Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Prosessin analysointi ja töiden viimeistely

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Prosessin analysointi ja töiden viimeistely"— Esityksen transkriptio:

1

2 Prosessin analysointi ja töiden viimeistely
Logo ja juliste Kuva: Anna Sailamaan sarjakuvanäyttelyn juliste, Galleria Jänis Aihe: Graafinen suunnittelu: Suunnitellaan Mutkulle oma logo ja tutustutaan mainontaan näyttelyjulisteen tekemisen kautta

3 Nyt aloitetaan MUTKUn neljäs lohko, jossa suunnitellaan MUTKUlle logo, juliste ja oma näyttely!
Tavoite: Oppilaat ymmärtävät mitä ovat graafinen suunnittelu ja mainonta, mihin niillä pyritään ja miten niillä voi vaikuttaa. Oppilaat ymmärtävät julisteen tehtävän mainoksena ja sen mitä julisteen tekemisessä tulee ottaa huomioon. Pohditaan koko Mutku -opintojaksoa prosessina ja tehdään töitä jotka pohjautuvat oppilaiden omiin mielikuviin Mutkusta.

4 KUVAESITYS JA KESKUSTELU (15–20 min)
Tutustutaan graafiseen suunnitteluun ja mainontaan kuvaesityksen kautta. Mainonta on myös tärkeä osa muotoilua. Tänään voidaan leikkiä mainostoimistoa! Mainostoimisto on paikka, jossa suunnitellaan ja tehdään mainoksia. Mainostoimistossa voi olla töissä monen eri alan ihmisiä kuten graafisia muotoilijoita. Mainonta on tärkeä loppuvaihe esimerkiksi uudelle tuotteelle tai asialle. Mietitään yhdessä, mikä on mainonnan tehtävä. Se tuo asian tai esineen näkyväksi. Ilman mainontaa tuote ei löydä käyttäjiä tai näyttely saavuta yleisöä. Mainonnalla voidaan pyrkiä siihen, että jotakin asiaa (esim. uusi palvelu, näyttely, tapahtuma) käytetään ja siitä saadaan informaatiota. Mainontaa käytetään myös siihen, että jotakin uutta esinettä, palvelua, tuotetta jne. ostetaan mahdollisimman paljon. Tutkitaan Mutkun alkuperäistä logoa ja voidaan kehittää lisää omia logoja. Mutkussa on ideoinnin ja kokeilujen kautta valmistettu esineitä ja kokonaisuuksia, jotka nyt halutaan esitellä muillekin. Siksi tänään tehdään Mutkulle logoja ja julisteita! Kuva: Saara Salama

5 Mitä mainoksia muistat? Minkälainen mainos herättää kiinnostuksen?
Voitte yhdessä miettiä, mitä kaikkia muistatte. esim. tv-mainonta, lehtimainonta, kadunvarsimainonta, internetmainonta, esitteet/flyerit ym. Voitte myös pohtia, mikä on teidän mielestänne toimivaa mainontaa, eli minkälainen mainos herättää kiinnostuksen? Lisää Elissa Erikssonin projektista Haluan nähdä muutakin: Mitä mainoksia muistat? Minkälainen mainos herättää kiinnostuksen? Kuvat: Taiteilija Elissa Erikssonin projekti Haluan nähdä muutakin otti kantaa kaupallisiin tiedotteisiin ja levittäytyi Helsingin raitiovaunupysäkeille vuonna 2011.

6 Kuvalähde: images.cryhavok.org
Mitä tällä julisteella mainostetaan? Missä kohdassa julistetta on LOGO? Juliste on yleinen tapa mainostaa tuotetta tai vaikka tapahtumaa (näyttely, konsertti, kilpailu jne.). Kuvalähde: Tällaisia asioita ovat muun muassa: - sommittelu/dynamiikka: missä kuva? missä teksti? missä info? mikä isolla, mikä pienellä? millainen fontti, eli kirjasintyyli? jne. - huomion kiinnittäminen ja viestin välittäminen: värit, kuvat, teksti, logo + näiden asettelu ja koko, tyyli ja väri - informaatio eli mitä tietoa teksti ja kuva antavat. Esim. Näyttelyn nimi, mitä tapahtuu, missä, milloin, kuka/ketkä, yhteistyökumppanit ja näyttelypaikka. Lisäksi julisteen tekijöiden nimet on hyvä olla jossakin mainittuna. Kuva: LEGO Kuvalähde: images.cryhavok.org

7 Selkeä sommittelu tekee julisteesta helposti luettavan
Kuvalähde: Juliste: Grégoire Dacquin

8 Julisteen suunnittelija:
Oikein sijoitettu tyhjä tila on julisteen kokonaisuuden kannalta yhtä tärkeä kuin kuvat ja teksti. Tasapainoinen sommittelu ei ole tungettu reunoja myöten täyteen, vaan usein on hyvä jättää työhön myös tilaa ja tyhjiä alueita. Niin kokonaisuudesta tulee harmonisempi. Oikein sijoitettu tyhjä tila onkin julisteen kokonaisuuden kannalta yhtä tärkeä kuin kuvat ja teksti! Kuvalähde: Täältä löydät lisää kuvia Krzysztof Zdunkiewiczin ja Zdunkiewicz Design suunnittelutoimiston töistä: Julisteen suunnittelija: Krzystof Zdunkiewicz

