Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJyrki Pentti Virtanen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
satu.eerola@uta.fi Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella 16.4.2008 Satu Eerola Opintopsykologi
2
satu.eerola@uta.fi OPINTOPSYKOLOGIA Korkea-asteen oppiminen ydinilmiönä Korkea-asteen oppimisen tukemisessa ja kehittämisessä opintopsykologia jäsentyy viidelle, toisiinsa kietoutuvalle, alueelle: 1. Oppimistutkimus, kasvatuspsykologia, terveyspsykologia 2. Akateemiset taidot opiskelutaidot graduun liittyvät pulmat, tutkimusprosessin säätely kirjoittamistaidot ryhmätyötaidot tieteellinen ajattelu jne.
3
satu.eerola@uta.fi OPINTOPSYKOLOGIA 3. Motivaatio ja tunne-elämä 4. Kliiniset taidot ja ilmiöt (rajapinnoilla) haastattelu, testit, interventiot oppimisvaikeudet neuropsykologia depressio, uupumus, ahdistuneisuushäiriöt kehityspsykologia (varhaisaikuisuuden kehityshaasteet) opiskelukuntoisuus 5. Oppimis- ja opetusympäristön tunteminen/tutkiminen yliopisto toimintaympäristönä, toimintakulttuuri arviointikäytännöt tutkimusprosessien ohjaaminen oppimisen säätely (sen oppiminen/opettaminen)
4
satu.eerola@uta.fi Opintopsykologian rajapinnoilla Opinnot eivät käynnisty Opinnot jumahtavat Opinnot eivät pääty.. Kielipelkoiset Graduttajat Opiskelutaidot puutteelliset Vitkastelijat Aikuistuminen Mielenterveyden kysymykset
5
satu.eerola@uta.fi O P I S K E L I J A P R O S E S S I O P P I M I S P R O S E S S I AS IA NTUN TIJU U D E N K E H I T T Y M I N E N T U T K I M I N E N
6
satu.eerola@uta.fi 1. Millaisia taitoja ja valmiuksia rakennetaan? esim. tutkijan taidot kandidaatinopinnoissa 2. Millaista toimijuutta ja identiteettiä rakennetaan? esim. jatko-opiskelija opiskelijana
7
satu.eerola@uta.fi Miten identiteetti ja aikaansaaminen liittyvät toisiinsa? (1/2) ”Isona tekijänä on varmasti se, että ennen yliopistoa ei ole tarvinnut aktiivisesti tehdä töitä opintojen eteen.” ”En päässyt läpi, koska en lukenut tenttiin” ”Luin aivan valtavasti tenttiin, mutta koska olen niin tyhmä, en päässyt läpi”
8
satu.eerola@uta.fi Minä oppijana Mikä puu? Missä kasvat? Miksi opiskelijan on tärkeää nähdä, kokea ja ymmärtää ITSENSÄ oppijana?
9
satu.eerola@uta.fi Miten identiteetti ja aikaansaaminen liittyvät toisiinsa? (2/2) Kuka toimii? Mikä on toimijuutesi? Miten näet/koet itsesi ja omat taitosi? Harjoitus: Mieti itseäsi yliopisto- opiskelijana… … Mikä eläin olet? Miten käsitys itsestäsi määrittää toimintaasi?
10
satu.eerola@uta.fi RAAKA TYÖ TAIDOT JA VALMIUDET IDENTITEETTI
11
satu.eerola@uta.fi Täytekakku Tunnistaako opiskelija oppimisessaan/ opettaja opetuksessaan tällaisia alueita? Ja sitten tunnustaako, mitä näkee? Mistä opiskelija puhuu, ei välttämättä ole ydinkysymys! Eri alueet säätelevät toisiaan: Miten kehittyminen muuttaa kakun muita osia?
12
satu.eerola@uta.fi Herätä kysymys! Kuka omistaa oppimisen? Kysymyksen herääminen käynnistää oppimisen: herätä oma kysymys Kysymys voi herätä liittyä: substanssiin, oppijuuteen, opiskelutaitoihin, oman oppimisen säätelyyn tai esim. valintoihin Kysymyksiä kannattaa herättää RYHMÄSSÄ
13
satu.eerola@uta.fi Yliopisto oppimisympäristönä Kuka olet ja mistä tulet? Haaveet, toiveet ja ajatukset (myös pelot) … TAVOITTEET Pienet ja isot kontekstit: yliopisto kokonaisuutena vs. oma tieteenala vs. muut tieteenalat, oppiaineet KUINKA HYVIN HAHMOTAT? RAKENTUUKO OPINNOISTASI KOKONAISUUTTA?
14
satu.eerola@uta.fi Yliopisto oppimisympäristönä Tilanteiden ja arvioinnin arvaamattomuus usein pelottaa ja/tai ärsyttää, mutta sillä on myös lisäarvo! Variaatio on opintojen äiti! Opiskelutaito on tärkeä työelämätaito OPPIMINEN ON TAITO, JOTA VOI OPPIA
15
satu.eerola@uta.fi Keskeneräisyys rulettaa Asioista puhuminen (tunnistaminen ja tunnustaminen) auttaa On merkityksellistä ymmärtää, miten näkee/kokee itsensä oppijana Käsitystään itsestä ja/tai kielestä voi tarkastella..muuttaa Olemme kaikki tavalla ja toisella KESKENERÄISIÄ
16
satu.eerola@uta.fi Kiitos kaikille Jatketaan …
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.