ITEC – Suomi 3. sykli. iTEC Designing the future classroom syyskuu 2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Advertisements

LAIVA 2025 LEHDISTÖTILAISUUS
Riihimäen kauppaoppilaitoksen keke- ja laatutyö
Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Kaupungin luova ja innovatiivinen yrityskulttuuri - case Jyväskylä Projektipäällikkö Laura Ahonen IFHP Suomi
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Turun esi- ja perusopetuksessa
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Kansainvälistä joustavaa oppimista ITK, Aulanko Education and Technology Transfer Division, CERN Switzerlandhttp://cern.ch/webuniversity.
Valmentajan osaamisen eurooppalainen viitekehys The European Framework for the recognition of coaching competence and qualifications VOK-messut
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
Tytöt teknologian taitajiksi
TAHTO-hankkeen Tanskan matka. Amager Faelled Skole, luokat 0-9 IT-strategian tavoitteena tietoyhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi kasvaminen Kolmea oppilasta.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Natural Europe Winter School Yleisesittely. Keywords: natural history, environmental education, informal education, educational pathways, learning in.
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Ops seminaari Askola.
Uusi, nuoria aktivoiva ympäristökasvatusohjelma luokkien, yläkoulun ja toisen asteen opetukseen! Ympäristöreportterit.
Raili Hildén Tervetuloa!. OSKU Kielten opetussuunnitelmien kehitys- ja tutkimushanke Yhteisseminaari Helsinki, Hotelli.
Tulevaisuuden oppimaisemaa etsimässä Muuttuva oppimaisema- hanke Pasi Kurttila Markku Lang.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
ITEC – Suomi 4. sykli. syyskuu 2012 Keskiviikko Aloituskahvit (yläkoulun ruokala) Osallistujien esittely (yläkoulun auditorio)
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
Examples of succesful LEADER implementation and good practices Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin.
Kurttila & Lang  iTEC on nelivuotinen yhteiseurooppalainen hanke, jossa keskitytään tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ja pilotoimiseen.
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
ITEC – Suomi 4. sykli pähkinänkuoressa. Skenaario – oppimiskertomus - oppimisaktiviteetti maaliskuu 2013 oppimiskertomus oppimisaktiviteetti 1 oppimisaktiviteetti.
Pilotointien esittely elokuu Taustaa  Mitä on tapahtunut ennen?  Esipilotoinneista pilotointeihin ja arviointiin. elokuu iTEC - Designing.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Koordinaatiohankkeet
iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom)
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Oppimis- ja koulutustoiminnan analytiikan jaosto 3. 4
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2013
Yleistä iTEC on nelivuotinen yhteiseurooppalainen hanke, jossa keskitytään tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ja pilotoimiseen. Euroopan komission.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
EContentplus ATHENA Access to cultural heritage networks across Europe.
VAPAASEEN KYSELYYN PERUSTUVA OPPIMINEN (IBL) Kymintehtaan koulu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Ryhmäintegraatio – kehitysvammaisten oppilaiden opetuksen osallistava malli Rehtori Martti Hellström kertoo espoolaisen Auroran koulun ryhmäintegraatio-opetuksesta.
iTEC-pilotointien Suomen aloitustilaisuus Oulu
Kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista ja niiden mahdollisista vaikutuksista koulutukseen kansallisesti ja yleiseurooppalaisesti. Toimii ideapajana.
Tuloksista ja niiden levittämisestä
iTEC WP 2 – Miniskenaarioiden työpaja Bristolissa
TULEVAISUUDEN HAASTEITA ILMANLAADUN MITTAAJILLE – kuntanäkökulma
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
30 kuukautta 7 milj. euroa visio oppimisaihioiden käytöstä
MUUTTUVA OPPIMAISEMA Oulun normaalikoulu koordinointihankkeet
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
Koulutusviennin strategiset linjaukset
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Pilotoinnit käytännössä
iTEC – Suomi 4. sykli pähkinänkuoressa
Exploratory Practice (Allwrigth 2000)
iTEC – Suomi 5. sykli pähkinänkuoressa
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
ITEC – Suomi 4. sykli.
Laaja-alainen arviointi
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Esityksen transkriptio:

iTEC – Suomi 3. sykli

iTEC Designing the future classroom syyskuu 2012

iTEC  iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom) on nelivuotinen yhteiseurooppalainen hanke, jossa keskitytään tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ja pilotoimiseen. syyskuu 2012

Euroopan komission laajamittainen rahoitus (9.45 milj. euroa), 14 maan opetusministeriön mukanaolo sekä koulupilotoinnit yli 1000 koululuokassa 12 eri maassa tekevät iTECsta tähän asti suurimman ja strategisesti merkittävimmän European Schoolnetin ja sitä tukevien ministeriöiden toteuttaman hankkeen.

