Kokeellinen kerronta/ elokuva Kokeellinen elokuva pakenee määritelmiä. “Kokeellinen elokuva voi olla lähes mitä tahansa”, sanoo AV-arkin levityspäällikkö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Otsikko Alaotsikko CC BY-SA 3.0. Otsikko Alaotsikko.
Johdatus Linuxiin Mauri Heinonen
Nykytaide -Mitä se on?.
ELOKUVAKASVATUS SODANKYLÄSSÄ opettajien täydennyskouluttaminen varhaiskasvatuksessa, perusasteella sekä toisella asteella vuosina
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Elokuvataiteen ajatus syntyy
Oppilas medioiden pyörteessä, Rovaniemi, OPETTAJA ELOKUVAN PYÖRTEESSÄ Elokuvakasvatus ja oma tekeminen.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Sosiaalisen median koulutus
WIKISPACE ohjeita. Sivun muokkaaminen •Valitse Edit This Page •Kirjoittele, lisää kuvia, muokkaa tekstiä •Tallenna •Muokkaa lisää….history näyttä kaikki.
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
Kotipalvelut Eija Bouras Ky
WE LOVE HELSINKI.
Lasten Kuvataide & Kädentaito
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
MITEN MÄÄRITTELEMME VAMMAISUUTTA?
ELOKUVAKLASSIKOT KOULUIHIN Sodankylä Juha Oravala Elävää Kuvaa -projekti Organisoijat: Elokuvakontakti, OPM.
Kuvaus – Kamera - Käy. Ideoidaan. Suunnitellaan. Käsikirjoitetaan. Kuvataan. Näytellään. Editoidaan. Esitetään. Arvioidaan.
Kirjallisuuden lajeja
Neuvostoliitto 1920-luvulla
Sommittelu.
Elokuvataiteen ajatus syntyy Mykkäelokuvan formatiivinen taidekäsitys.
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
 n. 20 henkeä  Toimittajia, tuottajia, tuotantokoordinaattoreita  televisio, radio, netti  Huom. Tiedettä käsitellään myös muissa kuin tiedeohjelmissa.
Dokumenttielokuva Neuvostoelokuva 1920-luvulla Kaunpunkisinfoniat.
Mitä historia on?.
Modernismin tulo Suomeen
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
Ajatuksesta albumiin Digitaalikameran käytön jatkokurssi.
Pablo Ruiz Picasso : Avignonin naiset, 1907 Kubismi on pääasiassa maalaustaiteen ja kuvanveiston, sekä joissakin maissa taideteollisuuden ja arkkitehtuurin.
 Yleistavoite (valtakunnallinen): musiikin käyttö ja vaikutusmahdollisuudet eri taidemuodoissa ja mediassa  Kurssi rakentuu Lontooseen suuntautuvan opintomatkan.
Sarjakuva – sanan ja kuvan liitto Yksi kirjallisuudenlajeista.
Dokumentaarinen kerronta Alkaen camera obscurasta ja ensimmäisistä filmille tallennetuista otoksista ja päätyen nykydokumenttiin.
MITÄ HELSINGISSÄ TAPAHTUU NYT? Teoshaku käynnissä Amos Anderssonin näyttelyyn Generation 2017, joka esittelee –vuotiaiden taidetta Generation 2017.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Modernismi (Sivu 133). Modernismin synty luvun alussa maailmasta oli tullut entistä monimutkaisempi: kaupungit olivat kasvaneet, tiede ja tekniikka.
Kokeellinen kerronta/ kokeellinen elokuva
Tactic – Uusi lautapeli vai palvelumuotoile jo olemassa olevaa peliä?
TEKIJÄNOIKEUDET HS maaliskuu 2017:.
Modernin maailman taide
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
22. Kristinuskon kulttuurivaikutuksia
Modernin kulttuurin synty
Okkultismi Okkultismi eli salaoppi tai salatiede tarkoittaa taikuuden tai salaisten oppien avulla tavoiteltavaa tietoa tai tähän tietoon perustuva uskonnollista.
Mainonnan vaikutuskeinoja
Yleistä tiedotettavaa
SURREALISMI Surrealismi on taidesuuntaus, joka syntyi Dada-ryhmän hajotessa ja André Bretonin vuonna 1924 julkaiseman surrealismin manifestin mukana. Manifestissa.
DOKUMENTTIELOKUVA.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Tee uusi kuva satavuotiaasta Suomesta!
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
Televisiot.
Bob Dylanista kertova Don’t Look Back –musiikkidokumentti, jonka ohjasi ja tuotti D.A. Pennebaker (1967). Dokumentti kertoo Dylanin Englannin.
VIRO.
Optinen vai haptinen skriini?
Bob Dylanista kertova Don’t Look Back –musiikkidokumentti, jonka ohjasi ja tuotti D.A. Pennebaker (1967). Dokumentti kertoo Dylanin Englannin.
1 Ydinsisällöt.
NYKYTAITEEN TOIMINTATAVAT
Tekijänoikeudet opetuksessa Ylöjärvellä
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
SURREALISMI Surrealismi on taidesuuntaus, joka syntyi Dada-ryhmän hajotessa ja André Bretonin vuonna 1924 julkaiseman surrealismin manifestin mukana. Manifestissa.
Yhden tunnin soveltava valinnainen 8. lk. (AI ja HI)
CLT132 Tehtävät (viikko 2).
Viestintä.
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Kokeellinen kerronta/ elokuva Kokeellinen elokuva pakenee määritelmiä. “Kokeellinen elokuva voi olla lähes mitä tahansa”, sanoo AV-arkin levityspäällikkö Hanna Maria Anttila. Kokeellisen, draamaelokuvan ja dokumentin rajat ovat usein liukuvia.

