HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto.
Advertisements

Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Työelämän tarpeet ja oppisopimuksen käytettävyys opSO ry:n syysseminaari Satu Ågren.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Työpajojen yhteistyön merkitys Saila Aho-Mantila
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 NMI Dialoog. Hankkeen tavoitteet  Tunnistaa opinnoissaan hitaasti etenevät ja keskeyttämisvaarassa olevat opiskelijat.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
YHTEISHAKU 2017 Haussa olevat alat Tuplatutkinto Pääsy- ja soveltuvuuskokeet Lisä- ja suorahaku Valma-koulutus.
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
Työelämä yhteistyön käytäntöjä Raahen alueella
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Reformi haltuun OKM.
Elintarvikealan koulutuksen järjestäminen Hämeen ammatti-instituutissa
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mikä ihmeen oppisopimus?
Tekniikan alojen koulutuksen uudistaminen Pieksämäellä
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Onnistunut ammatinvalinnan ohjaus
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Maahanmuuttajille suunnattu kieli- ja kotoutumiskoulutus Koulutuksella tuetaan aloittavia yrittäjiä ja uutta yrittäjyyttä. Yhteishankintakoulutukset.
Työntekijöiden, yritysten ja yrittäjien sopeutuminen muutoksiin
Ammatillisen koulutuksen reformi ja ohjaamo-toiminta
Palvelu- ja hyvinvointitoimialojen osaava työvoima
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Ammatinen koulutus uudistuu
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Kiinni työelämään elinikäisen oppimisen avulla
Ammatillisen koulutuksen reformista
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Tilastotietoa teknologiateollisuuden rekrytointitarpeista, henkilöstön koulutustaustasta ja teknologia-alojen koulutuksesta.
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
Väyläopintoihin ohjautuminen
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Omnia.fi/yhteishaku.
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Tulokset 2018 Suunnitelmat 2019.
Väyläopintoihin ohjautuminen
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE Esedun osatoteutus 1.1.2016 – 30.6.2018

Tavoitteita Tavoitteena on turvata oppilaitosten, yritysten ja muiden toimijoiden yhteistyön tuloksena laaja-alainen ammatillinen koulutus Pieksämäellä Tavoitteena on parantaa läpäisyä (mm. nopeutetut polut) Tavoitteena on kehittää yhteistyössä alueen yritysten ja muiden toimijoiden kanssa uudenlaisia yritysmäisiä oppimisympäristöjä Tavoitteena on kehittää tekniikan aloille uusi koulutuksen järjestämisratkaisu, ns. klusterimalli Tavoitteena on lisätä oppilaitoksen ja alueen yritysten välistä yhteistoimintaa Nuoret ja aikuiset samaan koulutusjärjestelmään Tavoitteena on solmia aie- tai yhteistyösopimuksia oppisopimuskoulutukseen, kummiyrittäjyyteen, laajennettuun työssäoppimiseen, mentorointiin Tavoitteena on selvittää koulutussopimusten mahdollisuutta (käytännön oppiminen työpaikalta, tietopuolinen osaaminen oppilaitoksesta) Etunimi Sukunimi 25.12.2018

Tekniikan alojen koulutuksen klusterimallin kehittäminen T y ö e l ä m ä …asentajat Aika Ajoneuvoasentajat Kunnossapitoasentajat Sähköasentajat Talonrakentajat Putkiasentajat 22 2 19 n. 60 osp 19 Ammatti-alakohtaiset opinnot 16 n. 60 osp 80 Alan valinta D B F E C A n. 60 osp Tekniikan alojen yhteiset opinnot, A, B, C, … Yläkoulu

1. Vuoden opetussuunnitelma OPS A B C Tekniikan alojen yhteinen Suunnitelma koostuu pääosin autoalan, sähkö- ja automaatiotekniikan, kone- ja metallialan sekä rakennusalan perustutkintojen yhteisistä opinnoista, A, B, C, … Suunnitelma mahdollistaa tekniikan eri aloihin tutustumisen, joustaa opiskelijakohtaisesti, osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan … Suunnitelma rakennetaan vuoden 2016 aikana yhteistyössä opettajien, opinto-ohjaajien ja työelämän kanssa Toteutus alkaa elokuussa 2017 kaikille tekniikan alojen 1. vuoden opiskelijoille suunnatulla yhteisellä koulutuksella 25.12.2018

