Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kaupungin luova ja innovatiivinen yrityskulttuuri - case Jyväskylä Projektipäällikkö Laura Ahonen IFHP Suomi 7.5.2009.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kaupungin luova ja innovatiivinen yrityskulttuuri - case Jyväskylä Projektipäällikkö Laura Ahonen IFHP Suomi 7.5.2009."— Esityksen transkriptio:

1 Kaupungin luova ja innovatiivinen yrityskulttuuri - case Jyväskylä Projektipäällikkö Laura Ahonen IFHP Suomi 7.5.2009

2 Tavoitteet •Päätavoite: vahvistaa eurooppalaisten keskisuurten kaupunkien kykyä tukea innovaatiotoimintaa erityisesti PK- yrityksissä •Muut tavoitteet: –tutkia ja jakaa eurooppalaisia hyviä käytäntöjä esim. vertailevan tutkimuksen avulla –vaihtaa kokemuksia siitä, miten keskisuuret kaupungit voivat tukea yhteistyötä ja auttaa tiedonsiirtoa innovaatiokeskusten, tiedeyhteisöjen ja PK-yritysten välillä

3 Paikallis- ja aluehallinto Paikalliset PK-yritykset ja yrittäjät Lissabonin Agenda Globaali kilpailukyky ja innovaatiot

4 Paikallis- ja aluehallinto Koulutus & tutkimus Teollisuus + PK-yritykset Kansalais- yhteiskunta QUADRUPLE HELIX

5 Resurssit •17 partneria eri puolilta Eurooppaa •Lead partner Jyväskylän kaupunki •Rahoitus: Euroopan alueidenvälinen yhteistyöohjelma Interreg IVC, Suomen valtio, partnerit •koko budjetti 1,951 milj. € (2008-2011) •käytetään: projektihallintoon, kansainväliseen tutkimukseen, pilottiprojektiin, kansainväliseen vaihtoon ja paikallisten asiantuntijoiden työskentelyyn kaikilla partnerialueilla –JY, JAMK, Jykes, Jyväskylä Innovation Oy ja Jyväskylän yrittäjät mukana asiantuntijaryhmässä

6 Tulokset •Työkalupakki innovaatiotoiminnan tukemiseen paikallishallinnolle •kansainvälinen vertaileva tutkimus + tutkimus Quadruple Helix-mallista •1-2 tapaustutkimusta kultakin seudulta: 24 •politiikka-asiakirja innovoiville kaupungeille (Mayors’ Summit) •benchmarking-metodologia •kansainvälinen vaihto: 4 mestarikurssia, 4 round table -tilaisuutta, 3 opintomatkaa, 3 isoa verkostokokousta, 6 pienempää

7 CLIQ Kansainvälisen vaihdon aihepiirejä esim. - Liiketoiminnan tukeminen - Tuotekehitysprosessit - Yhteistyö - Tiedonsiirto - Yrittäjyys - Kansainvälistyminen - Kumppanuus - Kansalaisyhteiskunnan mukaan saaminen - T & K - Alihankintaketjut

8 Mitä tarvitaan? •Sekä hanke, että sen valmistelu ovat YHTEISTYÖTÄ & YHTEENSOVITTAMISTA: –hakijan näkökulma –ohjelman näkökulma –muiden partnereiden näkemykset •hyvä, innovatiivinen idea! •realistinen työsuunnitelma •sopivat partnerit, joilla kullakin oma rooli

9 Partnerit  City of Jyväskylä (FI)  Manresa City Council (ES)  Girona City Council (ES)  Eskilstuna Municipality (SE)  Municipality of Leeuwarden (NL)  Business and Innovation Center Lippe-Detmold (D)  Municipality of Gävle (SE)  City of Ulm (D)  Business and Innovation Centre Beira Atlantic (PT)  Centre for Technological Research Crete (GR)  Sussex Innovation Centre (UK)  Klaipeda Regional Development Agency (LT)  Pau Chamber of Commerce (FR)  Government of Catalonia (ES)  City of Mikkeli (FI)  Chamber of Commerce of Cremona (IT)  Business and Innovation Centre Bay of Cadiz (ES)

10 Lisätietoa www.cliqproject.euwww.cliqproject.eu (kesäkuu 2009) Alueiden välinen tutkimus (baseline research) valmistuu 30.6.2009 Laura Ahonen (etunimi.sukunimi@jkl.fi)etunimi.sukunimi@jkl.fi

11


Lataa ppt "Kaupungin luova ja innovatiivinen yrityskulttuuri - case Jyväskylä Projektipäällikkö Laura Ahonen IFHP Suomi 7.5.2009."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google