Opetussuunnitelma ops

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Advertisements

HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Lahjakkuutta ja erityisvahvuuksia tukevan opetuksen kehittämishanke Kirjoittajan nimi Tilaisuuden nimi Päiväys/
Oppimisen tavoittelu TKK Opetuksen ja opiskelun tuki
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Arviointi osana oppimisprosessia
Some – opettajan ja opiskelijan työkaluina
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Ainetyöryhmien työn aloitus
PERUSOPETUKSEN opetus- JA OHJAUShenkilöstön veso-päivä 7. 8
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Nopolan koulu Opettajien veso
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Kone- ja metallialalla
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Ammatillisen koulutuksen reformista
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
tulevaisuuden työelämätaidot
Mikä? Kenelle? Miksi? Eeva-Riitta Yliniva 2017.
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Opetussuunnitelma ops Helena Sorsa 2016

Opetussuunnitelma suunnitelma siitä, miten opetus järjestetään VALTAKUNNALLISET SUUNTAVIIVAT, LAIT & ASETUKSET suunnitelma siitä, miten opetus järjestetään Valtakunnalliset linjaukset  Ops perusteet  Paikallinen ops Opetuksen pitää aina perustua hyväksyttyyn opetussuunnitelmaan  voidaan poiketa, jos opiskelija pystyy osoittamaan tarvittavan osaamisen VALTIONEUVOSTON ASETUS OPPIMINEN OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEET OPH MÄÄRÄYS PAIKALLINEN (KUNTATASON) OPS OPPILAITOSTEN OPS OPETUS JA OPISKELU

Oppilas, opettaja ja opetussuunnitelma Perusopetuslaki 30 § Opetukseen osallistuvalla on työpäivinä oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta, oppilaanohjausta sekä riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä.

Linkkejä http://www.oph.fi/ops2016/perusteet http://www.avi.fi/documents/10191/3028240/Halinen+aamup%C3% A4iv%C3%A4n+osuus.pdf/925a0302-2d2b-4f0b-aa5f-d85de7c57270 http://www.avi.fi/documents/10191/3028240/Vitikka+Oppimisen+ar viointi+uusissa+perusteissa.pdf/3f3f035c-2692-4951-8272- ff3a728b5e08