Opiskelijoiden rekrytointi Kokeilulupa-prosessi OPH:n kanssa on käynnistetty 1-2016 Tiedotus uudenlaisesta toteutusmallista alueen peruskoulujen 9. luokkalaisille ja heidän vanhemmilleen aloitetaan syksyllä 2016 Yhteishaku toteutetaan keväällä 2017 riippuen kokeiluluvasta: opiskelijat hakevat Pieksämäellä tekniikan alalle tai alakohtaisiin tutkintoihin 25.12.2018

Tekniikan alojen 1. vuoden yhteistoteutus Työpaikkaohjaajat/-valmentajat Kummiyrittäjät Yritysmentorit n. 60 osp Ammattiaineiden opettajat Opinto-ohjaaja(t) Yhteisten aineiden opettajat Etunimi Sukunimi 25.12.2018

Yritysyhteistyö Perustetaan opetushenkilöstön ja yrittäjien yhteinen innovaatiopaja Säännöllisesti kokoontuvassa innovaatiopajassa Ideoidaan ja kehitetään yrittäjämäistä toimintaa tukevia oppimisympäristöjä sekä oppilaitokseen että yrityksiin Ideoidaan ja suunnitellaan uudenlaista oppilaitoksen ja yritysten välistä yhteistyötä (esim. yritysvierailuja, kummiyritystoimintaa, yrittäjien ja yritysmentorien osallistumista opetukseen, yhteistä laitehankintaa, opiskelijayrittäjyyttä, tapahtumia, jne.) Pyritään löytämään ratkaisuja ammatillisen koulutuksen haasteisiin … Kartoitetaan yhteistyöyritykset oppisopimukseen, kummiyritystoimintaan, laajennettuun työssäoppimiseen, koulutuksen yhteistoteutukseen (koulutussopimusmalli) Kehitetään työssäoppimista, oppisopimustoimintaa, x+y -mallia Yrittäjyyskasvatuksen toteuttaminen, yhteisen materiaalin tuottaminen Hiekkiksen yrittäjyyskasvatushanke 25.12.2018

Yhteistyö alueen muiden toimijoiden kanssa Yhteistyö Diakin kanssa: Yrittäjyyskasvatuksen materiaalipankki (www.hiekkis.com) Yhteiskunnallisen yrityksen perustaminen Hiekkikselle? Yhteistyö Seurakuntaopiston kanssa TOY-mallin kehittäminen Esedun opiskelijoilla mahdollisuus osallistua oppilaitosten yhteiseen TOY-ryhmään Esedun henkilöstöllä mahdollisuus osallistua yhteisiin koulutuksiin, valmennukseen ja tapahtumiin Yhteistyö hankkeissa Hiekkiksen toimintaympäristön yhteinen kehittäminen, ks. http://www.hiekkis.com/hankkeet/ Tiedottamista, hyvien käytänteiden levittämistä, … Etunimi Sukunimi 25.12.2018

Haasteita mm. OPS-työryhmälle Alueella tarvitaan kymmenien eri ammattien osaajia, miten koulutuksen ml. oppisopimuksen avulla työelämää voidaan palvella parhaalla mahdollisella tavalla? Miten ammatillisessa koulutuksessa selvitään niukkenevilla resursseilla? Riittävätkö alueen työpaikkojen tarjoamat harjoittelukohteet? Millaisella työelämäyhteistyöllä oppimismahdollisuuksia parannetaan? Esimerkiksi rakennusalalla työkohteiden valmistuminen ohjaa opetuksen järjestystä, miten tähän haasteeseen voidaan vastata yhteistoteutuksessa? Voidaanko koulutusta kehittää moduuliopiskelun avulla? Miten opiskeluun saadaan aitoa valinnaisuutta ja mielenkiintoa? Mitä tekniikan ammattiosaamista tarvitaan kaikilla neljällä alalla, voidaanko näiden opiskelua yhdenmukaistaa? Miten esimerkiksi 3d ja projektiosaaminen integroidaan opiskeluun? Klusterimallin SWOT, mitä sieltä nousee esille? Millaisesta ammatillisesta koulutuksesta nykyiset peruskoulun 8. luokkalaiset haaveilevat? Miten toimitaan uuden mallin markkinoinnissa? Saadaanko 1. vuoden aikana suoritettua osatutkintoja? Etunimi Sukunimi 25.12.2018