Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuIlona Ranta Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Kurttila & Lang 2013
5
iTEC on nelivuotinen yhteiseurooppalainen hanke, jossa keskitytään tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ja pilotoimiseen. Euroopan komission rahoitus (9.45 milj. euroa) mukana 14 opetusministeriötä koulupilotoinnit yli 1500 koululuokassa 12 eri maassa tähän asti suurin ja strategisesti merkittävin European Schoolnetin ja sitä tukevien ministeriöiden toteuttama hanke Kurttila & Lang 2013 Yleistä
6
Perinteisesti lähtökohdat tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ovat olleet liian kaukana jokapäiväisestä koulutyöskentelystä ja sen vuoksi opettajat ja oppilaat ovat kokeneet ne epärealistisiksi. Viime aikoina teknologian kehittyminen on ollut niin nopeaa, että koulutuksen uudistamisprosessit eivät ole pysyneet sinä mukana. Muun muassa näiden tekijöiden vuoksi tulevaisuuden oppimaisemien konkreettinen visiointi on ollut haastavaa. iTECissä tähtäin ei ole vuosikymmenten päässä, vaan aivan lähitulevaisuudessa. iTECissä mietitään opettajien näkökulmasta miten opetusta ja oppimista voidaan innovatiivisesti järjestää uudella tavalla. Kurttila & Lang 2013 Mistä iTECissä on kyse?
7
Toimia ideapajana, joka antaa päättäjille, tutkijoille, teknologia-alan toimijoille ja innovatiivisille opettajille mahdollisuuden kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista Testata ja arvioida kehitettyjä skenaarioita laajimmissa Euroopassa tähän asti toteutetuissa tieto- ja viestintäteknologian alan koulupilotoinneissa. Kerätä yhteen johtavia asiantuntijoita eri maista ja tuottaa heidän avullaan suosituksia poliittisille päättäjille. Vaikuttaa opetuksen uudistamisprosesseihin sekä kansallisella että eurooppalaisella tasolla. Kurttila & Lang 2013 iTEC tavoitteita
8
iTECin piiriin kuuluu 26 organisaatioita 18 eri maasta. Mukana on 14 opetusministeriötä, johtavat TVT-alan toimijat, innovatiivisia pieniä ja keskisuuria yrityksiä, oppimisen tutkijoita, opettajankouluttajia sekä koulujen oppimisprosessien arvioinnin asiantuntijoita. Hanketta koordinoi European Schoolnet, 31 eurooppalaisen opetusministeriön yhteistyöverkosto. Kurttila & Lang 2013 Keitä on mukana?
9
iTECin parissa on tuotettu opettajien yhteiseurooppalaisena yhteistyönä pedagogisia skenaarioita tulevaisuuden oppimisesta ja oppimaisemista. Skenaarioihin liittyen on tuotettu opettajille uusia työkaluja opetuksen toteuttamiseen, aktiivisen oppimisen tukemiseen ja opiskelun arviointiin. Skenaarioita ja niihin kehitettyjä työkaluja testataan ja niiden toteutettavuutta arvioidaan viidessä syklissä eri maissa ja kouluissa. Tavoitteena on tutkia mitä taitoja ja asiantuntemuksen osa-alueita opettajat tarvitsevat tulevaisuudessa, sekä kehittää välineitä, joiden avulla voidaan tuottaa ja toteuttaa skenaarioita hankkeen aikana sekä sen jälkeen. Kurttila & Lang 2013 Kuinka iTEC toimii?
10
Opetusministeriöt, TVT-toimijat ja muut organisaatiot voivat osallistua iTEC-hankkeeseen myös omarahoitteisesti liitännäisjäseninä (Associate Partners). Opetushallitus on mukana iTEC –hankkeessa liitännäisjäsenenä. Suomen harjoittelukouluverkosto eNorssi toimii Suomen iTEC – hankkeen koordinoijana OPH:n alaisuudessa. Kurttila & Lang 2013 iTECin liitännäisjäsenyys
11
European Schoolnet, BE Promethean, UK University of Namur, BE SMART Technologies, DE Faculty of Psychology and Sciences of Education – Univ. of Lisbon, PT Directorate-General of Innovation and Curricular Development, PT Bundesministerium für Unterricht, Kunst und Kultur, AT Centre of Information Technologies of Education (ITC), LT The National Ministry of Education in Turkey, TR Aalto University, FI Agenzia Nazionale per lo Sviluppo dell’Autonomia Scolastica, IT Tiger Leap Foundation, ET UNIC, DK Kurttila & Lang 2013 iTECin jäsenet The Norwegian Centre for ICT in Education, NO University of Bolton, UK Katholieke Universiteit Leuven, BE University of Vigo, ES Knowledge Markets Consulting, AT Futurelab, UK Manchester Metropolitan University, UK Swiss Agency for ICT in Education, CH MAKASH Advancing CMC Applications in Education, Culture and Science, IL elfa, s.r.o., SK ICODEON, UK Centre National de Documentation Pédagogique, FR Educatio Public Services Non-profit LLC, HU EduBIT.eu, BE
12
