Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Advertisements

ARVIOINTI Vanhempainilta
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
OPETUSSUUNNITELMA 2016 Luku 1. Paikallisen opetussuunnitelman
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
Nokia-Viholan koulun vanhempainilta klo ja klo
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ops-iltapäivä
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
MATEMATIIKKA.
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Perustettu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Vanhempainilta
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Arviointi.
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu? Joensuun seudun opetussuunnitelma Joensuun seudun ops2016

Mikä on opetussuunnitelma? Se on kaiken koulun opetuksen ja toiminnan perusta Siinä kerrotaan: mitkä arvot ohjaavat oppimista millainen oppimiskäsitys ohjaa oppimista mitä opiskellaan milläkin vuosiluokalla miten opiskellaan miten tuetaan oppimista miten arvioidaan oppimista Jokaisella oppilaalla on oikeus opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen jokaisena työpäivänä (Perusopetuslaki §30) Opetussuunnitelman perusteet ovat kaikille Suomen koululaisille yhteiset. Joensuun seudulla on joitain omia painotusalueita. Joensuun seudun ops2016

Mikä muuttuu kaikilla? Laaja-alaiset taidot osana kaikkien aineiden opetusta Opetussuunnitelman mukaiset laaja-alaisen osaamisen taidot ovat: Ajattelu ja oppimaan oppiminen Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Monilukutaito Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Työelämätaidot ja yrittäjyys Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Joensuun seudun ops2016

Mikä muuttuu kaikilla? Oppimisympäristöt monipuolistuvat. Opiskellaan ja työskennellään enemmän luokkahuoneen ulkopuolella tai sähköisessä oppimisympäristössä. Liikutaan enemmän ja istutaan vähemmän. Käytetään enemmän toiminnallisia työtapoja: draamaa, roolileikkejä, keskusteluja ja oppimispelejä. Käytetään tietotekniikkaa, tablet- laitteita ja omiakin laitteita (esim. älypuhelimia) oppimisen välineinä. Joensuun seudun ops2016

Mikä muuttuu kaikilla? Oppilaat osallistuvat enemmän oppimisen suunnitteluun. Ilmiöoppimista on entistä enemmän. Tehdään projekteja, tutkitaan ja ratkotaan tosielämän ongelmia yhdessä. Opiskellaan useammin monia oppiaineita kattavia aihekokonaisuuksia ja ilmiöitä eri näkökulmista. Eri ikäiset ja eri opetusryhmissä olevat oppilaat opiskelevat enemmän yhdessä. Oppilaatkin voivat olla opettajia ja opettajat oppilaita. Joensuun seudun ops2016

Mikä muuttuu kaikilla? Arviointi uudistuu. Jatkossa on vähemmän kokeita ja enemmän palautekeskusteluja ja oman osaamisen osoittamista eri tavoin. Itse-, vertais- ja ryhmäarviointia on enemmän ja monipuolisemmin. Oppilaat saavat useammin palautetta ja arvioivat itse omaa oppimistaan. Oppilaita kannustetaan käyttämään omia vahvuuksia ja hyödyntämään omia kiinnostuksen kohteita. Ystävystytään eri maista ja kulttuureista kotoisin olevien ihmisten kanssa joko omassa koulussa, lähiympäristössä tai internetin avulla. Osallistutaan oman koulun kehittämiseen ja toimitaan paremman tulevaisuuden puolesta. Huoltajat otetaan mukaan entistä enemmän koulun toimintaan. Joensuun seudun ops2016

Mikä muuttuu kaikilla? Käyttäytymiselle asetetut tavoitteet ja käyttäytymisen arviointi: ” Käyttäytymisen arviointi perustuu Joensuun seudun opetussuunnitelmassa kuvattuihin ja koulukohtaisesti täydennettyihin käyttäytymisen tavoitteisiin, joihin koko kouluyhteisö sitoutuu. Jokaisessa koulussa määritellään hyvä käyttäytyminen, ja kuinka opetussuunnitelman tavoitteet konkretisoidaan. Oppilaat osallistuvat koulukohtaisten käyttäytymisen tavoitteiden laadintaan.” Joensuun seudun ops, luku 6 käyttäytymisen arviointi. Joensuun seudun ops2016

