Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kurttila & Lang 2013.  iTEC on nelivuotinen yhteiseurooppalainen hanke, jossa keskitytään tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ja pilotoimiseen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kurttila & Lang 2013.  iTEC on nelivuotinen yhteiseurooppalainen hanke, jossa keskitytään tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ja pilotoimiseen."— Esityksen transkriptio:

1 Kurttila & Lang 2013

2

3

4

5  iTEC on nelivuotinen yhteiseurooppalainen hanke, jossa keskitytään tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ja pilotoimiseen.  Euroopan komission rahoitus (9.45 milj. euroa)  mukana 14 opetusministeriötä  koulupilotoinnit yli 1500 koululuokassa 12 eri maassa  tähän asti suurin ja strategisesti merkittävin European Schoolnetin ja sitä tukevien ministeriöiden toteuttama hanke Kurttila & Lang 2013 Yleistä

6  Perinteisesti lähtökohdat tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ovat olleet liian kaukana jokapäiväisestä koulutyöskentelystä ja sen vuoksi opettajat ja oppilaat ovat kokeneet ne epärealistisiksi.  Viime aikoina teknologian kehittyminen on ollut niin nopeaa, että koulutuksen uudistamisprosessit eivät ole pysyneet sinä mukana. Muun muassa näiden tekijöiden vuoksi tulevaisuuden oppimaisemien konkreettinen visiointi on ollut haastavaa.  iTECissä tähtäin ei ole vuosikymmenten päässä, vaan aivan lähitulevaisuudessa. iTECissä mietitään opettajien näkökulmasta miten opetusta ja oppimista voidaan innovatiivisesti järjestää uudella tavalla. Kurttila & Lang 2013 Mistä iTECissä on kyse?

7  Toimia ideapajana, joka antaa päättäjille, tutkijoille, teknologia-alan toimijoille ja innovatiivisille opettajille mahdollisuuden kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista  Testata ja arvioida kehitettyjä skenaarioita laajimmissa Euroopassa tähän asti toteutetuissa tieto- ja viestintäteknologian alan koulupilotoinneissa.  Kerätä yhteen johtavia asiantuntijoita eri maista ja tuottaa heidän avullaan suosituksia poliittisille päättäjille.  Vaikuttaa opetuksen uudistamisprosesseihin sekä kansallisella että eurooppalaisella tasolla. Kurttila & Lang 2013 iTEC tavoitteita

8  iTECin piiriin kuuluu 26 organisaatioita 18 eri maasta. Mukana on 14 opetusministeriötä, johtavat TVT-alan toimijat, innovatiivisia pieniä ja keskisuuria yrityksiä, oppimisen tutkijoita, opettajankouluttajia sekä koulujen oppimisprosessien arvioinnin asiantuntijoita.  Hanketta koordinoi European Schoolnet, 31 eurooppalaisen opetusministeriön yhteistyöverkosto. Kurttila & Lang 2013 Keitä on mukana?

9  iTECin parissa on tuotettu opettajien yhteiseurooppalaisena yhteistyönä pedagogisia skenaarioita tulevaisuuden oppimisesta ja oppimaisemista.  Skenaarioihin liittyen on tuotettu opettajille uusia työkaluja opetuksen toteuttamiseen, aktiivisen oppimisen tukemiseen ja opiskelun arviointiin.  Skenaarioita ja niihin kehitettyjä työkaluja testataan ja niiden toteutettavuutta arvioidaan viidessä syklissä eri maissa ja kouluissa.  Tavoitteena on tutkia mitä taitoja ja asiantuntemuksen osa-alueita opettajat tarvitsevat tulevaisuudessa, sekä kehittää välineitä, joiden avulla voidaan tuottaa ja toteuttaa skenaarioita hankkeen aikana sekä sen jälkeen. Kurttila & Lang 2013 Kuinka iTEC toimii?

10  Opetusministeriöt, TVT-toimijat ja muut organisaatiot voivat osallistua iTEC-hankkeeseen myös omarahoitteisesti liitännäisjäseninä (Associate Partners).  Opetushallitus on mukana iTEC –hankkeessa liitännäisjäsenenä.  Suomen harjoittelukouluverkosto eNorssi toimii Suomen iTEC – hankkeen koordinoijana OPH:n alaisuudessa. Kurttila & Lang 2013 iTECin liitännäisjäsenyys

11  European Schoolnet, BE  Promethean, UK  University of Namur, BE  SMART Technologies, DE  Faculty of Psychology and Sciences of Education – Univ. of Lisbon, PT  Directorate-General of Innovation and Curricular Development, PT  Bundesministerium für Unterricht, Kunst und Kultur, AT  Centre of Information Technologies of Education (ITC), LT  The National Ministry of Education in Turkey, TR  Aalto University, FI  Agenzia Nazionale per lo Sviluppo dell’Autonomia Scolastica, IT  Tiger Leap Foundation, ET  UNIC, DK Kurttila & Lang 2013 iTECin jäsenet  The Norwegian Centre for ICT in Education, NO  University of Bolton, UK  Katholieke Universiteit Leuven, BE  University of Vigo, ES  Knowledge Markets Consulting, AT  Futurelab, UK  Manchester Metropolitan University, UK  Swiss Agency for ICT in Education, CH  MAKASH Advancing CMC Applications in Education, Culture and Science, IL  elfa, s.r.o., SK  ICODEON, UK  Centre National de Documentation Pédagogique, FR  Educatio Public Services Non-profit LLC, HU  EduBIT.eu, BE

