Sahan työntekijä puristui rimatornin ja kannatinpilarien väliin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Advertisements

4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
TYÖTAPATURMA.
TYÖNANTAJAN LAILLA AJATTELEMINEN Harjoituksen tavoitteena on löytää työpaikkaan soveltuva työntekijä.
Verotuksen perusteet – Matkat
Työturvallisuus.
Turvallisuushavainnot – yhteistyöllä kohti turvallisempaa työpaikkaa
Työturvallisuus on työpaikan oma- aloitteista turvallisuuden hallintaa. Työturvallisuus on osa yritysturvallisuutta. Turvallinen työskentely on suunnitelmallista.
1 Autonkuljettaja puristui puukuorman ja puutavaranosturin väliin painettuaan tahattomasti nosturia siirtävään vipua TOT-raportti 17/94.
Lautanippujen varastointi Kokenut trukinkuljettaja varastoi lautanippuja päällekkäin. 32-vuotias avustaja asetti aluspuita trukin.
TURVALLISUUDEN JOHTAMISEN VASTUUT JA TEHTÄVÄT Pertti Salo SK Protect Oy toimitusjohtaja Protect yhteistyökumppaneiden miniturvallisuusseminaari
Pysy hyvässä työvireessä TOUKOKUU. ISTOCK Jätteenkuljettajat tuntevat väsymystä työpäivän aikana Näin jäteautonkuljettajat vastasivat kyselyssä ”Improving.
Petra Pohjonen Youth Against Drugs ry.  Parantaa työssä jaksamista  Antaa aikaa varsinaiselle työlle  Rajaa työtä ja vapaa-aikaa  Lisää työtehoa 
H ELSINGIN V IERASKOTI RY / PERHETYÖ ASUNNOTTOMIEN PERHEIDEN PARISSA J ÄSENJÄRJESTÖPÄIVÄT I LKON KURSSIKESKUS Perhetyöntekijä Hanna-Mari Pusaa.
Kuorma-auton renkaan paineistus Rengasliikkeen asennushallissa koeponnistettiin käytettyä rengasta pinnoituskelpoisuuden selvittämiseksi.
1 Kuorma-autonkuljettaja jäi liikkeelle lähteneen kuorma-autonsa alle TOT-raportti 8/00.
Taakan lastaus ajoneuvoon Trukin haarukoilla oli kiinnittämätön säiliön vaippa (paino 3,2 tn). 31-vuotias kuljettaja poistui trukista.
1 Kuljettaja putosi sellutehtaan ostohakkeen autopurkauspaikalla ritilän läpi hakkeen purkaustaskuun ja ruhjoutui ruuvipurkaimeen TOT-raportti.
1 Rakennusmies jäi kaivannon sortuneen reunan alle TOT-raportti 15 / 2006.
Tiedoston nimi Kuorma-auton kääntyväkattoinen kapelli osui 20 kV:n sähkölinjaan TOT 17/2000.
Tiedoston nimi Vintturin köysi sinkosi puukepin työntekijän päähän junanvaunuja siirrettäessä sellutehtaan ratapihalla.
Tiedoston nimi Muurarin apulainen putosi 5 metrin matkan rakennuksen läpivientiaukosta TOT-raportti 24 / 98.
1 Kuorma-auton kuljettaja jäi levynipun ja lavan väliin ollessaan lavalla ottamassa vastaan ja sijoittamassa trukin tuomia kipsilevynippuja.
Tiedoston nimi Vanerityöntekijä kaatui kuljetinhihnalla linjaa käynnistettäessä. TOT-raportti 5 / 00.
Yrittäjä putosi reaktorin välitasolle köysitikkaisiin tehdyn solmun purkauduttua YTOT-raportti 1 / 07.
Pyöräkuormaajan kuljettaja putosi työtasolta pestessään koneen jäähdyttäjää TOT-raportti 8 / 08.
Työturvallisuuskortti
Pysy hyvässä työvireessä
Sähkö- ja säätötekniikka-asentaja puristui pakkauslinjastolla
Mies puristui betonituotetehtaassa automaattikäytöllä olleen kuljetinpöydän ja sen pysäyttimen väliin TOT-raportti 24 / 08  
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
Taakan siirto Varsinainen kulkuväylä oli sinne varastoitujen tavaroiden takia ahdas. Vuokratyöntekijänä yrityksessä työskentelevä 27-vuotias.