Mikä muuttuu 1. ja 2.luokilla? Opitaan enemmän liikkuen ja tutkien kuin paikallaan pulpetissa istuen. Toteutetaan ainakin yksi monialainen oppimiskokonaisuus, jossa voi olla mukana eri luokkien oppilaita. Aloitetaan ohjelmoinnillisen ajattelun opettaminen. Ei opiskella enää erikseen ”kaunokirjoitusta”. Harjoitellaan näppäintaitoja. Luonnontieto on muuttunut ympäristöopiksi. Lukuvuoden päätteeksi saadaan lukuvuositodistus, jossa osaamista arvioidaan sanallisesti. Väliarvioinnin asemasta käydään oppimiskeskustelu opettajan, huoltajien ja oppilaan kesken. Joensuun seudun ops2016

Mikä muuttuu 3. ja 4. luokilla? Oppilaan oma aktiivisuus oppimisprosessissa korostuu. Toteutetaan ainakin yksi monialainen oppimiskokonaisuus, jossa voi olla mukana eri luokkien oppilaita. Käsityön opetuksessa ei ole enää erikseen teknistä ja tekstiilityötä. Ohjelmoinnin opettelu alkaa osana matematiikan opetusta. Luonnontiedon sijasta opiskellaan ympäristöoppia. Neljännellä luokalla alkaa yhteiskuntaoppi. Neljännellä luokalla alkavat ensimmäiset valinnaiset aineet. Väliarviointi toteutetaan oppimiskeskusteluna. Lukuvuoden päätteeksi kolmannen luokan oppilaat arvioidaan sanallisesti, mutta neljännellä luokalla osaamista arvioidaan numeroin kaikissa oppiaineissa. Joensuun seudun ops2016

Mikä muuttuu 5. ja 6. luokilla? Oppilaan oma aktiivisuus oppimisprosessissa korostuu Toteutetaan ainakin yksi monialainen oppimiskokonaisuus, jossa voi olla mukana eri luokkien oppilaita Ympäristöoppia opiskellaan BG/FyKe:n sijasta Kaksi tuntia valinnaisaineita Käsityössä ei ole erikseen teknistä ja tekstiilityötä Opiskellaan ohjelmointia Kuntomittauksia ei käytetä liikunnan numeroa annettaessa, itsearvioinnin perustana niitä voidaan edelleen käyttää Liikunnanopetus ei perustu eri lajien muodostamiin jaksoihin Ruotsin kielen opiskelu alkaa 6. luokalla Lukuvuoden lopussa numeroarvostelu, väliarviointi toteutetaan oppimiskeskusteluna Joensuun seudun ops2016

Mikä muuttuu 7.,8. ja 9. luokilla? Toteutetaan ainakin yksi monialainen oppimiskokonaisuus, jossa mukana voi olla oppilaita eri luokilta Opettajat ja oppilaat tekevät enemmän yhteistyötä yli oppiaine- ja luokkarajojen Oppilaiden vastuu kasvaa. Arvioidaan omaa osaamista ja asetetaan itselle tavoitteita. Kuntomittauksia ei käytetä liikunnan numeroa annettaessa, itsearvioinnin perustana niitä voidaan edelleen käyttää. Liikunnanopetus ei perustu eri lajien muodostamiin jaksoihin. Oppimiskeskustelut tulevat osaksi opetusta ja arvioinnin välineeksi. Oppiaineiden ja tuntijaon osalta siirrytään uuteen opetussuunnitelmaan portaittain: 7.lk lukuvuonna 2017-18 8.lk lukuvuonna 2018-2019 9.lk lukuvuonna 2019-2020 Joensuun seudun ops2016

https://peda.net/opetussuunnitelma/ops2016/jso22/perusopetus/ol Joensuun seudun ops2016