Lukutaito ja syrjäytyminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Advertisements

PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
Lapsi- keskeinen yhteisökehitys Itä-Timorilla Lapsen oikeudet; oikeusperustainen ohjelmatyö – seminaari Elina Salonen, Plan Suomi Säätiö.
Nuorisolaki ja järjestötoiminta Hilkka Näse, Suomen 4H-liitto Kuva: Jenni Heinonen.
Lapsiin kohdistuva seksuaalirikollisuus Suomessa Työskentely seksuaalisesti hyväksikäytettyjen lasten ja nuorten kanssa Yliopistonlehtori Noora.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Väkivaltatyö Etelä-Pohjanmaalla 1) Väestötaso 2) Ammattilaiset 3) Päättäjät Kehittämissuunnittelija Veli-Matti Saarinen.
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus
Ilmi Villacís Lukemisen monet tavat. Lukukeskus on valtakunnallinen lukemista edistävä järjestö sekä lukemisen ja lukutaidon asiantuntija.
Ylemmän toimihenkilön rooli Suomen tulevaisuuden menestyksessä Ole Johansson puheenjohtaja, EK.
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Laaja-alainen osaaminen
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
PERUSKOULUN TASO JA TASA-ARVO PISA-TULOSTEN VALOSSA
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
ELÄMÄNHALLINTA.
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
1. Monimuotoinen terveys
6.4 Liikunnan merkitykset

Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
AI 4 Tekstit ja vaikuttaminen Opiskelija
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Puolue D Vaihtoehtobudjetti vuodelle 2018:
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Syö aivosi virkeiksi™ -tyhykoulutus
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
TERVEYSTIETO 8 4. Perheen merkitys.
Sanomalehtien lukemisella yhteys oppimistuloksiin
Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on netissä
Kuntoutuksen kuumat perunat
Tuomo Lähdeniemi työelämä ja nuoret - - KAKSI ERI MAAILMAA? Tööelu ja noored – - kaks eri maailma?
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Valtionosuusuudistus - Turku
Yhteisöllisen hyvinvoinnin asialla
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
YHTEISÖLLISYYS.
OULUN NORMAALIKOULUN TAKSVÄRKKIKOHTEET
Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutuksessa
KEIJO KEIJO
Viestinnän työkalupakki
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
Työkykyä edistävä toiminta
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
Antero Malin Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto
NV:n STRATEGIAKARTTA TOIMINTA-AJATUS: Ylläpitää ja edistää NV-järjestöjen yhteistyötä neurologisesti sairaiden ja vammaisten hyväksi.
Luku x Luvun otsikko Jakso III Perhe ja perintö.
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen näkökulma lääkejakelun kehittämiseen Etusivuvaihtoehto 1.
Yhteenveto tilaisuuden viesteistä.
Esityksen transkriptio:

Lukutaito ja syrjäytyminen

1. Hyvä lukutaito ehkäisee syrjäytymistä Lähes 16 % suomalaisista 20–24-vuotiaista nuorista aikuisista on kokonaan koulutuksen ja työelämän ulkopuolella. Suomessa on selvästi enemmän syrjäytyneitä nuoria kuin muissa Pohjoismaissa. Yksi tehokkaimpia syrjäytymistä ehkäiseviä tekijöitä on opintojen jatkaminen peruskoulun jälkeen. Lukumotivaation ja -innon ylläpitäminen sekä koulumenestyksen mahdollisiin ongelmiin puuttuminen on tärkeää jo ajoissa peruskoulussa. Ihmiset, jotka lukevat enemmän, saavuttavat todennäköisemmin korkean koulutustason ja menestyvät työelämässä. Lukutaito on yksi demokratian toteutumisen edistäjä, ja sen voidaan nähdä vahvistavan sosiaalista identiteettiä, yhteisöjen voimaantumista ja yhteiskunnallista tasa-arvoa. Lähde: 10 faktaa lukemisesta 2017, Lukukeskus

2. Kodin rooli lasten lukutaidon kehitykselle on yhä merkittävämpi Lukutaidon vaikuttavia tekijöitä ovat kotitaustan lisäksi vanhempien omat lukutottumukset ja asenteet. Huolestuttavaa on, että entistä useampi suomalaisvanhempi ei itse pidä lukemisesta. Vanhempien asenne lukemiseen voi periytyä lapselle. Lukutaito antaa pohjan pärjätä informaatioyhteiskunnassa ja nykyisessä työelämässä. Kriittisen lukutaidon merkitys korostuu nykyisessä verkkoympäristössä; informaation luotettavuuden arviointi ja esimerkiksi trollauksen tunnistaminen vaatii lukutaitoa. Lukutaito ei merkitse vain mekaanista osaamista tai kielioppia. Avainasemassa on kyky omaksua tietoa ja tarkastella tekstiä monelta kantilta. Kuten muitakin kykyjä, lukutaitoa voi kehittää ja ylläpitää koko elämänsä ajan. Lähteet: 10 faktaa lukemisesta 2017, Lukukeskus, 5 faktaa lasten ja nuorten lukemisesta 2018, Lukukeskus

3. Tunnistavatko nuoret hyvän lukutaidon merkityksen? Nuorten kiinnostus etenkin pitkien tekstien lukemiseen on laskenut. Suomalaisnuorista 10% on heikko lukutaito, pojista jopa 16% – tyttöjen ja poikien välinen ero lukutaidossa on suurempi kuin missään muussa OECD-maassa. Heikko lukutaito rajoittaa nuorten elämää ja vaikeuttaa menestymistä jatko-opinnoissa ja työelämässä. Lukukeskuksen Sanat haltuun -hankkeen kyselyssä huomattava osa opiskelijoista ei kokenut lukemista itselleen tärkeäksi eikä nähnyt lukutaidon vaikuttavan mahdollisuuksiin tulevassa työelämässä. joka kuudes poika Lähde: 5 faktaa lasten ja nuorten lukemisesta 2018, Lukukeskus

4. Lukemaan innostamisessa tärkeintä kiinnostavat tekstit Digitaalisen ja paperisen kirjan lukemista ei kannata asettaa vastakkain. Eri formaatit eivät niinkään korvaa, vaan pikemminkin ruokkivat toisiaan. Lukutaidon kehittämiseksi olennaista on pitkäjänteinen, syventävä lukeminen. Tutkimukset osoittavat, että vapaa-ajallaan vähemmän lukevat, erityisesti pojat, kokevat erilaiset teknologiavälitteiset tekstit paperiversioita innostavammiksi. Pitäisikin miettiä, miten pitkäjänteistä lukemista voisi tuoda sinne missä nuoret jo ovat, eli sosiaaliseen mediaan ja älypuhelimeen. Se, miten yhteiskunnassa suhtaudutaan lukemiseen ja kirjallisuuteen vaikuttaa suoraan lasten ja nuorten lukuintoon. Tärkeää olisi, että julkisuudessa ja mediassa näkyisi lukevia esikuvia ja lasten ja nuorten kirjat saisivat laajempaa näkyvyyttä. Lähde: 5 faktaa lasten ja nuorten lukemisesta 2018, Lukukeskus