DEMO 5 Sonja Betancourt, FM

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Advertisements

ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Opinnäytetyöprosessi Perustutkinnot
OPETTAJUUS JA TAIDON OPPIMISEN PERUSTEET
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Kurssin suunnittelu Timo Laukkanen, Ville Lilja, Otto Mustonen, Timo Räsänen, Kari Saari ja Kaisa Västilä A!Peda Intro (26)
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Perustettu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Kieli itseilmaisun välineenä
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opetussuunnitelmassa 2016
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Yritystapaus osa II puh
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
CHEM-A1100 Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit I Harjoitustyö
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Pedagogiset aineopinnot lv
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Liikunnan Perusopinnot
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

DEMO 5 Sonja Betancourt, FM KTKP010 DEMO 5 Sonja Betancourt, FM

Mitä tehdään? Harjulla pareittain tehtävässä harjoituksessa pääpaino on eri oppiaineiden integraatiossa ja tutkivassa oppimisessa. Opiskelijat hyödyntävät Harjulla työskentelyä oman opetuksen suunnittelussa (mm. digitalisaatiota yms.). Suunnitelmat esitellään muille ja ne myös vertaisarvioidaan. Suunnitelmaa pohditaan kotitentissä teoreettisista näkökulmista käsin.

Tutkiva oppiminen Taulukko 1. Tutkivan oppimisen eri tasot. (Banchi ja Bell, 2008

Taulukko 2. Maasto-opetuksen ja kenttätöiden suunnittelu, toteutus ja arviointi. Uitto A. (2005). Maasto-opetus ja kenttätyöt. Teoksessa: V. Eloranta, E. Jeronen, I. Palmberg (toim.), Biologia eläväksi – Biologian didaktiikka, 127.

Tuntisuunnitelma ja sen arviointi Opiskelijan tehtävä on tuottaa kurssilla tutkivaan oppimiseen perustuva opetussuunnitelma eli tuntisuunnitelma yhden biologian aiheen opettamiseksi lukiossa, esitellä se suullisesti seminaarissa ja julkaista suunnitelma kirjallisesti pedanetissä muiden kurssilaisten hyödynnettäväksi tulevissa ainepedagogiikan opinnoissa ja opettajan työssä. Kirjallinen suunnitelma arvioidaan numeerisesti arvosanalla 0-5. Edelleen, opiskelijan tehtävänä on osallistua muiden kurssilaisten opetussuunnitelmien rakentavaan ja perusteltuun arviointiin  Suullinen esitys siis vertaisarvioidaan. Tuntisuunnitelma muodostaa kurssiarvosanasta 1/3. Tuntisuunnitelma esitellään ke 3.5 loppuseminaarissa

Arviointikriteerit ja niiden lyhyet kuvaukset: 1) Ulkoasu: Suunnitelma on asiatyylistä, sujuvaa, kieliopillisesti virheetöntä tekstiä. 2) Yhteys ympäröivään maailmaan ja yhteiskuntaan: Opetettava asia yhdistyy oppilaille tärkeään laajempaan kontekstiin (oppilaiden elämään). Luonnontieteiden yhteiskunnallinen näkökulma tulee selkeästi ilmi joko kokonaisuuden teemana, ydinajatuksina tai konkreettisessa toiminnallisessa vuorovaikutuksessa lähiympäristön tai sen toimijoiden kanssa. 3) Ydinajatukset ja oppimistavoitteiden selkeys: Luonnontieteelliseen käsitykseen perustuva(t) ydinajatus(kset) tulevat selkeästi ilmi. Tavoitteet säilyvät keskeisenä ja katkeamattomana osana läpi suunnitelman. Selkeästi asetettuna tavoitteena on oppilaiden oman aktiivisuuden kehittäminen sekä arjen luonnontieteilijänä, että luonnontieteellistä tietoa hyödyntävänä yksilönä. 4) Opetettava sisältö (ikäluokka, OPS): Aihevalinta on perustellusti ikäluokan kehitystason sekä opetussuunnitelman sisältöjen, tavoitteiden ja laaja-alaisen oppimisen näkökulmien mukainen. Valinnat pohjautuvat omaan ymmärrykseen oppiaineen sisällöistä, luovaan analyysiin opetussuunnitelmasta sekä sopivaan alan pedagogiseen kirjallisuuteen. 5) Opettamisen ja oppimisen mallit ja työtavat: Opetusmalli ja työtavat perustuvat oppilaiden ennakkokäsityksiin ja soveltuvat valitun sisällön opetukseen. Valinnat on perusteltu uskottavasti, kriittisesti tarkastellen ja alan kirjallisuuteen viitaten. Työtavat liittyvät asetettuihin oppimistavoitteisiin selkeästi. 6) Toteutettavuus: Lopputulos on realistinen ja normaalitilanteissa normaalille luokalle toteutettavissa oleva suunnitelma, jossa myös oppimisen henkilökohtaisuus ja konteksti on huomioitu (eriyttäminen). 7) Arviointi: Arviointi on tietoista, tarkoituksenmukaista, monipuolista ja jatkuvaa. Oppilaat pyritään saamaan arvioinnin aktiivisiksi tekijöiksi omaa ja toveriensa työskentelyä ja oppimista ohjaavilla arviointimenetelmillä.

Ensi kerraksi Miettikää porukalla miten toteutatte videon!!! Videotehtävän ohjeistus alla Toteutus demolla 6 eli seuraavalla kerralla ke 26.4. Viimeisellä demolla eli ke 3.5 tuntisuunnitelmien esittely ja vertaisarviointi

Tehtävän tarkoitus Koota videolle pienryhmän kurssilla oivaltamia ja oppimia asioita Kerrata, jäsentää ja reflektoida opittua Suunnitella ja toteuttaa työ yhdessä Oppia tekemään video, jotta tulevaisuudessa voi opettajana samaa teettää opiskelijoilla Oppia kuuntelemaan, neuvottelemaan, esittämään ja tiivistämään asioita

Videon sisältö Jokainen kurssilainen osallistuu suunnitteluun ja toteutukseen ja on mukana videolla Videon kesto noin 5-10 min Apuna käytetään omia muistiinpanoja, dioja sekä omaa oppimiselämäkertaa Videolla voi olla sinun henkilökohtaisia sekä ryhmän yhteisiä oivalluksia ja pohdintoja

Muistutuksena Tuntisuunnitelman ja kotitentin deadline- 21.5 Tuntsarit pedanettiin ja kotitentit minulle sähköpostiin!