Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Koordinaatiohankkeet

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Koordinaatiohankkeet"— Esityksen transkriptio:

1 Koordinaatiohankkeet 2010-2012

2 iTEC- koordinointihanke Tila- ja kalusteratkaisut
Koordinaatiohankkeet iTEC- koordinointihanke Tila- ja kalusteratkaisut

3 iTEC- koordinointihanke
European schoolnet+2 yliopistoa + EDUB BE FULAB+ Promethean+2yliopistoa+ICOD UK CNDP FR DGIDC PT UVIGO ES CTIE CH MONE TR MAK IL KM AT EDUC LLC ELFA SK ITC LT TLF EE AALTO+ OPH+ eNORSSI FI Smart DE UNI-C DK NCIE NO ANSAS IT

4 iTEC- koordinointihanke
Innovatiiviset teknologiat ja uusi oppimaisema (SiTEC)- hanke on Suomen koulujen osuus iTEC – hankkeesta (Innovative Technologies for an Engaging Classrooms), joka pyrkii varautumaan ja ottamaan haltuun lähitulevaisuudessa näkyvissä olevia oppimaisemaa koskevia trendejä. iTEC – hankkeen Suomen koulujen osuuden koordinaattori edustaa Suomea yhdessä Opetushallituksen kanssa 16 maata kattavassa laajassa eurooppalaisessa tutkimus- ja kehittämishankkeessa. organisoi ja johtaa hankkeessa kehitettävien uusinta teknologiaa hyödyntävien pedagogisten mallien pilotointia eri oppilaitoksissa Suomessa osallistuu esipilotointiin ja kehittämistyöhön nk. Focus-kouluna. Pilotoinnissa on mukana sekä suomen- että ruotsinkielisiä kouluja (hankkeen tuottama tieto ja palvelut myös ruotsinkielisenä) osallistuu hankkeen tulosten esittelyyn ja esiintyy tarvittaessa eri koulutustilaisuuksissa ja seminaareissa. osallistuu koko hankkeen ja erikseen sovittavien osa-alueiden kansainvälisiin kokouksiin ja muihin hankkeen järjestämiin kansainvälisiin tapahtumiin. vastaa tiedon levittämisestä ja opettajien täydennyskoulutuksesta. vastaa hankkeen tuloksien arvioinnista ja ohjaustoiminnasta

5 Tavoitteet kehitellä ja tarkentaa mielikuvaa tulevaisuuden koulusta ja opettamisesta kehittää ja suunnata valtakunnallista opetustila- ja opetusteknologiasuunnittelua kohti innovatiivisia oppimaisemia ja oppivia yhteisöjä osallistua mahdollisuuksien mukaan iTECin pedagogisen vision kehittämiseen ja vision pohjalta muokkautuvan hankkeen toimintaan ja toiminnan tarkkailuun (WP2) kehittää uusia opettamisen ja opiskelun tapoja, joita kokeillaan riittävän laajasti toimintakulttuurin muutoksen mahdollistamiseksi osallistua kouluna hankkeessa luotavien mallien kehittelytyöhön ja testaukseen l. prePilot vaiheeseen (WP 3) organisoida iTEC- hankkeen pilottikoulujen pilotointi valtakunnallisesti kattavasti ja pedagogisesti kestävästi (WP4) kouluttaa ja tukea iTEC- hankkeessa mukana olevia kouluja (WP4) löytää tulevaisuuden koulussa ja opettamisessa parhaiten toimivia teknologioita ja palveluita sekä luokitella ne vertailun ja suunnittelun helpottamiseksi

6 Tavoitteet suunnitella ja luoda yhdessä OPH:n kanssa yhteinen kaikkien helposti lähestyttävissä oleva innovatiivinen ja motivoiva julkaisualusta opetukseen liittyville teknologioille (WP4). tietokantaan kerätyn tiedon avulla mahdollisesti arvioida, raportoida ja tiedottaa hankkeesta iTECin sisällä, Opetushallituksessa jne. (WP5) rakentaa em. tarkennetun mielikuvan pohjalta kriteeristöä opetusteknologioista, jota koulutuksen suunnittelijat voivat hyödyntää esim. hankintapäätöksiä tehdessään löytää niitä tietoja ja taitoja, joita opettajat tulevaisuudessa em. mielikuvan (1) mukaisessa koululaitoksessa tarvitsevat toiminnassaan hyödyntää opetusharjoittelua agile- periaatteiden mukaisesti pilottikoulujen työskentelyn katalysaattorina (WP6) Järjestää täydennyskoulutuksia eri puolella Suomea Arvioida hankkeen mielikuvan mukaisen tulevaisuuden koulun ja opettamisen vaikutusta yhteistoiminnalliseen toimintaan kouluissa sekä yksilölliseen oppimiseen Levittää hankkeesta saatavia tuloksia niin, että laaja toimintakulttuurin muutos mahdollistuu. Hankkeen tulosten levittämisessä käytetään nykyaikaista julkaisualustaa ja medioita

7 Hankkeen avulla tavoiteltavat konkreettiset tulokset
Suomi pääsee hyödyntämään yhteiseurooppalaisen oppimisen kehittämishankkeen tuloksia. Aihealueen kokeilu- ja kehittämishankkeet saadaan uuden julkaisualustan avulla yhtenäiseen tietokantaan. Pedagogisten innovaatioiden huomioiminen koulusuunnittelussa nousee. Uusin kokeilu- ja kehittämistoiminta vaikuttaa enemmän koulusuunnitteluun, tila- ja laiteratkaisuihin, opettajankoulutukseen sekä pedagogiseen tutkimustoimintaan. Suomalainen opettajien täydennyskoulutus saa uuden toimintamallin.