Mistä iTECissä on kyse?  Perinteisesti lähtökohdat tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ovat olleet liian kaukana jokapäiväisestä koulutyöskentelystä ja sen vuoksi opettajat ja oppilaat ovat kokeneet ne epärealistisiksi.  Viime aikoina teknologian kehittyminen on ollut niin nopeaa, että koulutuksen uudistamisprosessit eivät ole pysyneet sinä mukana. Muun muassa näiden tekijöiden vuoksi tulevaisuuden oppimaisemien konkreettinen visiointi on ollut haastavaa.  iTECissä tähtäin ei ole vuosikymmenten päässä, vaan aivan lähitulevaisuudessa. iTECissä mietitään opettajien näkökulmasta miten opetusta ja oppimista voidaan innovatiivisesti järjestää uudella tavalla. syyskuu 2012

iTEC voi:  Toimia ideapajana, joka antaa päättäjille, tutkijoille, teknologia-alan toimijoille ja innovatiivisille opettajille mahdollisuuden kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista.  Testata ja arvioida muodostettuja skenaarioita laajimmissa Euroopassa tähän asti toteutetuissa tieto- ja viestintäteknologian alan koulupilotoinneissa.  Vaikuttaa opetuksen uudistamisprosesseihin sekä kansallisella että eurooppalaisella tasolla.  Kerätä yhteen johtavia asiantuntijoita eri maista ja tuottaa heidän avullaan suosituksia poliittisille päättäjille. syyskuu 2012

Keitä on mukana?  iTECin piiriin kuuluu 26 organisaatioita 18 eri maasta. Mukana on 14 opetusministeriötä, johtavat TVT-alan toimijat, innovatiivisia pieniä ja keskisuuria yrityksiä, oppimisen tutkijoita, opettajankouluttajia sekä koulujen oppimisprosessien arvioinnin asiantuntijoita.  Hanketta koordinoi European Schoolnet, 31 eurooppalaisen opetusministeriön yhteistyöverkosto. syyskuu 2012

Kuinka iTEC toimii?  iTECin parissa tuotetaan opettajien yhteiseurooppalaisena yhteistyönä merkittäviä pedagogisia skenaarioita tulevaisuuden oppimisesta ja oppimaisemista.  Skenaarioihin liittyen tuotetaan opettajille uusia työkaluja opetuksen toteuttamiseen, aktiivisen oppimisen tukemiseen ja opiskelun arviointiin.  Skenaarioita testataan ja niiden toteutettavuutta arvioidaan viidessä syklissä eri maissa ja kouluissa.  Tavoitteena on tutkia mitä taitoja ja asiantuntemuksen osa-alueita opettajat tarvitsevat tulevaisuudessa, sekä kehittää välineitä, joiden avulla opettajat voivat toteuttaa skenaarioita niin hankkeen aikana kuin sen jälkeenkin. syyskuu 2012

Millaista teknologiaa käytetään?  iTEC –hankkeen teknologisena päämääränä on tuottaa skenaarioiden toteuttamisessa tarvittavia yhteensopivia ja helposti käytettävissä olevia teknisiä apuvälineitä (esim. työkaluja, palveluita, tapahtumia ja sisältöjä).  Näiden apuvälineiden avulla opettajat voivat toteuttaa tulevaisuudenskenaarioita haluamallaan tavalla sekä hankkeen aikana että sen jälkeen. syyskuu 2012

