kokoamisessa

33 KIITOS!


Lataa ppt "E SI - JA PERUSOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURIN KEHITTÄMINEN VASTAAMAAN TULEVAISUUDEN VAATIMUKSIA Vuosiluokkiin sitomattoman esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelman."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google