Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Pedagogisia verkkoja kokemassa Mitoitus oppimisen mahdollistajana Kirsi Levänen Kuopion yliopisto.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Minä oppijana 1 ov..
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
HOPS –projekti Tavoite ja hyödyt: kansallinen opetuksen ja koulutuksen järjestäjästä riippumaton palvelu oppijalle tukemaan opintoihin kiinnittymistä,
Opetussuunnitelmatyö
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Osaamisperustaisten opetussuunnitelmien käyttöönotto TaY:ssa Mari Käki, OTUKE Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampereen yliopisto
Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Tutkinnonuudistus oppimisen ja teologisen tiedekunnan strategian näkökulmasta Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori.
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
CoreEdit opintojaksot opetussuunnitelmaksi. tietokantapohjainen sovellutus opetussuunnitelman kehittämiseen tietokanta koostuu opetussuunnitelmaan kuuluvista.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
W5w Oulu: Hanna Alaniska, Katariina Alha, Marianne Isola, Suvi Jutila, Jussi-Pekka Huhtamäki, Jukka Savilampi, Aimo Rahkonen.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
OSAAMISTAVOITTEET OPPIMINEN LÄPINÄKYVÄKSI OPETUSSUUNNITELMATYÖSSÄ OPPIMISTAVOITE OPPIMISTULOSKUVAUS OSAAMISTAVOITE LEARNING OUTCOMES OPETUSTAVOITE TÄLLÄ.
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
DIGIJOUJOU Suomen ja ruotsin kielen joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin Tavoite: Uusi digipedagogiikka, joustavat opintopolut.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Ainetyöryhmien työn aloitus
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opetussuunnitelma ops
Opetussuunnitelmatyö
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Ohjauksen ja opintojen henkilökohtaistamisen kehittäminen
SULAUTUVASTA OPPIMISESTA NÄKYMÄTTÖMÄÄN OPPIMISEEN
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Esityksen transkriptio:

Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto

RAKENNETAAN TOIMIVA OPETUSSUUNNITELMA YLIOPISTOIHIN JA KORKEAKOULUIHIN AINEKSET: -PERUSTEHTÄVÄANALYYSI -KOMPETENSSIANALYYSI JA TAVOITTEENASETTELU -OPETUSSUUNNITELMAMALLIT -YDINAINESANALYYSI JA MITOITUS -ARVIOINTIJÄRJESTELMÄ 1. ANALYSOIDAAN KOULUTUKSEN PERUSTEHTÄVÄ 2. MÄÄRITELLÄÄN KOMPETENSSIT JA ASETETAAN TAVOITTEET 3. VALITAAN OIKEA OPETUSSUUNNITELMAMALLI 4. MÄÄRITELLÄÄN YDINSISÄLLÖT JA TYÖTAVAT JA MITOITETAAN NE OIKEIN 5. PYSTYTETÄÄN ARVIOINTIJÄRJESTELMÄ SEURANTAA VARTEN PROSESSI ELI ETENEMISJÄRJESTYS MUISTETAAN TEHDÄ LAAJASSA YHTEISTYÖSSÄ KOKO HENKILÖKUNNAN JA OPISKELIJOIDEN KANSSA Asko 2004

Oppiminen yksilöllistä, koulutusta ei voida rajallisilla resursseilla suunnitella ja tuottaa yksilöllisesti >> suunnittelutyön lähtökohtana ’keskimääräinen opiskelija’

Aikaa oppimiselle - opintojen mitoitus Opintojen mitoitus on ajan varaamista oppimiseen –Ohjattu opetus ja opiskelijan itsenäinen työ Esteettömyys ja opiskelijaryhmät, joilla on erityinen ajantarve? –Opettajan kompetenssi tunnistaa erityinen ajantarve –OPSin ja opintojakson mahdollistama liikkumavara

Esteettömän OPSin suunnitteluperiaatteita HOPSaus Suoritusmahdollisuuksien parantamien monipuolisuus, määrä OPSmallin tietoinen käyttö esim. blokki vs. juonne Realistinen mitoitus erilaisten oppijoiden tunnistaminen Oppimistulokset (learning outcomes) OPStyön lähtökohtana opittu/osaaminen ratkaisee etenemisen, ei opetusjärjestelyt opetussuunitelmaviestintä