Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kesäluontomatkailun kehittämisstrategia

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kesäluontomatkailun kehittämisstrategia"— Esityksen transkriptio:

1

2 Kesäluontomatkailun kehittämisstrategia

3 Sisältö Luontomatkailu ja sen tavoitteet
Tuotetarjonta ja painopistealueet Kehittämistä vaativat strategiset osa-alueet Kohderyhmät ja markkinointi

4 Luontomatkailu ja sen tavoitteet

5 Luontomatkailun visio
Suomi on Euroopan paras outdoors-kesälomamaa.

6 Luontomatkailun ydinviesti
Finnish Nature 24/7 - easy access to the last wilderness of Europe

7 Finnish Nature 24/7 – easy access to the last wilderness of Europe
Tuotetarjonta Soft adventure • Aktiivista luonnossa liikkumista • Pyöräily • Vaellus • Melonta • Kalastus jne YDINVIESTI Finnish Nature 24/7 – easy access to the last wilderness of Europe Elämykset • Luontoelämykset (nuotioretket) • Luontovalokuvaus • Eläinten- ja luonnon katselu ja kuvaus • Valoon, puhtauteen liittyvät tuotteet • jne Oheis- ohjelmat • Koskenlasku, koskiuinti • Veneily, soutu • Golf • Riippuliito • Vesiaktiviteetit (esim. Vesijetit, surffaus, liitovarjo jne.)

8 Luontomatkailun missio
Luontomatkailu tuottaa kestävällä tavalla hyvinvointia kaikille Suomen alueille.

9 Luontomatkailun imagolliset tavoitteet
• Suomi mielletään monipuolisena luontomatkailumaana. • Suomi erottautuu omalla luontoprofiililla kilpailijoista.

10 Luontomatkailun toiminnalliset ja laadulliset tavoitteet
• Isot matkailu- ja majoitusyritykset tarjoavat ja myyvät luontomatkailutuotteita aktiivisesti • Pienet majoitusyritykset tuotteistavat luontotarjonnan ympäristössään ja hyödyntävät sitä • Kansallispuistojen ympärille ja kaupunkimaiseen ympäristöön syntyy yritysryppäitä, joilla on yhteinen myynti- ja markkinointiorganisaatio • Koko Suomen luontokohteet ja –reitistöt tuotteistetaan kriteerien mukaisesti omatoimituotteiksi ja elinkeinon hyödynnettäväksi Luontomatkailutuotteet ja –kohteet näkyvät viestinnässä kaikilla tasoilla • Tuotteet löytyvät kotimaisista ja kansainvälisistä jakelukanavista helposti ostettavassa muodossa • Mikro- ja pk-matkailuyritysten liikevaihto ja asiakasmäärät kasvavat • Luontomatkailuyritykset toimivat kestävällä tavalla vähähiilisyyteen tähdäten ja soveltavat uusia innovaatioita yrityksen kehittämisessä

11 Määrälliset tavoitteet
+3% +10% +5% Luontoaktiviteetteja myyvien matkanjärjestäjien määrä Euroopan pääkohdemaissa Myyntitoimenpiteisiin osallistuvien luonto- matkailuyritysten määrä Outdoors.fi ja outdoorsfinland.com -sivustojen kävijämäärä +10% +5% +4% Seurannan toimenpiteet: -kävijämäärien seuranta Museotilasto, Museovirasto, Finland Festivalsin kävijämäärä, VisitFinlandin sivuston kävijämäärä -Q1000-laatutonni -Haaga Perhon koulutus -Trade follow up MEK Laadukkaiden luontokohteiden ja reitistöjen määrän kasvattaminen koko Suomen kattavaksi Vuosittainen käyntimäärän kasvu VisitFinlandin.comin aktiviteettiartikkeleissa Kansallispuistojen ulkomaisten vierailijoiden käyntimäärä Kansallispuistojen kävijöiden rahankäytön paikallistaloudelliset tulo- ja työllisyysvaikutukset

