Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)"— Esityksen transkriptio:

1 KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
Sonja Betancourt, FM Opettajankoulutuslaitos Jyväskylän yliopisto 4. tapaaminen

2 Täksi kerraksi Katso luennot Moniviestimestä: Anneli Eteläpelto-
Oppiminen ja oppimiskäsitykset: Yksilöllisestä yhteisölliseen ja kontekstuaaliseen oppimiseen Mirja Tarnanen- Oppimisen arvioinnin erilaiset menetelmät Tänään aiheena: oppiminen, oppimiskäsitykset, arviointi

3 Tänään oppimistavoitteina
Ymmärtää mitkä tekijät vaikuttavat oppijoiden oppimiseen Ymmärtää miten eri oppijat oppivat Ymmärtää miten tunnistaa erityistä tukea tarvitsevat ja lahjakkaat oppijat ja tietää strategioita, joita voi käyttää heidän opetuksessaan Ymmärtää miten tukea oppijoiden ajattelun kehittymistä Ymmärtää arviointimenetelmien erilaiset käyttömahdollisuudet suhteessa oppimistavoitteisiin Kyetä tarkoituksenmukaisesti soveltamaan eri arviointimenetelmiä Ymmärtää arvioinnin merkitys oppimista edistävänä tekijänä  Pääpointit pedanettiin!

4 OPS Perusopetuksen arvoperusta
Oppiessaan oppilas rakentaa identiteettiään, ihmiskäsitystään, maailmankuvaansa ja -katsomustaan sekä paikkaansa maailmassa. Samalla hän luo suhdetta itseensä, toisiin ihmisiin, yhteiskuntaan, luontoon ja eri kulttuureihin --. Perusopetus luo edellytyksiä elinikäiselle oppimiselle, joka on erottamaton osa hyvän elämän rakentamista.  Arvoperusta kannustaa eettiseen ajatteluun ja myötätunnon vahvistamiseen

5 Oppimiskäsitys Oppimiskäsitys avaa ikkunan oppimiseen
Oppimiskäsitys pohjautuu ihmiskäsitykseen - ihmiskäsitys ohjaa opettajan työtä Miten oppimiskäsityksesi ja ihmiskäsityksesi vaikuttavat sinuun opettajana? Miten muotoilisit oman opettamiskäsityksesi?

6 Biologia eläväksi, Biologian didaktiikka, Eloranta et al
Biologia eläväksi, Biologian didaktiikka, Eloranta et al. PS-Kustannus, 2005

7 OPS- oppimiskäsityksestä
Opetussuunnitelman perusteet on laadittu perustuen oppimiskäsitykseen, jonka mukaan oppilas on aktiivinen toimija. Hän oppii asettamaan tavoitteita ja ratkaisemaan ongelmia sekä itsenäisesti että yhdessä muiden kanssa. Oppiminen on erottamaton osa yksilön ihmisenä kasvua ja yhteisön hyvän elämän rakentamista. Kieli, kehollisuus ja eri aistien käyttö ovat ajattelun ja oppimisen kannalta olennaisia. Uusien tietojen ja taitojen oppimisen rinnalla oppilas oppii reflektoimaan oppimistaan, kokemuksiaan ja tunteitaan. Myönteiset tunnekokemukset, oppimisen ilo ja uutta luova toiminta edistävät oppimista ja innostavat kehittämään omaa osaamista. s.15-17

8 Oppiminen Oppiminen tarkoittaa jonkin muuttumista
Oppiminen on välttämätöntä elämässä selviytymisen kannalta Oppimista tapahtuu kaiken aikaa ja sitä on myös mahdollista vastustaa Oppiminen voi olla tarkoituksellista & tavoitteellista tai tiedostamatonta ja automaattista Oppimiseen vaikuttavat sekä biologiset että neurologiset tekijät Oppiminen voi viitata sekä prosessiin että prosessin tulokseen Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa ympäristön ja ympäröivän kulttuurin kanssa Ajattelun taidot ja oppiminen, Halinen et al. PS-Kustannus, 2016

9 Mitkä ovat mielestäsi oppimiseen vaikuttavat keskeiset tekijät?

10 Oppimiseen vaikuttavat keskeiset tekijät
Ajattelun taidot ja oppiminen, Halinen et al. PS-Kustannus, 2016

11 Suunnittelu, jossa huomioidaan Ikä ja kyky oppia
Opetuksen ja oppimisen laadun välinen suhde riippuu siitä kuinka hyvin opettaja tuntee oppijoittensa oppimiseen vaikuttavat tekijät Suunnittelu, jossa huomioidaan Ikä ja kyky oppia Oppijoiden asenteet, harrastukset, kyvyt, kulttuuritausta, aiemmat oppimiskokemukset Biologia eläväksi, Biologian didaktiikka, Eloranta et al. PS-Kustannus, 2005

