Vaikuttava viesti Anu Mustonen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
Advertisements

Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Kelan organisaatio ja viestinnän palvelut toimittajille
Lahden museoiden tiedotustoiminta
Laatujärjestelmät organisaatioiden kehittämisen ja johtamisen näkökulmista Kaisa Sariola JTO.
Tiedottaminen, viestintä markkinointiviestintä ja markkinointi – mitä termien takana? Piia Laita, KIASMA.
Entä jos jokin menee pieleen Kriisiviestinnän pikakurssi Ulpu Iivari

Työntekijöiden odotukset työhyvinvoinnille
Kriisiviestintä Thorleif Johansson Viestintäjohtaja.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Graffiti ja katutaide vaikuttamisen välineinä Tuhti-seminaari
Sihteeri, viestintä ja liiketoiminta
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Urheiluseuran viestintä
HAVAINTOJA PILOTOINTIIN LIITTYVÄSTÄ ULKOISESTA ARVIOINNISTA Puh
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Viitelistat tietopalvelusta tilauksesta –kenelle ja miten Leena Koivula HY:n käyttäytymistieteellisen tiedekunnan kirjasto Arja Niskala HY:n oikeustieteellisen.
1 4. Itsearviointiprosessi - yhteys sopimusohjaukseen Osallistujat/kohderyhmä Sosiaali- ja terveystoimen kaikki tulosalueet osallistuvat itsearviointiprosessiin.
Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi
Erityistilanteiden sääpalvelu HydMet
S UOMEN P AINILIITTO RY Suomen Painiliiton tiedotusstrategia tiedotus- ja huomionosoitusvaliokunta.
Yleislääkäripäivät 2013: Kollegan työkyky
Viestintäsuunnitelma
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Esitutkimusvaiheen viestintä KSHJ Yleisötilaisuus.
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
Kriisiviestintä Jouni Timlin, Jyrki Lesonen.
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
Arki sujuu helpommin, kun apu löytyy läheltä. Johtokunnan kokous Ajankohtaiskatsaus Pertti Mäkelä
Kriisiviestintä Aho-Vinkka, Bolszak, Purola. Määritelmä Yksinkertaisimmillaan nopeutettua perusviestintää Organisaatioviestinnän erikoistilanne Kriisiviestintä.
KyAMK:n yhteinen sisäinen viestintä Vastuut, prosessit, ohjeet, seuranta ja ajankohtaista Viestintätiimin työpaja Riitta Leviäkangas.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Yhdestä kolme Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi Katri Lehtovaara & Tarja Vänskä-Kauhanen
PERHEVÄKIVALTA tte. Mitä perheväkivalta on?  Fyysinen: kurittaminen, potkiminen, lyöminen  Henkinen: sanallista alistamista, nolaamista ja vapauksien.
Kriisiviestintä Anu Mustonen tulipalo homeongelmat doping ase- tai pommiuhka tonttikiista talonvaltaus väkivalta kuolemantapaus koe-eläimet plagiointi.
Esimies ja haasteelliset johtamistilanteet Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
Viestintä ja tiedottaminen Kuinka viestinnästä saadaan vaikuttavaa? Kuinka muut nuoret tavoitetaan tehokkaasti? Miten tiedotteemme lyö läpi mediassa?
ILVES ry:n viestintäsuunnitelma Sisäinen ja ulkoinen viestintä Sisäiseen viestintään kuuluu seuran tavoitteiden toteutukseen suoraan tai epäsuoraan liittyvien.
Jyväskylän yliopiston johtosääntöluonnos Tiedotustilaisuus
Verohallinto. Sisältö Verojen kerääminen ja jakaminen Työmme strateginen suunta Organisaatio ja henkilöstö.
Hankkeen hallinta Muistilista muutoshanketta toteutettaessa Valtion henkilöstöpalvelut.
Toimiva yhdistys ja sen haasteet Eija Eloranta projektipäällikkö Turun yliopiston Brahea-keskus
KANEN TOIMINTASUUNNITELMA
Näin meillä viestitään - Xamkin työyhteisöviestinnän linjaus
LANDSKAPSREFORMEN I ÖSTERBOTTEN | MAAKUNTAUUDISTUS POHJANMAALLA
K1091LI Tiedottaminen 3 op Oulun ammattikorkeakoulu
Miten kunta suhtautuu vaikuttamiseen?
Esitys Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy:n TKI-organisaatioksi
Tietoturva internetissä
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Tietoturva Henkka Jokela MYtlpt15B.
Mitä väliä? Ketä kiinnostaa?
SPJL:n hallitus Kriisiviestintä Strategia ja toimintaohje ‘Niin pahaa tilannetta ei olekaan, etteikö sitä voisi huonolla viestinnällä vielä.
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Työhyvinvointi …turvallista, terveellistä ja tuottavaa työtä, jota ammattitaitoiset työntekijät ja työyhteisöt tekevät hyvin johdetussa organisaatiossa.
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Viestintäsuunnitelma
Tietosuoja Ilmatieteen laitos Avoimen hallinnon virkamiesverkosto, Tietosuojavaltuutetun toimisto, Tietosuojavastaava Maija-Liisa Honkola.
Kriisiviestintä rikos- ja riita-asioiden sovittelussa
TORNION KAUPUNGIN NUORISOTOIMI
Brändi sosiaalityössä
NV:n uusi viestintästrategia työseminaari
Esityksen transkriptio:

Vaikuttava viesti Anu Mustonen

Kriisi Ennakoimaton, organisaation toimintoihin vaikuttava ja nopeasti etenevä tapahtumaketju. Kriisitilanteelle on ominaista hetkellisesti syntyvä suuri julkisuuden määrä ja organisaation kielteiseksi leimautumisen uhka.

