ESIOPS-info Sari Ågren.  Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Advertisements

Yksilölliset opetussuunnitelmat
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opetussuunnitelmauudistus 1. 8
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Tervetuloa esiopetusiltaan!
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Perusopetuksen uudistus
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Sivistyslautakunta Eija Kinnunen johtava psykologi
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
ESIOPS 2016 – RAUMA info Opetussuunnitelmaprosessiin osallistuvat 1) lapset 2) vanhemmat 3) henkilöstö 4) yhteistyökumppanit Prosessi tulee.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
Vanhempien mielipiteitä
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
ESIOPS 2016 Lasten ja huoltajien osallistaminen
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Ops-iltapäivä
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Kielihanke Hanke kielten opiskelun varhentamiseksi, kehittämiseksi ja lisäämiseksi esi- ja perusopetuksessa.
KULTAVASU 2016 – 2017 toteuttamissuunnitelma
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Oppilashuolto ja kasvun ja oppimisen tuki esiopetuksessa 2015
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Yhteisopettajuus arjessa
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Asiakasraati Lapsen vasu
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Liikunnan Perusopinnot
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Kortepohjan päiväkotikoulu
Esityksen transkriptio:

ESIOPS-info Sari Ågren

 Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi tiedonhakijaksi –ei niinkään kaiken osaajaksi  Laajempien kokonaisuuksien hallinta, projektityöskentely  Opettajajohtoisuuden väheneminen  Korostaa osallisuuden ja yhteisöllisyyden tärkeyttä  Poistua yksin opettamisen ja oppimisen kulttuurista  Eheyttäminen ja erilaiset oppimisympäristöt

 Päivä olisi täynnä monenlaista yhdessä tekemistä ja toisilta oppimista erilaisissa oppimisympäristöissä  Päivä olisi turvallinen ja jokainen jäsen tärkeä. Eri ikäiset oppisivat toisiltaan. Siinä olisi tilaa myös tunteille ja niiden käsittelylle. Irmeli Halinen - Opetushallitus

 Monipuolisten toimintatapojen miettiminen  Uudenlaiset ratkaisut oppimisympäristöihin  Ammatillisen osaamisen kehittäminen yhteistyön keinoin OIVA TILAISUUS KEHITTÄÄ JOTAIN IHAN UUTTA! Toimintakulttuurin kehittämisen valtion erityisavustus

leikillisiä ”Opetussuunnitelmatyössä voidaan keskittyä syvemmin siihen, miten lastentarhanopettajat ja esiopetukseen osallistuva muu henkilöstö rakentavat leikillisiä oppimisympäristöjä” Hannele Lakkavaara Varhaiskasvatuksen kehittämispäällikkö, Helsinki

 Lapsilähtöinen pedagogiikka/ lapset oppimisen ja hyvinvoinnin suunnittelijoina  Lasten ja huoltajien aito osallisuus ei vielä toteudu  Osallisuus huomioitava OPS-prosessissa, suunnitelmissa ja arjen toiminnassa.

Ihmisiä, jotka paahtavat täysillä, ja joilla on sisäinen hehku päällä, on paljon. Harmi, että he ovat valtaosin alle 7-vuotiaita. -Esa Saarinen

 Perustuu 2010 voimaan tulleeseen lakiin  Sisällöllisesti ei mitään uutta  Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki  Pedagogiset asiakirjat  Perusopetuslaissa säädetyt tukimuodot (osa-aikainen erityisopetus)

 Perustuu voimaan astuneeseen lakiin.  Esi- ja perusopetuksen oppilashuoltosuunnitelma Psykologi- ja kuraattoripalvelut Yhteisöllinen oppilashuolto Asiantuntijaryhmät Oppilashuoltokertomukset Suostumuksellisuus Tiedonsiirto Ero oppimisen tukeen

….voi seurata Pedanetissä Esi- ja perusopetuksen toimintakulttuurin kehittäminen Esiopetuksen omat sivut