Luonto oppimisympäristönä Niina Mykrä Toiminnanjohtaja, Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto Kasvatus ja yhteiskunta –tohtoriohjelma, Tampereen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
Advertisements

Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Oppia ja elämyksiä maalla - Maatila tulevaisuuden oppimisympäristönä?
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
Lasten Kuvataide & Kädentaito
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Minkälaista on hyvä ympäristökasvatus materiaali?
Koonnut Anna-Liisa Kiiskinen Keski-Suomen ELY-keskus KESYTYS-hanke (korostukset kokoajan)
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kestävän kehityksen kasvatuksen organisoituminen suurissa kunnissa
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Tytöt teknologian taitajiksi
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄJYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Marja Kankaanranta Tiedottaminen verkostojen.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Teemapäivä Linturetki 5. luokka. Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä kehityksestä Oppilas oppii: ymmärtämään ympäristönsuojelun välttämättömyyden.
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Hauho Hanna Nordström WWF Ilolla opittu ei unohdu Kurkistus lapsen ja ympäristökasvatuksen maailmaan Kuvat © WWF
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Lähiympäristön metsä - projekti Suunnittelu: Liisa Ansala, Kati Reinikka & Anette Valtanen.
Sääntely luonnon elinvoimaisuuden turvana biotaloudessa? Annukka Valkeapää, VTT, Metsäasiantuntija WWF Suomi Sääntelystä biotalouden edistäjä
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Ketään meistä ei tarvita pakosti opettamaan 20 vuoden kuluttua.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Perustettu
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa
Green Care –Hyvää oloa luonnosta
Vanhempainilta
SMOL ry YHTEYSOPETTAJA- MIKÄ?.
Nopolan koulu Opettajien veso
Sähköiset yo-kirjotukset
Heinävaaran koulun vanhempainilta ( E-6)
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Mikä on elämänkatsomus?
Lapsuus ja nuoruus.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Liikunnan Perusopinnot
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
“Kemiaa kaikille” Joensuun Tiedeseura ry Itä-Suomen yliopisto
Opiskeluhuollon palvelut
. Käytännön kokemuksia /
Liikunnan Perusopinnot
Vihreä lippu & vasu Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutusta?
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Luonto oppimisympäristönä Niina Mykrä Toiminnanjohtaja, Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto Kasvatus ja yhteiskunta –tohtoriohjelma, Tampereen yliopisto

Millä sanoin uusi ops puhuu? http://www.luontokoulut.fi/ops2016/

Kestävän elämäntavan välttämättömyys ”Ihminen on osa luontoa ja täysin riippuvainen ekosysteemien elinvoimaisuudesta. Tämän ymmärtäminen on keskeistä ihmisenä kasvussa. Perusopetuksessa tunnistetaan kestävän kehityksen ja ekososiaalisen sivistyksen välttämättömyys, toimitaan sen mukaisesti ja ohjataan oppilaita kestävän elämäntavan omaksumiseen.” (Ops 2016)

Luonto on aitoja kokemuksia ”Hei noi linnut näyttää ihan aidoilta!” Koululainen katsottuaan kaukoputkella Vantaan luontokoulussa ”Oletko sä laittanut tänne nauhureita?” Nuori metsässä, kun kuunneltiin lintuja Tampereen luontokoulu Korennossa

Käsissä olevan käsittää

Luonnossa toimitaan yhdessä

Elämykset opettavat osaksi luontoa ”Luontokoulu on oikeastaan jokaisen lapsen perusoikeus!” - Opetushallituksen pääjohtaja Aulis Pitkälä 2014

Luonto liikuttaa Sitting is new Smoking Richard Louv

Luonto tervehdyttää 10 minuuttia: verenpaine laskee. 20 minuuttia: mieliala kohenee. Tunti: tarkkaavaisuus paranee. Kaksi tuntia: elimistön puolustusmekanismit elpyvät Kolme päivää: vaikutukset kestävät yli 7 vuorokautta, jopa 30 päivää Li, Q & Yuko Tsunetsugu, Y. Physiologican effects of nature visits ja The Physiological Effects of Forest Bathing, IUFRO2010 in Seoul

Luonto tasapainottaa 1 tunti koneella 1 tunti ulkona 1 € tietotekniikkaan 1 € ulkoiluun luonnossa Richard Louv

Luonnossa voi oppia kaikkia oppiaineita yhdessä ja erikseen Kokonaisvaltaisuus Ilmiölähtöisyys Systeemisyys Yhdessä oppiminen

Oppimaan koulun ulkopuolelle OAJ:n kanssa tehty opas opettajalle http://www.luontokoulut.fi/kasvattajille/muistilista

Mappa.fi materiaalit lähelle Mappa-sivustolla Suomen ympäristökasvatusmateriaalit ja tehtävät helposti löydettävänä www.mappa.fi

LYKE-verkosto www.luontokoulut.fi Luontokoulutoimintaa 1986 -> Luonto- ja ympäristökoulupäiviä ja – tuokioita lapsille ja nuorille sekä koulutuksia kasvattajille ja opettajille Sertifioidut toimintakeskukset ja kehittämiskeskukset www.luontokoulut.fi Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry

Ekopaku esimerkki tekniikan ja luontoympäristön yhdistämisestä www.ekopaku.fi

Kiitos! www.luontokoulut.fi Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto Toiminnanjohtaja Niina Mykrä niina.mykra@luontokoulut.fi Puh. 044 700 2505 www.luontokoulut.fi