Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTimo-Jaakko Ketonen Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Trends in Learning Structures in Europe (Trends III) kansainväliset kokoukset ja seminaarit EUA:n kokous Grazissa: asiakirjat
2
Tavoitteissa eteneminen
Tutkintorakenne kahden syklin rakenne käytössä noin 80 % prosessiin osallistuvista maista, loput harkitsevat bachelor-tason tutkinto ECTSpistettä master-tason tutkinto ECTSpistettä
3
Ymmärrettävät tutkinnot
tutkintotodistuksen liite yleistyy, tunnettuus heikko työmarkkinoilla ECTS-järjestelmä: vakiintumassa arvosanojen siirtojärjestelmäksi yllättävän moni korkeakoulu ilmoittaa käyttävänsä myös opintosuoritusten kertymisjärjestelmänä pohjalla oleva vaadittava työmäärä vaihtelee
4
Liikkuvuuden edistäminen
liian vähäisellä huomiolla opintotuen siirrettävyys, muut opintososiaaliset seikat opettajien ja henkilökunnan liikkuvuus vähäistä
5
Laadunarvioinnin eurooppalainen ulottuvuus
hallinnut keskustelua akkreditointi – kehittävä arviointi –falangit kansallisten arviointien uskottavuus korkeakoulujen itsearviointi vs ulkoinen arviointi EUA:n rooli
6
Eurooppalainen ulottuvuus
Euroopan vetovoimaisuus kieli- ja kulttuurinäkökulma Erasmus Mundus laajaa kiinnostusta Euroopassa ja muualla joint degrees
7
Sosiaalinen ulottuvuus
korkeakoulutus julkisena palveluna liikkuvuuden tasapaino WTO-GATS
8
Elinikäinen oppiminen
ei ole konkretisoitunut tässä(kään) suuri ero muodollisessa politiikassa ja korkeakoulujen käytännön elämässä
9
Mitä uutta Berliinissä
lisää laadunvarmistusta: verkostot, kriteerit, metodologiat tutkinnot ja työmarkkinat: ensimmäisen syklin tutkinnon rooli tutkintojen ja opintosuoritusten tunnustaminen: liikkuvuus tohtoriopintojen kehittäminen ja tutkimuksen laatu
10
Mitä uutta Berliinissä
sosiaalinen ulottuvuus: julkinen palvelu opiskelijoiden osallistuminen, korkeakoulujen roolin vahvistaminen prosessissa: tietoisuuden herättäminen tutkintojen viitekehys (qualification framework oppimistulokset (learning outcomes)
11
Miten meillä menee yhteinen näkemys, kokonaisvaltainen uudistus, yliopistojen tutkintorakenneuudistus, mitoituksen uudistaminen, korkeakoulujen yhteinen kv. strategia, vieraskielinen opetus, näkyvyys, CIMO, julkisen palvelun tehtävän täyttäminen
12
Miten meillä menee kansainvälistymisen merkityksen ymmärtäminen, ammattikorkeakoulujen ja vastaavien korkeakoulujen vähäinen näkyvyys prosessissa, ammattikorkeakoulujen kilpailukyky tutkintorakenteiden kehittyessä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.