Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tulevaisuuden oppimaisemaa etsimässä Muuttuva oppimaisema- hanke Pasi Kurttila Markku Lang.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tulevaisuuden oppimaisemaa etsimässä Muuttuva oppimaisema- hanke Pasi Kurttila Markku Lang."— Esityksen transkriptio:

1 Tulevaisuuden oppimaisemaa etsimässä Muuttuva oppimaisema- hanke Pasi Kurttila Markku Lang

2 iTec – hankkeen Suomen osuuden koordinaattori edustaa Suomea yhdessä Opetushallituksen kanssa laajassa eurooppalaisessa tutkimus- ja kehittämishankkeessa. Suomi pääsee hyödyntämään yhteiseurooppalaisen oppimisen kehittämishankkeen tuloksia. Koordinaatiohankkeet tuottavat asiantuntijatietoa iTEC- koulutukseen Aihealueen kokeilu- ja kehittämishankkeet saadaan uuden julkaisualustan avulla yhtenäiseen tietokantaan. Kehittämishankekoulut voivat tuottaa skenaarioita ja pilotoida hankkeen tuotteita. Pedagogisten innovaatioiden huomioiminen koulusuunnittelussa nousee. Uusi kokeilu- ja kehittämistoiminta vaikuttaa enemmän koulusuunnitteluun, opettajankoulutukseen sekä pedagogiseen tutkimustoimintaan. Koordinaatiohankkeiden skenaarioita voidaan testata ja tuotteistaa iTEC- hankkeen puitteissa. Hankkeen tavoitteena on suunnitella ja luoda yhdessä OPH:n kanssa yhteinen kaikkien saavutettavissa oleva monimediaalinen tietokanta uusiin ja uudistettaviin oppimaisemiin liittyvistä tila- ja kalusteratkaisuhankkeista. Hankkeen tavoitteena on saada Suomen koulutilasuunnittelu 2007 alkaen (esim. koulusuunnittelun arkkitehtikilpailuihin osallistuneet kilpailuehdotukset) samaan julkaisualustaan. Hankkeessa pyritään kehittämään ja suuntaamaan valtakunnallista koulu- ja opetustilasuunnittelua. Hankkeen aikana rakentuneesta tietokannasta muodostuu myös apuväline niille, jotka suunnittelevat nykyaikaisia koulupihoja ja lähiliikuntapaikkoja. Hankkeen aikana järjestetään täydennyskoulutuksia (seminaareja ja verkkomateriaalia) koulusuunnittelusta, opetusteknologiaa sulauttavista järjestelmistä, suunnittelusta, rakentamisesta ja toimivan koulurakennuksen käytöstä Muuttuva oppimaisema- hanke

3 Oppimaisema on oppimisen virtuaalisten, fyysisten, sosiaalisten ja psyykkisten tilojen kokonaisuus. Opetusteknologian näkökulmasta oppimaisema on ubiikki (kaikkialla läsnä oleva) tila, joka sisältää huomaamattomasti toimivaa ja ympäristöönsä sulautuvaa läsnä-älyä. Oppimaisema?

4 Innovatiiviset teknologiat ja uusi oppimaisema- hanke on Suomen koulujen osuus iTEC – hankkeesta (Innovative Technologies for Engaging Classrooms), joka pyrkii varautumaan ja ottamaan haltuun lähitulevaisuudessa näkyvissä olevia oppimaisemaa koskevia trendejä. iTEC- koordinaatiohanke

5 iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom) European schoolnet+2 yliopistoa + EDUB BE European schoolnet+2 yliopistoa + EDUB BE FULAB+ Promethean+2 yliopistoa+ICO D UK FULAB+ Promethean+2 yliopistoa+ICO D UK CNDP FR CNDP FR DGIDC PT DGIDC PT UVIGO ES UVIGO ES CTIE CH CTIE CH MONE TR MONE TR MAK IL MAK IL KM AT KM AT EDUC LLC EDUC LLC ELFA SK ELFA SK ITC LT ITC LT TLF EE TLF EE AALTO+ OPH+ eNORSSI FI AALTO+ OPH+ eNORSSI FI Smart DE Smart DE UNI-C DK UNI-C DK NCIE NO NCIE NO

6 27 projektin jäsentä/partneria 14 Opetusministeriötä EU:n rahoitus 9.45 miljoonaa euroa Kokeilussa mukana 1000 luokkaa (12 maata) iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom)

