Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto
RAKENNETAAN TOIMIVA OPETUSSUUNNITELMA YLIOPISTOIHIN JA KORKEAKOULUIHIN AINEKSET: -PERUSTEHTÄVÄANALYYSI -KOMPETENSSIANALYYSI JA TAVOITTEENASETTELU -OPETUSSUUNNITELMAMALLIT -YDINAINESANALYYSI JA MITOITUS -ARVIOINTIJÄRJESTELMÄ 1. ANALYSOIDAAN KOULUTUKSEN PERUSTEHTÄVÄ 2. MÄÄRITELLÄÄN KOMPETENSSIT JA ASETETAAN TAVOITTEET 3. VALITAAN OIKEA OPETUSSUUNNITELMAMALLI 4. MÄÄRITELLÄÄN YDINSISÄLLÖT JA TYÖTAVAT JA MITOITETAAN NE OIKEIN 5. PYSTYTETÄÄN ARVIOINTIJÄRJESTELMÄ SEURANTAA VARTEN PROSESSI ELI ETENEMISJÄRJESTYS MUISTETAAN TEHDÄ LAAJASSA YHTEISTYÖSSÄ KOKO HENKILÖKUNNAN JA OPISKELIJOIDEN KANSSA Asko 2004
Oppiminen yksilöllistä, koulutusta ei voida rajallisilla resursseilla suunnitella ja tuottaa yksilöllisesti >> suunnittelutyön lähtökohtana ’keskimääräinen opiskelija’
Aikaa oppimiselle - opintojen mitoitus Opintojen mitoitus on ajan varaamista oppimiseen –Ohjattu opetus ja opiskelijan itsenäinen työ Esteettömyys ja opiskelijaryhmät, joilla on erityinen ajantarve? –Opettajan kompetenssi tunnistaa erityinen ajantarve –OPSin ja opintojakson mahdollistama liikkumavara
Esteettömän OPSin suunnitteluperiaatteita HOPSaus Suoritusmahdollisuuksien parantamien monipuolisuus, määrä OPSmallin tietoinen käyttö esim. blokki vs. juonne Realistinen mitoitus erilaisten oppijoiden tunnistaminen Oppimistulokset (learning outcomes) OPStyön lähtökohtana opittu/osaaminen ratkaisee etenemisen, ei opetusjärjestelyt opetussuunitelmaviestintä