Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi"— Esityksen transkriptio:

1 Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Mikä on hyvä mainos Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi

2 MIKÄ ON VAALIMAINOS Vaalimainoksen tarkoituksena on:
1. Tavoittaa potentiaaliset äänestäjät 2. Herättää huomiota 3. Kertoa että olen ehdokkaana 4. Vakuuttaa että olen juuri se ehdokas jota pitää äänestää 5. Ilmoittaa minkä puolueen ehdokas olen 6. Kertoa mistä saa lisätietoja 7. Varmistaa,että äänestäjä käy äänestämässä

3 KENELLE MAINOS TEHDÄÄN
Ennen mediavalintoja sekä mainoksen suunnittelua PITÄÄ tietää kenelle mainos on tehty (kohderyhmä) Tämän jälkeen pitää päättää mistä heidät parhaiten tavoittaa käytettävissä olevalla budjetilla (Mediavalinta) Otettava huomioon Missä muut "samanlaiset" ehdokkaat mainostavat Mikä on kampanjan tekemiseen käytettävissä oleva aika/resurssit Milloin mainonta tulisi tehdä Missä piiri/paikallisyhdistys mainostaa

4 MEDIAVALINTA Mainoksia on erilaisia 1. Esite/Vaalilehti 2. Lehtimainos
3. Jaettava materiaali (tulitikut ym.) 4. Pinssi 5. Vaatteet 6. WWW - sivut - Lisäksi vain mielikuvitus asettaa rajat

5 MAINONNNAN SUUNNITTELU
* Mainoksen tulee olla ehdokkaan profiiliin sopiva * Mainoksen on oltava erottuva - Erottuvuuden voi saada aikaan esim muotojen ja värien käytöllä sekä yllätysmomenteilla * Layout: Kaikkien mainosten ei tarvitse olla samanlaisia, mutta ilmeen on oltava sama -> Muista: käytä ympäristöystävällistä materiaalia sekä kierrätyspaperia

6 MAINOKSEN ULKOASU * Mainonta on makuasia - mainokseen pitää olla itse tyytyväinen,mutta ulkopuolisten, kohderyhmään kuuluvien henkilöiden kommentit ovat tarpeen (käytä kommentoijia,jotka EIVÄT ole liian sisäpiiristä) * On rahanhukkaa maksaa kalliista mainostilasta jos mainokset ovat huonosti suunniteltu ja toteutettu * Lehtipainot voivat auttaa lehtimainonnassa

7 MIKÄ MAINOS SISÄLTÄÄ Mainoksesta tulee käydä ilmi se mitä haluaa sanoa
- Nimi selvästi Slogan Kuka olen - Miksi minua pitäisi äänestää (vaaliteemat) -> ei kaikkia,vaan tärkein/tärkeimmät - Numero - Mistä saa lisätietoja Kuvan merkitystä suomalaisessa henkilömainonnassa ei voi väheksyä MAINOKSESSA EI SAA OLLA LIIKAA ASIAA

8 TAITTAJA VAI ITSE Monesti suurin ongelma on löytää henkilö tekemään mainokset Älä tee mainoksia itse jos et osaa taittaa tai sinulla ei ole suunnittelusilmää Jos osaat taittaa, mutta sinulla ei ole suunnittelusilmää, hanki itsellesi taittopohja Ole valmis maksamaan suunnittelusta ja toteutuksesta – Vain hyvä mainos kannattaa julkaista

9 MAINOKSEN TEKEMINEN * Pidä huoli,että lehdelle toimitettavassa materiaalissa värimääritykset sekä fontit ovat oikein * Käytä liiton elementtejä. Valitse fontit ja värit tarkasti. Paras toimitusmuoto on PDF - Muista että mainos näyttää erilaiselta näytöllä ja paperilla - Liiton ulkoasu omaan mainokseen * Ilmaisee yhteistä ilmettä - Liitolta fontit ja värit - Tee taitto-ohjelmalla tai anna lehden tuottaa (Word ei ole taitto-ohjelma) - Toimita PDF muodossa

10 LEHTIMAINONTA Määräpaikka Värin käyttö
Tarkista lehtipaperi ja selaa mainoksia lehdessä ennen mainoksen tekemistä - Lehtipaperi ei yleensä ole valkoista - huomio tämä värejä valitessasi - Lehtien erottelutarkkuus ei myöskään ole näytön tai painetun esitteen luokkaa

11 ESITE JA LEHTI * Mieti tarkkaan millaista paperia käytät esitteessäsi
- paksuus (200g/m3; min 120g/m3) - Uusiopaperi * Mieti esitteen koko sekä muoto * Värit * Jos printtaat esitteesi itse (painaminen huomattavasti suositeltavampaa) - katso, että kaikkia värejä on printterissä riittävästi - paperin valinta yhtä tärkeää kuin painossa

12

13

14

15


Lataa ppt "Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google