Talvimatkailun kehittämisstrategia Talvimatkailun kehittämisstrategia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VisitKarelia.fi & VisitKarelia.ru sähköiset mahdollisuudet Case: Museot.
Advertisements

Tervetuloa tutustumaan Vuoden Kylään
EUREGIO KARELIAN KARELIA EXPERT MATKAILUPALVELU OY Karelia Expert Matkailupalvelu Oy on Pohjois- Karjalan matkailun.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Alustava liiketoimintasuunnitelma
Espoon matkailustrategia v Julkinen
Elämää ja elinvoimaa maaseudulla.  Pohjois-Savossa 3 Leader- ryhmää, joilla jokaisella oma, paikallinen kehittämisohjelmansa  Rahoitus kohdentuu sekä.
Well Life Center -Hyvinvointiosaamisen kehittämiskeskus- Laurean Pohjois-Tapiolan kampus Metsänpojankuja 3, Espoo.
Pirkanmaan Vuoden Kylä 2011: Kotala, Virrat.
Kuopion Seudun Pesäpalloilijat ry missio, visio ja arvot.
Jarkko Sanna-Mari Hyvärinen Jani Keskinen Nora Lamberg Jarkko Leinonen
© Mimino Oy / VO Maaseutumatkailuseminaari Mimino Oy / Virve Obolgogiani Miten saada ulkomaalaisia matkailijoita Suomen maaseutukohteisiin?
Ympäristöhankkeet Länsi- Suomen kilpailukyky- ja työllisyystavoiteohjelmassa.
Yritysvastuu sosiaalialalla Perustietoa yritysvastuusta | Aino Närkki 1.
MENESTYVÄ YRITYSTOIMINTA Etelä-Savon avaintoimialat toimivat kannattavasti ja ekotehokkaasti OSAAVA TYÖVOIMA JA HYVÄ INNOVAATIOYMPÄRISTÖ Koulutus ja tutkimus.
Kulttuurivienti –syksy 2009 Kulttuuriviennin tukiverkoston infopäivä, Opetusministeriö,
Vihreä Väylä Havainnoista konsepti-ideaan
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
Hyvinvointia maaseudulle luovuuden keinoin Kulttuuriteemaryhmän puheenjohtaja Pirkko Liisi Kuhmonen Opetusministeriö YTR:n hankeseminaari
Maakuntasuunnitelmasta maakuntastrategiaan Lapissa maakunnallinen kehittäminen toimii Kehittämisen yhteen nivominen Laaja kehittämisote Tahtotilan osoitus.
Valtakunnallisen kylämatkailuhankkeen päätösseminaari
Kimmo Aalto Toiminnanjohtaja, Lomalaidun ry Miten tästä eteenpäin kylämatkailun kehittämisessä ?
Tampere ja Tampereen kaupunkiseutu vuonna 2030
Kulttuurimatkailun kehittämisstrategia
Makupaloja Suomesta. Tilaisuuden nimi Päivämäärä Esittäjän nimi Organisaatio.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Kesäluontomatkailun kehittämisstrategia
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
2002 Tutkimusjärjestelmän kehittämisen merkkipaaluja  Tutkijakoulutuksen organisointi  Tasa-arvon edistäminen  Tutkijanuran kehittäminen  Huippututkimuksen.
Matkailun mahdollisuudet käyttöön! PAMin kärkiteemat kevät 2013.
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
Tutkijaliikkuvuuden palvelut –roundtable Kv-kevätpäivät, Seinäjoki Marita Niemelä Tutkimus- ja innovaatiopalvelut.
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Tilaisuus alkaa klo 9. #digibarometri2016. Tervetuloa Tuomo Luoma, Verkkoteollisuus #digibarometri2016.
HUNGRY FOR FINLAND Ajankohtaista ruokamatkailusta Kristiina Havas , Haaga-Helia amk Yhdessä enemmän – toimialojen yhteistyöllä kasvua ja uudistumista.
Elämyksellisyys Julia Turunen & Henna Mustaniemi.
Suomi EU:ssa. Miksi Suomi on mukana EU:ssa? EU tavoitteet ovat kannatettavia:  turvata rauha ja vakaus ja Euroopan kansojen hyvinvointi  varmistaa kansalaisten.
MATKAILU- RAVITSEMIS - JA TALOUS-ALA Matkailu-, ravitsemis- ja talousalalla on tavoitteena vaikuttaa ihmisten terveyteen, hyvinvointiin ja viihtyvyyteen.
Viestintä ja tiedottaminen Kuinka viestinnästä saadaan vaikuttavaa? Kuinka muut nuoret tavoitetaan tehokkaasti? Miten tiedotteemme lyö läpi mediassa?
MYNÄlife -asukashankintahanke Mynämäessä
SUOMEN SALAOJAKESKUS OY
” Helsingin tapahtumia yhdessä applikaatiossa”
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
Suomalaisen yleisurheilun
Vesa Kanninen / Aalto-yliopisto Monikeskuksisuus, keskusverkko
Afrikkalainen kulttuuri
Janakkalan kunnan strategia vuoteen 2025
Yritykseni pahimmat kilpailijat
Metsät ja luontomatkailu Suomessa
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Mitkä Ovat Eri Valokuvaus Markkinointi-ideoita?
ABORIGINAALIT JA SIIRTOLAISET
PoLut – Pohjoinen luonto maahanmuuttajien kotoutumisessa
- kotirannikoilta maailmalle -
Rail Baltica – edellytys Suomen isoille liikennehankkeille
LR.
Arvioinnista arkipäivää
ESIMERKKEJÄ REITTIEN KEHITTÄMISEN POLUISTA, KANTA-HÄME
Volitioprosessi, tahdon!
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Heli Saari Outdoors Finland II Aktiviteettien kehittämisohjelman kansallinen koordinointi – hanke.
Strategia: Liikeidea?.
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
”Kuuleha sie, minnuu nii kovast kiinnostaa..
Myyntikanavien… …kaivelua.
Markkinointisuunnitelma
Markkinatutkimuspäivä Tunteella tuloksia
Esityksen transkriptio:

