Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa"— Esityksen transkriptio:

1 Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa
Suomen harjoittelukoulujen tutkimussymposium Oulu Teija Koskela Lapin yliopiston harjoittelukoulu

2 Sosiaalinen pääoma Sosiaalisen pääoman määrittää sen funktio.
Se koostuu monista kokonaisuuksista, joilla on kaksi yhteistä ominaisuutta: ne kaikki liittyvät sosiaaliseen rakenteeseen ja ne kaikki helpottavat sosiaaliseen rakenteeseen kuuluvien toimijoiden toimintaa. Sosiaalinen pääoma sisältyy toimijoiden keskeisten ja heidän välistensä suhteiden rakenteisiin. (Coleman 1988, 98.)

3 Sosiaalinen pääoma ja oppilashuollon kenttä
Bourdieu oppilashuollon kenttä – didaktinen kenttä Oppilashuollon kentällä vaaditaan: ammatillisuutta neuvottelevat ja vastustusta purkavat vuorovaikutustaidot eri konteksteissa tieto käsitteistä, tukitoimista, päätöksenteosta ja oppilaista tavoitettavissa oleva palvelurakenne

4 Ihmisten kokemukset, tavat, arkitieto
Kylä, suku ja kulttuuri Koti, arjen verkostot Yksityinen Oppilas, oppilasryhmä Oppilashuoltotyö Opettaja koulun edustajana Julkinen Koulu toimintaympäristönä Kunta, koulutuksen järjestäjä Normit, OPS, osaaminen, oppilashuollon tukipalvelujen rakenne, resurssit

5 Ihmisten kokemukset, tavat, arkitieto
Kylä, suku ja kulttuuri Koti, arjen verkostot Yksityinen Oppilas, oppilasryhmä Tulkinta oppilasyhteisön hyvinvoinnista Tulkinta kouluyhteisön hyvinvoinnista Tulkinta oppilaan hyvinvoinnista Oppilashuoltotyön tulkinnat Oppilashuoltotyö Päätökset oppilashuollollisista toimenpiteistä Opettaja koulun edustajana Julkinen Koulu toimintaympäristönä Kunta, koulutuksen järjestäjä Normit, OPS, osaaminen, oppilashuollon tukipalvelujen rakenne, resurssit

6 Sosiaalinen pääoma ja oppilashuolto yhteisössä
Putnam yhdistävä ulottuvuus – sitova ulottuvuus sosiaalisen pääoman pimeä puoli Innokkuus tukea oppilaiden hyvinvointia on vaihteleva Opettajien keskinäiset ristiriidat: Kenen puolella ollaan?

7 Sosiaalinen pääoma ja kasvua kontrolloiva oppilashuolto
Colemanin lähtökohta kasvatuksellinen: vastavuoroisuuden velvoite, informaation saanti ja normit Avoin verkosto ei mahdollista keskinäistä valvontaa. Sulkeutuneessa verkostossa kaikki voivat puhua keskenään – valvonta tehostuu Kontrolloinnin vallankäytön mahdollisuudet ja vastuut: vanhempien keskinäinen yhteistyö, halukkuus sitoutua sovittuihin asioihin. Toisaalta moniammatillinen näkökulma.

8 Sosiaalinen pääoma ja luottamus oppilashuoltoyhteisössä
Fukuyama: Sosiaalinen pääoma on yhteisön kyvykkyyttä, joka perustuu luottamuksen yleisyyteen Opettajien peruspohdinnat: Miten selviydyn siitä, mitä minulta odotetaan? Kenen kanssa voin vastuuta jakaa?

9 Kasautuva oppilashuoltotyö Yhteisöllinen oppilashuoltotyö
vahva Kasautuva oppilashuoltotyö Yhteisöllinen oppilashuoltotyö Luottamus Sitoutuminen oppilashuoltotehtävään toimintaympäristöön heikko vahva Hajoava oppilashuoltotyö Sektoroituva oppilashuoltotyö heikko

10 Lähteet: Coleman 1988. Social capital in the creation of human capital
Fukuyama Trust Koskela Perusopetuksen oppilashuolto Lapissa opettajien käsityksen mukaan Putnam Bowling alone


Lataa ppt "Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google