Porraselementin lastaus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN KONE JA LAITE
Advertisements

L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
18. Miksi kappale kaatuu Tavoitteet ja sisällöt Kappaleen painopiste
Työturvallisuus.
Työturvallisuus on työpaikan oma- aloitteista turvallisuuden hallintaa. Työturvallisuus on osa yritysturvallisuutta. Turvallinen työskentely on suunnitelmallista.
1 Autonkuljettaja puristui puukuorman ja puutavaranosturin väliin painettuaan tahattomasti nosturia siirtävään vipua TOT-raportti 17/94.
Lautanippujen varastointi Kokenut trukinkuljettaja varastoi lautanippuja päällekkäin. 32-vuotias avustaja asetti aluspuita trukin.
Tiedoston nimi Rakennusmies löytyi hukkuneena rakennustyömaan montusta, jossa uppopumppu TOT 29/1997.
1 Korjaustyötä tehnyt kuorma-autonkuljettaja jäi kuorma-auton lokasuojan ja pyörän väliin TOT-raportti 28/90.
1 Autoon pyöriä asentanut kuorma-autonkuljettaja jäi alas pudonneen auton etuosan alle TOT-raportti 27/96.
Elementtiasennus Kerrostalotyömaalla oli meneillään elementtien asennustyö, asennettiin ontelolaattoja. Aikaisemmin aamulla oli.
Putkinippujen purkaminen perävaunusta Niput oli lastattu perävaunun lavalle vinoon. 27-vuotias kokematon varastomies avusti merkinnäyttäjänä.
1 Betoniauton kuljettaja sai sähköiskun 20 kV:n ilmajohdosta TOT-raportti 22/00.
Huoltokorjaamon työntekijä menehtyi palovammoihin työvaatteiden sytyttyä palamaan TOT-raportti 9 / 08.
Kuorma-auton renkaan paineistus Rengasliikkeen asennushallissa koeponnistettiin käytettyä rengasta pinnoituskelpoisuuden selvittämiseksi.
Taakan lastaus ajoneuvoon Trukin haarukoilla oli kiinnittämätön säiliön vaippa (paino 3,2 tn). 31-vuotias kuljettaja poistui trukista.
1 Kuljettaja putosi sellutehtaan ostohakkeen autopurkauspaikalla ritilän läpi hakkeen purkaustaskuun ja ruhjoutui ruuvipurkaimeen TOT-raportti.
Putkimiehen haalarit syttyivät palamaan hänen yrittäessään sammuttaa polkemalla hiomakipinästä syttynyttä rättiä TOT-raportti 7/01.
Painepesurin suihku osui pesijään TOT-raportti 21/05.
Tiedoston nimi Kuorma-auton kääntyväkattoinen kapelli osui 20 kV:n sähkölinjaan TOT 17/2000.
Tiedoston nimi Vintturin köysi sinkosi puukepin työntekijän päähän junanvaunuja siirrettäessä sellutehtaan ratapihalla.
Tiedoston nimi Muurarin apulainen putosi 5 metrin matkan rakennuksen läpivientiaukosta TOT-raportti 24 / 98.
1 Kuorma-auton kuljettaja jäi levynipun ja lavan väliin ollessaan lavalla ottamassa vastaan ja sijoittamassa trukin tuomia kipsilevynippuja.
Tiedoston nimi Vanerityöntekijä kaatui kuljetinhihnalla linjaa käynnistettäessä. TOT-raportti 5 / 00.
Yrittäjä putosi reaktorin välitasolle köysitikkaisiin tehdyn solmun purkauduttua YTOT-raportti 1 / 07.
Pyöräkuormaajan kuljettaja putosi työtasolta pestessään koneen jäähdyttäjää TOT-raportti 8 / 08.
Asentaja putosi rakennuksella ritilätason luiskahdettua TOT-raportti 17/97.
Asentaja jäi puristuksiin kuorma-auton perävaunun lavan ja rungon väliin TOT-raportti 19 / 01 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma.
Levyseppä puristui lisäpainon ja teräspalkin väliin
Paperirullien lastaus rekka-autoon
Sähköasentaja sai sähköiskun noustessaan vaihtamaan sulaketta vaihteenlämmitysmuuntajaan TOT 13/2006 Tätä TOT 13/2006-kalvosarjaa voidaan hyödyntää esim.
