RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUVALLISET POISSAOLOT
Advertisements

Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
Lapsi ja vanhemmat/ huoltajat T u l o t i a n e Hoito- suunnitelma
Psykologi- ja perheneuvontapalvelut. Esityksen otsikko tähän Etunimi Sukunimi Terveyskeskus - johtava ylilääkäri Avohoidon ylilääkäri Keskitetyt.
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Yhteistyötä lapsen hyväksi
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opetussuunnitelmauudistus 1. 8
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Esi-ja perusopetuksen opetuksen oppilashuollon palvelurakenteen kehittämishanke Kuratiivisten palvelujen kartoitus 9 kunnan alueella.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Sivistyslautakunta Eija Kinnunen johtava psykologi
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
OPPILAS- /OPISKELIJAHUOLTO SEKÄ OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI ( ) Kuopion kaupunki Perusopetus.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
Nuorten arvioita kuntapalveluista Tulossa: Gretschel, Anu & Kauniskangas, Eija (maaliskuu 2012) Nuoret kuntapalveluja arvioimassa – peruspalvelujen arvioinnin.
Vanhempien mielipiteitä
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
OPPILASHUOLLOLLINEN POLKU
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
YHTEISKOULUN OPPILAANOHJAUS Tavoite Yhteystiedot Kohderyhmä
Ajatuksia oppilashuollosta
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Ohjauspalvelut Tredussa
KURAATTORI elokuu Tehtävä Yhteystiedot Asiakkaat Konsultaatiot
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Nummenpakan koulu.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Asiakas Esiopettaja/kelto
Esiopetuksen vuosiympyrä
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yhteisopettajuus arjessa
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Opiskeluhuollon palvelut
Yleisen tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
7. luokkien vanhempainilta
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
Esityksen transkriptio:

RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA Koulupsykologin työn tavoitteena on tukea oppilaiden psyykkistä hyvinvointia sekä ehkäistä ja ratkoa koulunkäyntiin liittyviä pulmia yhteistyössä oppilaiden, huoltajien ja opettajien kanssa Koulupsykologi on mukana mm. tunne-elämän vaikeuksiin, oppimisvaikeuksiin, tarkkaavaisuuden ja työskentelyn pulmiin, vuorovaikutussuhteisiin tai elämän kriisitilanteisiin liittyvissä asioissa Yhteisöllinen oppilashuoltotyö Yksilökohtainen oppilashuoltotyö Konsultatiivinen työ - Koulun työntekijä, koulun ulkopuolinen yhteistyötaho tai huoltaja ottaa yhteyttä - Psykologi antaa täydentävää psykologista tietoa, tarkoitus laajentaa näkemystä asiasta - Perustuu vapaaehtoisuuteen, lähtee konsultoijan aloitteesta - Keskustelua ongelmatilanteesta ja jatkosuunnitelman pohtimista yhdessä - Epäsuoraa työskentelyä lapsen asioissa, huoltajat/oppilas ei ole paikalla - Ei ole työnohjausta Asiantuntijapalaverit- Yleensä koulun työntekijän tai huoltajan aloitteesta - Oppimisen tuen palaverit - Oppilashuollolliset palaverit - Aloitus-, seuranta- ja tutkimuspalautepalavereita, verkostopalavereita Tuodaan tilanteeseen psykologinen asiantuntemus - Kokonaistilanteen huomiointi - Tavoitteena, että ymmärrys ja oppilaan hyvinvointi lisääntyvät - Lapsi useimmiten mukana, mutta ei aina Yksilötyö - Perustuu aina psykologin omaan arvioon yksilötyön tarpeesta - Kognitiivisen tason tutkimukset (esim. oppimisen, tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen pulmat) - Tunne-elämän arviot (esim. pelot, ahdistus, mielialaoireilu, käytöspulmat) - Yksilökäynnit lapsen psyykkisten ongelmien helpottamiseksi - Kuntoutuskäynnit oppimiseen liittyvissä pulmatilanteissa Koulun yhteisöllisellä oppilashuoltoryhmässä toimiminen Luokkien kanssa tehtävä työ Koulun yhteisöllisiin tapahtumiin osallistuminen Psykologi on mukana 3-portaisen tuen suunnittelussa ja tukimuotojen seurannassa (tehostetun tuen vaiheessa useimmiten, erityisen tuen tarpeen arvioinnissa ja suunnittelussa aina) Joskus on hyvä ohjata asia eteenpäin koulun ulkopuolisille yhteistyötahoille, esim. kuraattorille, terveydenhoitajalle, lapsiperhetiimiin, nuorten tiimiin, lastenpsykiatrian poliklinikalle, neurologian poliklinikalle, sosiaalitoimen palveluihin