12 Luontomatkailun avainvahvuudet
• Puhtaus • Monipuolinen luonto • Hiljaisuus ja avaruus • Laaja kansallispuistoverkosto (sis. UNESCO, GEOPARK) ja hyvät palvelurakenteet • Suomalaisuus luontosuhteessa ja jokapäiväisessä elämässä • Luonnon terveyttä edistävät vaikutukset

13 Luontomatkailun mahdollisuudet
• Aktiviteettien kysyntä on Euroopassa edelleen vahvassa kasvussa • Globaali lähiruoka- ja villiruokabuumi osana luontomatkailua • Uudet yhteistyökuviot, mm. aktiviteettiteeman yhdistäminen ja hyödyntäminen hyvinvointimatkailussa ja kulttuurimatkailussa. • Tiheä kansallispuistoverkosto on vielä suurimmaksi osaksi hyödyntämättä

14 Luontomatkailun heikkoudet ja haasteet
• Tarjonta liian ryhmäpainotteista • Luontomatkailija mielletään yhä extreme-harrastajaksi ja tuottamattomaksi. Oletetaan, että osaa liikkua luonnossa ilman apua • Omia vahvuuksia ei hyödynnetä • Kansallispuistojen ja retkeilyalueiden heikko saavutettavuus ja huonot liikenneyhteydet • Tuotekehityksen puutteet ja tarjonnan vähäisyys • Jakeluketjussa on katkoksia • Yhteisen sertifioinnin puuttuminen • Markkinointi vaikeaa, kun tieto reiteistä on hajallaan

15 Temaattiset Painopistealueet

16 Temaattiset painopistealueet - luontoaktiviteetit
• Yrittäjäyhteistyö • Valikoidut kansallispuistot, valikoidut kärkireitit • Puiston palvelulupaus • Suomen luonto on Euroopan puhtain • Puhdas vesi, puhdas ilma • Puhtaat eksoottiset metsät Kansallispuisto Puhdas luonto • Vastuullisuus • Laatu ja turvallisuus YDINVIESTI Finnish Nature 24/7 – easy access to the last wilderness of Europe • MoHu-kohderyhmä • Helppotasoista; helposti löydettävää, saavutettavaa, ostettavaa, kulutettavaa • Lyhytkestoista - helppo lisätä matkaohjelmaan omatoimisesti tai mj:n tarjoamana • Metsien hyvinvointi- vaikutukset • Elämyksellinen ruokailu luonnossa ja luonnon antimet • Suomalaisten luontosuhde ja luontoon liittyvä kulttuuriperintö Helppotasoiset aktiviteetit Teemojen yhdistäminen Culture in nature, Ruoka, Hyvinvointi • Majoituskohteet mukaan • Kohdennetusti (lapsiperheet, seniorit)

17 Temaattiset painopistealueet 1. Puhdas luonto
Liikkuminen luonnossa Puhdas vesi, ilma Hyvinvointi metsästä Hiljaisuus Tila Valo Lähiruoka Vlliruoka Suomalainen ruokakulttuuri, Matkailijan osallistaminen Elämyksellisyys

18 Temaattiset painopistealueet 2. Helppotasoiset aktiviteetit
MoHu-kohderyhmä Helppotasoista, helposti löydettävää, saavutettavaa, ostettavaa ja kulutettavaa Lyhytkestoista - helppo lisätä matkaohjelmaan omatoimisesti tai matkanjärjestäjän tarjoamana Lähiruoka Vlliruoka Suomalainen ruokakulttuuri, Matkailijan osallistaminen Elämyksellisyys

19 Temaattiset painopistealueet 3. Kansallispuistot
Yrittäjäyhteistyö Valikoidut kansallispuistot, valikoidut kärkireitit Puistojen palvelulupaus

20 Temaattiset painopistealueet 4. Teemojen yhdistäminen
Metsien hyvinvointivaikutukset Elämyksellinen ruokailu luonnossa ja luonnon antimet Suomalaisten luontosuhde ja luontoon liittyvä kulttuuriperintö

