Nostotyössä mukana ollut toimitusjohtaja putosi 11 metrin korkeudelta lattialle TOT-raportti 35 / 97 www.tvl.fi 1.6.2004.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tilatiedot ja niiden muutokset
Advertisements

Vatek ry:n syyskoulutus Harmaan talouden torjunta ja vastuullisuus rakentamisessa Jari Raatikainen.
ERIKOISKULJETUS TRAKTORILLA
RISKIEN HALLINTA RAKENNUSTYÖMAALLA
RAKENTAMISPALVELUT URAKKATIETOJEN ILMOITTAMINEN VERO- HALLINTO
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
YSE 1998 TALOYHTIÖN NÄKÖKULMASTA
Työmaan järjestelyt 1. Aluesuunnitelma - työmaan työnjohto tekee (pääurakoitsija) 2. Osien ja elementtien kuljetus ja varastointi - urakoitsija tekee 3.
haulitorni Haulitehdas sijaitsee lähellä santalahtea, junaradan
Kuinka esittää ratkaisu menestyksekkäästi B2B –myyntineuvottelussa Based on Thesis (2013) Mari Klemola.
1 Autonkuljettaja puristui puukuorman ja puutavaranosturin väliin painettuaan tahattomasti nosturia siirtävään vipua TOT-raportti 17/94.
Lautanippujen varastointi Kokenut trukinkuljettaja varastoi lautanippuja päällekkäin. 32-vuotias avustaja asetti aluspuita trukin.
1 Korjaustyötä tehnyt kuorma-autonkuljettaja jäi kuorma-auton lokasuojan ja pyörän väliin TOT-raportti 28/90.
1 Autoon pyöriä asentanut kuorma-autonkuljettaja jäi alas pudonneen auton etuosan alle TOT-raportti 27/96.
Elementtiasennus Kerrostalotyömaalla oli meneillään elementtien asennustyö, asennettiin ontelolaattoja. Aikaisemmin aamulla oli.
Putkinippujen purkaminen perävaunusta Niput oli lastattu perävaunun lavalle vinoon. 27-vuotias kokematon varastomies avusti merkinnäyttäjänä.
1 Betoniauton kuljettaja sai sähköiskun 20 kV:n ilmajohdosta TOT-raportti 22/00.
Kuorma-auton renkaan paineistus Rengasliikkeen asennushallissa koeponnistettiin käytettyä rengasta pinnoituskelpoisuuden selvittämiseksi.
1 Kuorma-autonkuljettaja jäi liikkeelle lähteneen kuorma-autonsa alle TOT-raportti 8/00.
Taakan lastaus ajoneuvoon Trukin haarukoilla oli kiinnittämätön säiliön vaippa (paino 3,2 tn). 31-vuotias kuljettaja poistui trukista.
1 Kuljettaja putosi sellutehtaan ostohakkeen autopurkauspaikalla ritilän läpi hakkeen purkaustaskuun ja ruhjoutui ruuvipurkaimeen TOT-raportti.
1 Rakennusmies jäi kaivannon sortuneen reunan alle TOT-raportti 15 / 2006.
1 Kaukolämpöputken hitsaaja jäi sortuneen maamassan alle TOT-raportti 17 / 06.
Tiedoston nimi Vintturin köysi sinkosi puukepin työntekijän päähän junanvaunuja siirrettäessä sellutehtaan ratapihalla.
Tiedoston nimi Muurarin apulainen putosi 5 metrin matkan rakennuksen läpivientiaukosta TOT-raportti 24 / 98.
1 Kuorma-auton kuljettaja jäi levynipun ja lavan väliin ollessaan lavalla ottamassa vastaan ja sijoittamassa trukin tuomia kipsilevynippuja.
Yrittäjä putosi reaktorin välitasolle köysitikkaisiin tehdyn solmun purkauduttua YTOT-raportti 1 / 07.
Pyöräkuormaajan kuljettaja putosi työtasolta pestessään koneen jäähdyttäjää TOT-raportti 8 / 08.