Talvimatkailun kehittämisstrategia 2014-2018

Sisältö  Kehitettävät osa-alueet  Talvibrändi  Tuoteteemojen painopistealueet

TALVIMATKAILUN VISIO Suomen talvi tarjoaa poikkeuksellisen mieleenpainuvia kokemuksia puhtaassa arktisessa ympäristössä. Suomi on valittujen kohderyhmien talvilomakohdelistalla Pohjois-Euroopan ykkösvaihtoehto.

TALVIMATKAILUN MISSIO Liiketoiminnan kehittäminen Vetovoimaisen, laadukkaan ja helposti saavutettavissa olevan tuotetarjonnan lisääminen. Kiinnostusta herättävä ja tehokas myynti- ja markkinointityö yhdessä ammattitaitoisen yrittäjäkentän kanssa.

Suomesta talvikohde edelläkävijöille Talvimatkailun kehittämisen tavoitteena on varmistaa talvimatkailun positiivinen kehitys myös tulevina vuosina. Haluamme erottua kilpailijoistamme monipuolisemmalla tuotetarjonnalla sekä korkeammalla laadulla.

Kehitettävät osa-alueet   Kehitettävät osa-alueet

1 Tuotekehityksen edistäminen   Asiakasymmärrys: asiakaslähtöisten tuotteiden kehittäminen ja niiden toimiva paketointi Ymmärrys uusista markkinoista Laadun parantaminen entisestään, uudistaminen Työkaluja tuotteistamisen edistämiseksi Etelä-Suomen ja Keski-Suomen talvitarjonnan kehittäminen

2 Yhteistyön lisääminen ja verkostoituminen Pienessä maassa matkailualan ei ole varaa jäädä yksilölajiksi. Toimiva verkostoituminen näkyy myös parempana bisneksenä. Niin matkailukeskusten keskinäistä kuin keskusten ulkopuolella olevien matkailuyritysten yhteistyötä kannattaa tiivistää.

Myynnin ja markkinoinnin monipuolistaminen 3 Myynnin ja markkinoinnin monipuolistaminen Talvimarkkinaosuuden lisääminen jakelukanavissa Innovatiivinen markkinointi. Kun mediarahaa on vähän, on kilpailun keskellä vaikea erottua tavanomaisella mainonnalla. Koko maan talvitarjonnan näkyvyys Jakelukanavaosaamisen kohentaminen Sähköiset myyntikanavat

4 Saavutettavuuden säilyttäminen ja parantaminen Koko alan keskeinen haaste Huono saavutettavuus tekee parhaimmatkin markkinointitoimenpiteet hyödyttömiksi

Talvibrändi

Imagomainonnan konsepti Aasiassa TIEDOSTETTAVAKSI JA HYÖDYNNETTÄVÄKSI YRITYSTEN OMASSA MARKKINOINNISSA

“Merkityksellisiä kohtaamisia”

