Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Fahrenheit 9/11.  Paljastustarina tapahtumista Yhdysvalloissa syyskuun 2001 tapahtumien jälkeen.  Käsittelee mm. Bushin suhteita Bin Ladenin sukuun.
Järjestö- ja nuorisotiimi Vapaaehtoisen rooli Punaisessa Ristissä.
Sosiaalisen median koulutus
© 2010 IBM Corporation1 Sisältö  Uusi sisältö luodaan aina sisällönhallinnassa –Uusi -> Sisältö –Tallenna nimellä olemasta olevasta sisällöstä  Tavallinen.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Vinkkejä hankeviestintään
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Verkkotaitokoulutus Aloitus. Koulutuksen sisältö Verkonkäytön perustaitoja (3.11.) Tiedonhaku verkossa (10.11.) Työnhaku verkossa (17.11.) Asiointi ja.
Mitä media on? Media on tajuntateollisuutta, joka tarjoaa maailmaa koskevaa informaatiota ja tapoja nähdä ja ymmärtää se (Masterman 1985).
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Me ja muut: ryhmäilmiöistä
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 3 - Outi Somervuori Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 The trouble with choice: Studing.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
” Expanding the Psychosocial Work Environment: Workplace Norms and Work-Family Conflict as Correlates of Stress and Health” Journal of Occupational Health.
Mediapsykologia Mitä ihmiset tekevät medialla ja mitä media tekee ihmisille? Rakentuu monen eri tieteenalan perustalle: psykologia, journalistiikka, retoriikka,
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Sosiaalityön paikka päihdetyössä
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
Veijo Nikkanen: Sisällön ja rakenteen saavutettavuus Kaikille hyvä -koulutus 5. ja Selko-e Sisällön ja rakenteen saavutettavuus Veijo Nikkanen.
 n. 20 henkeä  Toimittajia, tuottajia, tuotantokoordinaattoreita  televisio, radio, netti  Huom. Tiedettä käsitellään myös muissa kuin tiedeohjelmissa.
SOSIAALINEN MEDIA AMMATTIKORKEAKOULUN HYÖTYKÄYTÖSSÄ Juhana Kokkonen
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
Kansalaisjournalismi on vapaaehtoistyötä, uuden oppimista ja tunnetta siitä, että on osa suurempaa yhteisöä Sampsa Kiianmaa Vehmas Assembly CC.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Teoriat perhetutkimuksessa: vertailua ja tulevaisuuden suuntaviivoja Anna Rönkä, JY ja Pirjo Korvela, HY Loppuyhteenveto.
Digitaalisen analyytikan perusteet Brandfors Webinar |
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Patio 1 1.
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Lehdistötilaisuus alkaen klo 9:00
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
Uutinen Äskettäin tapahtunutta asiaa koskeva tieto tai selostus.
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Tutkimuksen objektiivisuus
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Henkilöstöhallinnon käsikirja
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
TUTKIMUSOTTEET:.
Aikuisen Ajattelu.
Ulkomainonnan uniikit ominaisuudet
2 Terveysosaaminen.
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Onko tahto vapaa?.
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
UNELMIEN LIIKUNTASEURA RY Unelmien urheilu- ja liikuntayhteisö TUL Nuoret Päättäjät 2017 Jyväskylä
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Sosiaalisten verkostojen analyysi (ja Web2.0)
Bibliometriikka ja tutkimuksen arviointi -seminaari
Elinkeinopolitiikalla kasvua
Esityksen transkriptio:

Nykypropaganda Venäjällä: näkökulma lehdistönvapauden ja mielipiteiden muokkauksen tutkimiseen

hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia agenda-setting teorian valossa pystyy päättelemään onko media vapaata vai ei. Jos media ei ole vapaata, sen tuottamasta sisällöstä voi havainnoida merkkejä mielipiteiden muokkauksesta valtionjohdon haluamaan suuntaan eli merkkejä siitä, että valtionjohto asettaa agendat eikä media. On myös mahdollista, että on olemassa sekä vapaata mediaa että kontrolloitua, ja silloin tarkastelemalla näiden kahden suhdetta toisiinsa voi päätellä hallituksen agendan (propagandan) levinneisyyden ja sitä kautta myös vaikutusmahdollisuudet.

Oleelliset termit ja teoriat Propaganda (psykologia ja kommunikaatio)  mielipiteiden muokkaus propaganda prosessina  prosessin tutkimus Agenda-Setting teoria (Median ja ihmisen välinen suhde (psykologia ja kommunikaatio)  hypoteesi massamedian vaikutuksista mielipiteisiin  Mitä media nostaa tärkeäksi & mitä yleisö kokee tärkeäksi  korrelaatio (median antama yleinen kuva vs yleisön mieltämä kuva  (huom. mitä mediaa ihminen seuraa & miten) - Vapaa media  erilaisia tärkeitä totuuksia mutta yksi ylitse muiden  vaihtoehtoisia tärkeitä totuuksia on olemassa - Ei vapaata mediaa  vain yksi tärkeä totuus  agenda-settingiä ei tapahdu sillä vaihtoehtoja ei ole.

Agenda-setting teoria: ei yleistä median agendaa tai kontrollia koska media on vapaa  yksittäiset toimijat  päätökset  agenda syntyy itsestään tai vahingossa (gatekeeping ns. uutiskynnys)  vaikuttaa myös päättäjiin eli kaksisuuntainen vaikutus Mitä jos media ei ole vapaata? - toimijat  agenda  propaganda - ”keinotekoinen uutiskynnys”  yksisuuntaista

Miten vapaata on Venäjän media? State Commercialized (Khvostunova) mediaa kontrolloidaan ja seurataan & sallitaan vapaa kriittinen media tietyllä tasolla Tutkimus: yksi massamedian osa: sanomalehdet  mitä nostetaan tärkeäksi  mistä asioista ihmisten halutaan puhuvan ja mistä ei?  tuloksista paljastuu onko state commercialized vai ei.

Tutkimus Agenda-setting teorian rooli tutkimuksessa: hallituksen ja median välinen suhde Rajaus: Ulkomaan uutiset  mikä uutinen tärkein, mikä on tekstin muoto ja mitä tunteita sillä pyritään herättämään (sanavalinnat, otsikointi, informaation laatu) Luoko Rossiskaja Gazeta uutiskynnykset vai asettaako mallin ”miten pitäisi kirjoittaa”?

Lukuisia jatkomahdollisuuksia Rossijskaja Gazetan sijaan asettaa tutkimuksen keskiöön uutostoimistot Tutkimuksen osa kaksi: median suhde kansalaisiin Laajentamalla aineistoa eli mediaa  sanomalehdet  televisio  sosiaalinen media  massamedia kokonaisuudessaan Tutkimalla mihin propagandalla pyritään ja mitä sillä on saavutettu Nykypropagandan kieli Vertailemalla lehdistön sisällön laatua eri presidenttien aikana & heidän suhteitaan lehdistöön Miten sosiaalinen media on valjastettu propagandan käyttöön?