Mainonnan vaikutuskeinoja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Jukka Leino Viestinnän prosessi TAHTOTILA.
Otamme kantaa! Tavoitteena on saada nuoret aktiivisesti itse ottamaan kantaa tupakanpolttoa vastaan. Kannanotoissa voi hyödyntää laajempien aihekokonaisuuksien.
INTERNET - kanava tavoittamiselle - internet on yksi päämedioista tällä hetkellä - sen avulla ihmiset etsivät asioita, hakevat tietoa ja tekevät päätöksiä.
 myydä jotakin nyt tai myöhemmin  tiedottaa tavaroista, palveluista, aatteista ja ihmisistä  Sen avulla luodaan brändejä eli tavaramerkkejä esim. Coca-Cola.
Asiakkuudet luovalla alalla
WE LOVE HELSINKI.
Terveysosaaminen ja media
Prosessin analysointi ja töiden viimeistely
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Sihteeri, viestintä ja liiketoiminta
Sanomalehti mainonnassa
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Terveysosaaminen ja media
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Tupakka mediassa Tupakkamainonta *Keskustelunaiheita *Tehtävät.
Kalevankankaan koulun mainosprojekti Mediavaikuttamisen parhaat eurooppalaiset käytännöt.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Internet-markkinointi on muotoista Muotoja ja kanavia.
EUROOPPALAISEN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Mainoksen erittelyä tekstitaito-kokeessa
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
Graafinen suunnittelu Graafinen suunnittelu on ulkoasun suunnittelua. Se on sovellettu taidemuoto, joka auttaa katsojaa tulkitsemaan viestiä. Graafista.
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
Mainonnan vaikutuskeinoja
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
Yritys ja markkinointi mediassa ÄIDINKIELI 4. OSP.
Mainonta Brändi -> tunnettu tuote(merkki) Imago -> maine Slogan –> toistuva mainoslause Logo –> tuotteen vaihtumaton tunnuskuva.
Ä I 4- KURSSI : KERTAUSTA A RGUMENTAATIO Argumentaatioanalyysissä otetaan huomioon tekstin kirjoittajan teesi eli väite argumentit eli perustelut.
Ylivieskan lukion sähköiset oppimisympäristöt. Miksi lukiossa siirrytään sähköisiin oppimisympäristöihin?
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
Suomalaisia erikoiskuljetuksia Laadukkaalla ja hienolla kalustolla.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Virke ja lause PL Sanojen liittoja + SL virke.
TU-C9290 Viestintä 2 Luento 4, Vastuuopettaja Miia Jaatinen, valtiot.tri, dosentti Kurssiassistentti Ilona Rahnasto.
Edistetään yhdessä järkevää lääkehoitoa
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Voiko omilla elämäntavoilla vaikuttaa yhteiskuntaan?
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Yritys ja markkinointi mediassa
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
PIENIÄ TEHTÄVIÄ MAINOKSISTA
Vaikuttavan tekstin erittelyä = argumentaatioanalyysi
Vaikuttaminen Suoraa ja epäsuoraa.
Liikkeen tutkiminen.
TalentShare: Intro henkilöbrändäykseen
Median ja mainonnan etiikka
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
kKestävä kehitys: kuvataide
MARKKINOINTIVIESTINTÄÄ ON Asko Siukosaaren mukaan
10 hyvää syytä mainostaa radiossa!
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
Televisio Televisiosta on monissa maissa tullut nopeasti tärkein joukkotiedotusväline. Mitä etelämmäksi menneen, sitä tärkeämpi mainosväline televisio.
Myyntikanavien… …kaivelua.
PÄIHDEILMIÖ-RASTIRATA Tehtäväkortit
Viestintä.
Markkinointisuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Mainonnan vaikutuskeinoja

https://www.youtube.com/watch?v=ixL7fx1mWMY

http://www.volvocars.com/fi

Keskustele ryhmässäsi Mikä on tällä hetkellä mediassa pyörivä mainos, joka on jäänyt mieleesi? Minkä eri mainosten sloganeita muistat? Mitä sellaisia mainoksia muistat, jotka kertovat tarinaa? Mikä on ärsyttävä mainos? Mikä mainos on mielestäsi laadukas? Minkä mainoksen yhteyteen sopii sana taide, minkä huumori?

