Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Seminaarien käytänteitä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Seminaarien käytänteitä"— Esityksen transkriptio:

1 Seminaarien käytänteitä
Presentaatio Opponointi Yleisön rooli HAMK Pirjo Poutanen Pirjo Poutanen

2 Työryhmissä tai väliseminaarissa
Seurataan opinnäytetyön etenemistä. Opiskelija esittelee jonkin aihekokonaisuuden opinnäytetyöstään. Opiskelija voi tuoda esiin ilmenneitä ideoita, kysymyksiä ja pulmia. Tavoitteena on, että syntyy aktiivista keskustelua, joka edistää opinnäytetyön jatkotyöstämistä. Pirjo Poutanen

3 Loppuseminaarissa opiskelija
esittää valmiin työnsä tiiviissä muodossa paneutuu erityisesti työnsä teoriaosuuteen, sen toteutukseen, saatuihin tuloksiin ja johtopäätöksiin esittelee työn käytännönläheisyyttä ja työelämäyhteyttä    arvioi opinnäytetyöprosessiaan ja omaa oppimistaan sen aikana. Pirjo Poutanen

4 Presentoinnin pikaopas
Valmistaudu esittelemään työsi 15–30 minuutissa. Keskity olennaiseen, älä jaarittele tai takerru yksityiskohtiin. Harkitse havainnollistamistapasi – puolen tusinaa Power Point -diaa tai kalvoa riittää hyvin. Pirjo Poutanen

5 Presentoinnin pikaopas
Esitä esimerkiksi yhdessä diassa vain ydinsanat tai -lauseet. Mieti vaihtoehtoisia havainnollistamistapoja, kuten kiertoon pantava aineisto. Ole tarkka ajankäytössäsi: tarkista esitykseen kuluva aika etukäteen. Pirjo Poutanen

6 Presentoinnin pikaopas
Esityksesi rakenne voisi olla esim.: Työn lähtökohdat ja toimeksianto Tavoitteet, tutkimustehtävä ja -kysymykset Keskeiset lähteet ja teoriaosuus Menetelmä, aineiston keruu ja käsittely Keskeiset tulokset ja johtopäätökset Tutkimus- ja kehittämisideat Prosessin ja mahdollisen tuotoksen arviointi; työn luotettavuus ja pätevyys Pirjo Poutanen

7 Opponointi Osa opinnäytetyöprosessia Opponentin tehtävänä
on toimia jonkun toisen opinnäytetyön tekijän seminaarissa opponenttina. Opponentin tehtävänä on alustaa yleistä keskustelua opinnäytetyöstä ja kommentoida työtä. Pirjo Poutanen

8 Opponentti Valmistautuu opponointiin huolellisesti.
Opponointiin varattu aika on miltei yhtä pitkä kuin esitykseenkin varattu aika. On tärkeässä roolissa  opinnäytetyön tekijän kannustajana, työn arvioijana ja kriitikkona. Antaa esittäjälle rakentavaa palautetta tutkimuksesta tai muusta työstä sekä sen tekstistä. Pirjo Poutanen

9 Opponentti Puntaroi tutkimustehtävän ja -kysymysten onnistuneisuutta, näkökulman valintaa, koulutus- ja ammattialaan liittymistä ja rajauksia. Arvioi menetelmän tai menetelmien soveltuvuutta ja aineiston käsittelytapaa. Ottaa kantaa työn tietoperustaan ja teoriaosuuden toimivuuteen lähteiden valintaan, käyttöön ja merkintään. Pohtii sisältöä, tuloksia, johtopäätöksiä ja kehittämisideoita. Pirjo Poutanen

10 Opponentti Antaa palautetta työn rakenteesta ja johdonmukaisuudesta.
Arvioi työn kieliasua ja ulkoasua. Löytää työstä pääosin muuta sanottavaa kuin oikeinkirjoitusseikat (ellei jokin sellainen toistu työssä). Kommentoi aiheen ja työn työelämälähtöisyyttä, ajankohtaisuutta ja kiinnostavuutta. Pirjo Poutanen

11 Yleisö Yleisön edustajana sinulla on tärkeä rooli loppuseminaarissa:
Seminaarisuoritusmerkintöjen keruun lisäksi olet tullut tutustumaan kollegojesi aikaansaannoksiin. Presentaatiot ovat oivallinen tilaisuus saada kiinnostavaa, ajantasaista tietoa oman koulutus- ja ammattialan tutkimuksista. Pirjo Poutanen

12 Ole osa hyvää yleisöä: Asennoidu tilanteeseen positiivisesti:
niin esittäjä, opponentti, ohjaajat kuin sinäkin voitte oppia uutta ja mielenkiintoista. Käytä esitysten loppuun varattuja yleisöpuheenvuoroja: kysy, ideoi, ehdota, rohkaise ja kannusta. Kuuntele, älä ole vain kuuntelevinasi. Esittäjä huomaa yleisön keskittymisen hyvin helposti oheisviestinnästä, kuten katseesta, ilmeistä, asennoista, eleistä. Havainnoi ja hanki valmiuksia omaa tulevaa esitystäsi varten. Pirjo Poutanen


Lataa ppt "Seminaarien käytänteitä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google