Ahtaaja jäi puutavaranippuja kuljettaneen pyöräkuormaajan alle
Päällystäjä takertui jalastaan paperikoneen päänvientinaruun puristuen paperirullan ja telan väliin TOT-raportti 3 /
Suunnittelija jäi pelkkahakkurin ruhjomaksi mittauksia tehdessään
Voimalaitostyöntekijä jäi puristuksiin hiilikuljettimen hihnan ja hihnatelan muodostamaan nieluun TOT-raportti 2/
Kuorma-auton perävaunun renkaan paineistus
Asentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin ja kannatinpalkkien väliin
Sahatyöntekijä jäi puutavaranipun ja vannepuristimen väliin
Perävaunun purkaminen
Puutavaranippujen purkaminen junavaunusta
Paperityöntekijä puristui liikkeelle lähteneeseen kuljettimeen
Vaneritehtaan työntekijä puristui kuljettimen telan ja hihnan väliseen nieluun TOT-raportti 32 /
Pylväsjalustojen siirto
Laitosmies puristui robottitarttujan ja kuljetinradan väliin
Paperityöntekijä menehtyi jäädessään liikkuvan tampurin ja betonipilarin väliin TOT-raportti 30 /
Kattopinnoitetyöntekijä putosi 22 m sisäänpäin avautuneesta savunpoistoluukusta TOT-raportti 16/
Työnjohtaja jäi puristuksiin magneettinostimen ja rullaradan väliin
Tehdastyöntekijä puristui viilukuljettimen nieluun
Kuorimotyöntekijä puristui kuitupuunippujen väliin nostotyön aikana
Putken asennustyö Yrittäjä asensi paineilmaputkea teollisuushallin seinään nosto-oven yläpuolelle noin viiden metrin korkeuteen. Yrittäjä (putkiliikkeen.
Teräsaihioiden purkutyö satamassa
Kuorman hakeminen Trukilla peruutettiin varastossa.
Sähköasentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin rakenteiden väliin
Porraselementin lastaus
Nuoret ja työlainsäädäntö
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Opastuskilven vaihto 36-vuotiasta työntekijää kuljetettiin trukin haarukoilla pihan poikki. Tarkoituksena oli vaihtaa opastuskilpi uuteen. Trukinkuljettajan.
Trukin kuljettaminen tehtaan pihalla
TYÖNANTAJAN JA TYÖNTEKIJÄN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
TYÖNANTAJAN JA TYÖNTEKIJÄN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
Sahatyöntekijä ruhjoutui pudottuaan tukkipöydän alapuoliselle kolakuljettimelle TOT-raportti 11 /
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Verotuksen perusteet – Matkat
TYÖTURVALLISUUS.
Verotuksen perusteet – Matkat
Taakan kuljettaminen Trukilla kuljetettiin kahta laatikkoa päällekkäin - toinen laatikko haarukoilla, toinen tukivarsilla. Kuljettaja oli 56-vuotias.