9 Festivaalijulisteen suunnittelija:
Kuvalähde: Lisää kuvia Wall-to-Wall Studios suunnittelutoimiston töistä: Festivaalijulisteen suunnittelija: Wall-To-Wall Studios

10 Juliste: Annika Leppäaho
Mitä informaatiota eli tietoa löydät tästä julisteesta? Kuvalähde: Juliste: Annika Leppäaho

11 Millä tekniikalla tämä juliste olisi voitu tehdä?
Erik Bruun on toteuttanut Jaffan julisteen perinteisesti käsityönä, piirtäen ja maalaten. Kuvalähde: Jaffan sivulta löydät lisää tietoa julisteen suunnittelijasta ja voit katsoa videon julisteen valmistuksesta! Kuva: Jaffa Julisteen suunnittelija: Erik Bruun

12 Julistetta varten käsin tehty teksti ja valmis painettu juliste
Kuvaesitys esittelee erilaisia ja eri tekniikoin valmistettuja julisteita. Julisteet on suunnitellut graafikko. Keskustellaan yhdessä kuvista. Voidaan miettiä, mitä julisteen on tarkoitus mainostaa ja mikä on julisteen mahdollinen kohderyhmä. Miten juliste on tehty, onko siinä käytetty eri tekniikoita vai onko se kokonaan tietokoneohjelmilla tehty? Julistetta varten käsin tehty teksti ja valmis painettu juliste Juliste: Tero Juuti

13 Kuvalähteet: http://www.justseeds.org/blog/2009/08/digger_papers.html
Kuvalähteet:justseeds.org Arthur Magazine

14 Miten tämä juliste on tehty? Onko se mielestäsi onnistunut?
Mainonnalla ei kuitenkaan välttämättä haluta tuottaa rahaa, vaan tuoda jokin asia näkyväksi ja saada ihmiset kiinnostumaan ja ottamaan selvää jostakin asiasta (esim. hyväntekeväisyys, kilpailu, näyttely). Kuvalähde: Kretsin elokuvafestivaalin suunnittelija: Sandra Juto

15 Kuvalähde: http://xmihax. deviantart
Julisteen tekijä: Mihael Miklosic Kuvalähde: xmihax.deviantart.com

16 Näytelmäjulisteen suunnittelija:
Kuvalähde: Lisää kuvia Supercinq suunnittelutoimiston töistä: Näytelmäjulisteen suunnittelija: Supercinq

17 Tutkitaan Mutkun alkuperäistä logoa ja voidaan kehittää lisää omia logoja.
LOGO Mitä asioita Mutkun alkuperäinen logo tuo mieleesi? Minkälaisen logon sinä haluaisit suunnitella Mutkulle? Logon suunnittelija: Susanna Raunio Valokuva: Saara Salama

18 Logo on tapa, jolla yrityksen tai tuotteen
Liikemerkki tarkoittaa tunnuskuviota. TAUKO yrityksen liikemerkissä on kuusi ja penkki. Huomaa ero! LOGO 15 min Pohditaan koko Mutku-opintojaksoa ja ideoidaan: Mitä muistat Mutkusta? Miltä Mutku näyttää? Minkälainen on Mutkulle tunnusomainen logo, nimen kirjoitustapa ja kuvio, josta Mutku tunnistetaan. Kuvalähteet: ja logon suunnittelijan kotisivu: Logo on tapa, jolla yrityksen tai tuotteen nimi kirjoitetaan. Tässä logossa lukee siis: TAUKO. TAUKO Designin graafisen ilmeen, kuten logon ja käyntikortit on suunnitellut Kati Hyyppä

19 Osaatko sanoa, mikä näissä kuvissa on logo? Entä liikemerkki?
Huomaa ero! LOGO 15 min Pohditaan koko Mutku-opintojaksoa ja ideoidaan: Mitä muistat Mutkusta? Miltä Mutku näyttää? Minkälainen on Mutkulle tunnusomainen logo, nimen kirjoitustapa ja kuvio, josta Mutku tunnistetaan. Osaatko sanoa, mikä näissä kuvissa on logo? Entä liikemerkki? WOA:n graafisen ilmeen, kuten logon ja paperikassin on suunnitellut Susanna Raunio

20 Leikitään kirjaimilla!
Tehdään oma logo Mutkulle. (n. 15 minuutin tehtävä) Tekstit: Tero Juuti

21 Voit kokeilla myös MUTKU-sanan pilkkomista eri riveille.
Tehdään oma logo Mutkulle. (n. 15 minuutin tehtävä) Voit kokeilla myös MUTKU-sanan pilkkomista eri riveille. Kuvat: Katja Hagelstam

22 Tehtävä NÄYTTELYJULISTE Suunnitellaan Mutkun omalle näyttelylle mainos, eli suurikokoinen juliste esim. 3 oppilaan ryhmissä. Pohjana voi olla värillinen tai valkoinen A3 kokoinen paperi, johon piirretään, maalataan, väritetään, leikellään, liimataan, kirjoitetaan jne. Voidaan käyttää myös kollaasitekniikkaa ja yhdistellä eri tekniikoin valmistettuja kuvia ja tekstejä liimaamalla. Kuvat: Tero Juuti ja Rake Arbeidsfellesskap


Lataa ppt "Prosessin analysointi ja töiden viimeistely"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google