7 Minkälaisen tulevaisuuden haluamme? Minkälaista tulevaisuutta emme halua? Jim Ayre 16.9. iTEC- hankkeen aloitusseminaarissa Brysselissä

8 Minkälaisen tulevaisuuden haluamme? Minkälaista tulevaisuutta emme halua? Jim Ayre 16.9. iTEC- hankkeen aloitusseminaarissa Brysselissä

9 oppija muuttuu hitaasti opettaja muuttuu vielä hitaammin koulu muuttuu kaikkein hitaimmin teknologia muuttuu nopeasti Professori Stephen Heppell (Euroopan kouluverkon aloituskonferenssi 1998) 170 80 60 30

10 OPH:N OPPIMISYMPÄRISTÖHANKKEET 2010 Tila- ja kalusteratkaisut (Muuttuva oppimaisema) – eNorssi/Oulun normaalikoulu Laitteet ja ohjelmistot opetuskäytössä – Tampereen kaupunki ja Kaustisen kunta Sosiaalinen media – Mikkelin kaupunkin/Otavan opisto, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Oppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt – Konneveden kunta Etäopetus – Turun kaupunki 23.9.2016

11 KOULUTUSPOLIITTISIA TOIMENPITEITÄ OPPIMISYMPÄRISTÖJEN KEHITTÄMISEEN Kehitetään oppimisympäristöjä oppijalähtöisesti – Kuullaan oppijoita sekä hyödynnetään koulutuksen ja hyvinvoinnin tilastoja Tehdään oppimisympäristöjen kehittämistoiminta läpinäkyväksi ja helposti saavutettavaksi Tuodaan esille toimivia esimerkkejä ja malleja siitä miten osallistavia oppimisympäristöjä voidaan menestyksekkäästi rakentaa ja ylläpitää Kumpulainen, 2010

12 MUUTTUVA OPPIMAISEMA –HANKE ON YKSI OSA TÄTÄ KEHITYSTYÖTÄ

13 Tutkijoiden skenaarioita hotelliaulan kaltainen tila koulurakennus olohuoneen kalustus koulukalusteet elinikäinen oppiminen (10- 75 vuotiaat samassa tilassa) perusaste->toinen aste->työelämä Scenarios for Ambient Intelligence 2010, Ducatel, K. et al, IPTS 2001 Institute for Prospective Technological Studies (IPTS)

14 7.00-23.00 8-15.30 4-6 tuntia 6-8 tuntia Ubiikki ympäristö vastaanottaa, itseohjautuvuus opettaja ottaa vastaan mentorointi opettaminen Scenarios for Ambient Intelligence 2010, Ducatel, K. et al, IPTS 2001 Institute for Prospective Technological Studies (IPTS) Tutkijoiden skenaarioita

15 Vaihtoehtoiset instituutiot järjestävät opetusta Koulua ei enää ole vuonna 2020 Scenarios for Learning-intensive Society, Ducatel, K. et al, IPTS 2008 Institute for Prospective Technological Studies Tutkijoiden skenaarioita

16

17 Opettajien skenaariot 2014 Opettajien skenaariota iTEC- hankkeessa vuodelle 2014

18 Opettajien skenaariot 2014

19 Opettajien skenaariota iTEC- hankkeessa vuodelle 2014 Opettajien skenaariot 2014

20 Opettajien skenaariota iTEC- hankkeessa vuodelle 2014 Opettajien skenaariot 2014

21 Opettajien skenaariota iTEC- hankkeessa vuodelle 2014 Opettajien skenaariot 2014

22 Opettajien skenaariota iTEC- hankkeessa vuodelle 2014 Opettajien skenaariot 2014

23 iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom)

24

25 -liity asiantuntijajäseneksi -hae asiasanalla -pedagogiset asiantuntijat -opetusteknologian asiantuntijat -koulutustapahtumat (esittely) -koulutustapahtumat (ilmoittautuminen) -konsultointipalvelut (esittely)

26 -uudet koulutilahankkeet (esittely) -koulutilojen saneeraushankkeet (esittely) -koulukalustehankkeet (esittely) -koulupihahankkeet (esittely) -tutkimukset/ julkaisut -koulusuunnittelun vaiheet -tarjouspyyntöautomaatti -vuoden koulu kilpailu -käyttäjälähtöinen suunnittelu

27 -opetusteknologiahankkeet (esittely) -laitteistohankkeet (esittely) -ohjelmistohankkeet (esittely) -tutkimukset/ julkaisut