Esityksen transkriptio:

Sahan työntekijä puristui rimatornin ja kannatinpilarien väliin TOT-raportti 17 / 03 www.tvl.fi 1.6.2004

Häiriön purku rimatornien kuljetusradalla Siirtovaununkuljettaja oli sahalla töissä Hänen tehtävään siirtää rimatornit kuljetusradan päähän siirtovaunulla ja asettaa rimatornien alle tulevat kuljetuspalkit Kahdella 20 m pitkällä kuljetusradalla rimatornit siirtyvät painovoiman avulla kohti kuivaamoa Toisella radalla oli neljä noin 5,5 m korkeaa rimatornia, joiden pituus oli 6,0 m ja leveys 1,9 m Siirtovaununkuljettaja havaitsi ensimmäisen rimatornin pysähtyneen liian aikaisin ja meni selvittämään häiriötä Ilmeisesti hän on mennyt rimatornien väliin kammetakseen pysähtyneen tornin liikkeelle Hänet löydettiin puristuneena päästään15 tonnia painavan rimatornin ja kattoa kannattavan pilarin välistä. Tapaturmalla ei ollut silminnäkijöitä Siirtovaunun kuljettaja oli 56-vuotias ja ollut sahalla töissä 16 vuotta, mutta tässä työssä oli ollut 10 vuoden tauko Siirtovaunuilla kuljettaminen, puristumisvaara - Puutavarateollisuus / rimatornit TOT 17/03 Tapahtumakuvaus Siirtovaununkuljettajana toiminut sahan työntekijä aloitti aamuvuoronsa klo 6.00. Hänen tehtävänään oli siirtää rimatornit kuljetusradan päähän siirtovaunulla. Kahdella 20 m pitkällä radalla (radat nro 8 ja 9) rimatornit siirtyvät painovoiman avulla kohti kuivaamoa. Seitsemän muuta rataa oli uusittu toimimaan konevoiman avulla. Siirtovaununkuljettajan tehtäviin kuului asettaa rimatornien alle tulevat noin kaksi metriä pitkät kuljetusalustat (U-palkit) sekä tarkistaa myös niiden kunto. Radalla nro 9 oli neljä noin 6,0 m pitkää, 1,9 m leveää ja 5,5 m korkeaa rimatornia. Ensimmäinen rimatorni oli jostain syystä pysähtynyt liian aikaisin. Kuljettaja havaitsi tuotantohäiriön. Vastaavia rimatornien pysähtymisiä sattui viikoittain.Rimatornin pysähtymisen syy on yleensä sen alla olevien kuljetusalustan (U-palkki) vääntyminen, radalla olevien puunpalojen kiilautuminen rullien väliin sekä rimatornien päiden epätasaisuus. Siirtovaununkuljettaja lähti purkamaan häiriötä kävellen ilmeisesti rimatornien välissä kammetakseen sen liikkeelle. Rimatornien välinen tila oli alle 50 cm leveä. Rimatornien (kuljetusratojen) väliin oli asennettu viisi vuotta aiemmin kattoa tukevat kannatinpilarit (teräksiset I-palkit) tuoreen puutavaran katon rakentamisen yhteydessä. Tapaturmalla ei ollut silminnäkijää. Oletettu tapaturman kulku on päätelty tapahtumapaikan tutkinnan perusteella. Noin klo 6.30 työtoverit alkoivat ihmetellä siirtovaununkuljettajan puuttumista. Etsittyään he löysivät hänet puristuneena 15 tonnia painavan rimatornin ja kattoa kannattavan kannatinpilarin välistä. Rimatorni oli puristanut hänen päänsä pilaria vasten. Tapaturmapaikan tutkinnan perusteella on mahdollista, että hän yritti jarruttaa rimatornin liikettä riman avulla. Koska rimatornien väli tapaturmakohdassa oli noin 40 cm ja kannatinpalkin leveys 18 cm, kuljettaja puristui noin 10 cm:n rakoon. Myös hänen päässään ollut suojakypärä hajosi. Hän oli ilmeisesti kulkenut rimatornien välistä (Kuva 3) sen sijaan, että hän olisi kiertänyt varsinaista kulkuteitä pitkin (Kuvat 4 ja 5). Oikaisun ansiosta siirtovaununkuljettaja säästi noin 20 metrin matkan. Siirtovaununkuljettaja oli 56-vuotias siirtokoneenkuljettaja. Sahalla hän oli ollut työssä 16 vuotta. Opastusta hänelle annettiin tähän työhön kahtena päivänä. Tällöin ei sattunut vastaavia häiriöitä. Hän oli ollut tässä työtehtävässä 10 vuotta aiemmin ja palannut tähän tehtävään yhdeksän päivää ennen tapaturmaa. Kuvassa rimatornien siirtovaunu työssään. www.tvl.fi 1.6.2004