Asentaja putosi rakennuksella ritilätason luiskahdettua TOT-raportti 17/97.
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Levyseppä puristui lisäpainon ja teräspalkin väliin
Paperirullien lastaus rekka-autoon
Sähköasentaja sai sähköiskun noustessaan vaihtamaan sulaketta vaihteenlämmitysmuuntajaan TOT 13/2006 Tätä TOT 13/2006-kalvosarjaa voidaan hyödyntää esim.
Miten itse laadin trukkiturvallisuuteen liittyvää aineistoa?
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
Laituritasolla ollut maalari jäi risteilijästä pudonneiden lasien alle
Maalari putosi lattialle 3 metrin korkeudelta tikkaiden luistettua alapäästään TOT-raportti 18 /
Opiskelija joutui telakalla suuren putken ruhjomaksi
Metallimies puristui kuoliaaksi kuljetinrungon noston yhteydessä
Taakan siirto Varsinainen kulkuväylä oli sinne varastoitujen tavaroiden takia ahdas. Vuokratyöntekijänä yrityksessä työskentelevä 27-vuotias.
Purkutyötä tehnyt rakennusmies putosi kuuden metrin korkeudesta
Työhyvinvointi JOULUKUU.
Asentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin ja kannatinpalkkien väliin
Laitosmies putosi kemian tehtaan hydrolyysireaktorin päältä
Metallimies menehtyi putkistossa olleen tärpätin sytyttyä palamaan
Kuljettaja putosi rakennustyömaalla kuorma-auton lavalta
Lastaus kuorma-autoon
Työkoneen paikatun renkaan paineistus
Perävaunun purkaminen
Rakennusmies putosi 6 metriä avonaiselta porrastasolta
Puutavaranippujen purkaminen junavaunusta
PP -viemäriputket: ominaisuudet, käyttö ja asennus
Rakennussiivooja putosi 2 metriä syvään kaivantoon rakennustyömaalla
Varastomies jäi puolipukkinosturin ja nostetun levyn väliin puristuksiin TOT-raportti 7 /
Pylväsjalustojen siirto
Kattopinnoitetyöntekijä putosi 22 m sisäänpäin avautuneesta savunpoistoluukusta TOT-raportti 16/
Generaattorin runkoa porannut putosi tikkailta
Asentaja putosi hoitotasoon tehdystä aukosta 4,4 metriä alemmalle hoitotasolle TOT-raportti 11 /
Kuorimotyöntekijä puristui kuitupuunippujen väliin nostotyön aikana
Putken asennustyö Yrittäjä asensi paineilmaputkea teollisuushallin seinään nosto-oven yläpuolelle noin viiden metrin korkeuteen. Yrittäjä (putkiliikkeen.
Teräsaihioiden purkutyö satamassa
Kuorman hakeminen Trukilla peruutettiin varastossa.
Sähköasentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin rakenteiden väliin
Porraselementin lastaus
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Opastuskilven vaihto 36-vuotiasta työntekijää kuljetettiin trukin haarukoilla pihan poikki. Tarkoituksena oli vaihtaa opastuskilpi uuteen. Trukinkuljettajan.
Nostotilaukset Kouluttaja Kari Marjeta | Tse Kiinteistöt Oy Tilaukset Puh
Trukin kuljettaminen tehtaan pihalla
Korjaustöiden vuoksi ylösnostettu kuorma-auton ohjaamo putosi autoilijan päälle TOT-raportti 24/95 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma.
Taakan kuljettaminen Trukilla kuljetettiin kahta laatikkoa päällekkäin - toinen laatikko haarukoilla, toinen tukivarsilla. Kuljettaja oli 56-vuotias.