21 Kehittämistä vaativat strategiset osa-alueet

22 1 Kehityskohteet Tuotekehitys Omatoimimatkailun ymmärryksen lisääminen
Luontomatkailutuotteita tarjoavien yritysten määrän kasvattaminen Laadun ja kestävän kehityksen periaatteiden käyttöönoton parantaminen Asiakastuntemuksen lisääminen erityisesti segmenttitasolla Työkalujen hyödyntäminen eri kanavissa Tuotteistus ja paketointi teemoja yhdistäen ja luontoaktiviteettituotteita teemoittaen, esim. gastropyöräily, villiyrttivaellus Yritysten tuotekehityksen tukeminen Kansallispuistojen, Geopark- ja UNESCON luonnonperintökohteiden hyödyntäminen Puhtaan luonnon korostaminen tuotteiden vetovoimatekijänä Outdoors-tapahtumien hyödyntäminen

23 Yhteistyö ja verkostot
2 Kehityskohteet Yhteistyö ja verkostot Outdoors Finland-koordinaation jatkuminen Alueellisen Outdoors Finland toiminnan ja reitistöjen kehittämiseen ja tuotteistamiseen kohdistuvan työn ja rahoituksen jatkuminen Yli toimialarajojen ulottuvien verkostojen ja suhteiden rakentaminen edistämään tuotekehitystä ja markkinointia (esim. Metsähallitus, hotelliketjut)

24 Myynti ja markkinointi
3 Kehityskohteet Myynti ja markkinointi Näkyvyyden lisääminen Myynti- ja välittäjäportaan toiminnan kehittäminen Pienten luontomatkailuyritysten edesauttaminen kansainvälisille markkinoille

25 Tutkimustarpeet • Asiakastuntemus segmenttitasolla. • Tilastointi – luontomatkailun asiakasmäärät • Trade follow up-kartoitus • Kuluttajaprofiilit Aasian kohdemarkkinoilla Japanissa ja Kiinassa. • Asiakastiedon ja laadullisen kokemuksen tutkiminen – pilottikohteet esim. uudet tuotteet. • Kohderyhmämme rahankäyttö. Paljonko luontomatkailuun ja mihin sen sisällä? • Miten muut isot luontomatkailumaat tekevät tuotemarkkinointia? • Luontomatkailun vaikuttavuusarviointi, luontomatkailun tulovaikutukset paikallistalouteen. • Luontomatkailun teemakohtaiset tehokkaat myyntikanavat ja myynnin mallit ja organisoituminen kilpailijamaissa.

26 Kohderyhmä ja Markkinointi

27 Kohderyhmät Modernit humanistit (erityisesti aktiiviset perhe-elämys- matkailijat) Euroopassa (Saksa, Ranska, UK, Benelux, Itävalta, Sveitsi, Italia, Espanja) Venäjällä vuotiaiden keskiluokka (Pietari, Moskova + miljoonakaupungit Euroopan puoleisessa osassa) Aasialaiset matkailijat ovat Visit Finlandin imago- markkinoinnin pääkohderyhmä ja tulevaisuudessa tämän kohderyhmän potentiaalisuutta luontoaktiviteettien suhteen tutkitaan tarkemmin

28 Modernien humanistien kiinnostuskohteet (aktiiviset perheet)
Wild life watching Kalastus Pyöräily Vaellus Kiertoajelut Paikalliseen elämäntapaan tutustuminen Sauna Saaristo- ja sisävesiristeilyt Koiravaljakot Poro-ohjelmat Museot ja historialliset kohteet Suomalainen ruokakulttuuri Rentoutumishoidot

29 Lisätiedot ja kommentit
Terhi Hook kehityspäällikkö Finpro/Visit Finland Heli Saari Projektipäällikkö, Outdoors Finland


Lataa ppt "Kesäluontomatkailun kehittämisstrategia"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google