28 -hankeverkostot -innotonni-verkosto -opetushallitus -suomen opetusvientiklusteri -tutkijakoulut -koulusuunnitteluryhmät -arkkitehtitoimistot -insinööritoimistot -rakennusliikkeet -kalustealan yritykset -laitteistojen maahantuojat -ohjelmistotalot

29 -innotonni-hankkeet -oph:n kokeilu- ja kehittämishankkeet -muut kokeilu- ja kehittämishankkeet

30 ajankohtaiset hankehaut, lähestyvät tapahtumat, uudet tutkimukset/ julkaisut, eri blogit aihepiireittäin, eri kv- hankkeet / ped. organisaatiot, trendit (julkaisupaikka tulevaisuuden tutkijoille, opetusteknologian asiantun- tijoille, koulusuunnittelun asiantuntijoille jne.) -aasia, afrikka, australia/uusi-seelanti, eurooppa, etelä- amerikka, pohjois-amerikka, kokeilusta tutkimus, tiedonhankinta, tieteellinen kirjoittaminen, tutkimus- toiminnan arviointi, tutkimusrahoitus, jatko-opinnot, julkaisukanavat, esiintyminen, hae video, lataa/linkitä, uusimmat, koulutus/ konsultointi, koulurakennukset, kalusteet, koulupihat, laitteistot, ohjelmistot, asiantuntijahaastattelut, muut haastattelut

31 KOULUTUKSEN VIENTI FINPRO YRITYKSET OPETTAJANKOULUTUSLAITOKSET>HARJOITTELUKOULUT TUOTTEISTAMINEN JA KOULUKULTTUURIN MUUTOS Pedagoginen -> Opetushallitus, yliopisto, ? Teknologinen -> TEKES, ? (Muuttuva oppimaisema) KEHITYSHANKE TEKES Opetushallitus (Muuttuva oppimaisema) INNOTONNI Innovaatio -> verkostoituminen? (Muuttuva oppimaisema) Opettajan kokeiluhalukkuus PEDAGOGISET INNOVAATIOT -mekanismiehdotus

32 KESTÄVÄÄ KEHITYSTÄ? Mikäli halutaan saada aikaan kestävää kehitystä ja pysyviä muutoksia esim. teknologian tarkoituksenmukaiseen pedagogiseen käyttöön opetuksessa, täytyy huomio kiinnittää erityisesti koulukulttuurin muutokseen. Jos koulun toiminta-ajatus ja sitä tukevat työskentelymenetelmät on käsitelty ja hyväksytty opettajien ja muiden toimijoiden keskuudessa, päästään tilanteeseen jossa tilat, kalusteet ja teknologiset ratkaisut palvelevat koulukulttuuria ja sen kehittymistä. Tällöin puhutaan koko kouluun ja sen toimintaympäristöön, oppimaisemaan, liittyvästä kehityksestä.

33 YKSI MAHDOLLISUUS Tilaisuudet, jotka on suunnattu uusien/saneerattavien koulujen suunnittelussa mukana oleville sekä niille, jotka tulevat toimimaan näissä ympäristöissä. – Hyödynnetään asiantuntijaverkostoa, jonka kokoamisessa otetaan huomioon eri koordinaatiohankkeet sekä uusimpien maassamme toteutettujen oppimaisemien suunnittelijat ja käyttäjät sekä heidän asiantuntemuksensa. – Tilaisuudet ovat luonteeltaan konsultatiivisia, eli asiantuntijoiden ja ohjaajien toiminnan tavoitteena on aktivoida osallistujien omaa prosessin käsittelyä (maieuttinen lähestymistapa).

34 YKSI MAHDOLLISUUS SEMINAARIT (OPH) Muuttuva oppimaisema KONSULTAATIOSARJA (AVI) Muuttuva oppimaisema Uusi kouluUudet laitteet

35 JÄRVENPÄÄN LUKIO 2002-2004 Arkkitehtitoimisto Aarne von Boehm Oy

36 OULU; MONITOIMITALO HYRRÄ 2010-2014 Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy

37 MEIDÄN MONITOIMITALOMME? NORSSI TÄYDENNYS- KOULUTUS OPETUS- HARJOITTELU OPETTAJAN- KOULUTUS TUTKIMUSOPETUS MUUTTUVA OPPIMAISEMA KOKEILU JA KEHITTÄMINEN VIENTI

38 http://muuttuvaoppimaisema.blogspot.com/


Lataa ppt "Tulevaisuuden oppimaisemaa etsimässä Muuttuva oppimaisema- hanke Pasi Kurttila Markku Lang."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google