Esityksen transkriptio:

Nostotyössä mukana ollut toimitusjohtaja putosi 11 metrin korkeudelta lattialle TOT-raportti 35 / 97 www.tvl.fi 1.6.2004

Porras- ja hissitornin modulin asennus Sellutehtaan uudisrakennustyömaalla oltiin asentamassa porraselementtiä Elementtiä asennettiin porrastornin eli modulin sisään laskemalla se ajoneuvonosturin avulla Elementti ei mahtunut modulin sisään vaaka-asennossa ja se nostettiin modulin yläpäässä olleiden tukipalkkien päälle Nostotyössä mukana ollut asennusyrityksen toimitusjohtaja kiipesi modulin päälle vaihtaakseen nostoraksin paikkaa Nostotyöt, erikoisnostot, putoamissuojaus - Metalliala / yhteinen työpaikka TOT 35/97 Tapahtumakuvaus Sellutehtaalle rakennutettiin uutta uutta lipeälinjaa, johon kuuluva soodakattilalaitos tilattiin urakoitsijoilta. Kattilalaitoksen toimittajayrityksellä oli lisäksi useita aliurakoitsijoita, jotka toimittivat kattilalaitokseen kuuluvat teräsrakenteet, porras- ja hissitornit, porraselementtien reisipalkit sekä porraselementtien nostotyöt. Toimittajayrityksellä oli siis kaikkiaan 4 yritystä aliurakoitsijoina. Porras- ja hissitorni on rakennelma, jonka korkeus on lähes 80 metriä ja sivujen leveydet 10,3 m ja 3,3 m. Torni pystytetään kerroksittain moduleista. Modulit oli tarkoitettu rakentaa valmiiksi niiden toimittajayrityksen konepajalla ja kuljettaa erikoiskuljetuksina asennuspaikalle. Modulit asennettiin sitä mukaa kun kattilalaitoksen rakentaminen edistyi. Koska rakennustyömaalla oli paljon nostoja, piti myös porrastornin nostotyöt suunnitella etukäteen tiettyyn ajankohtaan. Tapaturma sattui porras- ja hissitornin ensimmäisen (alimman), lähes 11 metriä korkean modulin asennuksen yhteydessä. Moduli oli kuljetettu asennuspaikalle tapahtumapäivää edeltäneellä viikolla. Osittain kokoonpantu moduli asennettiin paikalleen tapahtumapäivän aamuna. Modulista puuttui muutama porraselementti ja ne oli asentaa paikoilleen saman päivän aikana. Puuttuneita porraselementtejä ei oltu voitu asentaa konepajalla, koska osa elementtien reisipalkeista oli kuljettu suoraan rakennustyömaalle, jossa ne sitten päätettiin asentaa jälkikäteen. Porraselementin asennusryhmässä oli niiden porras- ja hissitornin toimittajayrityksen toimitusjohtaja sekä kaksi asentajaa. Lisäksi tilaajan puolelta oli ryhmään oli osoitettu nostotöistä vastaavan yrityksen ajoneuvonosturi (Krupp 4070) kuljettajineen. Tapaturman sattuessa toimitusjohtaja oli mukana porraselementin asennustyössä sekä johtamassa siihen liittyvää nostotyötä. Aikataulu oli kiireinen. Kaksi muuta yrityksen asentajaa oli valmistelemassa toista porraselementtiä asennuskuntoon. Porraselementit oli tarkoitus asentaa paikoilleen porrastornin ”sisään” ajoneuvonosturin avulla. Porraselementti oli kiinnitetty nostokoukkuun ketjuraksilla siten, että elementti asettui aluksi vaakatasoon. Elementtiä alettiin nostaa modulin päälle. Kun sitä yritettiin laskea modulin sisään, toimitusjohtaja huomasi ettei elementti mahdu moduliin vaaka-asennossa. Tämän jälkeen hän antoi ohjeet laskea elementti modulin yläpäässä olleiden tukipalkkien päälle. Kun elementti oli tukipalkkien päällä, toimitusjohtaja käveli