Perustettu 3.6.1935
kulttuurin ja osaamisen puolesta suomalaisessa yhteiskunnassa. TOIMINTA-AJATUS MAOL ry on pedagoginen ainejärjestö, joka työskentelee matemaattis-luonnontieteellisen kulttuurin ja osaamisen puolesta suomalaisessa yhteiskunnassa.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ Missä vaiheessa olet/olette?
Opetuksen järjestäjä päättää ja kuvaa opetussuunnitelmassa Miten tuetaan oppilaiden siirtymistä kuudennelta seitsemännelle vuosiluokalle ? Mitkä ovat vuosiluokkakokonaisuuden 7-9 erityispiirteet ja tehtävät ja niihin liittyvät paikalliset painotukset ? Mitkä ovat laaja-alaisen osaamisen tavoitteet vuosiluokilla 7-9 ? Mitkä ovat kunkin oppiaineen tavoitteet ja keskeiset sisällöt vuosiluokilla 7, 8 ja 9 ? Mitkä ovat kunkin oppiaineen oppimisympäristöihin ja työtapoihin sekä ohjaukseen, eriyttämiseen ja tukeen ja oppimisen arviointiin liittyvät mahdolliset erityispiirteet vuosiluokilla 7-9?
Opetussuunnitelmatyö Tavoitteet ja sisällöt jaetaan eri vuosiluokille opetuksen järjestäjän suunnittelemalla tavalla ja ohjeistamassa muodossa. Työtapoja suunniteltaessa on hyvä muistaa, että laaja-alaisen osaamisen kuvaukset liittyvät jokaiseen tavoitteeseen.
Malleja matematiikan, fysiikan ja kemian opetussuunnitelman tavoitteiden ja sisältöjen vuosiluokkaistamisesta http://www.maol.fi/koulutus/kurssit/ops-koulutusta-2015-2016/
Keskustelua ja pohdintaa tavoitteiden ja sisältöjen vuosiluokkaistamisesta.
AJATUKSIA tuula.havonen@ylojarvi.fi pirkkoliisa.karna@gmail.com timo.tapiainen@eduouka.fi
Vastuullisuus- oppiminen - tunteet Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ( 2014) lähestyy opetusta kokonaisvaltaisesti. Opetuksen tavoitteena on vastuullinen kansalainen. Käsitteiden opetuksessa huomioidaan koko oppilas – myös tunteet. Mitä halutaan sanoa?
Kiitos osallisuudestasi
Kirjallisuutta http://www.oph.fi/julkaisut/2012/onko_laskutaito_laskussa http://www.oph.fi/julkaisut/2013/hyodyllinen_pakkolasku http://www.oph.fi/julkaisut/2013/perusopetuksen_matematiikan_oppimistulosten_pitkittaisarviointi_vuosina_2005_2012 https://ktl.jyu.fi/julkaisut/julkaisuluettelo/julkaisut/2015/d115.pdf http://www.oph.fi/julkaisut/2012/luonnontieteiden_opetuksen_kehittamishaasteita http://www.oph.fi/julkaisut/2013/oppimisen_arvioinnin_ kontekstit_ja_kaytannot