KOULU MAAHANMUUTTAJANUOREN KOTOUTTAMISEN YMPÄRISTÖNÄ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Advertisements

Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Oulun kaupungin kieliohjelman esittely Sivistys- ja kulttuurilautakunta
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
MAAILMAN KIELET JA SUOMI SYKSY MAAILMAN KIELIKUNNAT ► Maailmassa arvioidaan olevan tällä hetkellä eri kieltä (arvio sisältää viittomakielen.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
Kielivalintailta Etelä-Hervannan koulu. Valinnan paikat A1A2B1B P A K O L L I N E N V A P A A E H T O I N E N Perusopetus.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
TOIMINTAKYKY Oppilaan kyvyt ja rajoitteet Ympäristö- ja yksilötekijät Oppilaan toimintakykyä kuvataan ICF-luokituksen avulla. Toimintakykykuvaus rakentuu.
Valmistavan opetuksen lisätarve 2016, perusopetus perusopetus- ja nuorisojohtaja Marjut Nurmivuori
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Kuopion S2-opetuksen toimintamalli
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Nopolan koulu Opettajien veso
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Maahanmuuttajaoppilas koulussa
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Etelä-Hervannan koulu
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Palveluohjauksesta ratkaisuja koulutusesteisiin ja -hidasteisiin
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Ammatillisen koulutuksen reformista
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Monikulttuurisuus koulussa Klo RUU D104
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Terveiset Yö-ryhmästä
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
A2-kieli-info.
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

KOULU MAAHANMUUTTAJANUOREN KOTOUTTAMISEN YMPÄRISTÖNÄ Katja Simonen, suunnittelija, kieli- ja kulttuuriryhmien opetus Varhaiskasvatus ja perusopetus 11.11.2016 19.9.2018

Käsitteitä Kotouttaminen -> kotoutuminen toimenpiteet, joilla tuetaan maahanmuuttajan edellytyksiä tulla vähitellen suomalaisen yhteiskunnan toimivaksi ja tasavertaiseksi jäseneksi yhteistyötä, dialoginen prosessi, joka edellyttää maahanmuuttajien lisäksi myös kantasuomalaisten sopeutumista monikulttuurisuuteen Maahanmuuttaja - monikielinen maahanmuuttaja - itse Suomeen muuttanut henkilö monikielinen - voi olla muuttanut tai Suomessa syntynyt, muuta kuin suomea, ruotsia tai saamea kotonaan käyttävä henkilö 19.9.2018

NUORI KAVERIT PERHE SUKU KIELI KOTOUTUMISEN KENTTÄ – KAIKKI VAIKUTTAA KAIKKEEN ASENTEET, OLETUKSET, TUNTEET, ILMAPIIRI TOIMINTATAVAT KOULU OPETTAJAT NUORI TIEDOT, TAIDOT KAVERIT PERHE SUKU KIELI HARRASTUKSET 19.9.2018

Monikieliset oppilaat Tampereen kaupungin peruskouluissa perusopetuksessa 1846 oppilasta, 11,6% kaikista oppilaista valmistavassa opetuksessa lisäksi n. 190 oppilasta monikielisiä oppilaita eniten Hervannassa: 30 – 46% oppilaista/ koulu tiedossa olevia äidinkieliä 68. Suomen kielen jälkeen suurimmat kieliryhmät: venäjä, arabia, englanti, persia/ dari, somali, viro 19.9.2018

Maahanmuuttajien pääsy peruskouluun perustuslaillinen oikeus perusopetukseen ja oman äidinkielen ylläpitämiseen ja kehittämiseen > käytännössä kaikki 7 – 16 - vuotiaat maahanmuuttajat pääsevät peruskouluun jos lapsella ei ole riittävää suomen kielen taitoa, koulu alkaa perusopetukseen valmistavan opetuksen ryhmässä 19.9.2018

ammatillinen/ lukiokoulutus KOULUPOLKU VALMISTAVASTA OPETUKSESTA toinen aste: ammatillinen/ lukiokoulutus myös valmistavaa koulutusta ja aikuisten perusopetusta Tredussa 17v. - perusopetukseen valmistava opetus (7-16v.) kesto 1v. nivelopetus tarvittaessa yläkoululaisille perusopetus 1 - 9 lk Valmistavan opetuksen jälkeen paljon kielellistä tukea tarvitseville tarkoitettuja yläkoululaisten nivelryhmiä on 4. Koulut: Etelä- Hervanta, Pohjois-Hervanta, Hatanpää ja Tesoma. 19.9.2018

19.9.2018 https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2016/08/22/maahanmuuttajanuorten-opintopolun-suuntana-kotoutuminen/

