Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Bibliometriikka ja tutkimuksen arviointi -seminaari

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Bibliometriikka ja tutkimuksen arviointi -seminaari"— Esityksen transkriptio:

1 Bibliometriikka ja tutkimuksen arviointi -seminaari 7.10.2014
Mitä tutkija saa irti bibliometriikasta? Arto Mustajoki Helsingin yliopisto

2 Tutkija-minä (formaatit)
Tieteellinen tuotanto Kuusi monografiaa (3 v, 2 e 1 s) Viisi editoitua teosta Noin 80 vertaisarvioitua artikkelia (noin puolet lehdissä, toinen puoli kirjoissa) Muu tuotanto Kolme yleistajuista kirjaa Lukuisia oppikirjasarjoja, sanakirjoja, tv-ohjelmia, tietokoneohjelmia Kymmenittäin artikkeleita, kolumneja ja blogeja

3 Tutkija-minä (aiheet)
Venäjän kieli (nykyvenäjä) (v, e) Kielitieteen teoria ja metodologia (korpuslingvistiikka, funktionaalinen lauseoppi) (v, e) Kommunikaatio ja sen ongelmat (e, v) Kulttuurienvälinen viestintä (v) Venäläisyys (v, e) Tiedepolitiikka (s, e) Yksi tieteellinen artikkeli bibliometriikasta 2013 (e, yksi viittaus!) 60 % ainoa kirjoittaja, viime aikoina entistä useammin yhteisartikkeleita

4 WoS vs. Publish or Perish (Google Scholar)
WoS Publ. WoS Cit. Sams (psychology) 155 5467 Niiniluoto (philosophy) 47 187 Koskenniemi (international law) 22 69 Palonen (political science) 18 26 Janhunen (Asian linguistics) 3 1 Frösen (papyrology) Tommila (Finnish history) 2 PoP Publ. PoP Cit. WoS c / PoP c 421 6738 81% 419 3699 5 % 310 3235 2 % 208 915 3 % 106 406 0 % 50 73 119 258 1 % Osasto / Henkilön nimi / Esityksen nimi

5 Tutkija on yrittäjä 1 TUOTE: tutkimustulos, tieteellisen ongelman ratkaisu, uusi tulkinta tärkeästä ilmiöstä, tieteen tuottaman tiedon kiteytys TUOTTEEN PAKETOINTI: artikkeli tai kirja, joka täyttää alan laatuvaatimukset ja houkuttelee kuluttajaa JAKELU: kanavat jotka maksimoivat tuotteen ostajien määrän

6 Tutkija on yrittäjä 2 MARKKINOINTI tiedeyhteisössä: mainostaminen messuilla (konferenssit, kongressit), suoramarkkinointi tutkimuksen avainhenkilöille (eripainokset, pdf-tiedostot) MARKKINOINTI muulle yleisölle: sometus, media, kansantajuistaminen, yleisöesiintymiset ”MITÄ JÄÄ VIIVAN ALLE”: MYYNTILUKUJEN SEURANTA

7 Mistä tutkija-yrittäjä sää mielihyvää ja tyydytystä?
TUOTTEEN tekemisprosessi TUOTTEEN PAKETOINTI: kun saa paketoinnin onnistumaan JAKELU: kun saa hankittua hyvä jakelukanavan MYYNTILUKUJEN SEURANTA: viittaukset (WoS, Scopus, Google Scholar – Publish or Perish), lukukerrat (lehdet, Academia.edu), kirjojen painosmäärät

8 Academia.edu Julkaisujen jakelukanava ja näyteikkuna Kansainvälinen TUHAT Anna Mauranen 12 Venäjä, 7 USA, 5 Puola, 3 Kanada, 3 Belgia, 3 Chile, Israel, Argentiina, Irak, Kiina, Tunisia, Saksa, Italia, Ukraina

9 Mistä syntyy vaikuttavuus (viittaukset) tieteen sisällä eli millainen tuote menee kaupaksi
Tunnettu kirjoittaja Hyvä aihe Tuore näkökulma ja / tai uusia tuloksia Hyvin kirjoitettu Hyvä markkinointi Seuraamalla bibliometristä tietoa tutkija oppii ymmärtämään, mikä uppoaa tiedeyhteisöön

10 Vaikutuksen kumuloituminen
Mielestä kieleen (1993) 21 viittausta Andrew Chesterman Contrastive functional grammar (1998) 244 viittausta Gardner, Jucker, Pilkinton, Sorjonen, Connor etc. etc. 3000 viittausta


Lataa ppt "Bibliometriikka ja tutkimuksen arviointi -seminaari"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google