Perustettu 3.6.1935.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAMPEREEN TEKNILLINEN LUKIO
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
Turun esi- ja perusopetuksessa
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Perusopetuksen uudistus
Tytöt teknologian taitajiksi
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ops seminaari Askola.
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Laaja-alaisuus, eheyttäminen, aihekokonaisuudet ja teemaopinnot OAK et, filosofia ja uskonto Eero Salmenkivi.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
SIVISTYSLAUTAKUNNAN JA PERUSTURVALAUTAKUNNAN ILTAKOULU MÄNTSÄLÄN OPS 2016 Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
VALMISTELIJAT ALAKOULUT VALMISTELIJAT YLÄKOULU 1.Oppiainevalmistelija tutustuu ops-perusteiden oppiainekohtaisiin sisältöihin etukäteen, jotta työskentely.
Vanhempien mielipiteitä
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
MATEMATIIKKA.
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Opetussuunnitelmassa 2016
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Opetustoimi osana Jyväskylää
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Perustettu 3.6.1935

kulttuurin ja osaamisen puolesta suomalaisessa yhteiskunnassa. TOIMINTA-AJATUS MAOL ry on pedagoginen ainejärjestö, joka työskentelee matemaattis-luonnontieteellisen kulttuurin ja osaamisen puolesta suomalaisessa yhteiskunnassa.

OPETUSSUUNNITELMATYÖ Missä vaiheessa olet/olette?

Opetuksen järjestäjä päättää ja kuvaa opetussuunnitelmassa Miten tuetaan oppilaiden siirtymistä kuudennelta seitsemännelle vuosiluokalle ? Mitkä ovat vuosiluokkakokonaisuuden 7-9 erityispiirteet ja tehtävät ja niihin liittyvät paikalliset painotukset ? Mitkä ovat laaja-alaisen osaamisen tavoitteet vuosiluokilla 7-9 ? Mitkä ovat kunkin oppiaineen tavoitteet ja keskeiset sisällöt vuosiluokilla 7, 8 ja 9 ? Mitkä ovat kunkin oppiaineen oppimisympäristöihin ja työtapoihin sekä ohjaukseen, eriyttämiseen ja tukeen ja oppimisen arviointiin liittyvät mahdolliset erityispiirteet vuosiluokilla 7-9?

Opetussuunnitelmatyö Tavoitteet ja sisällöt jaetaan eri vuosiluokille opetuksen järjestäjän suunnittelemalla tavalla ja ohjeistamassa muodossa. Työtapoja suunniteltaessa on hyvä muistaa, että laaja-alaisen osaamisen kuvaukset liittyvät jokaiseen tavoitteeseen.

Malleja matematiikan, fysiikan ja kemian opetussuunnitelman tavoitteiden ja sisältöjen vuosiluokkaistamisesta http://www.maol.fi/koulutus/kurssit/ops-koulutusta-2015-2016/

Keskustelua ja pohdintaa tavoitteiden ja sisältöjen vuosiluokkaistamisesta.

AJATUKSIA tuula.havonen@ylojarvi.fi pirkkoliisa.karna@gmail.com timo.tapiainen@eduouka.fi

Vastuullisuus- oppiminen - tunteet Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ( 2014) lähestyy opetusta kokonaisvaltaisesti. Opetuksen tavoitteena on vastuullinen kansalainen. Käsitteiden opetuksessa huomioidaan koko oppilas – myös tunteet. Mitä halutaan sanoa?

Kiitos osallisuudestasi

Kirjallisuutta http://www.oph.fi/julkaisut/2012/onko_laskutaito_laskussa http://www.oph.fi/julkaisut/2013/hyodyllinen_pakkolasku http://www.oph.fi/julkaisut/2013/perusopetuksen_matematiikan_oppimistulosten_pitkittaisarviointi_vuosina_2005_2012 https://ktl.jyu.fi/julkaisut/julkaisuluettelo/julkaisut/2015/d115.pdf http://www.oph.fi/julkaisut/2012/luonnontieteiden_opetuksen_kehittamishaasteita http://www.oph.fi/julkaisut/2013/oppimisen_arvioinnin_ kontekstit_ja_kaytannot