Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaamisperustaisten opetussuunnitelmien käyttöönotto TaY:ssa Mari Käki, OTUKE Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampereen yliopisto 31.8.2010.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaamisperustaisten opetussuunnitelmien käyttöönotto TaY:ssa Mari Käki, OTUKE Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampereen yliopisto 31.8.2010."— Esityksen transkriptio:

1 Osaamisperustaisten opetussuunnitelmien käyttöönotto TaY:ssa Mari Käki, OTUKE Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampereen yliopisto

2 TaY:n strategia ”Tutkinto-ohjelmien opetussuunnitelmat muutetaan osaamisperustaisiksi.” "Tampereen yliopisto kouluttaa maailmaa ymmärtäviä maailman muuttajia” ”Oppiainepohjaisesta koulutuksen järjestämistavasta siirrytään tutkinto-ohjelmien järjestämiseen. Opiskelijat tekevät alemmat korkeakoulututkintonsa laaja-alaisissa kandidaattiohjelmissa, joissa opintokokonaisuuksia voi valita yli yksikkörajojen. Kandidaattiohjelmista opiskelijat voivat hakeutua useisiin tieteenalan mukaisiin maisteriopintoihin. Vapaa sivuaineopiskelu pidetään yliopiston erityisvahvuutena.”

3 Linjakas opetus Opettajan näkökulma Tavoitteet Arviointi
Opetusmenetelmät Opiskelijan näkökulma Opiskelustrategiat Arviointi Oppimis- tulokset (Biggs 2003, 141)

4 Linjakkaasti osaamisperustainen ops
Tavoitteet kuvataan osaamisena Tutkintojen tasolla Opintokokonaisuuksien tasolla: laaja-alainen kandi, maisteriohjelmat, jatko-opinnot? Opintojaksojen tasolla: noin 5op laajuiset opintojaksot Näkökulma: Minkä arvosanan osaaminen kuvataan? Opetus ja opiskelijan työ tähtää tavoitteeksi asetetun osaamisen saavuttamiseen Opetus- ja opiskelutyö Opiskelutaitojen opetus Arviointi kohdistuu tavoitellun osaamisen saavuttamiseen Opettajat suunnittelevat, miten osaamisen voi osoittaa Mahdollistaa myös AHOT-menettelyjen kehittämisen

5 Osaamistavoitteet Tutkintojen, opintokokonaisuuksien ja opintojaksojen tavoitteet perustuvat analyysiin tavoiteltavasta osaamisesta. Keskeistä: millaisessa prosessissa ja kenen toimesta tavoitteet syntyvät  osallistava opetussuunnitelmatyö (opettajat, opiskelijat, intressitahot), ohjattu, luova prosessi. Suunta isoista kokonaisuuksista kohti yksityiskohtia Laaja-alaiset kandiopinnot haaste osaamisen kannalta.

6 Osaamisperustaiset tavoitteet
Osaamistavoite vrt. opetustavoite Learning outcome vrt. learning input / output Mitä minä haluan opettaa?  Mitä opiskelijoiden tulisi oppia ja osata tällä alalla? Minkä arvosanatason osaaminen kuvataan? (läpäisykynnys vai tavoiteltu osaaminen?)

7 Millainen on osaamistavoitekuvaus?
Määrittelee sovitun osaamistason (läpäisytaso vai oletettu / keskimääräinen taso?) Kuvaa toiminnan, jonka tekijä on opiskelija. Kuvaa toiminnan, joka on havaittavissa. Kuvaa toiminnan, joka on arvioitavissa. Geneeriset, siirrettävät taidot Konteksti- tai oppialasidonnaiset taidot

8 Esimerkkejä Kurssin lopussa opiskelijan odotetaan osaavan:
määritellä termit aallonpituus, taajuus ja amplitudi soveltaa Kolbin oppimismallia opetusohjelman suunnitteluun tehdä kirjallisen yhteenvedon kulttuurien moninaisuudesta työpaikalla tarkastella Bohrin mallin rajoitteita

9 Mitä käytännön hyötyä osaamistavoitteista on?
Opettaja(t)… opetussuunnitelma hahmottuu kokonaisuutena  osien ja kokonaisuuden suhde selkeämpi ops-viestintä opettajien yhteistyö AHOT-menettelyjen luominen Tukee opetuksen linjakkuutta: tarkoituksenmukaiset mitoitukset sisällöt, opetusmateriaalit opetustavat / opiskelijoiden työskentelytavat arviointitavat Opiskelija… tietää, mitä odotetaan suuntaa työskentelyä tehokas, syvä ja kohdallinen oppiminen itse- ja vertaisarviointi helpottuu tieto ja ymmärrys omasta osaamisesta  osaa kommunikoida sitä esim. työnantajille. motivaation syntyminen ja ylläpitäminen AHOT

10 Osaamisperustaisuuden haasteita
Jäykkyys, ylirationalisoiminen, laatikoiminen Sokeus yksilöllisyydelle, ainutkertaisuudelle ja tieteenalojen erityisyydelle Tavoitteeksi kirjataan osaaminen, joka on mahdollista kuvata Osaamistavoitteet jäävät vain sanoiksi, eivätkä ohjaa opetusta, opiskelijan työtä ja arviointia.

11 Mahdollisuuksia ja muistettavaa
Oppiminen ja asiantuntijana kasvu tärkeämpää kirjatut osaamistavoitteet! Tarvitaan kekseliäisyyttä, luovuutta ja tieteellisen osaamisen syvää ymmärtämistä tarkoituksenmukaisen arvioinnin ja palautteen kehittämisessä Välitavoitteet: opetussuunnitelman kehittäminen on prosessi, joka ei koskaan valmistu Tämä on yksiköille juuri akateemisen asiantuntijuuden koetus  kriittisyys + tavoitteet korkealle!

12 TaY:n tuki laitoksille
Linjaukset: opetusneuvosto Tiedotus ja tukimateriaalit: käsikirja verkossa ja help desk. Kaikille avoimet iltapäiväseminaarit ensimmäinen Opstyötä tukeva pedagoginen koulutus tieteenalayksiköiden pedagogisille avainhenkilöille: yliopistopedagogiikan jatko 15op (ryhmän koko 20 hlö) Koulutusuudistuskahvit ajankohtaisia aiheita, vertaistukea ja verkostoitumista.


Lataa ppt "Osaamisperustaisten opetussuunnitelmien käyttöönotto TaY:ssa Mari Käki, OTUKE Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampereen yliopisto 31.8.2010."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google