Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa"— Esityksen transkriptio:

1 Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
JulkICT Puheenvuoro JHKA-työryhmän kokous Jari Kallela JulkICT

2 Julkisen hallinnon haasteet ja digitalisaation painopisteet
Tarvittavat kyvykkyydet Tunne asiakkaasi Opi digitalisoimaan Johda muutosta Hanki joustavasti Hyödynnä alustoja Jalosta tietoa Turvaa tieto Mahdollista säädöksillä Muutosvoimat Ikääntyvä väestö Asiakasodotukset Hyvän hallinnon periaatteet Tietotekniikan kuluttajavetoisuus Tietoturvauhat Yksityinen palvelutuotanto Yhtenäinen, asiakaslähtöinen julkinen palvelu Avoin tietojen hyödyntäminen Palvelualusta ekosysteemien mahdollistajana

3 Digitalisaation painopisteet

4 Tavoitetilan piirteitä
Ominaisuus Asiakaskeskeinen Yhteentoimivuus Saavutettava Luotettava Turvallinen Toimintavarma Hallittu riski Yksinkertainen Harkitusti velvoittava Vapaaehtoinen Innovatiivinen Avoin Tuloksellinen Objektiivisuus Tarkoituksenmukainen Yhdenvertainen

5 Julkinen hallinto palvelee yhtenäisesti asiakkaitaan
Asiakas (kansalainen ja yritys) ovat keskiössä Palvelujen kehittäminen asiakkaan tarpeista lähtien Hallinnonrajat eivät estä hyvää palvelua Palvelumuotoilun avulla parempia palveluja 1. Kehitämme palvelut asiakaslähtöisesti 2. Poistamme turhan asioinnin 3. Rakennamme helppokäyttöisiä ja turvallisia palveluja 4. Tuotamme asiakkaalle hyötyä nopeasti 5. Palvelemme myös häiriötilanteissa 6. Pyydämme uutta tietoa vain kerran 7. Hyödynnämme jo olemassa olevia julkisia ja yksityisiä sähköisiä palveluja 8. Avaamme turvallisesti tiedon ja rajapinnat yrityksille ja kansalaisille 9. Nimeämme palvelulle ja sen toteutukselle omistajan

6 Julkinen hallinto hyödyntää avointa, omaa ja yhteistä tietoa
Tieto ei kulu käytössä vaan paranee Avoin data on raaka-ainetta digitaalisille palveluille ja datavetoisen talouden resurssi Oikeus itseään koskevaan tietoon (omadata)

7 Julkinen hallinto palvelualustana mahdollistaa ekosysteemit
Palvelualusta mahdollistaa eri toimijoiden palvelutuotannon Palvelualusta on luotettava ja pitkäjänteinen tekninen ja toiminnallinen kokonaisuus, johon voi liittyä ja jonka päälle voi perustaa uusia palveluja.

8 Kyvykkyydet digitalisaatioon

9 Tarvittavia ja kehitettäviä kyvykkyyksiä
Johda muutos Asiakastarve Palvelumuotoilu Rohkeus uudistaa Opi digitalisoimaan Innovointi IT-osaaminen Riskinotto Solmi kumppanuuksia Hankinnat Arvoketjut Hyödynnä alustoja Käyttökokemus Joustavuus Kustannustehokkuus

10 Tarvittavia ja kehitettäviä kyvykkyyksiä
Jalosta tietoa Koko elinkaari Päätöksenteko Sisällön määrittely Kysy vain kerran Turvaa tieto Tietosuoja Luottamuksellisuus Eheys Saatavuus Mahdollista säädöksillä Yksilön perusoikeudet Normien purku Laillisuusperiaate Yleislainsäädäntönä

11 Jari Kallela neuvotteleva virkamies Puh (vaihde) Lisätieto: Valtiovarainministeriön viestintä Mediapalvelunumero (arkisin 8–16)


Lataa ppt "Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google