Puutavaranippujen purkaminen junavaunusta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN KONE JA LAITE
Advertisements

Työsuojelu Henkilökohtaisen avun miniseminaari
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Vaarojen tunnistaminen ja riskien arviointi Työsuojeluiltapäivä Turku, Jan Schugk Ylilääkäri Elinkeinoelämän keskusliitto EK.
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi

TULE-vaarojen tunnistaminen ja hallinta työssä
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
Työsuojelulautakuntien valtakunnallinen seminaari , Säätytalo.
Työturvallisuus.
Työturvallisuus on työpaikan oma- aloitteista turvallisuuden hallintaa. Työturvallisuus on osa yritysturvallisuutta. Turvallinen työskentely on suunnitelmallista.
Lautanippujen varastointi Kokenut trukinkuljettaja varastoi lautanippuja päällekkäin. 32-vuotias avustaja asetti aluspuita trukin.
TURVALLISUUDEN JOHTAMISEN VASTUUT JA TEHTÄVÄT Pertti Salo SK Protect Oy toimitusjohtaja Protect yhteistyökumppaneiden miniturvallisuusseminaari
1 Korjaustyötä tehnyt kuorma-autonkuljettaja jäi kuorma-auton lokasuojan ja pyörän väliin TOT-raportti 28/90.
1 Autoon pyöriä asentanut kuorma-autonkuljettaja jäi alas pudonneen auton etuosan alle TOT-raportti 27/96.
Putkinippujen purkaminen perävaunusta Niput oli lastattu perävaunun lavalle vinoon. 27-vuotias kokematon varastomies avusti merkinnäyttäjänä.
Kurottajan etupyörän irrotus Kaksi huoltomiestä irrotti kurottajan etupyöriä renkaiden ollessa paineellisia teollisuuslaitoksen korjaamohallin.
Taakan lastaus ajoneuvoon Trukin haarukoilla oli kiinnittämätön säiliön vaippa (paino 3,2 tn). 31-vuotias kuljettaja poistui trukista.
1 Rakennusmies jäi kaivannon sortuneen reunan alle TOT-raportti 15 / 2006.
Tiedoston nimi Kuorma-auton kääntyväkattoinen kapelli osui 20 kV:n sähkölinjaan TOT 17/2000.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (5 – Työ kevyenliikenteenväylällä) Näitä mallikuvia käytetään kun työskennellään kevyenliikenteenväylällä. Kevyenliikenteenväylät.
Tiedoston nimi Vintturin köysi sinkosi puukepin työntekijän päähän junanvaunuja siirrettäessä sellutehtaan ratapihalla.
Tiedoston nimi Muurarin apulainen putosi 5 metrin matkan rakennuksen läpivientiaukosta TOT-raportti 24 / 98.
1 Kuorma-auton kuljettaja jäi levynipun ja lavan väliin ollessaan lavalla ottamassa vastaan ja sijoittamassa trukin tuomia kipsilevynippuja.
Tiedoston nimi Vanerityöntekijä kaatui kuljetinhihnalla linjaa käynnistettäessä. TOT-raportti 5 / 00.
Pyöräkuormaajan kuljettaja putosi työtasolta pestessään koneen jäähdyttäjää TOT-raportti 8 / 08.
Asentaja putosi rakennuksella ritilätason luiskahdettua TOT-raportti 17/97.
Pysy hyvässä työvireessä
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Paperirullien lastaus rekka-autoon
Sähkö- ja säätötekniikka-asentaja puristui pakkauslinjastolla
Sähköasentaja sai sähköiskun noustessaan vaihtamaan sulaketta vaihteenlämmitysmuuntajaan TOT 13/2006 Tätä TOT 13/2006-kalvosarjaa voidaan hyödyntää esim.
Miten itse laadin trukkiturvallisuuteen liittyvää aineistoa?
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
Asentaja sai päälleen kuuman keittolipeäliuoksen irrottaessaan venttiilin tiivistettä TOT-raportti 11/
Taakan siirto Varsinainen kulkuväylä oli sinne varastoitujen tavaroiden takia ahdas. Vuokratyöntekijänä yrityksessä työskentelevä 27-vuotias.
Johtoasentaja sai sähköiskun maakaapelin 0-johtimesta
Ahtaaja jäi puutavaranippuja kuljettaneen pyöräkuormaajan alle
Päällystäjä takertui jalastaan paperikoneen päänvientinaruun puristuen paperirullan ja telan väliin TOT-raportti 3 /
Suunnittelija jäi pelkkahakkurin ruhjomaksi mittauksia tehdessään
Voimalaitostyöntekijä jäi puristuksiin hiilikuljettimen hihnan ja hihnatelan muodostamaan nieluun TOT-raportti 2/
Kuorma-autonkuljettaja puristui tukijalan ja hydrauliputkien väliin
Kuorma-auton perävaunun renkaan paineistus
Asentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin ja kannatinpalkkien väliin
Lastaus kuorma-autoon
Työkoneen paikatun renkaan paineistus
Perävaunun purkaminen
Pylväsjalustojen siirto
Paperityöntekijä menehtyi jäädessään liikkuvan tampurin ja betonipilarin väliin TOT-raportti 30 /
Kattopinnoitetyöntekijä putosi 22 m sisäänpäin avautuneesta savunpoistoluukusta TOT-raportti 16/
RATASÄÄNNÖT JA RATAKÄYTTÄYTYMINEN
Tehdastyöntekijä puristui viilukuljettimen nieluun
Sahan työntekijä puristui rimatornin ja kannatinpilarien väliin
Kuorimotyöntekijä puristui kuitupuunippujen väliin nostotyön aikana
Putken asennustyö Yrittäjä asensi paineilmaputkea teollisuushallin seinään nosto-oven yläpuolelle noin viiden metrin korkeuteen. Yrittäjä (putkiliikkeen.
Junamies jäi kloraattivaunun yliajamaksi paperitehtaan ratapihalla
Teräsaihioiden purkutyö satamassa
Kuorman hakeminen Trukilla peruutettiin varastossa.
Sähköasentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin rakenteiden väliin
Porraselementin lastaus
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Opastuskilven vaihto 36-vuotiasta työntekijää kuljetettiin trukin haarukoilla pihan poikki. Tarkoituksena oli vaihtaa opastuskilpi uuteen. Trukinkuljettajan.
Tarja Arkio asiantuntija, työelämäasiat Akava ry
Trukin kuljettaminen tehtaan pihalla
VAAROJEN TUNNISTAMINEN
TYÖTURVALLISUUS.
Trukin palautus lastauslaiturin varastoon
Korjaustöiden vuoksi ylösnostettu kuorma-auton ohjaamo putosi autoilijan päälle TOT-raportti 24/95 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma.
Taakan kuljettaminen Trukilla kuljetettiin kahta laatikkoa päällekkäin - toinen laatikko haarukoilla, toinen tukivarsilla. Kuljettaja oli 56-vuotias.
Esityksen transkriptio:

