Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMarjatta Seppälä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media 2012 -kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto 7.11.2012 Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto 7.11.2012
2
Esityksen otsikosta • käsikassara 1. kuv. epäitsenäisestä, välikappaleena toimivasta henkilöstä, järjestöstä tm., työrukkanen, juoksupoika, sätkynukke. (Suomi Sanakirja) • “Tahtoa toimia aktiivisesti, kokea ja olla olemassa kutsutaan toimijuudeksi. Toimijuuden käsitteeseen liitetään usein käsitteitä kuten aktiivisuus, intentionaalisuus, osallisuus, vaikutus- ja valinnanmahdollisuus, vapaaehtoisuus sekä taito ja voima valita itse toimintatavat.” (Wikipedia: Toimijuus) • käsikassara 1. kuv. epäitsenäisestä, välikappaleena toimivasta henkilöstä, järjestöstä tm., työrukkanen, juoksupoika, sätkynukke. (Suomi Sanakirja) • “Tahtoa toimia aktiivisesti, kokea ja olla olemassa kutsutaan toimijuudeksi. Toimijuuden käsitteeseen liitetään usein käsitteitä kuten aktiivisuus, intentionaalisuus, osallisuus, vaikutus- ja valinnanmahdollisuus, vapaaehtoisuus sekä taito ja voima valita itse toimintatavat.” (Wikipedia: Toimijuus)
3
Esityksen taustaa • OKM & Kirjastoseura: Lapset, media ja kirjastot 2006-2010 • Tampereen kaupunginkirjasto ym.: Tietoyhteiskunnan tilat ja sisällöt 2009-2011 • OKM & Koulukino: Kirjastot ja media. Selvitys mediakasvatuksen tilasta yleisissä kirjastoissa 2012. • OKM & Kirjastoseura: Lapset, media ja kirjastot 2006-2010 • Tampereen kaupunginkirjasto ym.: Tietoyhteiskunnan tilat ja sisällöt 2009-2011 • OKM & Koulukino: Kirjastot ja media. Selvitys mediakasvatuksen tilasta yleisissä kirjastoissa 2012.
4
Kirjastot ja media 2012 • Koulukinoyhdistys & Taloustutkimus, maalis- huhtikuu 2012 • Kysely kaikille suomalaisille yleisille kirjastoille, vastaajina erityisesti kirjastotoimenjohtajat • Vastausprosentti 41% (131 vastaajaa) • Koulukinoyhdistys & Taloustutkimus, maalis- huhtikuu 2012 • Kysely kaikille suomalaisille yleisille kirjastoille, vastaajina erityisesti kirjastotoimenjohtajat • Vastausprosentti 41% (131 vastaajaa)
5
Vastaajat
6
Kuinka tärkeänä mediakasvatuksen antamista pidetään eri paikoissa?
7
Kuinka tärkeitä seuraavat tavoitteet kirjastoissa?
8
Miten tärkeänä pitää seuraavia aiheita?
9
Miten tärkeänä pitää seuraavia välineitä?
10
Kohderyhmät?
11
Hankkeiden ja materiaalien tunnettuus?
12
Materiaalien ja hankkeiden sisältö?
13
Osallistuminen hankkeisiin ja verkostoihin
14
Osallistuminen koulutukseen
15
Osallistuminen koulutukseen 2
16
Mediakasvatus toimintasuunnitelmassa
17
Mediakasvatus henkilöstön tehtäväkuvissa
18
Toteuttamisen työtavat
19
Yhteistyötahot
20
Miten suunniteltu kouluyhteistyö?
21
Kouluyhteistyö + mediakasvatus?
22
Esteet mediakasvatuksen “tekemiselle”?
23
Joitakin yleisiä huomioita • 93% toteuttaa mediakasvatusta säännöllisesti tai satunnaisesti osana kouluvierailuja; sama määrä “osana kirjastotyön arkea” • 37%:ssa kirjastoja on laadittu yhdessä koulun kanssa yhteistyösuunnitelma; 30%:ssa itsenäisesti • 67%:ssa laatijoista suunnitelma ei sisällä mediakasvatusta • 16%:ssa mediakasvatus on kirjaston toimintasuunnitelmassa • 93% toteuttaa mediakasvatusta säännöllisesti tai satunnaisesti osana kouluvierailuja; sama määrä “osana kirjastotyön arkea” • 37%:ssa kirjastoja on laadittu yhdessä koulun kanssa yhteistyösuunnitelma; 30%:ssa itsenäisesti • 67%:ssa laatijoista suunnitelma ei sisällä mediakasvatusta • 16%:ssa mediakasvatus on kirjaston toimintasuunnitelmassa
24
Joitakin yleisiä huomioita 2 • 2/3 pitää 7-18-vuotiaita lapsia ja nuoria kaikkein tärkeimpänä mediakasvatuksen kohderyhmänä • Vastaajat pitävät kirjastoa 6. tärkeimpänä mediakasvattajana annetuista toimijoista • Vähemmän tärkeänä pidetään mm. päiväkotia ja esiopetusta, mutta heidän kanssaan tehdään kovasti yhteistyötä • Asiakkaiden oma sisällöntuotanto ja luovuuden kehittäminen, pelit, sekä mediateollisuuden taustojen ymmärtäminen vähiten tärkeitä mediakasvatuksen tavoitteita • 2/3 pitää 7-18-vuotiaita lapsia ja nuoria kaikkein tärkeimpänä mediakasvatuksen kohderyhmänä • Vastaajat pitävät kirjastoa 6. tärkeimpänä mediakasvattajana annetuista toimijoista • Vähemmän tärkeänä pidetään mm. päiväkotia ja esiopetusta, mutta heidän kanssaan tehdään kovasti yhteistyötä • Asiakkaiden oma sisällöntuotanto ja luovuuden kehittäminen, pelit, sekä mediateollisuuden taustojen ymmärtäminen vähiten tärkeitä mediakasvatuksen tavoitteita
25
Mediakasvatus, kirjasto ja koulu • Tavoitteellinen (uusien) luku- ja kirjoitustaitojen edistäminen monimuotoisessa media- ja informaatioyhteiskunnassa • Lukuharrastuksen edistäminen, tiedonhallintataitojen opastaminen • Asiakkaiden omaehtoiset elämykset • Kolmas tila toden sanoo? • Tavoitteellinen (uusien) luku- ja kirjoitustaitojen edistäminen monimuotoisessa media- ja informaatioyhteiskunnassa • Lukuharrastuksen edistäminen, tiedonhallintataitojen opastaminen • Asiakkaiden omaehtoiset elämykset • Kolmas tila toden sanoo?
26
Kiitos! Tack! mika.mustikkamaki@gmail.com twitter.com/mmustikkafacebook.com/mustikkamaki
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.