Kun kysyy Suomea kolunneilta turisteilta, mikä tässä maassa on hienoa, on vastaus monesti kryptinen. Suomen vaikuttavuutta ei osata selittää. Utelemalla, mikä tekee Suomesta paremman kohteen kuin Ruotsista ja Norjasta, joilla on tarjota samanlaisia tuotteita ja uljaampia maisemia alkaa mysteeri avautua. Turistit ovat täällä poikkeuksellisen vaikuttuneita ihmisten välittömyydestä, aitoudesta ja siitä, että he pääsevät kokemaan asioita itse – sen sijaan että ihastelisivat asioita etäältä. Kuulostaa itsestään selvältä, mutta sitä se ei ole. Nämä kaksi asiaa yhdessä tekevät Suomesta erityisen. Matkailija haluaa kokea matkallaan elämyksiä eri tasoilla. Nähdä kauniita asioita, tavata mielen-kiintoisia ihmisiä, tuntea puhtaan luonnon, mykistyä revontulista ja kokea rauhaa hiljaisuudesta. Kaikkia näitä yhdistää kohtaaminen, jolla on merkitys. Osaksi kyse on henkimaailman jutuista, mutta todelta ne silti tuntuvat. Tulevat iholle ja tuntuvat sielun syövereissä asti. ”Merkityksellisiä kohtaamisia” on Visit Finlandin imagomarkkinoinnin konsepti. Vaikka imago-mainonta keskittyy etenkin ihmisen ja luonnon väliseen suhteeseen, konsepti taipuu kaikkiin teemoihin ja taktisiin tavoitteisiin. Se ei lupaa sellaista, mitä Suomi ei voi lunastaa.

28.12.2018 Etunimi Sukunimi

Tuoteteemojen painopistealueet

Temaattiset painopistealueet talvi Monipuoliset talven elämykset • Revontulet • Safarit • Lumi- ja jäätuotteet • Talven tapahtumat • Kilpailijoista erottuvat, monipuoliset talven elämystuotteet • Hiljaisuus • Matkailijan kokemat arki- elämän talviset ratkaisut • Autenttisuus • Saamelaisuus Elämäntapa Ainutlaatuinen lumikokemus – erämaa palveluilla • Monipuoliset luontokokemukset kulttuurielämyksillä rikastettuna • Teemoja yhdistävät palvelupaketit • Lähiruoka • Sesongin ainekset • Juhlapyhien ruokaperinne (joulu, pääsiäinen) • Asiakkaan osallistaminen Luonto kulttuurilla maustettuna Ruoka

Suomalainen elämäntapa Matkailijoita kiinnostaa tositarinat ja kohtaamiset paikallisten kanssa. Suomalaisuus koetaan monella markkinalla eksoottiseksi.

Miten selviämme talvesta? Ulkomaalaisia kiinnostaa, miten suomalainen arki toimii kaamoksen kylmyydessä, lumen keskellä.

Suomalaiset jouluperinteet ja saamelaisuus

Autenttisuus, välittömyys ja intiimiys (pienet kylät vs. isot matkailukeskukset)

Suomalainen ruoka Paikallinen lähiruoka tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia, onhan se globaali trendi, joka kiinnostaa ihmisiä.

Suomalaisen ruoan puhtaus

Vuodenaikojen huomioiminen tarjonnassa, teemaruoat

Hiihtokeskusten ruokatarjonnan monipuolistaminen

Talvitarjonnan kirjon lisääminen Naapurimaat ja Keski-Euroopan suuret talvikohteet tarjoavat nekin runsaasti talviaktiviteetteja. KUINKA EROTUMME HEISTÄ?

Arktisen kansan ainutlaatuisen lumi- ja jääosaamisen korostaminen

Uusien palveluiden kehittäminen – luonnollisuudesta tinkimättä, esim. suomalaisen kansantaruston hyödyntäminen tuotteissa

Lapsiperheiden huomioiminen entistä paremmin

Revontulimatkailun monipuolistaminen

Kulttuurin, luonnon ja hyvinvoinnin yhdistäminen

Asiakkaiden tarpeista lähtevien, joustavien ja kokonaisvaltaisten palvelupakettien kehittäminen

Kulttuuriohjelmien liittäminen talven matkailutarjontaan

Hiljaisuus, mindfulness on yhä kasvava trendi. Se tarjoaa paljon mahdollisuuksia myös Suomen talvimatkailulle.

Lisätiedot ja kommentit Ms. Liisa Renfors Product Specialist, Finpro/VisitFinland liisa.renfors(at)visitfinland.com 28.12.2018

WWW.MEK.FI