Tapaturmaan johtaneet tekijät Rimatornien pysähtyminen Puristuminen kapeaan väliin Kokemattomuus Siirtovaunuilla kuljettaminen, puristumisvaara Puutavarateollisuus / rimatornit TOT 17/03 Tapaturmaan johtaneet tekijät Tuotantohäiriö, rimatornit pysähtyivät. Rimatornit olivat jostain syystä pysähtyneet kuivaamoon vievällä radalla. Pysähtymisen syynä on saattanut olla esim. taipuneet kuljetusalustat (U-palkit), puunpalanen radalla tms. Rata oli kalteva ns. painovoimaan perustuva rata. Puristuminen kapeaan väliin. Tapaturmakohdassa rimatornien väli oli noin 40 cm. Lisäksi ratojen väliin oli pystytetty 18 cm leveä kannatinpilari. Kokemattomuus. Siirtovaununkuljettaja oli tehnyt tätä työtä vain yhdeksän päivää pitkän tauon jälkeen. Tämä saattoi olla syynä siihen, että hän meni oma-aloitteisesti tekemään toisille määrättyä työtä. Siirtovaununkuljettaja ei tehnyt työtä sillä tavalla kuin muut kokeneemmat työntekijät olisivat sen tehneet. Kuvassa lavastettu tilanne vastaavn kokoisesta välistä, josta siirtovaununkuljettaja kulki tapaturmakohtaan. www.tvl.fi 1.6.2004

Vastaavien tapaturmien torjunta Tuotantohäiriöiden purku Vaara-alueet Työnopastus ja riskien arviointi Valvonta Siirtovaunuilla kuljettaminen, puristumisvaara Puutavarateollisuus / rimatornit ja kuljetusradat TOT 17/03 Tapaturmaan johtaneet tekijät Tuotantohäiriöiden purku. Tuotantohäiriöt ovat yksi keskeinen syy kuolemaan johtaneisiin tapaturmiin. Tuotantohäiriöt on ensisijaisesti pyrittävä estämään rakenteellisin tms. ratkaisuin. Jos tuotantohäiriöitä esiintyy, on niiden purkamiseen annettava ohjeet ja opastus. Opastamattoman henkilön ei tule purkaa tuotantohäiriöitä, joihin sisältyy riskejä. Uusista ja riskialtteista tuotantohäiriöistä tulee heti ilmoittaa työnjohdolle puhelimella tms. Lisäksi on tärkeää myös ilmoittaa joko omalle työnjohdolle tai muulle vastaavalle henkilölle, milloin joku aloittaa purkamistyön ja tarvitseeko hän siinä apua. Tuotantohäiriöt tulee myös kirjata ylös tätä varten varattuun käyttöpäiväkirjaan tms., jotta työnjohto varsinkin vuorotyössä saa niistä tiedon ja voi ryhtyä toimenpiteisiin niiden poistamiseksi tai riskien vähentämiseksi. Koneellisesti toimivalla rimatornien kuljetusradalla vastaavia tuotantohäiriöitä ei käytännössä esiinny. Yritys oli tehnyt jo aiemmin päätöksen uusia radat nro 8 ja 9 koneellisesti toimiviksi. Vaara-alueet. Työturvallisuuden keskeisenä periaatteena on, että koneiden tms. vaara-alueella vaaran vaikutusaikana ei kuljeta eikä työskennellä. Tässä tapauksessa keskeinen vaaran aiheuttaja oli kapea rimatornien väli ja niiden välissä ollut kannatinpilari. Kapeiden ja vaarallisten oikoteiden käyttö on kiellettävä työohjeissa ja opastuksen yhteydessä. Työnopastus ja riskien arviointi. Työnopastuksessa tulee erityistä huomiota kiinnittää häiriötilanteisiin ja niissä mahdollisesti syntyviin työturvallisuusongelmiin.Työtavat voivat muotoutua sekä yksilön että koko työyhteisön hiljaisen hyväksynnän seurauksena ylimääräisiä riskejä sisältäviksi aivan huomaamatta. Näin käy helposti, jos tapaturmia ei ole sattunut. Tällöin on tärkeää, että riskejä sisältävät työtavat tunnistetaan havainnoimalla työtä ja että näistä työtavoista pyritään pääsemään eroon yhteistyössä työntekijöiden ja työnjohdon kanssa. Turvalliset työtavat tule sisällyttää työpaikan annettuun opastukseen. Työpaikalla tehdyt suunnitelmalliset ja määräajoin tehdyt riskien arvioinnit paljastavat piileviä riskejä ja riskialttiita työtapoja. Valvonta. Työnantajan toteuttamalla valvonnalla voidaanvaikuttaa työpaikan turvallisuuskulttuuriin ja siten vähentää tarpeetonta riskinottoa. Riskejä paljastavat usein vaaratilanne- ja käyttöhäiriöilmoitukset. Ilmoituksien tekemiseen tulisi olla yhteinen menettelytapa. www.tvl.fi 1.6.2004