Vielä viime kerrasta ja kokeellisesta dokumentista Katso täältä lisää Dokumenttielokuvien luonteista / dokumentin lajityyppeistä.Dokumenttielokuvien luonteista Esim. poeettiset dokumenttielokuvat luovat tunnelmia ja mielikuvia ja hyödyntävät usein mm. Sergei Eisensteinin ja Dziga Vertovin kehittämää montaasiajattelua. Poeettiset dokumenttielokuvat lähestyvät usein kokeellista elokuvaa. Dokumentin alalaji “essee–elokuvat” pohjautuvat kirjalliseen tai suulliseen tekstiin. Tekijöitä mm. Agnes Varda, Alain Resnais, Chris Marker, Derek Jarman … Jaakko Pallasvuo (jotain vaikuttumista essee-elokuvista).… Jaakko Pallasvuo

Kokeellisen historiaa Kokeellisen elokuvan historiallisia huippukausia ajatellaan usein olevan kaksi, ensin eurooppalaisen avantgarde-elokuvan kausi 1920-luvulla, sitten amerikkalaisen kokeellisen elokuvan kausi 1940-luvulta eteenpäin. Ranskassa mm. impressionistista elokuvaa, Abel Gance: Roue/Pyörä (1922)Roue/Pyörä Fernard Léger: Ballet Mécanique (1924)Ballet Mécanique Futurismin henkeen koneita ja mekaanisuutta. Huomaa toiston käyttö. Marcel Duchamp: Anémic Cinéma (1926)Anémic Cinéma Dadahenki syntyi Euroopassa 1. maailmansodan jälkeen, kun järki ei enää riittänyt. Dadan jälkeen tuli surrealismi. Dada- ja muu kokeellinen elokuva Euroopassa, esim. espanjalaisen Luis Buñuelin ja Salvador Dalin Ranskassa tuotettu elokuva, jonka alussa mies silpoo naisen silmän partaveitsellä ja sitä seuraa joukko surrealistisia kohtauksia Un chien andalou / Andalusialainen koira (1929)Un chien andalou / Andalusialainen koira

Kokeellisen historiaa Kokeellisen elokuvan huippukausia ajatellaan usein olevan kaksi, ensin eurooppalaisen avantgarde-elokuvan kausi 1920-luvulla, sitten amerikkalaisen kokeellisen elokuvan kausi 1940-luvulta eteenpäin. Maya Derenin elokuvarunot Meshes of the Afternoon (1943)Meshes of the Afternoon Nämä elokuvarunot perustuivat usien uniin, runoon tai tanssiin ja mahdollisen päähenkilön subjektiivisiin tuntemuksiin. Kenneth Anger, Andy Warhol (esim. Sleep), Stan Brakhage/ Mothlight (1963)Stan Brakhage

