JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
Advertisements

TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
VOA-oppimispäiväkirja
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
SOSIAALINEN MEDIA YHDISTYSTOIMINNASSA - Keinoja viestinnän tehostamiseksi Anni Lantto (Projektipäällikkö), Maija Laatikainen & Jannika Sammalkangas JOHDANTO.
SOSIAALINEN MEDIA YHDISTYSTOIMINNASSA - Keinoja viestinnän tehostamiseksi Anni Lantto (Projektipäällikkö), Maija Laatikainen & Jannika Sammalkangas JOHDANTO.
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
KummiWiki Verkostoituminen ja jaettu asiantuntijuus yrittäjyyden oppimisympäristönä Turku Sirkka Hulkkonen Omnia.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Sosiaalisen median mahdollisuudet yhdistystoiminnassa, 2 op
Oppimisen psykologiaa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit Synergiaryhmä Pekka Linna, CSC.
Mari Kontinen Martikanpellon koulu Joutseno
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa.
Jarno Laakso kirjastonhoitaja OULUN KAUPUNGINKIRJASTO
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan.
Laaja-alainen osaaminen
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Työelämäosaajana OKM.
Henkilökunta Tavoitteet Visio Lapsi Laadukas vaka, eo, po Vanhemmat
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Kokemuksellinen oppiminen
Pedagoginen kehittäminen
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Pedagogiset aineopinnot lv
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Teknologia ja toinen varapiirikuvernööri
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Pelit opetuksen tukena
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
Oppiminen voidaan määritellä:
Behaviorismi Jussi Ervasti, Jenni Jakola, Jenny Kemppainen, Sofia Koskela, Anne Kynsilehto.
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
OPETTAJUUDEN JA TAITEILIJUUDEN TEEMOJA (YHTEISIÄ TUNTOMERKKEJÄ): (Parks M.E ) The Art of Pedagogy: Artistic Behaviour as a Model for Teaching.
Oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt, 3 op
Datan avaamisen ohjeistus
Oppimisen itsesäätely - Miten itsesäätelyä voidaan tukea?
Verkko-opetuksen käyttö opettajankoulutuksessa
Tutkiva Oppiminen Varhaiskasvatuksessa
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Anna Alftan Heikki Hannula
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Asukkaat maakunta- ja sote-uudistuksen keskiöön (AKE) -kysely
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Opinnäytetyö Metodologia Raisa Ilkko.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
To2 Tutkiva työskentely teknologialla Sananvapaus ja maailmankatsomus
Esityksen transkriptio:

JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas 11.9.2018

TUTKIVA OPPIMINEN Pedagoginen malli = oppimisteoriaan pohjautuva käytännön malli, jonka mukaisesti käytännön opetus toteutetaan Korostaa oppijan omaa aktiivisuutta ja yhteistyötä muiden kanssa (jaettu asiantuntijuus) Omien ideoiden esille tuominen ja muiden ideoiden arviointi  syvällinen ymmärrys opittavasta asiasta Hyödynnetään usein tieto- ja viestintätekniikan tukemassa opetuksessa 11.9.2018

TUTKIVAN OPPIMISEN OSAT Kontekstin luominen Sosiaalisen median aiheeseen tutustuminen & työskentelytavat Ongelman asettaminen Annetun ongelman kohdistaminen oman yhdistyksen tarpeisiin Työskentelyteorian luominen Omien työskentelytapojen tiedostaminen ja tarkentaminen ennakkotehtävän pohjalta Kriittinen arviointi Ennakkotehtävän pohjalta syntyneiden ajatusten arvioiminen ja niiden muokkaaminen yhteisen keskustelun pohjalta 11.9.2018

TUTKIVAN OPPIMISEN OSAT Syventävän tiedon hankkiminen Case-esimerkkeihin tutustuminen Tarkentuvan ongelman asettaminen Case-esimerkkien pohjalta uusia ideoita omaan järjestötoimintaan Uuden työskentelyteorian luominen Verkkotyöskentelyvaihe annetun tehtävän pohjalta Koko prosessin ajan korostuu jaetun asiantuntijuuden merkitys! Omien ajatusten jakaminen blogissa sekä muiden ryhmäläisten kirjoitusten kommentoiminen 11.9.2018

Lähteet Oppimisen teoria ja teknologian opetuskäyttö (2006), toim. Järvelä, Häkkinen & Lehtinen Tutkiva oppiminen käytännössä – Matkaopas opettajille (2005) Hakkarainen, K., Bollström-Huttunen, M., Pyysalo, R. & Lonka, K. Tutkiva verkko-oppiminen (http://www.tutkiva.edu.hel.fi/tutkivaoppiminen.html) Luettu 14.1.2011. 11.9.2018