Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Metsät ja luontomatkailu Suomessa
Matkailun edistämiskeskus Jaakko Lehtonen ylijohtaja
2
Matkailun edistämiskeskus MEK edistää ulkomailta Suomeen suuntautuvaa matkailua
Kotimaan matkailu ei kuulu MEKin vastuualueeseen MEK toimii kyllä kotimaassakin mm tuotekehityksen tuen, laadunkehityksen, aluestrategioiden ja kansainvälistymisopastuksen tiimoilla Tässä esityksessä keskitytään ulkomaalaisiin matkailijoihin Suomessa
3
Luonto on säilyttänyt vakaan ykkösasemansa vetovoimatekijänä ulkomaalaisten silmissä vuosikymmenestä toiseen
4
Mieleenpainuvinta Suomen luonnossa on (tärkeysjärjestyksessä)
Järvet Kauniit maisemat Kesäyöt Metsät ja metsän antimet Saaristo Puhtaus Erämaisuus
5
Lomakohteen valinnassakin tärkein kriteeri on kauniit maisemat
Suomi on tutkitusti myös täyttänyt kauniita maisemia koskevat odotukset
6
Talvisessa luonnossa parasta ulkomaalaisten silmissä on
Hiljaisuus Lumi Erämaat Revontulet Porot Kylmyys
7
Jotain ulkoilma-aktiviteettia harrasti ulkomaalaisista talvella 17% (lomalaisista 1/3)
Kesällä 19% Lapissa talvella 95%
8
Suosituimpia talviaktiviteetteja ovat
Moottorikelkkailu Koiravaljakkoajelu Poroajelu
9
Ja kesällä Urheilukalastus Pyöräily Vaellus (yli kolme tuntia)
10
Metsien ”tuotteistaminen” matkailullisesti ei ole ihan helppoa
11
Metsämatkailussa voidaan tuotteistusta ajatella vaikkapa seuraavista kolmesta näkökulmasta
Metsäalan ammattilaiset Metsäalaan liittyvät (biologian opettajat, luonnonsuojelujärjestöjen edustajat ym) Muut
12
Metsäluontoon voi suhtautua ainakin neljällä eri tavalla
Utilismi (tuotantokeskeisyys) – metsä on raaka-aine- ja energiavarasto Humanismi (ihmiskeskeisyys) – arvokas mahdollisuus, kestävää kehitystä Mystismi – perusolemukseltaan suuri henkinen kokonaisuus Naturismi – itseisarvon omaava ekologinen kokonaisjärjestelmä
13
Periaatteessa metsämatkailussa voi ainakin olla
Pelkkää luonnonläheisyyttä, samoilua, marjastamista ym Aktiviteetteja luonnossa/metsässä Metsään rakennettuja rakenteita, kuten kahvioita ym
14
Tuotteisiin voisi kuulua
Special interest – tuotteita, esim lintubongaus, soiden tutkiminen, vaellusratsastus, miksei metsästyskin (monien kiemuroiden takana tosin) Special interest – väki ei yleensä ole ensisijaisesti kiinnostunut siitä, mihin maahan mennään, vaan missä erityismielenkiintoansa voi toteuttaa
15
Ovat usein osaavia harrastajia, siten vaativia asiakkaita esim oppaalle
Toisaalta ovat valmiita käyttämään rahaa enemmän kuin ihan perusmatkailija
16
Mytologiaan rakentuvat tuotteet
Hiidenkirnut, muinaishaudat ym Näytelmät metsässä, vaikkapa Kalevalasta johdetut Matkailijoista usein upeaa osallistua tuotteeseen, vaikkapa näyttelemällä jotain roolia näytelmässä Shamaanisessiot
17
Pehmeät seikkailut Vaikkapa japanilaisille riittää parin kilometrin opastettu kävely polulla metsässä Tai 500 metrin maastohiihto hotellin pihalla Reiän kairaus jäähän on kova juttu Saksalaiset rakastavat nuotiolla istumista iltapimeässä – laulu raikaa Marjastus ja sienestys mieleistä; etenkin italialaiset ovat innostuneita Maastohiihto
18
Kalastus Ei tarvitse olla jalokalaa
Ihan peruskalat kelpaavat varsin monille saaliiksi Moni ei ole elämässään kalastanut, mato-onkikin on iso juttu, etenkin jos saa jotain Itse pyydetyn kalan valmistus ja nauttiminen (luonnossa) on mahtava kokemus
19
Tulevaisuuden matkailija
Arvostaa aitoutta ja alkuperäisyyttä Arvostaa puhtautta, turvallisuutta Kunnioittaa perinteitä ja on kiinnostunut niistä Nostaa aika/laatu – suhteen hinta/laatu – suhteen rinnalle tai ohikin Korostaa yksilöllisyyttä, terveellisyyttä, nuorekkuutta
20
Wellness on vahvasti nouseva trendi
Kehon ja mielen hemmottelua Metsät tarjoavat mahdollisuuksia tälle matkailumuodolle Rauhallisuus, tila, savusauna metsälammen rannalla, iltanuotio, ulkomajoitus
21
KIITOS MIELENKIINNOSTA!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.