PALKITTUJA TV-MAINOKSIA https://www.youtube.com/watch?v=j7Vk9c_3msY Costa Rica-mainos, 1977 https://www.youtube.com/watch?v=zpeXq0S5zi8 Maitomainos, 1987 https://www.youtube.com/watch?v=5QgBw7s-yRA Seura-mainos, 1980 https://www.youtube.com/watch?v=sgbVpjcg0RM&list=PL97709BD 2CC5ED54 Polar, 2013 https://www.youtube.com/watch?v=1V5mx3Bqy_U Mondeo, 2010 https://www.youtube.com/watch?v=_RuPhzc-p-w Lidl-mainos, 2013

https://www. youtube. com/watch https://www.youtube.com/watch?v=CKuqvckHn-s Arabian teräsemaligrilli, 1974 http://sek.fi/case/?49d62f044f54d2f70068836fbc752e02 Oululainen, 2013 http://sek.fi/case/?e0f920e54f9a97308a5e296cbc752e02, Jaffa, 2013 http://sek.fi/case/?c5f88d4b4ebd4276bd77b72257ecaac1 Fonecta https://www.youtube.com/watch?v=mSHWSgNoM4E&index=31&list=PL97709BD22CC5ED54 Valio-maito, 2012 https://www.youtube.com/watch?v=1qkmBRjbyko Unicef-mainos, 2013

Antimainos – mainoksen irvikuva!

Mainonnan määritelmä Mainonta on maksettua, tavoitteellista tiedottamista, joka yleensä kohdistuu suureen ihmisjoukkoon. Mainonnan avulla voidaan tiedottaa tavaroista, palveluista, aatteista ja ihmisistä. Mainonta suostuttelee kuluttamaan ja ostamaan tuotteita tai palveluita. Viestin lähettäjä tulee tunnistaa mainoksesta. Mainontaa säätelee monta erilaista lakia. https://www.youtube.com/watch?v=Z76J_D96JkA&feature=player_embedded Kielletty mainos, liian väkivaltainen

Mainos-sanan alkuperä Sana mainos "reklam" tulee kahdesta latinankielisestä sanasta "re" - uudelleen tai jälleen ja "clamare” - huutaa kovasti. Sana reklam tarkoittaa siis huutaa kovaa ja yhä uudelleen.

Nykymainonta Herättää voimakkaita mielikuvia ja vaikuttaa lähinnä tunteisiin, joskus järkeenkin Kytkeytyy aikaansa ja kulttuuriinsa: tapoihin, ajatuksiin, ihmiskuvaan ja makuun Pyrkii siihen, että tuotteet näyttävät välttämättömiltä osalta elämäntyyliämme On kohderyhmäkeskeistä Käyttää tarinallisuutta, myyttejä, intertekstejä ja huumoria Bränbdit ja kampanjat ovat nykymainontaa! Käyttää monia vaikuttamisen keinoja yhtä aikaa On ns. monimediaista, monikanavaista

Mainonnan tyypillisimpiä muotoja Mediamainonta Median avulla tavoitellaan suurta kohdejoukkoa, monimediaisuus. Suoramainonta Kohderyhmä on rajattu pienemmäksi. Suoramainonta voi olla osoitteellista tai osoitteetonta. Täydentävä mainonta Mainontaa voi täydentää mm. messu-, tapahtuma- ja sponsorimainonnalla.

Mainonnan kanavia – on paljon! ”Kuluttaja pitää saada koukkuun nuorena ja loppuiäksi!” Sanomalehdet, paikallis- ja ilmaisjakelulehdet sekä aikakauslehdet Suoramarkkinointimainokset Televisio- ja radiomainokset Elokuva Ulko- ja liikemainosvälineet Internet, web-sivut, muu mainonta netissä Vaatteet Tekstiviestimainokset Sähköpostimainokset Tapahtumat, happeningit Ns. sissimarkkinointi Lisäetumarkkinointi, arpajaiset ?

Mainonnan suunnittelu

Mainoksen pikatutkimus Tutkikaa yhtä mainosta. Kirjatkaa lyhyesti ylös vastauksenne seuraaviin kysymyksiin. Esitelkää mainosanalyysinne. Mikä on mainoksen kohderyhmä? Mistä elementeistä (kuva, teksti, video, ääni jne.) mainos koostuu? Mikä korostuu? Millainen visuaalinen ilme mainoksella on? Onko mainos enemmän informatiivinen vai mielikuviin perustuva? Onko taustalla myyttiä, tarinaa tai intertekstiä? Mikä on mainoksen teesi eli sanoma? Miten mainos argumentoi? Millaisia kielen retorisia keinoja huomaat? Millaisia arvoja tai mitä ideologiaa mainos korostaa?