Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE"— Esityksen transkriptio:

1 HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Esedun osatoteutus

2 Tavoitteita Tavoitteena on turvata oppilaitosten, yritysten ja muiden toimijoiden yhteistyön tuloksena laaja-alainen ammatillinen koulutus Pieksämäellä Tavoitteena on parantaa läpäisyä (mm. nopeutetut polut) Tavoitteena on kehittää yhteistyössä alueen yritysten ja muiden toimijoiden kanssa uudenlaisia yritysmäisiä oppimisympäristöjä Tavoitteena on kehittää tekniikan aloille uusi koulutuksen järjestämisratkaisu, ns. klusterimalli Tavoitteena on lisätä oppilaitoksen ja alueen yritysten välistä yhteistoimintaa Nuoret ja aikuiset samaan koulutusjärjestelmään Tavoitteena on solmia aie- tai yhteistyösopimuksia oppisopimuskoulutukseen, kummiyrittäjyyteen, laajennettuun työssäoppimiseen, mentorointiin Tavoitteena on selvittää koulutussopimusten mahdollisuutta (käytännön oppiminen työpaikalta, tietopuolinen osaaminen oppilaitoksesta) Etunimi Sukunimi

3 Tekniikan alojen koulutuksen klusterimallin kehittäminen
T y ö e l ä m ä …asentajat Aika Ajoneuvoasentajat Kunnossapitoasentajat Sähköasentajat Talonrakentajat Putkiasentajat 22 2 19 n. 60 osp 19 Ammatti-alakohtaiset opinnot 16 n. 60 osp 80 Alan valinta D B F E C A n. 60 osp Tekniikan alojen yhteiset opinnot, A, B, C, … Yläkoulu

4 1. Vuoden opetussuunnitelma
OPS A B C Tekniikan alojen yhteinen Suunnitelma koostuu pääosin autoalan, sähkö- ja automaatiotekniikan, kone- ja metallialan sekä rakennusalan perustutkintojen yhteisistä opinnoista, A, B, C, … Suunnitelma mahdollistaa tekniikan eri aloihin tutustumisen, joustaa opiskelijakohtaisesti, osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan … Suunnitelma rakennetaan vuoden 2016 aikana yhteistyössä opettajien, opinto-ohjaajien ja työelämän kanssa Toteutus alkaa elokuussa 2017 kaikille tekniikan alojen 1. vuoden opiskelijoille suunnatulla yhteisellä koulutuksella

5 Opiskelijoiden rekrytointi
Kokeilulupa-prosessi OPH:n kanssa on käynnistetty Tiedotus uudenlaisesta toteutusmallista alueen peruskoulujen 9. luokkalaisille ja heidän vanhemmilleen aloitetaan syksyllä 2016 Yhteishaku toteutetaan keväällä 2017 riippuen kokeiluluvasta: opiskelijat hakevat Pieksämäellä tekniikan alalle tai alakohtaisiin tutkintoihin

6 Tekniikan alojen 1. vuoden yhteistoteutus
Työpaikkaohjaajat/-valmentajat Kummiyrittäjät Yritysmentorit n. 60 osp Ammattiaineiden opettajat Opinto-ohjaaja(t) Yhteisten aineiden opettajat Etunimi Sukunimi

7 Yritysyhteistyö Perustetaan opetushenkilöstön ja yrittäjien yhteinen innovaatiopaja Säännöllisesti kokoontuvassa innovaatiopajassa Ideoidaan ja kehitetään yrittäjämäistä toimintaa tukevia oppimisympäristöjä sekä oppilaitokseen että yrityksiin Ideoidaan ja suunnitellaan uudenlaista oppilaitoksen ja yritysten välistä yhteistyötä (esim. yritysvierailuja, kummiyritystoimintaa, yrittäjien ja yritysmentorien osallistumista opetukseen, yhteistä laitehankintaa, opiskelijayrittäjyyttä, tapahtumia, jne.) Pyritään löytämään ratkaisuja ammatillisen koulutuksen haasteisiin Kartoitetaan yhteistyöyritykset oppisopimukseen, kummiyritystoimintaan, laajennettuun työssäoppimiseen, koulutuksen yhteistoteutukseen (koulutussopimusmalli) Kehitetään työssäoppimista, oppisopimustoimintaa, x+y -mallia Yrittäjyyskasvatuksen toteuttaminen, yhteisen materiaalin tuottaminen Hiekkiksen yrittäjyyskasvatushanke

8 Yhteistyö alueen muiden toimijoiden kanssa
Yhteistyö Diakin kanssa: Yrittäjyyskasvatuksen materiaalipankki ( Yhteiskunnallisen yrityksen perustaminen Hiekkikselle? Yhteistyö Seurakuntaopiston kanssa TOY-mallin kehittäminen Esedun opiskelijoilla mahdollisuus osallistua oppilaitosten yhteiseen TOY-ryhmään Esedun henkilöstöllä mahdollisuus osallistua yhteisiin koulutuksiin, valmennukseen ja tapahtumiin Yhteistyö hankkeissa Hiekkiksen toimintaympäristön yhteinen kehittäminen, ks. Tiedottamista, hyvien käytänteiden levittämistä, … Etunimi Sukunimi

9 Haasteita mm. OPS-työryhmälle
Alueella tarvitaan kymmenien eri ammattien osaajia, miten koulutuksen ml. oppisopimuksen avulla työelämää voidaan palvella parhaalla mahdollisella tavalla? Miten ammatillisessa koulutuksessa selvitään niukkenevilla resursseilla? Riittävätkö alueen työpaikkojen tarjoamat harjoittelukohteet? Millaisella työelämäyhteistyöllä oppimismahdollisuuksia parannetaan? Esimerkiksi rakennusalalla työkohteiden valmistuminen ohjaa opetuksen järjestystä, miten tähän haasteeseen voidaan vastata yhteistoteutuksessa? Voidaanko koulutusta kehittää moduuliopiskelun avulla? Miten opiskeluun saadaan aitoa valinnaisuutta ja mielenkiintoa? Mitä tekniikan ammattiosaamista tarvitaan kaikilla neljällä alalla, voidaanko näiden opiskelua yhdenmukaistaa? Miten esimerkiksi 3d ja projektiosaaminen integroidaan opiskeluun? Klusterimallin SWOT, mitä sieltä nousee esille? Millaisesta ammatillisesta koulutuksesta nykyiset peruskoulun 8. luokkalaiset haaveilevat? Miten toimitaan uuden mallin markkinoinnissa? Saadaanko 1. vuoden aikana suoritettua osatutkintoja? Etunimi Sukunimi


Lataa ppt "HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google