12 Autenttisen oppimisen lähtökohtia
Oppiminen tehokkainta, kun siihen liittyy aivojen tunnealueen aktivoituminen Oppijoiden mielenkiinnon kohteet  sitoutuneisuus, positiiviset emootiot, vastuu, tiedon seurausten pohdinta Sosiaalinen kommunikaatio edistää oppimista Kontekstuaalisuus Mihin laajempaan kontekstiin voin sijoittaa tämän opittavan asian? Mihin oppijan aiempiin uskomuksiin ja tietoihin sekä minän prosesseihin tämä tieto voisi olla hyvä kytkeä? Minäkäsitys  oppimismotivaatio ja suoritukset Kouluminäkäsitys ja käsitys itsestä tietyn aineen osaajana Itseluottamus oppimisen ehtona Kognitiivis-emotionaaliset tekijät Ulkoinen ja sisäinen motivaatio Biologia eläväksi, Biologian didaktiikka, Eloranta et al. PS-Kustannus, 2005

13 Dweckin malli yksilöiden saavutusten ja uskomusten välisestä yhteydestä fixed mindset >< growth mindset Ajattelun taidot ja oppiminen, Halinen et al. PS-Kustannus, 2016

14 Kasvun ajattelutavan tukeminen
Anna palautetta oppilaan kontrolloitavissa olevista toiminnoista (ohjeiden kuunteleminen, vaiheittainen eteneminen jne) Luo luokkaan avun pyytämisen kulttuuri Anna suoraa palautetta oppimisprosessista Ajattelun taidot ja oppiminen, Halinen et al. PS-Kustannus, 2016

15 Jotta oppilaista kehittyy autonomisia oppijoita, joilla on kehittyneet itsesäätelystrategiat…
…Tulisi oppimisympäristön olla Avoin Vapaa Tarjota erilaisia oppimismahdollisuuksia Ilmentää keskinäistä kunnioitusta Erilaiset kontekstit tarjoavat erilaisia vihjeitä, haasteita ja toimintamahdollisuuksia  vaikuttavat millaisia kognitiivisia strategioita oppilaille kehittyy Opettaja voi vaikuttaa Oppimistehtäviin Ohjaukseen ja tukeen Arviointikäytänteisiin Sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja keskinäisen kommunikaation malleihin Biologia eläväksi, Biologian didaktiikka, Eloranta et al. PS-Kustannus, 2005

16 Käyttökelpoisia keinoja lahjakkaiden oppilaiden tukemiseksi
Biologia eläväksi, Biologian didaktiikka, Eloranta et al. PS-Kustannus, 2005

17 Erityistä tukea tarvitseva oppilas ja käytännön toimenpiteet
Inklusiivisen oppimisympäristön onnistumisen päämääränä on fyysisen, toiminnallisen, psyykkisen ja sosiaalisen kiinteyden lisääminen opiskelijoiden välillä. Miten biologian opettajana käytännössä mahdollista? Biologia eläväksi, Biologian didaktiikka, Eloranta et al. PS-Kustannus, 2005

18 Ajattelu & oppimaan oppiminen
Jos et saisi ollenkaan käyttää sanaa ajatella tai sen muita muotoja, mitä sanoja voisit käyttää sen sijasta? Keksi kymmenen sanaa, joita voisit käyttää ajattelu-sanan tilasta ja kirjoita ne muistiin.

19 Ajattelun ja oppimisen taidoista laaja-alaisena osaamisena
s.20 Ajattelun taitojen harjoittelun tavoitteena saada oppilaat ymmärtämään ja hallitsemaan omia kognitiivisia prosessejaan ja toimimaan tietoisesti tavoitteensa suuntaisesti vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa.

20 Oppimaan oppimisen taidot
Muodostuvat oppiainerajat ylittävistä kognitiivisista taidoista sekä uskomuksista, jotka ohjaavat ja suuntaavat toimintaa kaikenlaisissa oppimistilanteissa. Oppimaan oppimisen ja ajattelun taitojen kehitys kytkeytyy tiiviisti opintojen aikaiseen arviointiin, saatuun palautteeseen ja vuorovaikutukseen opettajan ja ympäristön kanssa Uskomukset Toimintaa ohjaava itsesäätely, halukkuus käyttää ja kehittää omaa osaamistaan ja kokemukset itsestä oppijana Lasta tulee auttaa tulemaan tietoisemmaksi uskomuksistaan, jolloin voidaan estää oppimisen kannalta haitallisia uskomuksia tai toimintaa muodostumasta vallitsevaksi toimintatavaksi! Ajattelun taidot ja oppiminen, Halinen et al. PS-Kustannus, 2016

21 Päättelytaito Induktiivinen päättely Analoginen päättely
Yleistysten tekeminen erillisten havaintojen pohjalta Analoginen päättely Yhdestä asiayhteydestä tai –sisällöstä opitun säännön siirtämistä toiseen kontekstiin tai sisältöön, kehittyneimmillään abstrakteihin teoreettisiin oletuksiin Deduktiivinen päättely Johtopäätösten tekeminen kahden tai useamman tiedon, havainnon tai tosiasian pohjalta Ajattelun taidot ja oppiminen, Halinen et al. PS-Kustannus, 2016

22 Opettajan on mahdotonta nähdä oppilaan ajattelua, mutta havainnoimalla oppilaan kognitiivista toimintaa, kuten Havainnointia Suunnittelua Itsesäätelyä Oman toiminnan arviointia opettaja voi tehdä johtopäätöksiä oppilaan ajattelun taidoista ja ohjata niitä.