elementin päälle vaihtaakseen nostoraksin paikkaa. Nostoraksien siirtämisen jälkeen hän lähti poistumaan elementtiä pitkin viereiselle välitasolle. Yllättäen elementti liikahti ja luisti pois tukipalkkien päältä. Elementti jäi roikkumaan nosturin koukkuun. Elementin voimakkaan heilahtamisen takia toimitusjohtaja horjahti pois elementin päältä ja putosi noin 11 metriä alempana olevalle betonitasolle ja kuoli välittömästi. Toimitusjohtajan poistuessa elementin päältä se yllättäen luiskahti pois tukipalkkien päältä Elementti jäi roikkumaan nosturin koukkuun Toimitusjohtaja horjahti elementin päältä ja putosi noin 11 metriä alapuolella olevalle betonitasolle ja menehtyi heti Yleiskuva porraselementtien nostosta. www.tvl.fi 1.6.2004

Tapaturmaan johtaneet tekijät Nostotyön keskeytyminen Uuden nostotavan pikainen suunnittelu ja toteutus nostopaikalla Elementin luiskahtaminen Kapeat tukipinnat Vino porraselementin osa Putoamissuojauksen puuttuminen Kiireellinen aikataulu urakkasopimukset erikoiskuljetus Nostotyöt, erikoisnostot, putoamissuojaus - Metalliala / yhteinen työpaikka TOT 35/97 Tapaturmaan johtaneet tekijät Nostotyön keskeytyminen. Putoamiseen johtanut tapahtumaketju käynnistyi taakan virheellisestä kiinnityksestä, minkä vuoksi porraselementin asennusnosto jouduttiin keskeyttämään. Porraselementti ei mahtunut alkuperäisessä asennossaan porrastornimodulin sisään. Noston keskeyttämisen jälkeen toimitusjohtaja oli välittömästi inspiroinut uuden nostotavan. Uuden nostotavan inspirointi paikanpäällä. Uuden nostotavan mukaan taakkana oleva porraselementti oli tarkoitus ripustaa nostokoukkuun siten, että elementti asettuisi vinoon asentoon, jolloin se mahtuisi porrastornimodulin sisään. Taakan uudelleen kiinnittämistä varten porraselementtiä ei laskettu maahan, vaan porrastornimodulin ylimpien tukipalkkien päälle. Nostettavan taakan välituennan suunnittelu sekä asianmukaisuuden arviointi jäi tekemättä. Elementin luiskahtaminen. Porraselementti oli vain muutamia senttejä tukipalkkien päällä, josta se luisti pois mahdollisesti toimitusjohtajan kävelystä syntyneen tärinän tai sivuttaisvoimien vuoksi. Poisluistamiseen myötävaikutti porraselementin tukipinnan vinous (noin 20°). Putoamissuojauksen puuttuminen. Jotta toimitusjohtaja olisi kyennyt muuttamaan elementin nostoraksien paikkaa hän oli kiivennyt tai siirtynyt kattilarakennuksen kaiteistetulta välitasolta keskeneräisten rakenteiden päälle, jossa putoamissuojaa ei ollut. Kiireellinen aikataulu. Porrastornin valmistus- ja asennusurakka liittyi moneen muuhun urakkaan, minkä vuoksi eri työvaiheiden aikataulutus ja yhteensovittaminen oli turvallisuuteen keskeisesti vaikuttava tekijä. Urakkosopimukset olivat monipolvisia ja –vaiheisia. Porrastornimodulin valmistuksen piti tapahtua kokonaan konepajalla, mutta ilmeisestikin osa reisipalkeista toimittettiin suullisten sopimusten perusteella suoraan työmaalle. Aiemmasta suunnitelmasta jouduttiin poikkeamaan, koska reisipalkit eivät tulleet ajoissa konepajalle. Turvallisuuden kannalta olisi ollut parempi toimittaa reisipalkit konepajalle, jossa niiden asentaminen tornimoduuliin olisi ollut