Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ELOKUVAKLASSIKOT KOULUIHIN Sodankylä 20.8.2009 Juha Oravala Elävää Kuvaa -projekti Organisoijat: Elokuvakontakti, OPM.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ELOKUVAKLASSIKOT KOULUIHIN Sodankylä 20.8.2009 Juha Oravala Elävää Kuvaa -projekti Organisoijat: Elokuvakontakti, OPM."— Esityksen transkriptio:

1 ELOKUVAKLASSIKOT KOULUIHIN Sodankylä 20.8.2009 Juha Oravala Elävää Kuvaa -projekti Organisoijat: Elokuvakontakti, OPM

2 Mikä ihmeen Ihmefilmi? Elokuvakontaktin ja Opetusministeriön Ihmefilmi-hanke 30 paikkakunnalla Tarjolla 15 elokuvaklassikkoa - näytösten edellytyksenä asianmukaiset auditoriot ja esityslaitteistot Ihmefilmeissä kaikki esitysoikeudet ja filmivuokrat on katettu järjestäjien toimesta Noudatetaan Valtion elokuvatarkastamon määrittämiä ikärajoja

3 Miksi Ihmefilmi järjestetään? Miksi elokuvakasvatus on tärkeää? Klassikkoelokuvien teatteriesitykset harvinaisia nykyään Elokuvatarjonta on todella rajallista Kulttuurin muutos: elokuvia ei harrasteta kerhoissa, katsominen kotioloissa tapahtuvaa toimintaa Tieto elokuvan historiasta ja sen rikkaasta perinteestä katoavaa kansanperinnettä

4 Ihmefilmi lisää tietoutta elokuvakulttuurista ja elokuvan eri muodoista Yleissivistyksen tarjoaminen Oman katsomiskokemuksen tarjoaminen: voidaan paremmin keskittyä, kun läsnä ei ole muita keskittymistä häiritseviä tekijöitä Henkilökohtaisen elokuvamaun kehittäminen: tarjotaan nähtäväksi monenlaisia elokuvia – erityisesti niitä, joita nykynuoret eivät ole tottuneet näkemään

5 Elokuvakasvatus myös mediakasvatusta. On olennaista opettaa, että elokuvia on perinteisesti katsottu yhdessä valkokankaalta. Kotiteatterit ja nettiareenat ovat voineet jo muuttaa käsityksiä elokuvien katsomisesta. Elokuva on paitsi viihdettä, myös taiteen muoto, jolla on omanlaisensa kieli. Elokuvia voidaan myös tarkastella ja tulkita suhteessa mitä moninaisimpiin asioihin ympäröivässä maailmassa.

6 Elokuvakasvatuksessa on tärkeää kokemusten tarjoamisen ja ajattelun kehittämisen lisäksi myös oman tekemisen korostaminen Sodankylän kouluissa hyvät mahdollisuudet luokkien omien liikkuvan kuvan työpajojen käynnistämiseen Omien videoharjoitusten kautta opitaan mm. tekemään valintoja Elokuva- ja mediakasvatuksella on positiivisia vaikutuksia lasten kehityksen ja itsetuntemuksen lisääntymisen kannalta

7 Ihmefilmi-sarjasta Syksyn Ihmefilmeille on ominaista tekijälähtöinen näkökulma Tekijänäkökulmaa ilmentävillä ohjaajilla korostuu oma ilmaisutyyli Tekijäelokuvissa korostuu usein näkemys elokuvasta taiteena - erityistä huomiota elokuvailmaisun erityis- ja ominaispiirteisiin

8 Elokuvia voidaan katsoa myös esim. lajityyppien tai maanosien lähtökohdista. - lajityyppejä esim. kauhu-, scifi- ja toimintaelokuvat - kulttuuriset jaottelut esim. aasialainen, eurooppalainen tai kotimainen elokuva Alfred Hitchcock: olennaisinta elokuvan tekemisessä on pyrkimys luoda tunnetta ja jännitystä leikkaamalla kuvia toisensa perään ja tuottamalla katsojalle tunne, että tapahtumassa on jotain enemmän kuin mitä kuvat tosiasiallisesti näyttävät

9 Ota yhteyttä Elävää Kuvaa -projekti Juha Oravala Projektipäällikkö Aleksanteri Kenan koulu, Kaarrostien toimipiste Kaarrostie 10 (A-rak.) 99600 Sodankylä 040-7351163 juha.oravala@sodankyla.fi


Lataa ppt "ELOKUVAKLASSIKOT KOULUIHIN Sodankylä 20.8.2009 Juha Oravala Elävää Kuvaa -projekti Organisoijat: Elokuvakontakti, OPM."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google