KAVIlla (Kansallinen audiovisuaalinen instituutti) on hyvää materiaalia elokuvakasvatukseen: Elokuvapolku Elokuvapolku Alla otteita Elokuvapolun osiostaKokeellinen elokuva ja videotaide (tuottanut AV-arkki).Kokeellinen elokuva ja videotaide Kokeellinen elokuva ei ole välttämättä sidottu mihinkään elokuvakerronnan perinteisiin (esimerkiksi dokumentti-elokuva, draama, lyhytelokuva) tai tapoihin tehdä elokuvaa, vaan pyrkii ensisijaisesti kyseenalaistamaan ja etsimään erilaisia tapoja. Sille on myös tyypillistä omaehtoisuus ja ei-kaupallisuus. Kokeelliset elokuvat ja videotaiteen teokset ovat usein yhden tekijän tai pienen työryhmän tuottamia, mutta myös isommat tuotannot ovat mahdollisia. Esimerkkejä suomalaisesta kokeellisesta elokuvasta Kokeellisen elokuvan ja videotaiteen historia

Kokeellinen elokuva, mediataide, videotaide Audiovisuaalisen taiteen kenttä laajenee koko ajan verkkojakelun ja digitaalisten tuotantovälineiden myötä. Tämän vuoksi elokuvan, videotaiteen ja mediataiteen välillä ei aina ole selkeää rajaa. Kokeellisen elokuvan vaikutteita voidaan nähdä perinteisissä teatterielokuvissa, musiikkivideoissa ja mainoksissa. Yhä useammat elokuvafestivaalit ovat alkaneet esittää media- ja videotaidetta osana ohjelmistoaan. Tampereen lyhytelokuvafestivaalin alle 30-minuuttisten lyhytelokuvien sarjan voitti vuonna 2015 Risto-Pekka Blom kokeellisella teoksellaan Teemapuisto. Kokeellisen elokuvan tekijät eivät Suomessa useinkaan ole elokuva- alan koulutuksen saaneita tekijöitä vaan he tulevat muiden visuaalisten taiteenalojen parista.

Kokeellinen elokuva, mediataide, videotaide Kokeellisen elokuvan kentässä videotaide kiinnittyy nimensä mukaisesti ensisijaisesti nykytaiteeseen elokuvan sijaan. Videotaide on kokeellisen elokuvan muoto, joka syntyi videolaitteiden tultua markkinoille 1960-luvulla. Kokeellisessa elokuvassa ja videotaiteessa yhdistyvät sekä elokuvan että taiteen traditiot ja käytännöt. Nykyisin videotaide on osa mediataiteen kenttää, jossa eri mediat eli viestintävälineet ovat keskeisessä roolissa. Mediataiteen kenttä kehittyy ja muuttuu yhdessä teknologian kehittyessä. Mediataide usein peilaa ja kritisoi ympäröivää mediaympäristöä ja sen ilmiöitä eri mediateknologioiden avulla.

Kokeellisesta elokuvasta kohti videoinstallaatioita Esityspaikkana onkin yleisimmin taidegalleria tai taidemuseo, mutta teoksia voidaan myös nähdä elokuvateattereissa, festivaaleilla, televisiossa, julkisissa tiloissa tai internetissä. Kokeellisia elokuvia ja videotaidetta voidaan esittää myös installaatiomuodossa: teoksia voidaan esimerkiksi heijastaa lattiaan, kattoon, esineisiin, veistoksiin tai jopa esittää keinotodellisuuslasien (virtual reality) kautta. Teoksiin voi liittyä elävän kuvan lisäksi myös muita esineitä, lavasteita tai esitys. Suomalaisen media- ja videotaiteen merkittävimpiä järjestöjä ovat v toimintansa aloittanut suomalaisen mediataiteen levityskeskus AV-arkki ja v perustettu etujärjestö MUU ry.

Esimerkkejä kokeellisista: YLEn Uusi kino: Kevään 2016 ohjelmaKevään 2016 ohjelma Santra ja puhuvat puut (ohjaus Miia Tervo, 2013) Santra ja puhuvat puut Las Palmas_trailer (Sota)valokuvaaja Seamus Murphyn videot PJ Harveyn albumille AV-arkin sivuilta löytyy paljon hyviä esimerkkejä: Salla Tykkä: Giant Erkka Nissisen videot Maija Blåfield: Kulta-aika Azar Sajyar: Primus Tempus Hanna Saarikoski: See Paris and Die