Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ELOKUVAKASVATUS SODANKYLÄSSÄ opettajien täydennyskouluttaminen varhaiskasvatuksessa, perusasteella sekä toisella asteella vuosina 2004-2006.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ELOKUVAKASVATUS SODANKYLÄSSÄ opettajien täydennyskouluttaminen varhaiskasvatuksessa, perusasteella sekä toisella asteella vuosina 2004-2006."— Esityksen transkriptio:

1 ELOKUVAKASVATUS SODANKYLÄSSÄ opettajien täydennyskouluttaminen varhaiskasvatuksessa, perusasteella sekä toisella asteella vuosina 2004-2006

2 LYHYESTI  Sodankylän kunnan hallinnoima hanke  Kohderyhmänä varhaiskasvatuksen, perusasteen sekä toisen asteen opettajat  Tehtävänä koulujen elokuvakasvatuksen kehittäminen sekä opettajien täydennyskouluttaminen  Euroopan Unionin Tavoite-1 ohjelma  Osaaminen ja avainalojen edistäminen  Toteutus aikavälillä 1.6.2004-31.5.2006

3 ELOKUVAKASVATUKSEN TARVE  Mediat muokkaavat yhä nuorempien lasten identiteettiä ja sosiaalisia suhteita. Mediat toimivat ”opetusautomaatteina” - vaikuttavat siihen, miten näemme maailman ja mitä arvoja kannatamme.  Lapset katsovat televisiota ja elokuvia jo hyvin varhaisessa vaiheessa – ennen kuin edes osaavat puhua.  Vuonna 2002 Euroopan elokuva- akatemian vetoomus kouluissa opetettavan elokuvakasvatuksen puolesta.

4 TAUSTAA  Kevättalvella 2001 käynnistettiin keskustelu koulujen elokuvakasvatushankkeen toteuttamiseksi Sodankylässä.  Opetusministeriön tukema elokuvakasvatushankkeen esiselvitysprojekti alkoi keväällä 2003 ja päättyi syksyllä 2003.  Projektin valmistelussa ovat olleet mukana Taideteollinen korkeakoulu, Lapin yliopisto, Sodankylän elokuvajuhlat sekä Sodankylän kouluja ja päiväkoteja. Yhteistyötä on tehty lisäksi Tikkurilan ja Haapamäen lukioiden kanssa.

5 TAUSTAA  Eri elokuva-alan asiantuntijoita on kuultu mm. Suomen elokuvasäätiöstä, Turun yliopistosta ja Koulukinoyhdistyksestä.  Kansainvälisellä tasolla hankkeesta on keskusteltu Ruotsin filmi-instituutin koulukinovastaavan kanssa keväällä 2003. Ranskan koulujen elokuvakasvatuksesta on keskusteltu lastenelokuvien asiantuntijan Luce Vigon kanssa 2002 Sodankylässä ja Pariisissa sekä Alain Bergalan kanssa Sodankylässä kesällä 2004.  Sodankylän elokuvakasvatus on eräs Valtion Elokuvataidetoimikunnan valtakunnallisen lastenelokuvavuoden 2004 Filmihillo-hankkeista.

6 RAHOITUS  Lapin lääninhallituksen myöntämä Euroopan sosiaalirahaston ja valtion Opetushallinnon rahoitus vuosille 2004-2006. Kunnan omarahoitusosuus.  Budjetti vuosille 2004-2006: 192 867 €  ESR: 65,6 %  Valtio:14,2 %  Kunta: 20,2 %

7 TAVOITTEET  koulujen elokuvakasvatuksellisten metodien ja opetussuunnitelmien kehittäminen  opetuksen tehostaminen ja monimuotoistaminen  muodostaa pohja laadukkaan alueellisen elokuvakasvatuksen opettamiseen  kehittää elokuvakasvatuksellista oppimateriaalia  parantaa opettajien valmiuksia opettaa elokuvaa sekä käyttää elokuvaa opetuksen välineenä

8 KOULUJEN ELOKUVAKASVATUSOPETUS 1. Elokuvien katsominen ja kokeminen 2. Kyky analysoida ja oppia elokuvan kieltä 3. Elokuva ilmaisun välineenä 4. Elokuvan avulla oppiminen koulussa 5. Elokuva taideteoksena

9 OPETTAJIEN TÄYDENNYSKOULUTUS 1. Laitekoulutus: videokuvaus, editointi, animaatio 2. Elokuvahistorian ja – analyysin perusteet 3. Dokumenttielokuva 4. Elokuvan tuotantoprosessi ja eri ammattiryhmien toiminta elokuvan tekemisessä 5. Elokuvakasvatuksen metodit

10 LAITEKOULUTUS  Koulutus sisältää digitaalivideokameran käytön perusteet ja tutustumisen kameran eri käyttöominaisuuksiin ja toimintoihin.  Lisäksi tutustutaan tietokonepohjaiseen videoeditointiin sekä stopmotion-animaation tekemiseen.

11 ELOKUVAN TEORIAA  Johdatus elokuvan historiaan ja elokuva-analyysin perusteisiin. Jakso sisältää useita elokuvanäytöksiä ja asiantuntijaluentoja. Elokuvan historia käsittelee eri aikakausien elokuvallisia tyylisuuntia, teknistä kehitystä sekä lajityyppejä. Elokuva-analyysin jaksossa käydään läpi erilaisia tapoja katsoa ja analysoida elokuvaa sekä ymmärtää elokuvan kielioppia.  Dokumenttielokuvan jaksossa keskitytään tekemisprosessiin sekä dokumentaarisen elokuvan eri muotoihin

12 ELOKUVIEN TUOTANTOPROSESSI  Elokuvan tekemisprosessin kokonaisuus perehdyttää osallistujan elokuvan eri ammattiryhmien toimintaan. Jakso toteutetaan niin, että ensin katsotaan elokuva, jonka jälkeen tuotantoryhmään kuuluva henkilö kertoo elokuvien tekemisestä oman ammattinsa lähtökohdista käsin. Jokaiseen aiheeseen liittyy yksi elokuva ja kolmen tunnin luento.

13 ELOKUVAKASVATUKSEN METODIT  Käytännön vinkkejä ja opastusta, kuinka elokuvaa ja videota voidaan käyttää osana kouluopetusta varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle.

14 HANKKEEN VAIKUTUKSET  Hanke tukee Sodankylän profiloitumista elokuva-alan osaamispaikkakuntana (Elokuvajuhlat, Sodankylän Elokuvakeskus)  Koulutussuunnitelma ja koulutuksen myötä kerääntyvä elokuvakasvatuksellinen oppimateriaali muodostavat pohjan laadukkaalle alueelliselle elokuvakasvatustoiminnalle ja -yhteistyölle eri organisaatioiden kanssa.  Elokuvakasvatuksen opetusmenetelmien uudistaminen toimii mallina vastaavalle toiminnalle muualla Suomessa.

15 HANKKEEN VAIKUTUKSET  Elokuvakasvatushanke liittyy laajempaan alueelliseen kehittämiseen. Hanke tukee muiden paikkakuntien elokuvaan liittyviä projekteja ja koulutushankkeita.  Laaja vuorovaikutus ja yhteistyö alan järjestöjen ja hankkeiden kanssa.

16 YHTEYSTIEDOT Projektisihteeri Tommi Nevala 040 - 73 511 63 tommi.nevala@sodankyla.fi


Lataa ppt "ELOKUVAKASVATUS SODANKYLÄSSÄ opettajien täydennyskouluttaminen varhaiskasvatuksessa, perusasteella sekä toisella asteella vuosina 2004-2006."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google