Mainonnan vaikutuskeinoja
https://www.youtube.com/watch?v=ixL7fx1mWMY
http://www.volvocars.com/fi
Keskustele ryhmässäsi Mikä on tällä hetkellä mediassa pyörivä mainos, joka on jäänyt mieleesi? Minkä eri mainosten sloganeita muistat? Mitä sellaisia mainoksia muistat, jotka kertovat tarinaa? Mikä on ärsyttävä mainos? Mikä mainos on mielestäsi laadukas? Minkä mainoksen yhteyteen sopii sana taide, minkä huumori?
PALKITTUJA TV-MAINOKSIA https://www.youtube.com/watch?v=j7Vk9c_3msY Costa Rica-mainos, 1977 https://www.youtube.com/watch?v=zpeXq0S5zi8 Maitomainos, 1987 https://www.youtube.com/watch?v=5QgBw7s-yRA Seura-mainos, 1980 https://www.youtube.com/watch?v=sgbVpjcg0RM&list=PL97709BD 2CC5ED54 Polar, 2013 https://www.youtube.com/watch?v=1V5mx3Bqy_U Mondeo, 2010 https://www.youtube.com/watch?v=_RuPhzc-p-w Lidl-mainos, 2013
https://www. youtube. com/watch https://www.youtube.com/watch?v=CKuqvckHn-s Arabian teräsemaligrilli, 1974 http://sek.fi/case/?49d62f044f54d2f70068836fbc752e02 Oululainen, 2013 http://sek.fi/case/?e0f920e54f9a97308a5e296cbc752e02, Jaffa, 2013 http://sek.fi/case/?c5f88d4b4ebd4276bd77b72257ecaac1 Fonecta https://www.youtube.com/watch?v=mSHWSgNoM4E&index=31&list=PL97709BD22CC5ED54 Valio-maito, 2012 https://www.youtube.com/watch?v=1qkmBRjbyko Unicef-mainos, 2013
Antimainos – mainoksen irvikuva!
Mainonnan määritelmä Mainonta on maksettua, tavoitteellista tiedottamista, joka yleensä kohdistuu suureen ihmisjoukkoon. Mainonnan avulla voidaan tiedottaa tavaroista, palveluista, aatteista ja ihmisistä. Mainonta suostuttelee kuluttamaan ja ostamaan tuotteita tai palveluita. Viestin lähettäjä tulee tunnistaa mainoksesta. Mainontaa säätelee monta erilaista lakia. https://www.youtube.com/watch?v=Z76J_D96JkA&feature=player_embedded Kielletty mainos, liian väkivaltainen
Mainos-sanan alkuperä Sana mainos "reklam" tulee kahdesta latinankielisestä sanasta "re" - uudelleen tai jälleen ja "clamare” - huutaa kovasti. Sana reklam tarkoittaa siis huutaa kovaa ja yhä uudelleen.
Nykymainonta Herättää voimakkaita mielikuvia ja vaikuttaa lähinnä tunteisiin, joskus järkeenkin Kytkeytyy aikaansa ja kulttuuriinsa: tapoihin, ajatuksiin, ihmiskuvaan ja makuun Pyrkii siihen, että tuotteet näyttävät välttämättömiltä osalta elämäntyyliämme On kohderyhmäkeskeistä Käyttää tarinallisuutta, myyttejä, intertekstejä ja huumoria Bränbdit ja kampanjat ovat nykymainontaa! Käyttää monia vaikuttamisen keinoja yhtä aikaa On ns. monimediaista, monikanavaista
Mainonnan tyypillisimpiä muotoja Mediamainonta Median avulla tavoitellaan suurta kohdejoukkoa, monimediaisuus. Suoramainonta Kohderyhmä on rajattu pienemmäksi. Suoramainonta voi olla osoitteellista tai osoitteetonta. Täydentävä mainonta Mainontaa voi täydentää mm. messu-, tapahtuma- ja sponsorimainonnalla.
Mainonnan kanavia – on paljon! ”Kuluttaja pitää saada koukkuun nuorena ja loppuiäksi!” Sanomalehdet, paikallis- ja ilmaisjakelulehdet sekä aikakauslehdet Suoramarkkinointimainokset Televisio- ja radiomainokset Elokuva Ulko- ja liikemainosvälineet Internet, web-sivut, muu mainonta netissä Vaatteet Tekstiviestimainokset Sähköpostimainokset Tapahtumat, happeningit Ns. sissimarkkinointi Lisäetumarkkinointi, arpajaiset ?
Mainonnan suunnittelu
Mainoksen pikatutkimus Tutkikaa yhtä mainosta. Kirjatkaa lyhyesti ylös vastauksenne seuraaviin kysymyksiin. Esitelkää mainosanalyysinne. Mikä on mainoksen kohderyhmä? Mistä elementeistä (kuva, teksti, video, ääni jne.) mainos koostuu? Mikä korostuu? Millainen visuaalinen ilme mainoksella on? Onko mainos enemmän informatiivinen vai mielikuviin perustuva? Onko taustalla myyttiä, tarinaa tai intertekstiä? Mikä on mainoksen teesi eli sanoma? Miten mainos argumentoi? Millaisia kielen retorisia keinoja huomaat? Millaisia arvoja tai mitä ideologiaa mainos korostaa?