JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas 11.9.2018
TUTKIVA OPPIMINEN Pedagoginen malli = oppimisteoriaan pohjautuva käytännön malli, jonka mukaisesti käytännön opetus toteutetaan Korostaa oppijan omaa aktiivisuutta ja yhteistyötä muiden kanssa (jaettu asiantuntijuus) Omien ideoiden esille tuominen ja muiden ideoiden arviointi syvällinen ymmärrys opittavasta asiasta Hyödynnetään usein tieto- ja viestintätekniikan tukemassa opetuksessa 11.9.2018
TUTKIVAN OPPIMISEN OSAT Kontekstin luominen Sosiaalisen median aiheeseen tutustuminen & työskentelytavat Ongelman asettaminen Annetun ongelman kohdistaminen oman yhdistyksen tarpeisiin Työskentelyteorian luominen Omien työskentelytapojen tiedostaminen ja tarkentaminen ennakkotehtävän pohjalta Kriittinen arviointi Ennakkotehtävän pohjalta syntyneiden ajatusten arvioiminen ja niiden muokkaaminen yhteisen keskustelun pohjalta 11.9.2018
TUTKIVAN OPPIMISEN OSAT Syventävän tiedon hankkiminen Case-esimerkkeihin tutustuminen Tarkentuvan ongelman asettaminen Case-esimerkkien pohjalta uusia ideoita omaan järjestötoimintaan Uuden työskentelyteorian luominen Verkkotyöskentelyvaihe annetun tehtävän pohjalta Koko prosessin ajan korostuu jaetun asiantuntijuuden merkitys! Omien ajatusten jakaminen blogissa sekä muiden ryhmäläisten kirjoitusten kommentoiminen 11.9.2018
Lähteet Oppimisen teoria ja teknologian opetuskäyttö (2006), toim. Järvelä, Häkkinen & Lehtinen Tutkiva oppiminen käytännössä – Matkaopas opettajille (2005) Hakkarainen, K., Bollström-Huttunen, M., Pyysalo, R. & Lonka, K. Tutkiva verkko-oppiminen (http://www.tutkiva.edu.hel.fi/tutkivaoppiminen.html) Luettu 14.1.2011. 11.9.2018