Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VAPAASEEN KYSELYYN PERUSTUVA OPPIMINEN (IBL) Kymintehtaan koulu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VAPAASEEN KYSELYYN PERUSTUVA OPPIMINEN (IBL) Kymintehtaan koulu"— Esityksen transkriptio:

1 VAPAASEEN KYSELYYN PERUSTUVA OPPIMINEN (IBL) Kymintehtaan koulu

2 perustuu ympäröivän maailman tutkimiseen, kysymysten tekemiseen, havaintoihin ja niiden testaamiseen uudenlaisen ymmärryksen saamiseksi. Se lisää uteliaisuutta, sitoutumista ja syväoppimista soveltuu käytettäväksi yksittäisessä oppiaineessa oppimisprosessi alkaa kysymyksellä, jatkuu uuden tiedon hankintavaiheella ja lopussa analysoidaan opittua

3 Oppimisprosessi: oppilaille annetaan yhteinen ongelma, tehtävä tai tilanne, joka heidän pitää ratkaista, suunnitella tai tutkia tehtävää antaessaan opettaja voi ohjata oppilaita esim. kertomalla, että kaikki eivät pääse ongelmanratkaisussa lopputulokseen ja se on ihan ok oppilaat toimivat pienissä ryhmissä saman ongelman parissa apuvälineet tiedon saamiseksi ja ratkaisun löytämiseksi ovat vapaasti käytössä toteutustilassa/-tiloissa opettajan tehtävänä on mahdollistaa toiminta ja tehdä ohjaavia kysymyksiä, joihin oppilaat itse saavat vastauksia  

4 lopussa opettaja asettaa vielä joitakin pohdintakysymyksiä, esim: Mikä oli tärkein tieto, jolla pääsitte alkuun? Mikä auttoi eniten ongelman ratkaisussa? Mikä meni hyvin? Mikä oli vaikeaa? Miten päädyitte valitsemaan ratkaisuistanne parhaan? (esim. jos piti tuottaa useampi versio jostakin) Miten hyvin toimitte ryhmänä? ryhmien ratkaisut tai tulokset esitellään muille

5 ”Perusajatus on että etsitään todellisia ongelmia, joista oppilaat ovat kiinnostuneita ja joihin voi olla useampi kuin yksi ratkaisu. Opettaja ei kerro, miten ongelma ratkaistaan, mutta jos oppilaat tarvitsevat apua, opettaja auttaa tekemällä kysymyksiä heidän avukseen. Oppilailla ei tarvitse olla kaikkea tietoa valmiiksi opittuna ongelman ratkaisemista varten, vaan he voivat etsiä lisätietoa Internetistä ja kirjoista ja niiden avulla ratkaista ongelman, jne. Jos heidän tarvitsee laskea ympyrän pinta-ala, mutta he eivät ole oppineet sitä, he voivat etsiä tiedon Internetistä ja ratkaista ongelman.” Márta Móricz, Erasmus+ -hanke 2015

6 Primas: Promoting Inquiry in Mathematics and Science education Across Europe
Kotisivu: Katso esittelyvideo. PD Module 2: Tackling unstructured problems (PD = professional development = ammatillinen kehittyminen) Kts. video “Classroom video for activity D: 1.Organising a table tennis tournament”. Valitse myös English subtitles Kts. “Classroom video: Building with plastic waste”. Valitse myös English subtitles Muita: Kts. video “What’s Inquiry-Based learning” 6.31 min. Kts. video “Decomposition Lab” 9.26 min.

7


Lataa ppt "VAPAASEEN KYSELYYN PERUSTUVA OPPIMINEN (IBL) Kymintehtaan koulu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google