Monikielisten oppilaiden opetus ja oppimisen tuki   Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus –oppimäärä, oppilaan oman uskonnon opetus ja täydentävänä opetuksena oppilaan oman äidinkielen opetus 2h/vko (33 kieltä, 1750 opp.) Kaikissa oppiaineissa kielitietoinen opetus ja kehittyvän kielitaidon huomioiminen opetuksessa ja arvioinnissa, kielet ja kulttuurit osaksi koulun arkea Oikeus kaikkeen samaan tukeen ja oppilashuollollisiin palveluihin kuin muillakin oppilailla Oppilaalle voidaan tehdä oma oppimissuunnitelma. Tuen portaat: laadukas perusopetus - yleinen tuki - tehostettu tuki - erityinen tuki. 19.9.2018

Monikielisten oppilaiden opetus ja oppimisen tuki Konsultoivia, omakielisiä opettajia (13) voi tilata kouluille tukiopettajiksi, samanaikaisopettajiksi tai palavereihin tulkeiksi. Kielet: arabia, somali, dari, persia, kurdi, thai ja venäjä.   Monikielisille oppilaille järjestetään läksykerhoja, joita ohjaavat vapaaehtoiset opiskelijat. Opetussuunnitelmassa mainitaan vahva huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö; koulu toimii yhteistyössä myös muiden ympäristön toimijoiden kanssa Koulun johtaminen ja toimintakulttuuri merkittäviä kokonaisuuden onnistumisen kannalta 19.9.2018

Maahanmuuttajaoppilaan (ja koulun) haasteita oma ja perheen sopeutuminen ja kotoutumisprosessin eri vaiheet ympäristön sopeutuminen ja vastaanotto uusien verkostojen luominen, omat voimavarat ja hyvinvointi vanhemmuus ja yhteistyö koulun kanssa aiemman opiskelutaustan hyödyntäminen ja kodin tuki suomen kielen oppiminen ja suomen kielellä opiskelu samaan aikaan jatko-opintopolun hahmottaminen oman äidinkielen säilyttäminen ja kehittäminen monikulttuurinen identiteetti 19.9.2018

Avaimet osaamiseen ja tulevaisuuteen Selvitys mm-taustaisten nuorten osaamisesta ja siihen liittyvistä taustatekijöistä PISA 2012-tutkimuksessa Suomen kieli valtaa alaa nuorten elämässä Oppilaiden heikon sosioekonomisen aseman periytyvyys huolestuttavaa. Myös heikot oppimistulokset näyttäisivät periytyvän siirryttäessä ensimmäisestä sukupolvesta toiseen. Oman äidinkielen opetusta ”hyödynnetään” vähän Saavatko oppilaat riittävästi ja oikeanlaista tukea koulun kielen oppimiseen (noin 50 % ilmoitti, ettei ollut koskaan saanut tukiopetusta suomen kielessä). Myös positiivisia indikaattoreita löydettävissä, kuten sisäinen ja ulkoinen motivaatio. Nämä eivät kuitenkaan ”kanna”. Kielitaitoko ei riittävää? (opetusneuvos Terhi Seinä) 19.9.2018

Haasteita ja riskejä koulutuksessa oppilasryhmien koko ja heterogeenisuus haastavaa opetuksen järjestämiselle > kuinka henkilökohtaiset oppimissuunnitelmat saadaan toteutettua? jos nuori on tullut maahan perusopetuksen päättövaiheessa, päättötodistuksen suorittaminen on haastavaa (aika, kielitaito, aiempi koulutausta) tiedonsiirto nivelvaiheissa aiemmin hankitun osaamisen hyödyntäminen? syrjäytymisvaara on kantaväestöä suurempi (2,5-kertainen keskeyttämisriski) kaikki vanhemmat eivät kykene tukemaan nuorta opiskelussa mm. kielitaidon takia ohjausresurssit ovat niukat 19.9.2018

19.9.2018

Toimiiko kotouttaminen? Onko järjestetty opetus sellaista että se tosiasiassa mahdollistaa tasa-arvoistumista? Vievätkö sisällöt oikeasti sellaiseen suuntaan, että tavoitteet on mahdollista saavuttaa? Annetaanko oikeita asioita oikeaan aikaan? Tarjotaanko riittävästi suomen kielen opetusta ja aikaa kielitaidon kehittämiselle? Kenen näkökulmasta opetus/ palvelut on järjestetty? Onko huomioitu maahanmuuttajien erityistarpeet riittävästi? Tulkkaus? Vertaistuki? Kohdataanko jokainen yksilöinä? Massalle suunnatut palvelut eivät toimi kaikille! Toimitaanko vain osatavoitteiden varassa? Vrt. katkeileva koulutuspolku Mikä on varsinainen visio, jota yksilö haluaa tavoitella? Onko se mahdollinen? Kuka ohjaa? 19.9.2018

”Kestävän elämäntavan välttämättömyys: Yhteisö on niin vahva kuin yksilö ja yksilö on niin vahva kuin hänelle annetaan tilaa.” 19.9.2018