Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Elämyksellisyys Julia Turunen & Henna Mustaniemi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Elämyksellisyys Julia Turunen & Henna Mustaniemi."— Esityksen transkriptio:

1 Elämyksellisyys Julia Turunen & Henna Mustaniemi

2 Mitä elämyksellisyys tarkoittaa? ‘’ Elämykset ovat tilannesidonnaisia ja ainutlaatuisia. Elämykset voivat olla jotakin sellaista, mitä arkielämästä puuttuu, mutta joita etsitään esim. matkalla. Matkailuelämyksen syntymiseen vaikuttavat monet tekijät, yritys voi ainoastaan rakentaa puitteet elämyksen syntymiselle.’’ (Kulmat 2015) Elämys liittyy havaitsemiseen ja aisteihin, ja elämys koetaankin näkö-tai kuulohavaintona, hajuna, makuna tai tunto-tai tasapainoaistimuksena. (Borg, Kivi & Partti 2002, 26.)

3 Elämys VS Palvelu Kokemuksen räätälöinti, teemoittelu ja draamallisuus Guest vs. Customer Miten vs. Mitä Näyttämöllä työnkuvansa mukaisessa roolissa vs. Tarjoilija, myyjä, opas jne

4 Elämyksellisyyden tuotteistaminen Tuotteesta tulee elämyksellinen, kun se sisältää kuusi elämyksen elementtiä: 1. yksilöllisyys 2. aitous 3. tarina 4. moniaistisuus 5. kontrasti 6. vuorovaikutus. (Tarinakone 2011) Hyvä esimerkki elämyksellisyyden tuotteistamisesta: Starbucks. Tuote: Kahvi Elämys: 3 P:tä = People, Place, Product. Baristat luovat ainutlaatuisen asiakaspalvelun ja tuoretta kahvia, asiakkaalla on mahdollisuus seurata tuotteen valmistelua. Kahvilat ovat kodikkaasti sisustettuja, kahvin tuoksu herättää hajuaisteja. Kahvimukeihin kirjoitetaan asiakkaan nimi = yksilöllisöidään tuote. Myös se, mitä brändi kuvastaa asiakkaalle, vaikuttaa elämykseen. (Lähde: https://customeru.wordpress.com/2008/02/07/what-is-the-starbucks- customer-experience/)

5 Elämystalous "Elämystaloudessa on kysymys kaupallisten kokemusten tarjoamisesta globaaleilla markkinoilla toimialaan katsomatta. Elämystalouteen lasketaan kuuluvaksi kaikki vapaa-ajan kulutus urheilusta elokuviin, peleihin tai matkailuun." -Elämystuottajan käsikirja Elämyksentuottajan on tunnettava vieraansa: heidän toiveensa ja tarpeensa. Sekä pyrittävä tarjoamaan yksilöllisiä ja ikimuistoisia kokemuksia. Nykyään kilpailukykyinen elämystuote on huomattavasti monipuolisempi ja jalostetumpi kuin aikaisemmin ja sen myötä sitä on vaikeampi toteuttaa. Pienetkin asiat voivat vaikuttaa asiakkaan elämyseen, joko positiivisesti tai negatiivisesti Sana niin huonosta kuin hyvästäkin kokemuksesta leviää nopeasti asiakkailta eteenpäin esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, mikä vaatii elämystuottajalta varovaisuutta ja huolellisuutta.

6 Lähteet Borg, P., Kivi, E. & Partti, M. 2002. Elämyksestä elinkeinoksi. WSOY. Helsinki. Kulmat 2015. Matkailu, luovat alat ja elämyksellisyys. Luettu: 16.3.2016. Luettavissa: http://www.kulmat.fi/tutkimustietoa/elamyksellisyys http://www.kulmat.fi/tutkimustietoa/elamyksellisyys Matkailu.Luc. 2010. Palvelusta elämykseksi työkalut: teema, draama ja massaräätälöinti. Luettu: 16.3.2016. Luettavissa: http://matkailu.luc.fi/Tuotekehitys/Tyokaluja- /Tuotteistamiseen/Palvelusta-elamykseksihttp://matkailu.luc.fi/Tuotekehitys/Tyokaluja- /Tuotteistamiseen/Palvelusta-elamykseksi Customeru. Wordpress. 2008. What IS the Starbucks Customer Experience?. Luettu: 16.3.2016. Luettavissa: https://customeru.wordpress.com/2008/02/07/what-is-the-starbucks- customer-experience/https://customeru.wordpress.com/2008/02/07/what-is-the-starbucks- customer-experience/ Tarinakone. 2011. Miten luodaan elämyksiä?. Luettu: 16.3.2016. Luettavissa: http://www.tarinakone.fi/blogi/4-miten-luodaan-elamyksia/ http://www.tarinakone.fi/blogi/4-miten-luodaan-elamyksia/ Tarssanen, S. 2009. Elämystuottajan käsikirja. Oy Sevenprint Ltd. Rovaniemi. http://87.108.50.97/relis/REL_LIB.NSF/0/04BF71151EF96086C225763300257188/$FILE/elamystuottajan -kasikirja.pdf


Lataa ppt "Elämyksellisyys Julia Turunen & Henna Mustaniemi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google