12  Acer | www.acer.com/education www.acer.com/education  Centre for International Services (DZS), Czech Ministry of Education | www.dzs.cz www.dzs.cz  Finnish National Board of Education; the Network of Finnish Teacher Training Schools | www.oph.fi www.oph.fi  The Ministry of Education and Culture, Extremadura, Spain | www.gobex.es www.gobex.es  Toshiba ww w.toshiba.co.uk/education/ ww w.toshiba.co.uk/education/  Gothenburg Region Association of Local Authorities (GR) - Sweden | www.gr.to www.gr.to  Microsoft | www.microsoft.com www.microsoft.com  RM Education - United Kingdom | www.rmeducation.com/uk/ www.rmeducation.com/uk/  Innova & Educación, Spain | www.innovaeducacion.es www.innovaeducacion.es  Tallinn University, Estonia | www.tlu.ee/en www.tlu.ee/en Kurttila & Lang 2013 iTECin liitännäisjäsenet

13 Kurttila & Lang 2013 iTEC- hanke Suomessa hankesuunnitelma 2010

14 Kurttila & Lang 2013 iTEC- hanke Suomessa

15 Kurttila & Lang 2013 iTEC- hanke Suomessa pilotointien määrä sykliajankohtakoulujen määräosallistuneiden opettajien määrä suorittaneiden opettajien määrä 1syys-joulukuu 201192019 2maalis-toukokuu 2012Suomessa jätettiin väliin (jokaisella maalla on ollut oikeus jättää yksi pilotointikierros väliin) 3syys-joulukuu 201293126 4maalis-toukokuu 201315 (10 uutta)53? yhteensä28104 5joulukuu 2013-maaliskuu 20141560

16  10 suomalaista opettajaa osallistunut iTECin kansainvälisiin työpajoihin  Oulussa järjestettiin maaliskuussa 2013 Aalto yliopiston toteuttama iTECin kehitystyöhön liittyvä Winterschool- työpaja. Työpajaan osallistui n. 40 opettajaa eri puolilta Eurooppaa  Täydennyskoulutuskurssien suunnittelu (Future Classroom Scenarios; Oulun yliopisto, eSafety; Opetushallitus) Kurttila & Lang 2013 iTEC- hanke Suomessa muuta

17  Kolme oppimiskertomusta  1. Kerro tarina – audiovisuaalista tarinankerrontaa  2. Luo objekti – objektin suunnittelua ja muotoilua  3. Luo peli – oppimispelin suunnittelua ja toteutusta  Oppimiskertomukset ovat esimerkinomaisia kertomuksia siitä, kuinka kunkin aihealueen pilotointi voidaan toteuttaa  Opettaja valitsee yhden oppimiskertomuksen aihealueen toteutettavakseen Kurttila & Lang 2013 Pilotointi käytännössä oppimiskertomukset

18  Oppimisaktiviteetit  1. unelmoi  2. tutki (vertaile/observoi)  3. kartoita  4. reflektoi  5. valmista  6. kysy  7. näytä  8. tee yhteistyötä Kurttila & Lang 2013 Pilotointi käytännössä oppimisaktiviteetit  Oppimisaktiviteetit  Kuvaavat oppimiskertomusten mahdollisia toteutustapoja  Sisältävät vinkkejä toteutuksesta, työskentelymenetelmistä sekä teknologiasta  Opettaja muokkaa ryhmälleen ja aiheeseen sopivaksi  Aktiviteettien käyttö on erittäin tärkeää pilotoinneissa, sillä ne sisältävät varsinaisen pilotoitavan aineksen

19 Kurttila & Lang 2013 Skenaario – oppimiskertomus - oppimisaktiviteetti oppimiskertomus oppimisaktiviteetti 1 oppimisaktiviteetti 3 oppimisaktiviteetti 5 oppimisaktiviteetti 6 oppimiskertomus oppimisaktiviteetti 2 oppimisaktiviteetti 4 oppimisaktiviteetti 5 oppimisaktiviteetti 6 oppimiskertomus oppimisaktiviteetti 1 oppimisaktiviteetti 2 oppimisaktiviteetti 3 oppimisaktiviteetti 4 oppimisaktiviteetti 5 Oppimisaktiviteetti 6 skenaario

20  Opettajan tulee  kehittää  inspiroida  ohjata  kuunnella  kyseenalaistaa  tukea  arvioida Kurttila & Lang 2013 Opettajan rooli

21 Kurttila & Lang 2013 Pilotointi käytännössä Learning stories Learning activities

22  Tavoitteena on, että toteutettu pilotointi muodostaa opetuksellisen kokonaisuuden, joka suunnitellaan ja toteutetaan oppimiskertomusten ja – aktiviteettien pohjalta  Tuntimäärää ei ole määritelty, laajuus on käytännössä ollut 8-16 tuntia Kurttila & Lang 2013 Pilotointi käytännössä  Osallistumiseen kuuluu  pilotoitavan opetuskokonaisuuden suunnittelu ja toteuttaminen  pilotoinnin dokumentoiminen oppimaisema.fi – julkaisualustalle  osallistuminen Skypellä järjestettäviin tapaamisiin koordinaattoreiden kanssa (2-4 kpl)  Teacher Questionnaire –kyselyyn vastaaminen pilotoinnin lopussa (n. 20 min)

23  Projektien viestintään ja projektien prosessien sekä tulosten dokumentointiin luotiin projektinhallintatyökalu oppimaisema.fi- julkaisualustalle  Jokaisella on oman projektikorttiinsa avulla mahdollisuuds mm. videoiden lataukseen, omaan wikiympäristöön, keskustelualueeseen ja blogiin.  Projektin hallinta on mahdollista jakaa työryhmän kesken Kurttila & Lang 2013 Pilotointi käytännössä projektin dokumentointi


Lataa ppt "Kurttila & Lang 2013.  iTEC on nelivuotinen yhteiseurooppalainen hanke, jossa keskitytään tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ja pilotoimiseen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google