Puutavaranippujen purkaminen junavaunusta 10.12.2003 Puutavaranippujen purkaminen junavaunusta Ahtaaja siirtyi junanvaunun päähän pyöräkuormaajan peruuttaessa Ahtaaja lähti liikkeelle ja jäi pyöräkuormaajan alle Junavaunusta purettiin puutavaranippuja pyöräkuormaajalla ja trukilla 30-vuotias kokenut ahtaaja avusti pyöräkuormaajaa toisen ahtaajan kanssa Pyöräkuormaaja lähti viemään lastia purkauspaikalle Yhteistoiminta avustavien työntekijöiden kanssa, Turvallisten työtapojen käyttö, Siirto- ja kuljetustöiden suunnittelu, Ohjeet ja muut määräykset Työskentely vaara-alueella TOT 21/02 Satama-alueella purettiin puutavaranippuja junavaunusta. Purkutyössä oli mukana trukki ja trukin haarukalla varustettu pyöräkuormaaja. 30-vuotias, kokenut, vakituisessa työsuhteessa oleva ahtaaja avusti pyöräkuormaajaa. Purkutyötä oli avustamassa myös toinen ahtaaja. Pyöräkuormaaja nosti kolme kokonaista ja yhden puolikkaan puutavaranipun haarukoiden päälle ja peruutti taaksepäin kääntyen radan suuntaan. Trukinkuljettaja laski lastin ajoasentoon. Lasti oli yli kaksi metriä korkea estäen näkemisen aivan pyöräkuormaajan eteen. Kuljettaja näki avustavan ahtaajan poistuvan junanvaunun päähän. Ahtaaja antoi radiopuhelimella komennon ”aja pois”. Tuntemattomasta syystä ahtaaja joutui liikkuvan pyöräkuormaajan eteen jääden sen alle. Työhön osallistuneen trukin kuljettaja havaitsi tilanteen hetken kuluttua. www.tvl.fi 10.12.2003