Miten itse laadin trukkiturvallisuuteen liittyvää aineistoa?
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
Työntekijä tukehtui typpisäilöön
Laituritasolla ollut maalari jäi risteilijästä pudonneiden lasien alle
Logistiikka.
Metallimies puristui kuoliaaksi kuljetinrungon noston yhteydessä
Taakan siirto Varsinainen kulkuväylä oli sinne varastoitujen tavaroiden takia ahdas. Vuokratyöntekijänä yrityksessä työskentelevä 27-vuotias.
Ahtaaja jäi puutavaranippuja kuljettaneen pyöräkuormaajan alle
MUOVIPUTKIEN KÄSITTELY, KULJETUS, PURKAUS JA VARASTOINTI
Kuorma-autonkuljettaja puristui tukijalan ja hydrauliputkien väliin
Kuorma-auton perävaunun renkaan paineistus
Asentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin ja kannatinpalkkien väliin
Kuljettaja putosi rakennustyömaalla kuorma-auton lavalta
Lastaus kuorma-autoon
Perävaunun purkaminen
Puutavaranippujen purkaminen junavaunusta
Kuorma-autonkuljettaja puristui jarrujen säädön yhteydessä renkaan ja lokasuojan välistä TOT-raportti 28/01 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut.
Varastomies jäi puolipukkinosturin ja nostetun levyn väliin puristuksiin TOT-raportti 7 /
Nostotyössä mukana ollut toimitusjohtaja putosi 11 metrin korkeudelta lattialle TOT-raportti 35 /
Pylväsjalustojen siirto
Paperityöntekijä menehtyi jäädessään liikkuvan tampurin ja betonipilarin väliin TOT-raportti 30 /
Kattopinnoitetyöntekijä putosi 22 m sisäänpäin avautuneesta savunpoistoluukusta TOT-raportti 16/
Kuorma-autonkuljettaja jäi sorakuorman alle
Tehdastyöntekijä puristui viilukuljettimen nieluun
Putken asennustyö Yrittäjä asensi paineilmaputkea teollisuushallin seinään nosto-oven yläpuolelle noin viiden metrin korkeuteen. Yrittäjä (putkiliikkeen.
Teräsaihioiden purkutyö satamassa
Kuorman hakeminen Trukilla peruutettiin varastossa.
Autonkuljettaja jäi pylvään tyvestä katkennen kuormanosturin puomiston ja betonielementin alle TOT-raportti 3 / 03 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut.
18. Miksi kappale kaatuu Tavoitteet ja sisällöt Kappaleen painopiste
Sähköasentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin rakenteiden väliin
VIPU Tehtävänäsi on valmistaa kruunukorkin avaaja seuraavia työkaluja ja –välineitä käyttäen.
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Opastuskilven vaihto 36-vuotiasta työntekijää kuljetettiin trukin haarukoilla pihan poikki. Tarkoituksena oli vaihtaa opastuskilpi uuteen. Trukinkuljettajan.
Trukin kuljettaminen tehtaan pihalla
Autonkorjaaja jäi korjaushallin pihalla kuorma-auton takapyörien alle
Rekan ratissa istuu isiä ja äitejä
Trukin palautus lastauslaiturin varastoon
Korjaustöiden vuoksi ylösnostettu kuorma-auton ohjaamo putosi autoilijan päälle TOT-raportti 24/95 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma.
Taakan kuljettaminen Trukilla kuljetettiin kahta laatikkoa päällekkäin - toinen laatikko haarukoilla, toinen tukivarsilla. Kuljettaja oli 56-vuotias.