23 Taksonomiataulu on hyvä apuväline opetuksen tavoitteiden ja menetelmien pohdintaan sekä arvioinnin suuntaamiseen niiden mukaisesti! Ajattelun taidot ja oppiminen, Halinen et al. PS-Kustannus, 2016

24 Arviointi Oppilaan oppimista, työskentelyä ja käyttäytymistä tulee arvioida monipuolisesti. Mitä eri tehtäviä arvioinnilla on? Mikä on arvioinnin tärkein tehtävä?

25 Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on
Monipuolinen arviointi ja palaute keskeisenä osana ajattelun ja oppimaan oppimisen taitojen kehittymisessä Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä kehittää oppilaan edellytyksiä itsearviointiin. Koulu vaikuttaa merkittävästi siihen, minkälaisen käsityksen oppilaat muodostavat itsestään oppijoina ja ihmisinä. Erityisen suuri merkitys on opettajan antamalla palautteella. Oppimista edistävä palaute on luonteeltaan Laadullista, kuvailevaa sekä oppimisen solmukohtia analysoivaa ja ratkovaa vuorovaikutusta Palautteen tehtävä on oppilaan ohjaaminen tiedostamaan edistymistään, jäsentämään oman oppimisensa eri vaiheita ja löytämään keinoja tavoitteisiin pääsemiseksi Ajattelun taidot ja oppiminen, Halinen et al. PS-Kustannus, 2016

26 Kouluissa kehitetään arviointikulttuuria, jonka keskeisiä piirteitä ovat
• rohkaiseva ja yrittämään kannustava ilmapiiri • oppilaiden osallisuutta edistävä, keskusteleva ja vuorovaikutteinen toimintatapa • oppilaan tukeminen oman oppimisprosessinsa ymmärtämisessä sekä oppilaan edistymisen näkyväksi tekeminen koko oppimisprosessin ajan • arvioinnin oikeudenmukaisuus ja eettisyys • arvioinnin monipuolisuus • arvioinnin avulla saadun tiedon hyödyntäminen opetuksen ja muun koulutyön suunnittelussa.

27 Arvioinnin perustuminen tavoitteisiin ja kriteereihin
Oppimisen, työskentelyn ja käyttäytymisen arvioinnin sekä palautteen antamisen oppilaille tulee aina perustua opetussuunnitelman perusteissa asetettuihin ja paikallisessa opetussuunnitelmassa tarkennettuihin tavoitteisiin. Oppilaita ja heidän suorituksiaan ei verrata toisiinsa eikä arviointi kohdistu oppilaiden persoonaan, temperamenttiin tai muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Opettajat huolehtivat, että tavoitteet ja arviointiperusteet ovat oppilaiden tiedossa. Tavoitteiden pohtiminen ja oman oppimisen edistymisen tarkastelu suhteessa tavoitteisiin on tärkeä osa myös oppilaan itsearviointitaitojen kehittämistä.

28 Miten omalla arviointityöllä voi edistää ajattelun ja oppimaan oppimisen taitojen kehittymistä?
Ajattelun taidot ja oppiminen, Halinen et al. PS-Kustannus, 2016, s.282

29 Miten opettajana valitset arviointimenetelmän?
Miten opettajana arvioit omaa opetustasi ja arviointia? Biologia eläväksi, Biologian didaktiikka, Eloranta et al. PS-Kustannus, 2005, s.222

30 Arvioinnin eri muodot luonnontieteissä
? ? ? Biologia eläväksi, Biologian didaktiikka, Eloranta et al. PS-Kustannus, 2005, s.222

31 Miten meni noin niinku omasta mielestä  ?

32 Lisätietoa arvioinnista mm. täältä
”Hyvä, paha arviointi” Ensi kerraksi: a) Tutustu luonnontieteiden opetuksen arviointiin mm. täältä (tai jostakin kirjallisuudesta) ja pohdi miten huomioit ja suunnittelet arviointia suhteessa tunnin sisältöön tulevassa tutkivan oppimisen tuntisuunnitelmassasi? b) Lisäksi kirjaa ylös Miten itsearviointi ja vertaisarviointi tukevat ajattelun ja oppimaan oppimisen taitojen kehittymistä? 5.demo Harjulla 

33 Hyvää pääsiäislomaa!!!


Lataa ppt "KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google