Acer | www.acer.com/education www.acer.com/education Centre for International Services (DZS), Czech Ministry of Education | www.dzs.cz www.dzs.cz Finnish National Board of Education; the Network of Finnish Teacher Training Schools | www.oph.fi www.oph.fi The Ministry of Education and Culture, Extremadura, Spain | www.gobex.es www.gobex.es Toshiba ww w.toshiba.co.uk/education/ ww w.toshiba.co.uk/education/ Gothenburg Region Association of Local Authorities (GR) - Sweden | www.gr.to www.gr.to Microsoft | www.microsoft.com www.microsoft.com RM Education - United Kingdom | www.rmeducation.com/uk/ www.rmeducation.com/uk/ Innova & Educación, Spain | www.innovaeducacion.es www.innovaeducacion.es Tallinn University, Estonia | www.tlu.ee/en www.tlu.ee/en Kurttila & Lang 2013 iTECin liitännäisjäsenet
13
Kurttila & Lang 2013 iTEC- hanke Suomessa hankesuunnitelma 2010
14
Kurttila & Lang 2013 iTEC- hanke Suomessa
15
Kurttila & Lang 2013 iTEC- hanke Suomessa pilotointien määrä sykliajankohtakoulujen määräosallistuneiden opettajien määrä suorittaneiden opettajien määrä 1syys-joulukuu 201192019 2maalis-toukokuu 2012Suomessa jätettiin väliin (jokaisella maalla on ollut oikeus jättää yksi pilotointikierros väliin) 3syys-joulukuu 201293126 4maalis-toukokuu 201315 (10 uutta)53? yhteensä28104 5joulukuu 2013-maaliskuu 20141560
16
10 suomalaista opettajaa osallistunut iTECin kansainvälisiin työpajoihin Oulussa järjestettiin maaliskuussa 2013 Aalto yliopiston toteuttama iTECin kehitystyöhön liittyvä Winterschool- työpaja. Työpajaan osallistui n. 40 opettajaa eri puolilta Eurooppaa Täydennyskoulutuskurssien suunnittelu (Future Classroom Scenarios; Oulun yliopisto, eSafety; Opetushallitus) Kurttila & Lang 2013 iTEC- hanke Suomessa muuta
17
Kolme oppimiskertomusta 1. Kerro tarina – audiovisuaalista tarinankerrontaa 2. Luo objekti – objektin suunnittelua ja muotoilua 3. Luo peli – oppimispelin suunnittelua ja toteutusta Oppimiskertomukset ovat esimerkinomaisia kertomuksia siitä, kuinka kunkin aihealueen pilotointi voidaan toteuttaa Opettaja valitsee yhden oppimiskertomuksen aihealueen toteutettavakseen Kurttila & Lang 2013 Pilotointi käytännössä oppimiskertomukset
18
Oppimisaktiviteetit 1. unelmoi 2. tutki (vertaile/observoi) 3. kartoita 4. reflektoi 5. valmista 6. kysy 7. näytä 8. tee yhteistyötä Kurttila & Lang 2013 Pilotointi käytännössä oppimisaktiviteetit Oppimisaktiviteetit Kuvaavat oppimiskertomusten mahdollisia toteutustapoja Sisältävät vinkkejä toteutuksesta, työskentelymenetelmistä sekä teknologiasta Opettaja muokkaa ryhmälleen ja aiheeseen sopivaksi Aktiviteettien käyttö on erittäin tärkeää pilotoinneissa, sillä ne sisältävät varsinaisen pilotoitavan aineksen
19
Kurttila & Lang 2013 Skenaario – oppimiskertomus - oppimisaktiviteetti oppimiskertomus oppimisaktiviteetti 1 oppimisaktiviteetti 3 oppimisaktiviteetti 5 oppimisaktiviteetti 6 oppimiskertomus oppimisaktiviteetti 2 oppimisaktiviteetti 4 oppimisaktiviteetti 5 oppimisaktiviteetti 6 oppimiskertomus oppimisaktiviteetti 1 oppimisaktiviteetti 2 oppimisaktiviteetti 3 oppimisaktiviteetti 4 oppimisaktiviteetti 5 Oppimisaktiviteetti 6 skenaario
20
Opettajan tulee kehittää inspiroida ohjata kuunnella kyseenalaistaa tukea arvioida Kurttila & Lang 2013 Opettajan rooli
21
Kurttila & Lang 2013 Pilotointi käytännössä Learning stories Learning activities
22
Tavoitteena on, että toteutettu pilotointi muodostaa opetuksellisen kokonaisuuden, joka suunnitellaan ja toteutetaan oppimiskertomusten ja – aktiviteettien pohjalta Tuntimäärää ei ole määritelty, laajuus on käytännössä ollut 8-16 tuntia Kurttila & Lang 2013 Pilotointi käytännössä Osallistumiseen kuuluu pilotoitavan opetuskokonaisuuden suunnittelu ja toteuttaminen pilotoinnin dokumentoiminen oppimaisema.fi – julkaisualustalle osallistuminen Skypellä järjestettäviin tapaamisiin koordinaattoreiden kanssa (2-4 kpl) Teacher Questionnaire –kyselyyn vastaaminen pilotoinnin lopussa (n. 20 min)
23
Projektien viestintään ja projektien prosessien sekä tulosten dokumentointiin luotiin projektinhallintatyökalu oppimaisema.fi- julkaisualustalle Jokaisella on oman projektikorttiinsa avulla mahdollisuuds mm. videoiden lataukseen, omaan wikiympäristöön, keskustelualueeseen ja blogiin. Projektin hallinta on mahdollista jakaa työryhmän kesken Kurttila & Lang 2013 Pilotointi käytännössä projektin dokumentointi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.