Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnne-Mari Lehtonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
2
Kulttuurimatkailun kehittämisstrategia 2014-2018
3
Sisältö Kulttuurimatkailu ja sen tavoitteet Tuotetarjonta ja painopistealueet Kehittämistä vaativat strategiset osa-alueet Kohderyhmät ja markkinointi
4
Kulttuurimatkailu ja sen tavoitteet
5
Kulttuurimatkailussa tuotteistetaan alueellisia ja paikallisia kulttuurin voimavaroja. Painotus on matkailutuotteissa ja –palveluissa, joita tarjotaan liiketoiminnallisin perustein. Tavoitteena on luoda kulttuurillisista voimavaroista elämyksiä matkailijoille ja oppia niistä. Mitä on kulttuurimatkailu?
6
Kulttuurimatkailun visio Suomi on modernin humanistin sydämen valinta – kiitos kulttuurimme
7
Edistämme elinkeinon hyvinvointia ja taloudellista kestävyyttä luomalla matkailijoille uudenlaisia elämyksiä sekä kulttuuri- ja matkailutoimijoille uusia liiketoimintamahdollisuuksia Kulttuurimatkailun missio
8
Päätavoitteena on kasvattaa Suomen matkailutuloja. Imagollinen tavoite on, että kulttuurilliset sisällöt vahvistuvat Suomen maakuvassa ja matkailumaakuvassa kansainvälisillä matkailumarkkinoilla. Kulttuurimatkailun tavoitteet vuoteen 2018
9
Määrälliset tavoitteet +5% 10 kpl +10% Museoiden ulkomaisten kävijämäärä Finland Festivalsin tapahtumien kävijämäärä Laatutonni Culture DQN –koulutuksen läpikäyneitä kohteita vuonna 2018 Vuosittainen käyntimäärän kasvu VisitFinlandin.comin kulttuuri-sisältöisissä artikkeleissa ja directoryssa Kävijämäärien seuranta Trade follow-up
10
Kulttuurimatkailun vahvuudet Kohderyhmän kiinnostus suomalaiseen elämäntapaan Ruoka Vastakohtaisuus Infrastruktuuri Kansanperinteen moderni tuotteistus Luovan talouden toimikenttä
11
Kulttuurimatkailun mahdollisuudet Ruokatrendit Kiinnostus designiin Lifestyle-trendit, esim. kierrättäminen Yhteistyö yli toimialarajojen Slow life
12
Kulttuurimatkailun heikkoudet ja haasteet Alueellisten hankkeiden lyhytkestoisuus Hajanainen kenttä Ei tuotteistettuja palveluita Vähäinen markkinointi ja yhteistyö Asiakkaiden heikko tuntemus Kulttuuri- ja matkailutoimijoiden heikko tuntemus
13
Tuotetarjonta ja painopistealueet
14
Tuotetarjonnan teemat Tapahtumat Taiteen lajit Kulttuuriperintö Elämäntavat
15
Design Ruoka Suomalainen elämäntapa Luovan talouden nousevat alat Kulttuuriset elementit Individuaali-matkailijalle Culture in Nature Temaattiset painopistealueet
16
Suomalainen elämäntapa Live like a local Paikan tuntu Luontosuhde Sosiaaliset käytännöt Tutustuminen suomalaisiin, paikallisuuteen, kulttuuriin, kulttuuriperintöön ja tarinoihin elämyksellisellä tavalla, maalla ja kaupungissa
17
Lähiruoka Villiruoka Suomalainen ruokakulttuuri Matkailijan osallistaminen Elämyksellisyys Temaattiset painopistealueet Ruoka
18
Temaattiset painopistealueet Design ja arkkitehtuuri Muotoilu Muoti Arkkitehtuuri ja sen vaikutukset eri elämänalueilla
19
Temaattiset painopistealueet Luova talous ja taide Musiikki Käden taidot Elokuva Peliteollisuus Sarjakuva
20
Kehittämistä vaativat strategiset osa-alueet
21
Kehityskohteet Tuotekehitys Työkalujen hyödyntäminen Suomalaisen elämäntavan kokeminen Culture in nature Kulttuurireitit Ruokateema näkyväksi Yhteinen laatukäsite Asiakastuntemus, uudet markkinat Tuotteistus myyntikelpoiseksi Yhteistyö yli toimialarajojen 1
22
Kehityskohteet Yhteistyö ja verkostot Kulttuurimatkailun organisoitumismallin vakiinnuttaminen Uudet verkostot ja strategiset kumppanuudet 2
23
Kehityskohteet Myynti ja markkinointi Näkyvyyden lisääminen Myynti- ja välittäjäportaan toiminnan kehittäminen Tuotetarjonta jakelukanaviin Matkailun liiketoiminnan ymmärtäminen 3
24
Kehityskohteet Seuranta eli tilastoinnin, mittaamisen ja dokumentoinnin kehittäminen 4
25
Tutkimustarpeet Tilastointi: kävijätutkimukset, kulttuuristen matkailutuotteiden asiakasmäärät, Trade Follow-up -kartoitus Kuluttajaprofiilit Kiinassa ja Japanissa Kulttuurin kuluttaminen Asiakastiedon ja laadullisen kokemuksen tutkiminen Matkailureittien asiakasmäärät ja kulttuurin asema
26
Kohderyhmä ja Markkinointi
27
Kohderyhmät Modernit humanistit Kiinassa ja Japanissa sekä Euroopassa (Saksa, Ranska, UK, Benelux, Itävalta, Sveitsi, Italia, Espanja) Venäjällä 25-55-vuotias keskiluokka Kotimaan matkailijat
28
Modernien humanistien kiinnostuksen kohteet Aineeton kulttuuriperintö Paikallinen elämäntapa ja kulttuuri Paikallinen ruoka Aktiviteetit Luonto Maisemat Rentoutuminen
29
Kulttuurimatkailun markkinoinnin kivijalka Cultural beat CredibleContrastingCreativeCool Wild and freeSilence, please
30
Lisätiedot ja kommentit Kehityspäällikkö Matkailun edistämiskeskus Terhi Hook terhi.hook@visitfinland.com
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.