Esityksen transkriptio:

Porraselementin lastaus 4.3.2003 Porraselementin lastaus Trukilla oli tarkoitus nostaa 2 tn painoinen porraselementti kuorma-auton lavalle. Nosto tehtiin lavalta käsin haarukoihin kiinnitetyillä nostoliinoilla. Trukinkuljettaja oli 49-vuotias ja hänellä oli 20 vuoden kokemus trukilla ajosta. Elementin painosta trukki kaatui lavan reunalta maahan. Trukinkuljettaja hyppäsi ulos trukista ja trukin suojakatos osui häneen. Siirto- ja kuljetustöiden suunnittelu, Työnopastus ja perehdyttäminen, Turvallisten työtapojen käyttö, Trukin tyyppihyväksyntä ja kilvet, CE-merkintä, Trukin vakavuus, painopiste Väärä lastausmenetelmä, tekninen vika TOT 13/99 Kuorma-auton lavalle oli tarkoitus lastata kahden tonnin painoinen porraselementti. Trukki ajettiin kuorma-auton lavalle. Avustava työntekijä sitoi porraselementin nostoliinoilla trukin haarukoihin. Trukki ajettiin lavan reunaan. Noston aikana trukki kippasi ja putosi kuorma-auton lavalta etupää edellä maahan. Trukinkuljettaja hyppäsi ulos kaatuvasta trukista ja kaatuvan trukin suojakatos osui häneen. 49-vuotiaalla trukinkuljettajalla oli 20 vuoden kokemus trukilla ajosta. www.tvl.fi 4.3.2003 Trukkikoulutus

Tapaturmaan johtaneet tekijät 4.3.2003 Tapaturmaan johtaneet tekijät Työmenetelmä oli väärä. Trukki ylikuormittui porraselementin painosta. Trukin kuormakilvessä sallitut kuormat oli ilmoitettu nauloina eikä kiloina. Kuljettaja hyppäsi ulos kaatuvasta trukista. Siirto- ja kuljetustöiden suunnittelu, Työnopastus ja perehdyttäminen, Turvallisten työtapojen käyttö, Trukin tyyppihyväksyntä ja kilvet, CE-merkintä, Trukin vakavuus, painopiste Väärä lastausmenetelmä, tekninen vika TOT 13/99 Työmenetelmä oli väärä: Taakan kiinnitys nostoliinoilla trukin haarukoihin on kielletty. Trukilla nostaminen kuorma-auton lavalla ei ole turvallinen menetelmä. Trukin sallittu nostokyky oli noin 1,3 - 1,4 tonnia, joten trukki ylikuormittui selvästi kahden tonnin painoisen porraselementin nostosta. Trukissa ollut kuormakilpi oli alkuperäinen ja siinä sallitut kuormat oli ilmoitettu nauloina (lbs). Työntekijät eivät huomanneet virhettä. Vastoin ohjeita kuljettaja hyppäsi ulos kaatuvan trukin ohjaamosta. www.tvl.fi 4.3.2003 Trukkikoulutus

Vastaavien tapaturmien torjunta 4.3.2003 Vastaavien tapaturmien torjunta Kuorma-auton lastaaminen on tehtävä turvallisella työmenetelmällä ja nostokalustolla. Trukin kuormakilvessä ilmoitettuja arvoja on noudatettava. Nostokyky tulee ilmoittaa Suomessa yleisesti käytetyillä mittayksiköillä. Trukissa on oltava hyppäämisen ja putoamisen estävä turvavyö tai kaiteet. Trukissa on oltava ohjekilpi, joka kieltää hyppäämisen trukista sen kaatuessa. Siirto- ja kuljetustöiden suunnittelu, Työnopastus ja perehdyttäminen, Turvallisten työtapojen käyttö, Trukin tyyppihyväksyntä ja kilvet, CE-merkintä, Trukin vakavuus, painopiste Väärä lastausmenetelmä, tekninen vika TOT 13/99 Turvallinen työmenetelmä painavan elementin nostamiseen kuorma-auton lavalle on esim. kuormanostimen tai maassa olevan riittävän nostokykyisen nosturin käyttö. Trukkia käytettäessä nosto tulee tehdä maasta käsin ja taakan on oltava suoraan haarukoilla. Trukissa tulee olla selkeät ohjeet trukin nostokyvystä. Nostokyky tulee ilmoittaa kilopondeina, tonneina ja lisäksi mahdollisesti newtoneina. Muita painomerkintöjä ei saa käyttää sekaannusten välttämiseksi. Valmistajan antamia sallittuja nostokuormia on noudatettava. Trukki tulee varustaa rakenteella tai turvavyöllä, joka suojaa työntekijää ja estää työntekijän putoamisen tai hyppäämisen trukista. Trukissa on oltava ohjekilpi, joka kieltää hyppäämisen trukista sen kaatuessa. www.tvl.fi 4.3.2003 Trukkikoulutus