Hallittu viestintä ehkäisee kriisejä Muutosten ja ongelmien ennakoiminen, avoin asioiden hoitaminen ja viestintä ennaltaehkäisevät kriisejä ja kriisiviestinnän tarvetta Kriisitilanteissa hallittu viestintä ehkäisee kriisin laajenemista Kriisiviestintä vaatii hyvää suunnittelua, sillä kriisi tulee yllättäen!

Kriisiviestintä voidaan pitää tilanne hallussa ja estää huhujen ja virhetiedon leviämisestä johtuvat lisähaitat autetaan uhria ja hänen omaisiaan luodaan uhkaavaan tilanteeseen turvallisuutta ja varmuutta. Henkilöstön jäsenten yksityiset ongelmat eivät edellytä kriisiviestintää, elleivät vaikuta organisaation toimintaan/ henkilön työsuoritukseen.

Yksilöä koskeva kriisi henkilöstön jäsenen, opiskelijan tai vierailijan hyvinvointia, terveyttä tai henkeä koskeva uhka a) yksilö uhrina: onnettomuus, väkivallan, häirinnän tai ryöstön uhriksi joutuminen b) yksilö tekijänä: huume- tai alkoholiongelma, petos, taloudellinen väärinkäyttö, seksuaalinen häirintä, väkivalta, plagiointi…

Yhteisöllinen kriisi Organisaation toimintaa tai mainetta koskeva uhka Ryhmiä tai yksikön toimintaa koskeva uhka -talous-, varkaus- tai hakkerointirikokset, tietoturva- ongelmat -tutkimuseettiset ongelmat: plagiointi, tulosten vääristely, doping, koe-eläimet jne. -onnettomuus, suuri organisaatiomuutos, tarttuva sairaus, tietoturva-ongelmat

Ympäristöä koskeva kriisi kampusalueita tai niiden lähiympäristöä koskeva uhka a) rakennukset: homeongelma, tulipalo, kaavamuutos, ulkonäöllinen tai toiminnallinen muutos b) onnettomuudet, jotka uhkaavat terveyttä tai turvallisuutta: vaarallisten aineiden leviäminen c) ympäristön pilaaminen, saasteongelmat

Kriisiviestinnän suunnitelma on yhteydessä  oman alueen alueelliseen psykososiaalisen toiminnan suunnitelmaan  omaan työsuojelusuunnitelmaan  omiin pelastautumis- ja väestönsuojelu-suunnitelmiin  viestintäsuunnitelmaan  oman alan eettisiin ohjeistoihin

Kriisiviestintä: miten toimitaan? 1.shokkituki: terveyskeskus 2.johdon informoiminen 3.psykososiaalinen tuki 4.viestinnän vastuuryhmä koolle 5.ko. tilannetta varten tehdyn viestintäsuunnitelman toteuttaminen

Kriisiviestinnän periaatteita Aktiivinen, nopea ja yhtenäinen viestintä  tietoja kerrotaan julkisuuteen vastuuryhmän yhdessä sopimalla tavalla: viestit ovat yhtenäisiä, keskenään ristiriidattomia  tapahtuneesta informoidaan heti, kun mahdollista

Kriisiviestinnän periaatteita Hienotunteisuus uhria ja hänen omaisiaan suojellaan ei mässäillä tietojen yksityiskohdilla nimien antaminen julkisuuteen harkitaan tapauskohtaisesti ja aina sopien omaisten kanssa Hyvä valmistautuminen mietitään mahdollisia riskejä  suunnitellaan viestintää  harjoitellaan erilaisia tilanteita

Kriisiviestinnän vastuuryhmä: esimerkkinä yliopisto  rehtori/vararehtori  hallintojohtaja  viestintäpäällikkö  lakimies  työsuojelupäällikkö/johtava lääkäri/psykologi  ko. asiaa koskevan tiedekunnan dekaani/ laitoksen johtaja/ ko. vastuualueen päällikkö  asianomainen henkilö tai asiasta parhaiten perillä oleva asiantuntija tiedoksi: rehtorin amanuenssi, hallintojohtajan sihteeri, puhelinvaihde, ylivahtimestari…

Kriisiviestinnän kanavat 1. henkilökohtaiset kontaktit: asianosaiset, omaiset 2. puhelin hätäkeskus, poliisi, vastuuryhmä, sisäinen viestintä 3. sähköiset kanavat: www-sivut (pääsivun korvaava kriisi-info) sähköposti sisäiset ja ulkoiset kohderyhmät 4. tiedotteet sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät 5. tiedotus- ja keskustelutilaisuudet sisäiset ja ulkoiset, sidosryhmät

Henkilökohtaiset kontaktit, aito vuorovaikutus  luottamus Tulkinta usein tunnepohjaista Teot puhuvat Maine ja menestyminen vaativat profiloitumista Viestinnän psykologiaa