Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Nuorten arvioita kuntapalveluista Tulossa: Gretschel, Anu & Kauniskangas, Eija (maaliskuu 2012) Nuoret kuntapalveluja arvioimassa – peruspalvelujen arvioinnin.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Nuorten arvioita kuntapalveluista Tulossa: Gretschel, Anu & Kauniskangas, Eija (maaliskuu 2012) Nuoret kuntapalveluja arvioimassa – peruspalvelujen arvioinnin."— Esityksen transkriptio:

1 Nuorten arvioita kuntapalveluista Tulossa: Gretschel, Anu & Kauniskangas, Eija (maaliskuu 2012) Nuoret kuntapalveluja arvioimassa – peruspalvelujen arvioinnin kehittämishankkeen 2009-2011 loppuraportti. Julkaisija: Nuorisoyhteistyö Allianssi ry.

2 Arvioitu teema: Nuorten terveyspalvelut Ryhmän mielipide: ”Ongelmien ennaltaehkäisy nuoren arjessa” ”Koulu, vapaa-aika, netti” ”Tiedotuksen lisääminen” ”Terveydenhoitajan pitäisi olla useammin tavoitettavissa.” ”Kun nuori tarvitsee apua, nuori pitäisi pystyä ohjaamaan oikeaan palveluun.” Ryhmän arvio palvelulle: 2 Mielipiteiden muodostamista pienryhmissä

3 Nuorten puheenvuoro päättäjille: ”Oppilaat kokevat, etteivät saa tarvitsemaansa kouluterveydenhuoltoa, sillä kouluterveyshenkilökunta on huonosti tavoitettavissa esim. ruokatauon aikaan.” Eri ryhmissä annettujen arvioiden tiivistyminen puheenvuoroiksi

4 Oppilaat eivät tavoita kouluterveyshenkilökuntaa ruokatunnilla. koska henkilökunta on syömässä samaan aikaan kuin oppilaat, koska terveystarkastukset ja oppilaiden ajanvarausajat ovat usein oppituntien aikana. Ongelman tarkentuminen päättäjien kanssa keskustelussa

5 Yhdessä hyväksytty ratkaisu: Terveydenhoitajalle/kuraattorille/psykologille voisi olla yleinen puhelinaika, jolloin voi soittaa ja varata aikaa. Numerot kaikkien nuorten tietoon, näkyviin koulun seinälle ja terveydenhoitajan tiloihin. Aikaa voisi varata myös tekstiviestin kautta, jolloin ei ole niin riippuvainen ajasta ja paikasta, sekä nuoren on helpompi tällöin ottaa yhteyttä ahdistavastakin asiasta. Terveydenhoitajien oviin myös varauslista, johon voi käydä kirjoittamassa oman nimensä. Tällöin ei tarvitsisi soittaa tai ei haittaa, jos terveydenhoitaja ei olisi paikan päällä silloin kun olisi tarve saada aikaa varattua. Neuvottelua päättäjien kanssa sopivasta ratkaisusta ongelmaan

6 Uuden toimintamallin käyttöönotto: Sovittiin, kuka vie viestiä eteenpäin terveydenhoitajien palavereihin. Sovittiin, miten asian toteutumista seurataan ja mitä kautta nuorille kerrotaan asian toteutumisesta. Tämä oli siis esimerkki välittömästi toteutettavissa olevasta ratkaisusta nuorten esittämään kuntapalvelun kehittämistarpeeseen. Nuorten esittämät kehittämistarpeet ovat hyvin eri suuruisia. Asian eteenpäinvienti

7 Nuorten esille tuoma asia menee valtuusto-, hallitus- tai lautakuntakäsittelyyn: 1.kansainvälisen toiminnan kehittäminen Akaa 2009 2.lukion opettajien huono suhtautuminen kaksoistutkinto- opiskelijoihin Lapua 2009 3.ystävyyskaupunkivierailuihin nuorten edustus Keuruu 2010 4.nuorisovaltuuston tuen nostaminen Mikkeli 2011 5.kesätyöpaikkojen määrän kasvattaminen nuorten työskentelyaikaa lyhentämällä Rautjärvi 2011 6.työharjoitteluajan pidentäminen Jyväskylä 2010 7.nuoriso-ohjaajan palkkaus Lapinlahti 2010 8.kielten opiskelumahdollisuus verkossa Mynämäki 2010… Esimerkkejä asioiden eteenpäinmenosta (60 kuntaa, 207 selvästi sovittua toteutusta 2009-2011)

8 Kuntapäättäjä totesi eräässä kunnassa: ”Nuoret voisivat tuoda lisää omaa näkemystään ulos.”


Lataa ppt "Nuorten arvioita kuntapalveluista Tulossa: Gretschel, Anu & Kauniskangas, Eija (maaliskuu 2012) Nuoret kuntapalveluja arvioimassa – peruspalvelujen arvioinnin."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google