Miten iTEC vaikuttaa?  Päämääränä on kehittää käyttäjälähtöisesti suunniteltuja, monipuolisesti testattuja ja arvioituja laajavaikutteisia visioita ja skenaarioita opettamisesta ja oppimaisemista tulevaisuudessa.  Tulevaisuutta visioivat opetus- ja oppimisjärjestelyt sekä suunnitellut apuvälineet kehitetään yhteistyössä opettajien kanssa ja testataan laajamittaisissa pilotoinneissa.  14 maan opetusministeriön mukanaolo, Euroopanlaajuinen koulupilotointi ja työskentelytapojen levittäminen mahdollistavat osaltaan sen, että eri maiden poliittiset päättäjät saavat tietoa siitä, kuinka TVT:n käyttö opetuksessa toteutuu ja voivat hyödyntää iTEC –hankkeen tuloksia omissa maissaan. syyskuu 2012

iTECin liitännäisjäsenyys  Opetusministeriöt, TVT-toimijat ja muut organisaatiot voivat osallistua iTEC-hankkeeseen myös omarahoitteisesti liitännäisjäseninä (Associate Partners).  Suomi (OPH) on mukana iTEC –hankkeessa liitännäisjäsenenä.  Suomen harjoittelukouluverkosto eNorssi toimii Suomen iTEC – hankkeen koordinoijana OPH:n alaisuudessa. syyskuu 2012

iTECin jäsenet  European Schoolnet, BE  Promethean, UK  University of Namur, BE  SMART Technologies, DE  Faculty of Psychology and Sciences of Education – Univ. of Lisbon, PT  Directorate-General of Innovation and Curricular Development, PT  Bundesministerium für Unterricht, Kunst und Kultur, AT  Centre of Information Technologies of Education (ITC), LT  The National Ministry of Education in Turkey, TR  Aalto University, FI  Agenzia Nazionale per lo Sviluppo dell’Autonomia Scolastica, IT  Tiger Leap Foundation, ET  UNIC, DK syyskuu 2012  The Norwegian Centre for ICT in Education, NO  University of Bolton, UK  Katholieke Universiteit Leuven, BE  University of Vigo, ES  Knowledge Markets Consulting, AT  Futurelab, UK  Manchester Metropolitan University, UK  Swiss Agency for ICT in Education, CH  MAKASH Advancing CMC Applications in Education, Culture and Science, IL  elfa, s.r.o., SK  ICODEON, UK  Centre National de Documentation Pédagogique, FR  Educatio Public Services Non-profit LLC, HU  EduBIT.eu, BE

iTECin liitännäisjäsenet  Acer |  Centre for International Services (DZS), Czech Ministry of Education |  Finnish National Board of Education; the Network of Finnish Teacher Training Schools | syyskuu 2012  Gothenburg Region Association of Local Authorities (GR) - Sweden |  Microsoft |  RM Education - United Kingdom | om /uk/ om /uk/

1. SYKLIN KOKEMUKSIA  Pilotoinnin suoritti 19 opettajaa/opetusryhmää  Kokemukset pääosin hyviä, jonkin verran teknisiä haasteita – moni 1. syklin pilotoijista ilmaissut jo haluavansa mukaan 4./5. sykliin syyskuu 2012

SYKLI 3  Toteutusajankohta syys-joulukuu 2012  Pilotoinnin laajuus käytännössä 6-14 oppituntia  Dokumentointi ja arviointi: – oppimaisema.fi –julkaisualustalle; tekstiä, kuvia, videoita (suomeksi/englanniksi) – Teacher Questionnaire –kyselyyn vastaaminen pilotointijakson lopussa – Mahdollisuus Case Study –opettajaksi? syyskuu 2012

OPPIMISTOIMINTOPAKETIT – SYKLI 3 1. Havainnoi ja suunnittele2. Arvioi ja suunnittele Oppimistoiminta 1suunnitelmaselostus Oppimistoiminta 2kontekstin tutkiminen – havaintojen tekeminen kontekstin tutkiminen – vertailu sekä arviointi Oppimistoiminta 3tuotteen suunnittelu Oppimistoiminta 4osallistava suunnittelutyöpaja Oppimistoiminta 5lopullisen tuotteen suunnittelu Oppimistoiminta 6reflektointi Kehyskertomus1. Koulun uudelleensuunnittelu 3. Fysiikkaan liittyvän simulaation suunnittelu 2. Maapallon pinnan havainnollistaminen 4. Matematiikan oppimispelin suunnittelu syyskuu 2012