PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Advertisements

Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Psyykkinen itsesäätely
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Kaupunkiympäristöt tutuiksi tutkien BMOL syyspäivät Sibelius-lukio, Helsinki Workshopin vetäjät: Virpi Hirvensalo ja Krista Koskelo Maantieteen.
Oppimisen tavoittelu TKK Opetuksen ja opiskelun tuki
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Lapsi- keskeinen yhteisökehitys Itä-Timorilla Lapsen oikeudet; oikeusperustainen ohjelmatyö – seminaari Elina Salonen, Plan Suomi Säätiö.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Kehitysvammaisten nuorten koulutus- ja työllistymispolkujen risteyksissä Kommenttipuheenvuoro Katariina Hakala, tutkija, FT Kehitysvammaliitto ry. VAMPO.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
Onko yhteisöllinen oppilashuolto pelkkää haihattelua?
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Humppilan kunnanvirastolla
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
KEHITYKSEN TAUSTAVAIKUTTAJAT
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Perhe.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016 – Mikä muuttuu ?
Pedagoginen kehittäminen
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
6.4 Liikunnan merkitykset

KULTAVASU 2016 – 2017 toteuttamissuunnitelma
Nopolan koulu Opettajien veso
Kpl 7.
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Konteksti, jossa tutkimus tapahtuu
Opetustoimi osana Jyväskylää
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
2. tieto osana maailmankuvaa
OPETTAJUUDEN JA TAITEILIJUUDEN TEEMOJA (YHTEISIÄ TUNTOMERKKEJÄ): (Parks M.E ) The Art of Pedagogy: Artistic Behaviour as a Model for Teaching.
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
ETIIKAN KÄSITTEITÄ s
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
SUUNNITELMALLINEN VARHAISKASVATUS
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Koulutuskeskus Salpaus Hanna Salminen 2011
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
SISUKAS-MALLI - TUKEA SIJOITETUN LAPSEN HYVINVOINTIIN JA KOULUNKÄYNTIIN Porvoo Christine Välivaara.
Vasun toteutuminen näkyväksi -huoltajat ja lapset arvioimassa Mervi Räty, varhaiskasvatuksen vastaava, KM.
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Terveiset Yö-ryhmästä
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Maksuton varhaiskasvatuskokeilu
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
WHO Healthy Cities Network
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Validointi vapaassa sivistystyössä
Työkykyä edistävä toiminta
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
Tapaa Nadina, hän on tuotekehitysinsinööri
Esityksen transkriptio:

PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA 11.09.2017 Professori Lasse Lipponen 11.09.2017

Tämän johdantoluennon tavoitteena on saada alustava ymmärrys seuraavista asioita: Mitä on varhaiskasvatus? Millaisia tehtäviä sillä on? Miksi varhaiskasvatus on tärkeää?

Mitä on Varhaiskasvatus? Millaisia tehtäviä sillä on?

Varhaiskasvatus on osa suomalaista kasvatus- ja koulutusjärjestelmää Varhaiskasvatus tukee kotien kasvatustehtävää ja vastaa omalta osaltaan lasten hyvinvoinnista Luoda hyvät edellytykset varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten kokonaisvaltaiselle kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle Varhaiskasvatuksessa olevalla lapsella on varhaiskasvatuslain turvaama oikeus saada suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatusta, opetusta ja hoitoa

“Varhaiskasvatuksen tehtävä on edistää lasten kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä ja oppimista yhteistyössä huoltajien kanssa Varhaiskasvatus on lasten tasa-arvoa edistävä ja syrjäytymistä ehkäisevä palvelu Varhaiskasvatuksessa opitut tiedot ja taidot vahvistavat lasten osallisuutta sekä aktiivista toimijuutta yhteiskunnassa Varhaiskasvatus tukee huoltajia kasvatustyössä sekä mahdollistaa heidän työelämään tai opiskeluun osallistumisensa” (Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, luonnos 15.08.2016)

http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/var haiskasvatus/103/0/paivahoitolakia_paivitet aan_varhaiskasvatuslaiksi

Miksi varhaiskasvatus on tärkeää?

Miksi varhaiskasvatus on tärkeää? Kaikki keskeiset kehitykselliset muutokset tapahtuvat ennen kouluikää (Bransford et al.,1999; Bruner, 1987; Meltzoff et al., 2009; Piaget, 1928; Vygotsky, 1978) Oppimispotentiaali on varhaislapsuudessa valtava (Gopnik, 2016) Hyvä varhaiskasvatus ennustaa myöhempää kognitiivis- akateemista kyvykkyyttä (Vandell, et al. 2010) Syrjäytymisen ennaltaehkäisyssä sijoitettu dollari tuottaa paremmin kun se sijoitetaan varhaiskasvatukseen kuin kouluun tai työhön (Heckman, 2006)

Lastentarhanopettajan taidot heijastuvat lapsen myöhempään kehitykseen esimerkiksi lukemisessa ja matematiikasssa (Konstantopoulos, 2011) Lapsuudella on itseisarvo

http://www.oph.fi/download/176639_vaikut tava_varhaiskasvatus_tiivistelma.pdf

Varhaiskasvatuksen teoreettinen ja pedagoginen perusta

Kehityspsykologia ollut vahvasti varhaispedagogiikan taustalla Iän mukaisten kompetenssien ja osaamisen dokumentoiminen Pedagogiikka - didaktiikka

Kehitys on ikänormeihin sidottua ja universaalia? De-kontekstualisoitu lapsi ja lapsuus? Lapsen näkökulman puuttuminen? Asettaako kehitys rajat (“ei oteta sitä vielä kun ei ne vielä osaa”) Vai kehitysmahdollisuudet?

Kehitys voidaan ymmärtää myös muutoksena osallistumisessa kulttuurisiin käytäntöihin (Fleer, 1993; Lave & Wenger, 1991; Rogoff, 2003) Lapsen suhde ympäristöön muuttuu

“Development can be viewed as a transformation of participation in cultural activities. Through this transformation, individual roles change and developmental transitions in communities become evident. Individual transformation through participation means that not only do individuals change, but they change the communities in which they live” (Rogoff, 2003)

“Kehitys on oppimisen yksilöllinen polku” (Kronqvist, 2011) Lapsen kehitys tapahtuu kolmella ulottuvuudella: yksilöllinen, vuorovaikutuksellinen, yhteisöllinen (Rogoff, 2003)