helpompaa ja turvallisempaa. Työmaalla olisi tarvittu tämän jälkeen ainoastaan yksi asennusnosto, jossa moduli, johon portaat oli valmiiksi kiinnitetty, olisi siirretty paikalleen. Erikoiskuljetus. Konepajalla valmistettu hissi- ja porrastornin moduli oli niin suuri kappale, että sen kuljettaminen konepajalta asennuspaikalle vaati erikoisluvan poliisilta, jonka hakemisen tuli tapahtua vähintään 2 viikkoa ennen kuljetusta. Kuljetuspäivämäärästä tuli määräävä tekijä. Tähän päivämäärään mennessä moduli oli saatu konepajalla valmiiksi muuten, paitsi osa porraselementeistä puuttui. Näiden porraselementtien valmistumista ei kuitenkaan jääty odottamaan, vaan moduli kuljetettiin rakennustyömaalle osittain kokoonpantuna aiemmin sovitun ja vaikeasti muutettavan aikataulun takia. Kuvassa taso, jolla toimitusjohtaja työskenteli pudotessaan. www.tvl.fi 1.6.2004

Vastaavien tapaturmien torjunta Urakkasopimusten tarkistaminen Asennusnostot työmaalla minimoitava Nostotöiden suunnittelu Putoamissuojaus Turvavaljaat ja turvatarraimia Lähde: Karske Oy Nostotyöt, erikoisnostot, putoamissuojaus Metalliala / yhteinen työpaikka TOT 35/97 Vastaavien tapaturmien torjunta Urakkasopimusten tarkistaminen. Porras- ja hissitornien urakkasopimukset tulee selkeyttää siten, että niissä olevat epäselvyydet ja epäkohdat eivät aiheuta turvallisuusriskejä. Erityisesti on kiinnitettävä huomiota siihen, että toimitusajat ja –kohteet ovat yksiselitteisiä, jolloin tulkintaerimielisyyksiä ei pääse syntymään. Tässä tapauksessa olisi tullut pyrkiä sellaiseen sopimukseen, jonka mukaan reisipalkit ja kaikki muut porraselementin asentamiseen liittyvät osat toimitetaan ajoissa konepajalle eikä rakennustyömaalle. Asennusnostot työmaalla minimoitava. Porras- ja hissitornin valmistuksen ja asennussuunnittelun lähtökohtana työmaalla tehtävien nostojen minimointi. Tällä saadaan vähennettyä rakennustyömaan nostureiden kuormitusta ja siten myös voidaan joustavoittaa rakennusaikataulua. Nostotöiden suunnittelu. Kaikki vaativat nostot, myös keskeytyneet nostot, tulee suunnitella etukäteen ja mieluummin kirjallisesti voima- ja tasapainotarkastelun laadun parantamiseksi. Etukäteissuunnittelulla voidaan välttää yllättäviä ja riskejä lisääviä tilanteita, joiden takia nostotyö joudutaan keskeyttämään. Jos nostotyö ei onnistu tehdyn suunnitelman mukaan, vaan se joudutaan keskeyttämään, niin taakka tulee ensisijaisesti laskea maahan tai vastaavalle tasolle. Tämän jälkeen nostotyön toteutus tulee suunnitella uudestaan ottaen huomioon esiin tullut ongelma. Missään nimessä ei pidä ryhtyä välittömästi inspiroimaan uutta nostoa, koska sen seurauksena työhön liittyvät vaarat ja epävarmuustekijät jäävät kartoittamatta. Putoamissuojaus. Korkealla tapahtuvien asennustöiden yhteydessä putoamissuojauksen järjestämisellä on keskeinen merkitys. Kiinteillä tasoilla asianmukainen kaide on käyttökelpoinen putoamissuoja. Silloin, kun tilanne vaatii työskentelyä kaidesuojauksen ulkopuolella rakenteiden päällä, käyttökelpoinen putoamissuoja on asianmukaiseen kiinnityspisteeseen kytketty automaattisella kiristimellä varustettu turvaköysi ja –valjaat. www.tvl.fi 1.6.2004