8 iTEC- koordinointihanke

9 Tila- ja kalusteratkaisut- koordinointihanke
Hankkeen tavoitteena on suunnitella ja luoda yhdessä OPH:n kanssa yhteinen kaikkien saavutettavissa oleva monimediaalinen tietokanta uusiin ja uudistettaviin oppimaisemiin liittyvistä tila- ja kalusteratkaisuhankkeista. Hankkeen tavoitteena on saada Suomen koulutilasuunnittelu (esim. koulusuunnittelun arkkitehtikilpailuihin osallistuneet kilpailuehdotukset) samaan julkaisualustaan. Hankkeessa pyritään kehittämään ja suuntaamaan valtakunnallista koulu- ja opetustilasuunnittelua kohti innovatiivisia - monikäyttöisyyttä ja joustavuutta korostavia – ratkaisuja. Hankkeen aikana rakentuneesta tietokannasta muodostuu automaattisesti myös apuväline niille, jotka suunnittelevat nykyaikaisia koulupihoja ja lähiliikuntapaikkoja. Hankkeen aikana järjestetään täydennyskoulutuksia (seminaareja ja verkkomateriaalia) koulusuunnittelusta, opetusteknologiaa sulauttavista järjestelmistä, suunnittelusta, rakentamisesta ja toimivan koulurakennuksen käytöstä. Hankekoordinaattori vastaa yhdessä Opetushallituksen kanssa kehittämistyön ohjauksesta. Hanke toimii yhteistyössä muiden koordinoivien hankkeiden, Opetushallituksen ja muiden yhteistyötahojen kanssa.

10 Hankkeen avulla tavoiteltavat konkreettiset tulokset
Aihealueen kokeilu- ja kehittämishankkeet saadaan yhtenäiseen havainnollistavaan monimediaaliseen tietokantaan Pedagogisten innovaatioiden ja sulautettujen /ubiikkien järjestelmien huomioiminen koulusuunnittelussa nousee Uusin kokeilu- ja kehittämistoiminta vaikuttaa enemmän koulusuunnitteluun, tila- ja kalusteratkaisuihin, opettajankoulutukseen sekä pedagogiseen tutkimustoimintaan Hankkeen aikana opetustila- ja kalusteratkaisuista kerätty kirjallisuus, asiantuntijarekisteri, kokeilu- ja kehittämistoimintakuvaukset toimivat osana aihepiiriin täydennyskoulutusta

11 Muuttuva oppimaisema

12 Muuttuva oppimaisema Opetusteknologian kehittymisen ’yllättämä’ koulurakennus muuttuu lyhyessä ajassa epäergonomiseksi ja aiheuttaa lyhyenkin aikajakson jälkeen saneeraustarvetta. Näitä hankkeita tarvitaan koulujen tila- ja kalustesuunnittelun tason nostamiseksi niin, että koulurakentamisen suunnittelu kytketään yhteen strategisen koulutussuunnittelun ja pedagogiikan kehittämisen kanssa. Taustalla on jatkuva tulevaisuuden oppimisympäristöjen visiointi.

13 Muuttuva oppimaisema- hankkeen toimintaverkosto
Muuttuva oppimaisema – hankkeessa Oulun normaalikoulu hakijana toteuttaa koordinoinnin, mutta hankkeessa hyödynnetään harjoittelukoulujen tiivistä asiantuntija- ja kouluttajaverkostoa eNorssia.  Verkoston järjestämä täydennyskoulutus muodostaa luontevan jatkumon opettajien peruskoulutukselle joko pitkäkestoisina tai lyhytkestoisina ohjelmina. Opettajien koulutuksessa hyödynnetään monipuolisesti tieto- ja viestintätekniikkaa sekä ajankohtaista tutkimustietoa ja toimintamalleja.

14 Muuttuva oppimaisema- hankkeen toimintaorganisaatio
Markku Lang; projektikoordinaattori Pasi Kurttila; koulutusvastaava Heikki Happonen; opetustila- asiantuntija Mikko Ripatti Mikko Horila Jarmo Mustikka Oulun normaalikoulun oppimisympäristötiimi Eri harjoittelukoulujen muuttuva oppimaisema- hankkeen yhdyshenkilöt Opetushallituksen edustajat Aalto yliopisto

15


Lataa ppt "Koordinaatiohankkeet"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google