Tapaturmaan johtaneet tekijät 10.12.2003 Tapaturmaan johtaneet tekijät Toinen ahtaajista joutui tuntemattomasta syystä pyöräkuormaajan lastin eteen Korkea lasti esti kuljettajan näkyvyyden pyöräkuormaajan eteen Alle jäänyt ahtaaja liikkui pyöräkuormaajan vaara-alueella Yhteistoiminta avustavien työntekijöiden kanssa, Turvallisten työtapojen käyttö, Siirto- ja kuljetustöiden suunnittelu, Ohjeet ja muut määräykset Työskentely vaara-alueella TOT 21/02 Ahtaaja joutui tuntemattomasta syystä pyöräkuormaajan lastin eteen sen lähtiessä viemään lastia purkupaikalle. Avustaja oli poistunut peruutusreitiltä, mutta lähtenyt sitten liikkeelle. Ilmeisesti hän oli lähtenyt suorittamaan seuraavaa työtehtäväänsä. Lastin ja junanvaunun väli saattoi olla tavanomaista kapeampi. Pyöräkuormaajassa oli lastina kolme kokonaista ja yksi puolikas puutavaranippu. Lasti oli yli kaksi metriä korkea ja kuljettaja ei nähnyt kuin kymmenen metrin päähän lastin ylitse. Ahtaaja saattoi jäädä tapaturmahetkellä katvealueelle. Työssä ei käytetty näyttäjää eikä radiopuhelinyhteys ollut jatkuvasti auki. www.tvl.fi 10.12.2003

Vastaavien tapaturmien torjunta 10.12.2003 Vastaavien tapaturmien torjunta Työstä, työympäristöstä ja työolosuhteista aiheutuvat haitta- ja vaaratekijät on selvitettävä ja tunnistettava On ryhdyttävä tarpeellisiin toimenpiteisiin työturvallisuuden varmistamiseksi Työympäristö täytyy suunnitella ottaen huomioon työntekijöiden turvallisuus Pyöräkuormaajaa avustavan henkilön turvallisuuden varmistaminen näyttäjän käyttäminen vaara-alueella varmistettava jatkuva näköyhteys ahtaajiin näkyvyyden varmistamiseksi matalammat lastit pyöräkuormaajan kuljettaja ei saa liikuttaa pyöräkuormaajaa, ellei näe/varmuudella tiedä missä ahtaajat ovat Yhteistoiminta avustavien työntekijöiden kanssa, Turvallisten työtapojen käyttö, Siirto- ja kuljetustöiden suunnittelu, Ohjeet ja muut määräykset Työskentely vaara-alueella TOT 21/02 Työnantajan tulee selvittää ja arvioida työn vaarat. Silloin kun niitä ei voida poistaa, on arvioitava niiden merkitys työturvallisuuteen ja suunniteltava tarvittaessa tapaturmien torjunnan kannalta tarkoituksenmukaisia toimenpiteitä. Työympäristön suunnittelu huomioiden turvallisuus edellyttää liikennesuunnittelua eli satama-alueella olevien rautateiden, raskaiden ajoneuvojen sekä kevyen liikenteen ja liikenneväylien suunnittelua työturvallisuuden näkökulmasta. Vaihtoehtoinen tapa parantaa työturvallisuutta on käyttää näyttäjää. Lastatun pyöräkuormaajan kuljettajan tulee tietää ehdottoman varmasti ja koko ajan missä avustaja kulloinkin on, mitä hän tekee sekä mihin suuntaan hän on liikkumassa. Erityisen tärkeää tämä on työskenneltäessä työkoneen vaara-alueella. Näkyvyyttä voi parantaa pienemmillä lasteilla. Lastin haitatessa näkyvyyttä avustavaan henkilöön tulee olla jatkuva radioyhteys tai kameratekniikkaan perustuva järjestelmä. www.tvl.fi 10.12.2003