Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kulttuurimatkailun kehittämisstrategia 2014-2018.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kulttuurimatkailun kehittämisstrategia 2014-2018."— Esityksen transkriptio:

1

2 Kulttuurimatkailun kehittämisstrategia 2014-2018

3 Sisältö Kulttuurimatkailu ja sen tavoitteet Tuotetarjonta ja painopistealueet Kehittämistä vaativat strategiset osa-alueet Kohderyhmät ja markkinointi

4 Kulttuurimatkailu ja sen tavoitteet

5 Kulttuurimatkailussa tuotteistetaan alueellisia ja paikallisia kulttuurin voimavaroja. Painotus on matkailutuotteissa ja –palveluissa, joita tarjotaan liiketoiminnallisin perustein. Tavoitteena on luoda kulttuurillisista voimavaroista elämyksiä matkailijoille ja oppia niistä. Mitä on kulttuurimatkailu?

6 Kulttuurimatkailun visio Suomi on modernin humanistin sydämen valinta – kiitos kulttuurimme

7 Edistämme elinkeinon hyvinvointia ja taloudellista kestävyyttä luomalla matkailijoille uudenlaisia elämyksiä sekä kulttuuri- ja matkailutoimijoille uusia liiketoimintamahdollisuuksia Kulttuurimatkailun missio

8 Päätavoitteena on kasvattaa Suomen matkailutuloja. Imagollinen tavoite on, että kulttuurilliset sisällöt vahvistuvat Suomen maakuvassa ja matkailumaakuvassa kansainvälisillä matkailumarkkinoilla. Kulttuurimatkailun tavoitteet vuoteen 2018

9 Määrälliset tavoitteet +5% 10 kpl +10% Museoiden ulkomaisten kävijämäärä Finland Festivalsin tapahtumien kävijämäärä Laatutonni Culture DQN –koulutuksen läpikäyneitä kohteita vuonna 2018 Vuosittainen käyntimäärän kasvu VisitFinlandin.comin kulttuuri-sisältöisissä artikkeleissa ja directoryssa Kävijämäärien seuranta Trade follow-up

10 Kulttuurimatkailun vahvuudet Kohderyhmän kiinnostus suomalaiseen elämäntapaan Ruoka Vastakohtaisuus Infrastruktuuri Kansanperinteen moderni tuotteistus Luovan talouden toimikenttä

11 Kulttuurimatkailun mahdollisuudet Ruokatrendit Kiinnostus designiin Lifestyle-trendit, esim. kierrättäminen Yhteistyö yli toimialarajojen Slow life

12 Kulttuurimatkailun heikkoudet ja haasteet Alueellisten hankkeiden lyhytkestoisuus Hajanainen kenttä Ei tuotteistettuja palveluita Vähäinen markkinointi ja yhteistyö Asiakkaiden heikko tuntemus Kulttuuri- ja matkailutoimijoiden heikko tuntemus

13 Tuotetarjonta ja painopistealueet

14 Tuotetarjonnan teemat Tapahtumat Taiteen lajit Kulttuuriperintö Elämäntavat

15 Design Ruoka Suomalainen elämäntapa Luovan talouden nousevat alat Kulttuuriset elementit Individuaali-matkailijalle Culture in Nature Temaattiset painopistealueet

16 Suomalainen elämäntapa Live like a local Paikan tuntu Luontosuhde Sosiaaliset käytännöt Tutustuminen suomalaisiin, paikallisuuteen, kulttuuriin, kulttuuriperintöön ja tarinoihin elämyksellisellä tavalla, maalla ja kaupungissa

17 Lähiruoka Villiruoka Suomalainen ruokakulttuuri Matkailijan osallistaminen Elämyksellisyys Temaattiset painopistealueet Ruoka

18 Temaattiset painopistealueet Design ja arkkitehtuuri Muotoilu Muoti Arkkitehtuuri ja sen vaikutukset eri elämänalueilla

19 Temaattiset painopistealueet Luova talous ja taide Musiikki Käden taidot Elokuva Peliteollisuus Sarjakuva

20 Kehittämistä vaativat strategiset osa-alueet

21 Kehityskohteet Tuotekehitys Työkalujen hyödyntäminen Suomalaisen elämäntavan kokeminen Culture in nature Kulttuurireitit Ruokateema näkyväksi Yhteinen laatukäsite Asiakastuntemus, uudet markkinat Tuotteistus myyntikelpoiseksi Yhteistyö yli toimialarajojen 1

22 Kehityskohteet Yhteistyö ja verkostot Kulttuurimatkailun organisoitumismallin vakiinnuttaminen Uudet verkostot ja strategiset kumppanuudet 2

23 Kehityskohteet Myynti ja markkinointi Näkyvyyden lisääminen Myynti- ja välittäjäportaan toiminnan kehittäminen Tuotetarjonta jakelukanaviin Matkailun liiketoiminnan ymmärtäminen 3

24 Kehityskohteet Seuranta eli tilastoinnin, mittaamisen ja dokumentoinnin kehittäminen 4

25 Tutkimustarpeet Tilastointi: kävijätutkimukset, kulttuuristen matkailutuotteiden asiakasmäärät, Trade Follow-up -kartoitus Kuluttajaprofiilit Kiinassa ja Japanissa Kulttuurin kuluttaminen Asiakastiedon ja laadullisen kokemuksen tutkiminen Matkailureittien asiakasmäärät ja kulttuurin asema

26 Kohderyhmä ja Markkinointi

27 Kohderyhmät Modernit humanistit Kiinassa ja Japanissa sekä Euroopassa (Saksa, Ranska, UK, Benelux, Itävalta, Sveitsi, Italia, Espanja) Venäjällä 25-55-vuotias keskiluokka Kotimaan matkailijat

28 Modernien humanistien kiinnostuksen kohteet Aineeton kulttuuriperintö Paikallinen elämäntapa ja kulttuuri Paikallinen ruoka Aktiviteetit Luonto Maisemat Rentoutuminen

29 Kulttuurimatkailun markkinoinnin kivijalka Cultural beat CredibleContrastingCreativeCool Wild and freeSilence, please

30 Lisätiedot ja kommentit Kehityspäällikkö Matkailun edistämiskeskus Terhi Hook terhi.hook@visitfinland.com

31


Lataa ppt "Kulttuurimatkailun kehittämisstrategia 2014-2018."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google