Häirintäyhdyshenkilö- toiminta Eero Räsänen |

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Advertisements

Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
Orientaatio opintojaksoon Eläintenhoidon perusteet S15LELHOA JA S15LELHOB ANNIKA HEIMONEN.
Kesätyöt Tehtäviä. Luokkagallup Kuinka moni on ollut kesätöissä? Kuinka moni on ollut useammassa kuin yhdessä kesätyössä? Kuinka moni on hakenut kesätöihin?
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
1 Työtapaturmista ilmoittaminen 2010 Riikka-Liisa Haapanen
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Häirintä tai epäasiallinen kohtelu Ilmoita epäasiallisen kohtelun kokemuksestasi sen aiheuttajalle mahdollisimman pian Ilmoitus asiaperusteisesti (todelliset.
13 Mielenterveyden häiriöt ulottuvat lievistä vaikeisiin Ydinsisältö.
Lisää teksti N = TYÖPAIKKASELVITYKSEN ESIKYSELY 2016 Sauvon kunta N = 91 Sähköpostikutsuihin N = 76 / 132 (58%)
Duunari-hanke Arkiohjaajan työn arviointi. Hankkeessa mukanaolo hanke alkoi kohdaltani ja loppui täysipainoisemmin arkiohjaajan työ.
Yhteiskuntafilosofia tutkii yksilön ja yhteisön suhdetta etsii oikeutusta yhteisölliselle elämälle pohtii millainen on hyvä yhteiskunta, esittää erilaisia.
EI HUOLTA PIENI HUOLI TUNTUVA HUOLI SUURI HUOLI
Keskustele kaverin kanssa:
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Arviointi osana oppimisprosessia
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Erilaisia ryhmäviestintä- tilanteita
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
4. Motoriset vaikeudet Nuori voi olla hidas ja kömpelö
Mitä se on ja miten sitä voisi hallita?
Sähköinen avustushaku
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
11 Psyykkinen itsesäätely on puolustus- ja hallintakeinojen käyttöä
Mitä erityistä saat Innokylästä? Verkkopalvelu
Elämänkatsomustiedon tunti
KAKE Kasvatuskeskustelu Nilakan yhtenäiskoulussa
Klubin arvoprosessi.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
TEMPERAMENTTI TEMPERAMENTTI YMPÄRISTÖ YHTEEN-SOPIVUUS TYYPPEINÄ
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Kokeeseen vastaaminen
Koulunuorisotyön verkoston työkokous
Syö aivosi virkeiksi™ -tyhykoulutus
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Viisi asiaa, mitä jokaisen opettajan tulisi tietää laadusta
Työn muodot Työsopimuksen ehdot
Asva- hoitajan työ Martinlaakson terveysasemalla
Ammatillinen tutkinto urheilijoille
Opinnollistamisen pähkinät
Hanna Laitinen Hyvinvointisuunnittelija Psykologian laitos / JY
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Palveluohjaaja on tavoitettavissa arkisin
KP OTE Opinnoista töihin
Seminaarien käytänteitä
Edunvalvonnan johtaminen
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
Päätuomarin velvollisuudet
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Validointi vapaassa sivistystyössä
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
KAUPPAHALLI PAIKKA: ”Kauppahalli”, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Esityksen transkriptio:

Häirintäyhdyshenkilö- toiminta Eero Räsänen |

Häirintäyhdyshenkilötoiminta Tarjoavat apua, tukea ja neuvoja opiskelijoille. Häirintäyhdyshenkilöitä kuusi (6) kappaletta. Kaikkiin häirintäyhdyshenkilöihin voi ottaa yhteyttä.

Mitä häirintä on? Yksilöllinen kokemus. Häirintä on epätoivottua käytöstä. Häirintä ei koskaan ole häirintää kokeneen vika. Pitkään jatkunut häirintä voi johtaa masennukseen, sosiaaliseen eristämiseen ja opiskelujen vaikeutumiseen.

Mitä häirintä on? Häirintä on yksi syrjinnän muodoista sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslakien vastaista toimintaa. Omaa käytöstä on monesti vaikea tutkia toisen silmin, jolloin ihminen ei välttämättä edes tiedosta käyttäytyvänsä häiritsevästi. Monesti huomautus epäasiallisesta käytöksestä riittää tilanteen korjaamiseksi, mutta toisinaan pelkkä puhe ei riitä.

Mitä häirintäyhdyshenkilö tekee? Tehtäväänsä koulutettu henkilö, johon häirintää kokenut voi ottaa yhteyttä. Tukee yhteydenottajaa niin kauan kuin tarvetta on. Kuuntelee ja keskustelee tapahtuneesta. Puolueeton ja pohtii yhdessä yhteyttä ottaneen kanssa, mitä on tapahtunut, ja kuinka tilannetta voidaan käsitellä.

Mitä häirintäyhdyshenkilö tekee? Ei ole virallinen häirinnän ilmoituskanava. Tietää, mistä paras apu löytyy kiireellisissäkin tapauksissa ja osaa tarvittaessa ohjata opiskelijan avun piiriin. Yhteyttä kannattaa ottaa, vaikkei kokisikaan tarvetta muuhun kuin asiasta keskustelemiseen. Kaikki yhdyshenkilön kanssa käydyt keskustelut ovat luottamuksellisia.

OSAKOn häirintäyhdyshenkilöt Sanna Jaakkola, Juhana Karhunen, Anne Kurkela, Essi Lassila, Eero Räsänen, Jaakko Saha, Lisää tietoa: